ikävän työparin kanssa menettely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PHa
  • Aloitettu Aloitettu

PHa

Moi.
Nyt on sellanen tilanne että olen vaihtanut takaisin aiempaan ammattiini, kun taaksepäin elämää katsoessani
aika jolloin aiemmin olin tässä ammatissa oli toimivinta tähän astisessa elämässäni.
en ole tehnyt näitä hommia n. 10 vuoteen, ja olen nyt tehnyt nelisen viikkoa.
Nyt on sitten käynyt niin, että työkaveri pilkkaa, ivaa ja ns. vittuilee.
Mulla oli tiedossa, että näissä hommissa noita vittuilijoita tulee vastaan. Siksi en olekkaan 10 vuoden aikana tehnyt näitä hommia. Mutta totesin sitten että ihmisyydestä ei voi saada pelkkää hyvää, joten mun on selvittävä myös huonojen puolien kanssa, ja palasin näihin hommiin.
Työparilla on varmaan jotain asiaakin vittuilunsa taustalla. Mutta loppujen lopuksi ei ole :)
Työpari vittuilee seuraavalla tavalla häiritsevästi:

"sä olet jäässä"
"sulla on nuoruusiän dementia"

En tiedä kuulostaako nämä vittuilut hirveän kauheilta teidän mielestä, ja eihän ne pahimmasta päästä ole, mutta riittävän pahaa vittuilua puun takaa tullessaan. Ja taustalla on sellainen asia että vittuilu tulee olosuhteissa joissa työparin toiminta aiheuttaa sen että "olen jäässä" tai että mulla on "nuoruusiän dementia".
Työpari haahuilee ja pitelee taukoja milloin sattuu, tekee töitä epäjärjestelmällisesti ja on ylitunnollinen.
Eräänä päivänä jouduttiin jättämään kaikki kahvi ja lounastauot väliin työpäivän aikana, työpari ei uskaltanut pitää taukoja, kun oli kiireinen keikka. Voi kuulostaa siltä että minä nipotan pienestä, mutta kyllä se niin on että ei siitä työn sankarin mitalia saa että luopuu omista tauoistaan ja nälkäisenä ja ilman mitään kivaa raataa töitä vaan sen takia että ei uskalla sanoa työnjohtajalle että "jatkamme huomenna, emme kerinneet saada työtä tänään valmiiksi".
Mulla nää työparin toimenpiteet aiheuttaa sitten sen, että menetän mielenkiintoni koko työhön, jolloin menen omiin maailmoihini, enkä keskity työhön. Turha siihen on keskittyä kun olosuhteet ei oo toimivat.
"Nuoruusiän dementia" vittuilu taas johtaa juurensa siihen että mulla on huono muisti (psykologisissa testeissä todettuakin) ja siihen samaan että kun olosuhteet on perseellään tehdä töitä niin en pysty keskittymään olennaiseen. Joten asiat menee multa ohi.
Työkaveri juoruaa ja valittaa naisasioistaan jotka on huonolla tolalla, haukkuu muita työmaan tekijöitä ja valittaa ja puhaltelee ja työkaverilla ei ole niinsanotusti homma hanskassa. Mulla menee huomiokyky ja energia kaikkeen tähän epäoleelliseen, työkaveri puhelee omia elämäntilanneasioitaan vaan milloin sattuu ja missä sattuu.

Sinällään selviäisin kaikesta tästä, että työympäristö ja työolosuhteet tän työparin kanssa on huonolla mallilla, ja menen "jäähän" ja menen "dementiaan" mutta sitä en kertakaikkiaan siedä, että huonossa työympäristössä ja olosuhteissa ruvetaan vittuilemaan jos olen "jäässä" tai "nuoruusiän dementiassa" selvästi ilkeällä äänensävyllä tehtynä vielä, tarkoituksena loukata ja pilkata ja ivata.

Olen nyt tehnyt näitä hommia 4 viikkoa ja touhu tämmöistä. En aio todellakaan kattoa seuraavaa neljää vuotta vastaavaa vittuilua. Jo yksi kerta kun tollanen pilkka räväytetään päin naamaa aiheuttaa sen että sitä alkaa päänsä sisällä miettimään kaikkea "ei helvetti ei tästä tuu mitään" ajatusketjuja, alkaa masentumaan, menettää toivon tulevasta, tulee surulliseksi, itseluottamus ja itsetunto laskee. Kertakaikkiaan iskee masis ja tuntuu että koko elämä menee pillunpäreiksi ja ei vaan jaksa enää.

Lisäksi en pidä koko tyypistä, miehen elämäntyyli ja arvot on erilaiset omiini nähden, ja en halua lähteä mukaan hänen elämäänsä ja maailmaansa. Toisaalta en ole mitenkään asenteellani miehen olemassaoloa halveksunut.

Myöskään en voi, enkä aio lähteä olemaan tyypille mieliksi, ja hännystelemään kaveria vain sen takia, ettei se pääsisi vittuilemaan. Se, että ihminen vittuilee, ei käy syyksi että sitä alkaa mielistelemään.
Ihminen joka mielistelee toista, on auttamatta psyykkisesti menetetty tapaus. Arjesta tulee helvettiä kun kaikki tapahtuu niin, että myötäilee toisen mielen oikkuja. Ihminen pettyy itseensä ja masentuu, ja ainoaksi pakotieksi jää reitti johonkin missä ei ole ketään ihmistä ketä ei tarvitse mielistellä (työttömyys, tai joku ammatti missä on pelkästään yksin, ja mä masennun vakavasti ammateissa missä nyhrätään vaan yksin, ja työttömänä ollessa elämä menee ohi erakkona. Ahdistava helvetti sekin, jos pidempään on).

