Ikkunoiden peseminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Kaikki vinkit otetaan vastaan. Itselläni tulee nyt päällimmäisenä mieleen kysymys, millä saa UUSISTA ikkunoista paperiset ikkunatarrat pois? Ovat niin tiukassa etteivät lähde edes veitsellä (partaterä) raapimalla.

P1020653.jpg

Kaikki vinkit otetaan vastaan. Itselläni tulee nyt päällimmäisenä mieleen kysymys, millä saa UUSISTA ikkunoitsa paperiset ikkunatarrat pois? Ovat niin tiukassa etteivät lähde edes veitsellä raapimalla.

Kannattaa varmaan yrittää ensin kostutella jollain rätillä ja saippuavedellä, että paperi pehmenis. Sitten vaikka mattoveitsen terällä raaputtaa. Varoo vaan ettei naarmuta lasia.

Kaikki vinkit otetaan vastaan. Itselläni tulee nyt päällimmäisenä mieleen kysymys, millä saa UUSISTA ikkunoista paperiset ikkunatarrat pois? Ovat niin tiukassa etteivät lähde edes veitsellä (partaterä) raapimalla.

P1020653.jpg
Lakkabensiinillä lähtee tai ainakin saa pehmitettyä sitä.

Ksyleeni, mutta vain ulkona käytettäessä. Maalinpoistoaine, mutta en suosittele kun ikkunat on jo asennettu. Lähtee vielä maalit pokistakin.

Mitäs jos kysyt ikkunafirmalta josta ne tulivat? veikkaan ettet ole ainoa joka asiaa on heiltä kysynyt.

Mitäs jos kysyt ikkunafirmalta josta ne tulivat? veikkaan ettet ole ainoa joka asiaa on heiltä kysynyt.

Eivät tiedä, olen kolmas tällä viikolla kuka soitti ja kysyi.

Riippuu vähän tarrasta, jos on sellainen venyvää muovia (vai mitä lienevätkään), niin parhaiten lähtee kuumailmapuhaltimella. Jos ihan normaalia paperia teipattu, niin sitten jollakin liuottimella, esim. tuolla bensalla. Pehmenee helposti ja sitten siklillä raaputtelee.

Nuo kaikenmaailman teipit on ihan perseestä irrottaa jos pääsee "palamaan" auringossa kiinni.

Old School kikka millä ennen vanhaan irroitettiin vittumaiset hintalaput cd-levyjen kansista on ruokaöljy. Hiero pintaan, anna imeytyä ja sen jälkeen kaavi pehmeä mössö pois. Ihan viimeiset liimatahrat saa parhaiten jo mainituilla liuottimilla.

Täsmätyökalu tietenkin käyttöön. On paljon mukavampi työskellellä, kuin pelkkä partakoneenterä näpeissä.
http://www.ironsec.fi/webmarket/muuraus-maalausty%C3%96kalut-ikkunanpuhdistustyokalut-c-622_657.html?osCsid=isnu8q0k1956533853i2li8oe3

Kun tehdään noita ikkunateippauksia ja mainoksia esim kylmiöiden lasioviin,ikkunoihin jne. Ja sitten pitää vanhat liimatut mainokset irti niin käytetään sinolia ja terävää partakoneen terää. Ja ihan perinteinenkin ikkunan pesu ensin märällä rätillä sitten sinolilla ja hyvälaatuisella talous/pyyhepaperilla ja hieman taitoa niin ikkunoissa ole rantuja/kalvoja jne.

Sinol on alkoholi joka liuottaa nopeasti noita tarroja ja sen liimoja sekä sitten haituu ilman että jättää kalvoa kuten esim öljyt.

Jos itse ostaisin ikkunoita olettaisin etten ole tilannut jotain liimapaperimössöä vaan lasia. Vai oliko kataloogissa ostaessasi ikkunoissa finndomon logot ja maininta että lasit vaativat kolmen tunnin jynssäyksen ennen käyttöönottoa? Minun mielestäni maalaisjärjellä ajateltuna tarrat siis EIVÄT kuulu laseihin ja ne on vaadittava ilmaiseksi poistettavaksi.

Mitään järkeä itse hinkkailla useampaa tunti sormet verissä jotain myyjän mainoksia.

