Bateman sanoi:
Olin pari-kolme viikkoa sitten kertaamassa ja kuulin kun yksi n. kolmekymppinen yliluutnantti puheli että hänen mielestä palvelukseenastumisikää pitäisi nostaa 19 tai 20 vuoteen. Monet ovat 20 ikävuoteen mennessä kuitenkin jo tehneet (edes vähän) töitä, muuttaneet pois kotoa ja oppineet jo hieman omatoimisuutta.
Juuri näin olen ite aatellut jo kauan. Tekisi hyvää ensin asua yksin, oppia ja itsenäistyä, miettiä yleensäkin, onko päässään maanpuolustuksellista asennetta vai pasifistista asennetta ja sen pohjalta sitten valita joko intti tai sivari. Puoli vuotta tai vuosi sinne tai tänne on tod. lyhyt aika kumminkin.
Ihan liian moni menee inttiin yhtään asiaa ajattelematta "Ku kaikkiha sinne menöö ja ku isäki sano." -periaatteella ja sivariin "Noku intissä joutuis niinq asuun metässä ja sit ne kapparit niinq huuutaa, ni emmää sinne." -laiskottelunössöasenteella, eivätkä tee aidosti maanpuolustuksellisen asenteen tai pasifismin johdosta valintojaan.
Sille nyt ei mitään mahda, että ihmisten aivokapasiteetissa on eroja, kuten myös elämänkokemuksessa. Kokemuksen suhteen tilanne tasoittuu vuosien myötä (useimpien kohdalla). Poikkeuksiakin on, kuten japa mainitsi aiemmin. Esimerkkinä voisin mainita erään kuormurikuskin intissä. Oli muistaakseni 19-v, niinkuin melkein kaikki muutkin, mutta oli asunut omillaan 16-v lähtien, koko amiska-ajan, opetellut hoitamaan raha-asiansa, laittamaan ruokansa ja siivoamaan kämppänsä sekä muutenkin aikuistunut kummasti ja sen kyllä huomasi. Oli todella selvästi kypsemmän ja varmemman oloinen, kuin moni muu. Itekin olin aivan kakara siinä 18-19-v paikkeilla (intissä tosin vasta 24-v), vasta joskus 22-23-v tuntumassa rupesi olemaan edes vähän järkeä ja harkintaa päässä. Onneksi kaikilla ei mene aikuistumisessa noin kauaa, kuin mulla. :D