Aikaisemmin kun 10 vuotta sitten tein näitä samoja töitä, oli silloinkin työkaverina tyyppi joka vittuili. Silloinen työkaveri oli siitä vielä paha, että huusi suoraa raivohuutoa joka viikkoisesti päin naamaa. ei ollut edes väliä tekikö työssä virheitä vai ei.
Tyyppi purki omaa pahaa oloaan.
Silloin lähdinkin 10 vuoden ajaksi sellaiseen ammattiin jossa nyhräsin teoreettisten asioiden kanssa yksin, ja se oli vaan perseestä ja epäelämää.
Siispä nyt on selvittävä tavalla tai toisella. Tätä ammattia ei oikein voi jättää nyt, elämä menee ohi.

Olen käsittänyt, että juuri näiden aiempien ikävien kokemusten takia, ja sen takia että kun olen nähnyt mihin tuo hankalan työparin kanssa oleminen johtaa, on nyt toimittava viisaasti ja epäröimättä.

Kaikenlainen vittuilu on lopetettava välittömästi, sillä sekunnilla kun vittuilua tulee, niin ettei oma syke edes kerkeä nousta, niin ettei minkäänlaista masentumista tai ahdistumista ja murehtimisajatuksia kerkeä syntymään omaan päähän.
Kyse on mun elämästä.

Harkitsin jo, että vedän tuota tyyppiä yksinkertaisesti turpaan, tällaisiakaan ajatuksia ihminen ei voi hautoa pitkään, koska syke kohoaa ja viha alkaa syömään ihmistä itseään. Jos aikoo vetää turpaan se pitää tehdä heti ja säälimättä.
Ongelmat jotka tästä seuraa on:
1. työpaikan välitön menetys. Irtisanominenhan tästä tulee
2. Ikävä maine muiden tekijöiden keskuudessa väkivaltaisena ihmisenä
3. kovimpien "äijien" keskuudessa leviää myös maine että "tuo ei kestä leikkiä"
4. se nyt vaan on niin, että jos alkaa fyysistä väkivaltaa harrastamaan, nin ihmisen oma psyyke ei sitä kestä, olkoonkin
että vetää vaikka pilkkaajaa turpaan, niin kyllä se niin on, että pitkässä juoksussa tulee omien rystysten lisäksi myös oma pää kipeäksi. ihan henkisesti. Ei sellasta elämää kestä yksikään ihminen että vetää jokaista vittuilijaa turpaan.
Tätä ei varmaan tarvitse perustella enempää?

Tänään kuitenkin leikki meinasi äityä väkivaltaiseksi, tyyppi iski vittuilunsa päin naamaa, ja mietin hetken miten sen saa loppumaan, ja melkein päädyin turpaanveto vaihtoehdoon. Päädyin kuitenkin sitten siihen että tönäsin tyyppiä ihan kunnolla. Tyyppi tönäisi takaisin vähän hiljempää. Tajusin kyllä siinä aika pian, että ei tämä auta, ja tästä tulee vaan
itelle huono olo. Väkivallan tien voi unohtaa.

Myös se on vähän huono vaihtoehto, että suuntaa sen vihan rakentavaan palautteeseen. Joskin parempi vaihtoehto kuitenkin, kuin se että rupeaa fyysistä väkivaltaa harjoittamaan. Fyysinen väkivalta on ei-ei.
Rakentava sanallinen palaute kuten "älä vittuile mulle, se loukkaa mua" tai että "älä vittuile mulle, on sun toiminnan syytä että mun keskittymiskyky on hukassa" ei ole hyvä vaihtoehto. Yksinkertaisesti siitä syystä että minua ei kiinnosta viettää työpäiviäni tuollaiseen rakentavan palautteen antamiseen vihan purkamisen keinona.
Ei mun mielestä kenenkään aikuisen ihmisen tarvitse tollaseen energiaansa käyttää. Ihan täyttä paskaa.
Vai mitä ajattelette? Varsinkin kun tiedän jo aiemmista kokemuksista ettei tollanen rakentava palaute auta.
Jos tollasia asioita saa itku kurkussa sanottua, niin ne auttaa korkeintaan muutaman päivän.
Nyt ei ole tarkoitus edes alkuunkaan päästää tilannetta siihen pisteeseen, että joutuisi itku kurkussa antamaan rakentavaa palautetta, se on jo niin kuluttavaa elämää ettei sellaista aikuinen ihminen jaksa eikä tarvitse jaksaa.

Kaikenlaiset mielistelyt, alistelut, selittelyt, tyypin juttuihin ja työtapoihin mukaan lähtemiset on poissuljettuja vaihtoehtoja.
Tilanne on hankala.
Mitäs teillä tulee mieleen miten tässä pitäisi menetellä?