EDIT: olen muutenkin ihmetellyt miksi talonrakentajat yleensä suostuu ilmaiseen mainostilaan joka paikassa. Ihan kuin kilpailtaisiin siitä, kuka on ostanut laadukkaammat/kalleimmatt sälät. Jos rakentaisin taloa, vaatisin että kaikki tavara tuotaisiin ruskeaan pahviin pakattuna. Työmiestenkin pitäisi peittää jeesusteipillä haalariensa logot.

Kuten Japa jo mainitsi, niin Sinoli paras kama mitä normi pulliainen voi käyttää lasin pesuun ja tahrojen poistoon. Ikkunaputsarilla/kaapimella voi huoletta putsata pinnat, kun ensin sinolilla tai esim. lasinpesuspräyllä kostuttaa pinnat. Käyt vaan Huppe sinolipullon ja teet pienen reiän korkkiin tai laitat painepulloon ja eikun Fiinmodon julisteet märäksi. Sinolia kannattaa pitää muutenkin pullo varastossa ihan vain vaikeampien tahrojen poistoon lasipinnoilta.

Etyyliasetaatilla lähtee ainakin tarrat, mutta sitä en tiedä mitä tekee itse ikkunalle. Tuota käytetään mm. paperiteollisuudessa (telojen pesuun) juuri kyseiseen hommaan.

Kokeile ihan ekana kuumailmapuhallinta, sillä olen erilaisia tarroja menestyksellä irrottanut se kun pehmentää sen liiman. Siistein/helpoin tapa jos vaan toimii sun casessa.

Paras väline ikkunoista kaikkien teippien ja vastaavien poistamiseen on tämmöinen http://www.seri-deco.fi/martorteipinpoistol18cm--p-3771.html
Tuohan on siis kahvan päässä oleva terävä terä. Vastaavia mutta ei ihan noin järeitä löytyy rautakaupoista. Tuommoisella ekaksi työntää/hakkaa tarran pois
sitten suihkuttaa fairyvesi seosta liimanjämien päälle ja sen jälkeen hankaa ne terällä pois. Lopuksi voi pyyhkiä sinolilla viimeiset jämät pois.
Avain asemassa on terän terävyys. Tylsällä ja kuluneella ei lähde hyvin.

Toinen keino on kuumailma puhallin jos tarrat on muovia eikä liima oli niistä ns. kuollut. Lämmittää tarraa ja vetää sitä samalla irti. Jos jää liiman jämiä niin sinolilla ne pois.

Terveisin vuodessa 100m2 teippiä ikkunoista pois repivä :) Ps. Paska homma mut jonkun se on tehtävä. =)

^ Just piti suositella tuollasta lastaa...

Toimii kyllä hyvin, töissä joutunut aika paljon ottamaan pois esim. työkoneiden laseista kaikenlaisia tarroja (vaikka ei välttämättä ole ihan sama asia kuin ikkuna).

Jos itse ostaisin ikkunoita olettaisin etten ole tilannut jotain liimapaperimössöä vaan lasia. Vai oliko kataloogissa ostaessasi ikkunoissa finndomon logot ja maininta että lasit vaativat kolmen tunnin jynssäyksen ennen käyttöönottoa? Minun mielestäni maalaisjärjellä ajateltuna tarrat siis EIVÄT kuulu laseihin ja ne on vaadittava ilmaiseksi poistettavaksi.

Mitään järkeä itse hinkkailla useampaa tunti sormet verissä jotain myyjän mainoksia.

EDIT: olen muutenkin ihmetellyt miksi talonrakentajat yleensä suostuu ilmaiseen mainostilaan joka paikassa. Ihan kuin kilpailtaisiin siitä, kuka on ostanut laadukkaammat/kalleimmatt sälät. Jos rakentaisin taloa, vaatisin että kaikki tavara tuotaisiin ruskeaan pahviin pakattuna. Työmiestenkin pitäisi peittää jeesusteipillä haalariensa logot.

No ei ne aina ole mainoksia. Meillä kun tuli lasipaketit erikseen alumiinikarmeihin, niin joka lasipaketissa oli tarrat tunnistusta varten ja samalla ulko/sisäpuolen merkki. Noita on nyt saanut raaputella tollaisella terällä+sinolilla ja hyvin on lähtenyt, vaikka jotkut ovat ollee liki 6kk paikallaan ulkoilmassa.

Back
Ylös Bottom