Itsellä on nyt mielessä seuraavia toimenpiteitä:
1. Keskityn töissä ollessani koko työajan omaan tapaani tehdä töitä ja omaan tapaani pitää taukoja. Myöskin keskitän mieleni koko työpäivän näihin työasioihin, niin etten päästä tyyppiä pääni sisälle, enkä myöskään lähde mukaan mihinkään tyypin juttuihin. Näiden veijareiden kanssa alkaa harmittamaan se, kun alkaa myötäilemään sitä niiden "peliä" ja luopuu omasta tavastaan tehdä työtä. Silloin se harmi ja masennus alkaa iskeä, ja pois on päästävä (työttömyyteen, erakko ammattiin, jne. huonoihin kohtaloihin) On siis jaksettava koko päivä aivan ilman muuta keskittyä oman päänsä sisällä siihen omaan tapaan tehdä sitä työtä. Ajatukset on kanavoitava ja aina palautettava seuraavaan työtoimenpiteeseen ja kaikki on huomioitava, että koko työajan keskittyy töihin, jottei tyyppi pääse vetämään mukaansa
omiin tapoihinsa jotka aiheuttaa mulle tän "jäätämisen" ja "dementian". ja ettei tyyppi pääse vittuilemaan myöskään.
2. Tyyppiä kohtaan ei tarvitse kantaa minkäänlaista kaunaa tai vihaa. täysin turhaa, ja jos tyyppiä kohtaan alkaa punomaan jotain vihajuonia, on jo siinä hommassa mukana jossa oma mielenterveys ei säästy. Koko tyyppi pitää yksinkertaisesti unohtaa. ongelmana on vaan se, että kun sen kanssa pitäisi töitä tehdä 8h päivässä.
3. Pomolle pitää ehdottaa jotta voisin itsenäisesti tehdä yksinäni hommia. Sillä verukkeella että viihdyn paremmin yksinäni. Nyt tulee huomioida se, että tämä ei olisi katastrofi välttämättä, kuitenkin tapaisin eri ammattien edustajia ja ihmisiä työpäiväni aikana, ja myöskin firmassamme juodaan aamun alkajaisiksi kahvit työkavereiden kanssa, joten sosiaalinen puoli työssä olisi kuitenkin huomioitu tarpeeksi.
4. Jos en saa tehdä yksinäni töitä, niin on lähdettävä firmasta lätkimään, ja kokeiltava toista firmaa, saisiko siellä paremmin yhteensopivan työparin?
5. Jos sekään ei onnistu, niin sitten voisi lähteä firmasta lätkimään, ja perustaa oman yhden miehen firman, jossa tekee omilla ehdoillaan töitä. Tässä ongelmana kaikenlainen firman pyörittämiseen tarvittava byrokratia joka ei kiinnosta yhtään.
Ei tee mieli käyttää aikaa firman asioiden säätelyyn. Kai. Jos tekisin firman, se ei olisi rikastumiseen tms tähtäävä,
vaan nimenomaan siihen tähtäävä että saisin tehdä yksin hommia, niin ei tarvitsisi huolehtia tästä.
Yksin firmaa perustaessa on myös se ongelma, että sitä sosiaalisne puolen aamukahviseuraa ei ole. Se aamukahvihetki
on kuitenkin jotain sellasta mistä saa hyvää fiilistä.
6. Muu, mikä. ehdotelkaas

Niin ja reunaehtona ja tavoitteena on se, että tyypistä on päästävä eroon työparina. Sen kanssa selviää
että samassa firmassa on, mutta kun vaan ei työparina olisi.

Sellaisia juttuja tänään. Hyvää viikonloppua kaikille!

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oisko se mahdollista, että ko henkilö ei lue ajatuksia ja tuo vittuilu on hänen huumoria ja teillä ei nyt huumori kohtaa, joten mitäs jos ottaisit asian puheeksi hänen kanssaan ettei sinua miellytä tuollainen? Voi kuulostaa omituiselta neuvolta, mutta useesti se keskustelu itse henkilön kanssa on aikalailla parempi juttu kun netti foorumeilta neuvon pyytely.

Veikkaan että se työkaveri on sekunnin päästä läpän heitostaan jo unohtanut mitä on sanonut. Ja sä taas oot toista äärilaitaa kun vielä kotonakin pohdit sanottuja lauseita. Enpä kyllä tuohon mitään kovin hyvää osaa neuvoa. Itse tykkään läpän heittäjistä ja kekseliäistä vittuilijoista. Siis itseenikin kohdistettuna. Kiva sitten yrittää heittää paremmaksi. Hirveän erilailla ihmiset asioita kokee. Mun korviin tuo sen toiminta kuulostaa vaan sellaiselta porukkahengen luonnilta. Melkein voisin väittää että kokisin oloni ulkopuoliseksi, jos työpaikalla ei tartuttaisi mun tekemään mokaan ja väännettäisi siitä vitsiä. Tai sitten mokaa pidettäisiin niin pahana ja siksi siitä vaan vaiettaisiin. Mutta jos toisen toiminta häiritsee niin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kannattaa aina huomauttaa ennenkuin tavat liikaa rutinoituu. Noille raivoajillekin kannataa heti ekasta kerrasta sanoa ettei työpaikalle sellainen sovi.

Oisko se mahdollista, että ko henkilö ei lue ajatuksia ja tuo vittuilu on hänen huumoria ja teillä ei nyt huumori kohtaa, joten mitäs jos ottaisit asian puheeksi hänen kanssaan ettei sinua miellytä tuollainen? Voi kuulostaa omituiselta neuvolta, mutta useesti se keskustelu itse henkilön kanssa on aikalailla parempi juttu kun netti foorumeilta neuvon pyytely.

kiitos avusta. en vaan voi ymmärtää mistä tollasenkin idean ihminen voi keksiä, että juuri silloin kun on kaikkein pahin olo ja häiritsee juuri sen toisen tyypin toimintatavat jotka sotkee koko työn, ja se pilkkaa päin naamaa, niin miten ihmeessä siinä ihmiselle voi juolahtaa mieleen että alkaa keskustelemaan siitä pilkkaamisesta? mulla on vaan se, että jos joku tuntuu pahalta se on pahaa, en mä ymmärrä että siitä pitäisi keskustella.
Lisäksi oon keskustellut tyypin kanssa näistä työtavoista, ainakin sen verran että pidetään ne kahvi ja ruokatauot, ja lähdetään ajallaan kotiin. mutta viesti ei kai ole mennyt perille.
Ja miksi se tyyppi ei osaa lukea ajatuksia? siis että miksi se tyyppi ei osaa toisinsanoen tehdä asioita oikein? onko se tyhmä? Itekkin taidan olla vähän yksinketanen, mutta luulis että ihminen osaa perustarpeensa hoitaa ja turvata.
Ja kuulostaa omituiselta neuvolta että keskustelu itse henkilön kanssa on parempi juttu kun nettifoorumeilta neuvon pyytely. Kuulostaa ihan joltain saippuaoopperan jutulta että keskustellaan. Mistä mä sitäpaitsi voisin tietää mikä on paras vaihtoehto ja mikä ei, siks mä täällä nettifoorumilla kysynkin kun en voi tietää, tarviin tietoa.

Veikkaan että se työkaveri on sekunnin päästä läpän heitostaan jo unohtanut mitä on sanonut. Ja sä taas oot toista äärilaitaa kun vielä kotonakin pohdit sanottuja lauseita. Enpä kyllä tuohon mitään kovin hyvää osaa neuvoa. Itse tykkään läpän heittäjistä ja kekseliäistä vittuilijoista. Siis itseenikin kohdistettuna. Kiva sitten yrittää heittää paremmaksi. Hirveän erilailla ihmiset asioita kokee. Mun korviin tuo sen toiminta kuulostaa vaan sellaiselta porukkahengen luonnilta. Melkein voisin väittää että kokisin oloni ulkopuoliseksi, jos työpaikalla ei tartuttaisi mun tekemään mokaan ja väännettäisi siitä vitsiä. Tai sitten mokaa pidettäisiin niin pahana ja siksi siitä vaan vaiettaisiin. Mutta jos toisen toiminta häiritsee niin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kannattaa aina huomauttaa ennenkuin tavat liikaa rutinoituu. Noille raivoajillekin kannataa heti ekasta kerrasta sanoa ettei työpaikalle sellainen sovi.

Kyllä ihmiset osaa olla erikoisia. Ja miten tollaselle raivoajalle mitenkään pystyy sanomaat ettei työpaikalle sovi tollanen raivoaminen? siinä on jo niin paha mieli kun joutuu raivon kohteeksi ettei siinä tuu mieleen mitään tollasia hienoja ajatuksia että "hei, nytpä sanon tähän ettei työpaikalle tällainen sovi"
Mä taidan vaan olla niin autistinen luonne etten pysty mitenkään ymmärtämään tällaista. pitääkö mun tatuoida mun ranteeseen toi lause "raivoaminen ei sovi työpaikoille" että muistan sanoa sen, vai miten luon siitä itselleni sellaisen säännön että muistan koko elämäni ajan sanoa sen kun tilanne tulee jossa se pitää sanoa?
Miks ihmeessä ihmisten pitää olla niin helvetin typeriä? :) Eikö niillä ollenkaan leikkaa että mitä pitää tehdä ja mitä ei. Jos mennään työmaalle, siellä ei raivota. Raivoaminen ei vaikuta työn edistymiseen. Työn tekeminen vaikutta a työn edistymiseen. Turvataan työolosuhteet niin että kaikki voivat keskittyä olennaiseen, ei raivota ja häärätä. keskitytään rauhassa. mikä tässä on niin suurelle osalle ihmiskuntaa niin outoa.

kiitos avusta. en vaan voi ymmärtää mistä tollasenkin idean ihminen voi keksiä, että juuri silloin kun on kaikkein pahin olo ja häiritsee juuri sen toisen tyypin toimintatavat jotka sotkee koko työn, ja se pilkkaa päin naamaa, niin miten ihmeessä siinä ihmiselle voi juolahtaa mieleen että alkaa keskustelemaan siitä pilkkaamisesta? mulla on vaan se, että jos joku tuntuu pahalta se on pahaa, en mä ymmärrä että siitä pitäisi keskustella.
Lisäksi oon keskustellut tyypin kanssa näistä työtavoista, ainakin sen verran että pidetään ne kahvi ja ruokatauot, ja lähdetään ajallaan kotiin. mutta viesti ei kai ole mennyt perille.
Ja miksi se tyyppi ei osaa lukea ajatuksia? siis että miksi se tyyppi ei osaa toisinsanoen tehdä asioita oikein? onko se tyhmä? Itekkin taidan olla vähän yksinketanen, mutta luulis että ihminen osaa perustarpeensa hoitaa ja turvata.
Ja kuulostaa omituiselta neuvolta että keskustelu itse henkilön kanssa on parempi juttu kun nettifoorumeilta neuvon pyytely. Kuulostaa ihan joltain saippuaoopperan jutulta että keskustellaan. Mistä mä sitäpaitsi voisin tietää mikä on paras vaihtoehto ja mikä ei, siks mä täällä nettifoorumilla kysynkin kun en voi tietää, tarviin tietoa..

Kyllä sulla oikeasti tosi kivikkoinen tie tulee olemaan, jos et opi keskustelemalla selvittämään noita mielipahaa tuottavia asioita.

Kyllä sulla oikeasti tosi kivikkoinen tie tulee olemaan, jos et opi keskustelemalla selvittämään noita mielipahaa tuottavia asioita.

eipä se yhteiskunta niitä keskustelutaitoja missään opeta että aika omillaan tässä ollaan.

Voi olla että oot oikeessa. mut jos järjellä ajatellaan niin ei ne ihmisten perus luonteet mihinkään muutu jos niiden kanssa alkaa keskustelemaan. Järjellä kun ajattelee niin paras ois dumppaa pois turhat ihmiset omasta repertuaarista miten vaan parhaiten mahdollista.
Mut oon kuullu sellastakin joskus et elämä ei perustu pelkkään järkeen. Ja itekkin joskus järkeilly että tunne se on jopa tärkeempi kun järki että tiedä sitten näistä...

Mut en osaa tohon keskustelun harjotteluasiaan sanoa. Tarkottaaks se sitten sitä että kaikki illat ja viikonloput pitää pohtia kokoajan että miten keskustelee ihmisten kanssa, vai miten ne keskustelut sitten saa käännettyä edukseen ja toimivaksi. Kaikki vapaa-aika menee peilin edessä keskusteluja harjoitellessa, sitäkö se sitten on.
Voi jeesus että ihmiset on....höpsöjä

Väittäisin että ne raivoamalla omaa stressiään purkavat kohdistavat sen niihin jotka sallivat sen toiminnan. Sylkykupiksi joutuvat ne jotka sen roolin suostuvat ottamaan. Mutta kannattaa puoliaan opetella pitämään. Se kun ekan kerran sen teet niin huomaat että pahan mielen sijaan tulikin hyvä mieli. Vähän tietty voi miettiä minkä sortin raivoaja on kyseessä. Joillekin pitää vaan huutaa itsekin, joillekin toimii sellainen viilipyttymäinen mutta itsevarma ja periksiantamaton käytös. Jollekin kannattaa jutella jahka se on ehtinyt rauhoittua. Oon mäkin nuorena kuunnellut yhtä sun toista huutoa. Jotenkin siihen ei tullut sanottua takaisin kun niissä tilanteissa oli syynä mun mokaa. Mutta en nykyään hyväksy ollenkaan sellaista toimintaa itseäni tai muita kohtaan. Vaikka kyseessä olisikin joku moka mistä huudetaan.

Väittäisin että ne raivoamalla omaa stressiään purkavat kohdistavat sen niihin jotka sallivat sen toiminnan. Sylkykupiksi joutuvat ne jotka sen roolin suostuvat ottamaan. Mutta kannattaa puoliaan opetella pitämään. Se kun ekan kerran sen teet niin huomaat että pahan mielen sijaan tulikin hyvä mieli. Vähän tietty voi miettiä minkä sortin raivoaja on kyseessä. Joillekin pitää vaan huutaa itsekin, joillekin toimii sellainen viilipyttymäinen mutta itsevarma ja periksiantamaton käytös. Jollekin kannattaa jutella jahka se on ehtinyt rauhoittua. Oon mäkin nuorena kuunnellut yhtä sun toista huutoa. Jotenkin siihen ei tullut sanottua takaisin kun niissä tilanteissa oli syynä mun mokaa. Mutta en nykyään hyväksy ollenkaan sellaista toimintaa itseäni tai muita kohtaan. Vaikka kyseessä olisikin joku moka mistä huudetaan.

en nyt kyllä usko tätä. Nuorempana olin vuosia tän raivooja kanssa hommissa, homma meni siihen että lopulta kilahdin sille saksinosturin lavalla ja uhkasin heittää sen alas sieltä nosturin lavalla, olin ihan hiilenä, mitta meni kertakaikkiaan yli. Ilmapiiri helpottukin hetkeks aikaa...Mut kyl se raivoominen tuli sieltä takasin muutaman viikon päästä. Sit mä rupesin lopulta niinku homehtumaan henkisesti ja mielistelee sitä ihmistä, en jaksanu enää, ennakoin kaikkee sen mielialan heilahteluja ettei se raivois, silti se raivos. ihan helvettiähän se on. mut siis joo, kyl mä sen kaa puoliani aluks pidin, ei se siitä sen raivot muuttunu, ja en todellakaan rupee ottaa kahen viikon välein mitään helvetillisiä verenpaineraivareita joissa uhkaan tappaa sen toisen. ei sellasta jaksa.

Sanoit, että väittäisit että ne oman stressinsä (todellisuudessa mielialahäiriön) purkajat kohdistaa sen niihin jotka sallii toiminnan. Voi olla niinkin, mutta kyl tää tyyppi just kohdisti sen raivon niihin ihmisiin jotka sattu olee
lähellä ja sit toisekseen oli sellasia tyyppejä jotka ei lähteny siihen sen maailmaan mukaan vaan piti siinä mielessä nyt ainakin puolensa. Se on kato se et jos et oo kunnon duunari ja vedä vodkaa viikonloppusin jne niin sit sä et oo kunnon mies.

juolahti tässä mieleen jo sekin, että ihmisellä voi se kivikkoinen tie olla oma tie. En usko että millään ihmisellä on olemassa helppoa tietä. Ehkä buddhamunkilla voi olla, mutta sekin tie vaatii työtä, ja siinä eletään tietoisesti valitussa selibaatissa. Kyllä se vaan jokainen ihminen joutuu työtä tekemään oman elintapansa eteen. Siinä pitää olla itselleen aito, ja kuunnella sisuskalujaan.

juolahti tässä mieleen jo sekin, että ihmisellä voi se kivikkoinen tie olla oma tie. En usko että millään ihmisellä on olemassa helppoa tietä. Ehkä buddhamunkilla voi olla, mutta sekin tie vaatii työtä, ja siinä eletään tietoisesti valitussa selibaatissa. Kyllä se vaan jokainen ihminen joutuu työtä tekemään oman elintapansa eteen. Siinä pitää olla itselleen aito, ja kuunnella sisuskalujaan.
Siksi mä tässä koitan sulle antaakkin hyvän vinkin, ettei sulla olisi niin kivikkoinen tie kuin minulla. "Fiksu oppii muiden virheistä, tyhmä ei omistakaan" Ei kannata ehdoin tahdoin valita sitä vaihtoehtoa, että hakkaa päätään seinään. Useesti on olemassa se parempi/helpompi vaihtoehto ja tässä tapauksessa se minun mielestä on se, että yrittää edes keskustalla siitä ettet pidä siitä miten hän sinua nimittelee. Hän voi mielestään esim olla vaan hauska eikä ymmärrä, että sinusta se ei ole hauskaa millään tapaa.

Omien kokemusteni ja havaintojen pohjalta kommentoin. Eipä tietty yhden ihmisen havainnot kaikkea kata. Olet tosi pohdiskelevan oloiselta vaikuttava tyyppi. Varmaan monikaan noista kohtaamistasi työkavereista ei mieti noita tilanteita yhtään jälkeen päin. Ehkä itseä voisi kehittää siinä että märehtisi vähemmän muiden tekimisiä ja sanomisia. Ei sitä silti tarvise miksikään munkiksi rueta. Mutta on tietty aina vaihtoehtona vaan välttää itselle hankalia ihmisiä. Kavereista vielä pääse helpolla. Työkavereista sitten hankalampaa ellei ole alalla jossa voi noin vain itse lähteä muualle töihin. Tosin aina on mahdollista että uudesta paikasta heti löytää vastaavia ihmisiä. Oletko yhtää seurannut miten muut näiden hankalien kanssa menettelevät?

Siksi mä tässä koitan sulle antaakkin hyvän vinkin, ettei sulla olisi niin kivikkoinen tie kuin minulla. "Fiksu oppii muiden virheistä, tyhmä ei omistakaan" Ei kannata ehdoin tahdoin valita sitä vaihtoehtoa, että hakkaa päätään seinään. Useesti on olemassa se parempi/helpompi vaihtoehto ja tässä tapauksessa se minun mielestä on se, että yrittää edes keskustalla siitä ettet pidä siitä miten hän sinua nimittelee. Hän voi mielestään esim olla vaan hauska eikä ymmärrä, että sinusta se ei ole hauskaa millään tapaa.

enpä tiedä. Kuulostaa itseasiassa pään hakkaamiselta seinään tämäkin. noi keskustelut on loputon suo, näkisin, että ratkaisun ydin on pikemminkin mielenhallinnassa :)
eli siinä, että kun hallitsee mielensä oikein, niin ei ole niin väliä mitä pommitusta "ulkopuolelta" tulee.
eli kun olen siellä töissä keskittynyt siihen työhön sen 8 tuntia, ei tarvitse päästää mitään sellaista läpi mistä ei pidä.
eli jos sattuisi työkaveri puhumaan jostain epäoleellisesta tai pilkkaamaan, sillä ei olisi mitään väliä koska mun mieli on nykyisessä työtehtävässä, tai sitten suunnittelemassa seuraavaa, jonka sitten toteutan heti.
näin ei tarvitse jäädä mihinkään ikäviin ihmissuhdevyyhteihin :)

enpä tiedä. Kuulostaa itseasiassa pään hakkaamiselta seinään tämäkin. noi keskustelut on loputon suo, näkisin, että ratkaisun ydin on pikemminkin mielenhallinnassa :)
eli siinä, että kun hallitsee mielensä oikein, niin ei ole niin väliä mitä pommitusta "ulkopuolelta" tulee.
eli kun olen siellä töissä keskittynyt siihen työhön sen 8 tuntia, ei tarvitse päästää mitään sellaista läpi mistä ei pidä.
eli jos sattuisi työkaveri puhumaan jostain epäoleellisesta tai pilkkaamaan, sillä ei olisi mitään väliä koska mun mieli on nykyisessä työtehtävässä, tai sitten suunnittelemassa seuraavaa, jonka sitten toteutan heti.
näin ei tarvitse jäädä mihinkään ikäviin ihmissuhdevyyhteihin :)
Toi sun ratkaisu malli hoitaa seurauksia, ei syitä. Et koskaan saa ongelmia tuolla hoidettua, että työnnät pään puskaan piiloon. No, ehkä mä olen sitä elämänfilosofiaa tässä tarpeeksi jakanut, musta tuntuu, että olet jo päättänt sen tavan jolla sä toimit tässä tapauksessa ja nää mun neuvot tuli jo tuossa selväksi. Toivon sulle hyvää jatkoa. Älä tee mitään tyhmää :)

Omien kokemusteni ja havaintojen pohjalta kommentoin. Eipä tietty yhden ihmisen havainnot kaikkea kata. Olet tosi pohdiskelevan oloiselta vaikuttava tyyppi. Varmaan monikaan noista kohtaamistasi työkavereista ei mieti noita tilanteita yhtään jälkeen päin. Ehkä itseä voisi kehittää siinä että märehtisi vähemmän muiden tekimisiä ja sanomisia. Ei sitä silti tarvise miksikään munkiksi rueta. Mutta on tietty aina vaihtoehtona vaan välttää itselle hankalia ihmisiä. Kavereista vielä pääse helpolla. Työkavereista sitten hankalampaa ellei ole alalla jossa voi noin vain itse lähteä muualle töihin. Tosin aina on mahdollista että uudesta paikasta heti löytää vastaavia ihmisiä. Oletko yhtää seurannut miten muut näiden hankalien kanssa menettelevät?

joo mä oon pohdiskelevainen tyyppi, miten muuten muka vois saada elämästä mahdollisimman hyvän mahdollisimman halvalla ja oikeesti iloa tuottavasti, tai näin mä sen nään. Ei suurin osa duunareista pohdi jälkikäteen yhtään mitään, niillä on niin lyhyt muisti ettei siinä sellaset ongelmat vaivaa. ne elää niin hetkessä. hetkessä eläminen onkin hyvä juttu, mutta kyllä vaikka elää hetkessä pitää tajuta kanssa (mun mielestä) ne oikeesti tärkeet arvot mitä noudattaa, moni duunari on sellanen että ne vetää ihan lonkalta ja niiden elämä on sit sellasta ajoittaista hirveistä mielialahäiriöistä kärsimistä yms. ja muutenkin onnettoman oloista monella.
Niin että kehittäis itseä sillä että märehtis vähemmän muiden sanomisia ja tekemisiä? tää kyllä on varmaan hiton hyvä pointti. Tietyllä tavalla koko threadin avain asia.

Ei ihminen oikeasti voi vaikuttaa kun omaan toimintaansa.

Mutta mä en keksi tohon muuta ratkasua äkkiseltään, kun että se että kehitän itsestäni sellaisen että oon sen 8h siellä töissä jatkuvasti keskittynyt töihin. Vaatii kyllä sen, että vapaa-ajallakin sitten kokoajan vaalin tätä
ideaa ja sen ylläpitämistä, muuten siellä töissä saattaa "repsahtaa" ja alkaa haahuilemaan. Juuri haahuillessa kaikenmaailman pilkkaajat pääsee "läpi" niiden epäoleellisten juttujensa kanssa jotka alkaa sitten hajottamaan.
Aina on vaihtoehtona välttää itselle hankalia ihmisiä, mutta olen sen tähän ikään (33v) todennut että ei saa pelkkää hyvää, aina tulee hyvän mukana huonoakin, eli näitä enemmän tai vähemmän hankalia tyyppejä tulee vastaan
koko elämän ajan.
Se, että eristäytyy hankalilta tyypeiltä kokonaan, tarkoittaa myös hyvien tyyppien menettämistä. Se ei ole viisas ratkaisu, ja johtaa suureen epäonneen ja on tavallaan helvetin itsetuhoista.
Kavereita mulla ei nykyisin juurikaan ole, senkin takia oon palannu tähän vanhaan ammattiin kun aikanaan mulla tätä ammattia tehdessä oli aktiivisempia kaverisuhteita, jos tästä tulis mukana sellasta positiviisuutta nytkin.
Onhan noita muitakin työpaikkoja kuin juuri toi missä olen, mutta täytyypä katsoa. Piirit on pienet ja silleen, ja jokaseen paikkaan mahtuu tilastollisesti niitä hankalia tyyppejä, että ei tässä nyt ihan kannata noin vaan lähteä hyppelehtimään ellei ihan keksi jotain uutta tapaa tehdä työtä (esim yksin, mutta työmailla muiden ammattiryhmien edustajien kanssa yhteistyössä, tai sitten oma firma, mikä vaatis ihan rautaisen zen hallinnan elämään, ei taida jaksaa) Toisaalta, jos on ihan perseestä olosuhteet nykyisessä firmassa niin pakkohan siinä on samalla katsella sivuille samalla kokoajan.
Oon seurannu miten muut hankalien tyyppien kanssa menettelee. Ne vaan lutviutuu ja selvii jotenkin, osa niistä mielistelee hankalia tyyppejä, ja osa vaan selviytyy jotenkin muuten.
Mä oon jotenkin niin aspergerinen luonne että mulla on kaikki niin helvetin herkkää ja sitäkautta mulle tuppaa noi vaikeudet kanssa kasautumaan, mutta ei se mitään kun tahtoa on vääntää näitä selviytymiskeinoja ja silleen,
ja ois hienoa ku oppis sellasen henkisen elämäntavan et koko homma alkais rullaa eteenpäin hyvin. oon nyt ollu tätä duunii tekee vast 4 viikkoo 10 vuoden tauon jälkeen niin onhan täs jo työnkin puolesta sitä totuttelemista...

Toi sun ratkaisu malli hoitaa seurauksia, ei syitä. Et koskaan saa ongelmia tuolla hoidettua, että työnnät pään puskaan piiloon. No, ehkä mä olen sitä elämänfilosofiaa tässä tarpeeksi jakanut, musta tuntuu, että olet jo päättänt sen tavan jolla sä toimit tässä tapauksessa ja nää mun neuvot tuli jo tuossa selväksi. Toivon sulle hyvää jatkoa. Älä tee mitään tyhmää :)

ehkä todellinen vastaus onkin kompromissi näistä elämänfilosofioista ;)
Keskittyy töihin, jolloin ei niin kiinnosta epäoleelliset pilkat ja jutut, eikä pohdiskele niitä niin syvällisesti, ja siinä on sitten työtä tehdessä helppoa ja kevyttä huomauttaa työparille jos joku tämän käytöksessä häiritsee :)
kenties täydellinen ratkaisu!

Meille kävi työkaverin kanssa silleen että heitettiin hieman ronskia huumoria kolmannelle kaverille, ihan siis pidettiin tyypistä. No, kävi niin että pomo tuli juttelee meille että tyyppi oli valittanut että kiusataan häntä, oli ottanut huumorin vakavissaan tai sit mentiin liian pitkälle juttujen kanssa (kieltämättä aika rankkaa juttua meillä oli).
Ratkaistiin asia silleen että pyydettiin tämä tyyppi meidän juttusille ja selitettiin asia ja pyydettiin anteeksi, ymmärsi hyvin asian, paiskattiin kättä, hän kävi juttelee uudestaan pomon kanssa että olikin väärinkäsitys ja asia sitä myötä selvä. Ronskia huumoria heiteltiin kuitenkin jatkossakin ja nyt tyyppi osas ottaa sen erilailla.

Useimmiten se keskustelu toisen osapuolen kanssa on se paras vaihtoehto, harvemmin meistä kukaan on ajatustenlukija.

Kaikkia ei voi miellyttää, toisesta korvasta sisään toisesta ulos on tietyissä tapauksissa toiminut jos kaveriin ei verbaaliset iskut uppoa tai rakentavaa keskustelua ei synny.

Itsekään en mikään sanavalmis suupaltti ole saatan heittää vaan lyhyitä vasta lausahduksia kuten jep, ok, aha, selvä tms.. ja jatkan sitä mitä teen. Itse toki heitän omasta tyhmyydestäni tai hitaudestani läppää useinkin, kyllä tosin välillä tulee iskuja vyönalle jos joku oikein pahasti osuu arkaan kohtaan.

Mutta ei tossa tilanteessa oo varmaa muutaku koittaa löytää se yhteinen sävel, tai keskittyä siihen duunin tekoon ja olla hiljaa ellet sitten voi työmaata vaihtaa sekään ei kaikilla välttämättä ole mahdollista.

Tuossa Viikatemiehen tarinassa tuli vähän sitä mitä itse kuvittelen noiden useimmiten olevan. Eli läppää ei ole heitetty pahalla tarkoituksella. Ei kyllä ulkopuolinen kovin hyvin pysty päättelemään missä tarkoituksssa läppää on heitetty. Välillä on kyse väärinkäsityksestä niin kuin tuossa tarinassa. Ja välillä se on ihan aitoa ikäväksi tarkoitettua vittuilua kohteelle minkä kohde kyllä tajuaa vaikka se näyttäytyy muille viattomana. Tälläiset arkaan kohtaan tietoisesti kohdistetut vittuilut voi näyttää sivustakatsojille viattomalta jos eivät tiedä taustoja. Hankalaa näihin on kyllä mitään yleispätevää neuvoa yrittää keksiä. Paljon on sitä kaverihenkistä vittuilua mutta on kaikilla työpaikoilla varmaan ne oikeasti kusipäiset ihmiset. Jotenkin tuntuu että itselläkin oli ennen hankalampaa ihmisten kanssa ja ne ärsyttivät yhtenään. Ehkä juuri 20v-30v välillä. Nykyään on pitkään tuntunut ettei enää sellaisia tilanteita tule. Ehkä se on osin sitä, että pistä ikävämmälle toiminnalle nopeammin rajat. Mutta varmaan myös sitä että monta turhaa juttua päästää toisesta korvasta ulos eikä jää pohtimaan ärsyyntyneenä tilannetta. Kaveripiirin kohdalla on 30v kieppeillä itsellä ja monella tutulla käynyt sellaista karsintaa. On tippunut lapsuuden/nuoruuden kavereita pois. Itsekin vaan todennut, että ne vanhat hyvät muistot ei enää lämmitä, jos lähes joka näkeminen ärsyttää jollain lailla. Ensin on vuosia kova kynnys luopua vanhasta kaverista. Mutta kun on vaan todennut että se suhde on mennyt siihen, että itse on toiselle vaan sellainen likakaivo, johon stressiä puretaan. Ja johon otetaan yhteyttä kun jotain tarvitaan. Nykyään kaverisuhteet ei enää ole niin kokonaisvaltaisia ja kaikenkattavia kuin nuorena. Sitä vaan hengaa kunkin kaverin hyvien puolien kanssa. Mutta ehkä se nuorena oli sellaista itsenäistymättömyyttä. Oli siirrytty vanhempien alta semmoiseen kaveripiiri symbioosiin. Kai se oli sellaista ryhmävahvistautumisen tarvetta. En kyllä enää tiedä miten nämä tohon alkuperäiseen ongelmaan liitän :) Ehkä se että ihmissuhteet on vaan vaikeita. Omassa toiminnassakin on paljon tiedostettuja ja vielä tiedostamattomia elementtejä, mitkä vaikuttaa miten muut meihin suhtautuu.

Toivon että onnistut joskus löytämään positiivisen ajattelutavan elämään. Haraa vähemmän vastaan ja anna ittelles mahdollisuus muuttua. Voimia taisteluun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom