"Ikärasismi"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne
  • Aloitettu Aloitettu
Sumu sanoi:
Suomessa ei enää saa suorittaa vapaaehtoista asepalvelusta alaikäisenä. Suomi on allekirjoittanut jonkun lapsisotilaat kieltävän sopimuksen ja tämä tarkoittaa sitä, että armeijaan mennessäsi sinun tulee olla 18v täyttänyt.

Ahhaa, ookkei. Hyvä tietää.

No pointti säilyy, jos vaikka menee 18-vuotiaana inttiin, niin sieltä on periaatteessa mahdollista päästä jopa alle 19-vuotiaana pois, jolloin tuskin vartointiliike pitää tuota 20-vuoden ikärajaa enää tiukkana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jos yhtään helpottaa niin tiedän tapauksen, joka pääsi securitakselle 18 vuotiaana (intti edessä), mutta tiedän myös 19 vuotiaan reservin vänrikin joka oli saman firman mielestä "liian nuori". Ilmeisesti liittyy sillä hetkellä olevien tarjokkaiden laadusta. Ikä on kätevä tapa karsia ihmisiä.

raskausarpi sanoi:
jos yhtään helpottaa niin tiedän tapauksen, joka pääsi securitakselle 18 vuotiaana (intti edessä), mutta tiedän myös 19 vuotiaan reservin vänrikin joka oli saman firman mielestä "liian nuori". Ilmeisesti liittyy sillä hetkellä olevien tarjokkaiden laadusta. Ikä on kätevä tapa karsia ihmisiä.
Joo onhan siinä tietty se juttu että voi nätisti sitten sanoa että on muka liian nuori vaikka syy olisi jossain muussa.

Minut heitettiin aikoinaan kahdesta työhaastattelusta ulos sen takia että oli lähdössä inttiin. Keskustelu loppui kuin seinään lausuessani maagiset sanat: "Niin mä olen sitten lähdössä inttiin heinäkuun alussa".
Niillä hommilla ei ollut mitään tekemistä vartiointijuttujen kanssa, niinkun ei tälläkään postauksella alkuperäisen aiheen kanssa.

Janne sanoi:
Tietty on näitä sankareita jotka muuttavat kotoa 23 vuotiaana eivätkä osaa keittää vettä.

[mod]Quotet kuntoon :Timba79[/mod]

Onko tuo nyt sitten joku tietty tapaus vai yleistys..ainakaan omasta mielestä ei oo vielä tuo 23 mikään hälyttävä ikä asua kotona, eikä tarkoita sitä ettei nämä kyseiset ihmiset osaisi mitään tehdä käytännössä.
Ymmärrettäköön että on olemassa tietty nämä ns. "vanhat pojat" joille tosiaan äiti fiksaa sen aamupalan pöytään ja vaatteet päälle.
Ite oon 22 ja asun vielä alkuvuoteen kotona ja kaiken osaan tehdä (ja enemmänki ku kattoo kavereita ketkä muuttelee pois kotoa jopa vielä vanhempanakin)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jii82 sanoi:
[mod]Quotet kuntoon :Timba79[/mod]

Onko tuo nyt sitten joku tietty tapaus vai yleistys..ainakaan omasta mielestä ei oo vielä tuo 23 mikään hälyttävä ikä asua kotona, eikä tarkoita sitä ettei nämä kyseiset ihmiset osaisi mitään tehdä käytännössä.
Ymmärrettäköön että on olemassa tietty nämä ns. "vanhat pojat" joille tosiaan äiti fiksaa sen aamupalan pöytään ja vaatteet päälle.
Ite oon 22 ja asun vielä alkuvuoteen kotona ja kaiken osaan tehdä (ja enemmänki ku kattoo kavereita ketkä muuttelee pois kotoa jopa vielä vanhempanakin)
No just näitä "vanhoja poikia" tarkoitan. Eihän se kotona asuminen aina tarkoita että on uusavuton, mutta sellaisiakin on. Mutta jos katsotaan ikää niin ne on olevinaan parempia kuin 18 vuotiaat järkevät tyypit. Kyllähän mun setä on reippaat 40v ja asuu kotona, eikä muuta koskaan. Pitää isästään huolta.

Olin pari-kolme viikkoa sitten kertaamassa ja kuulin kun yksi n. kolmekymppinen yliluutnantti puheli että hänen mielestä palvelukseenastumisikää pitäisi nostaa 19 tai 20 vuoteen. Monet ovat 20 ikävuoteen mennessä kuitenkin jo tehneet (edes vähän) töitä, muuttaneet pois kotoa ja oppineet jo hieman omatoimisuutta.

Varmaan noi työhönottajat ajattelee samoin.

Bateman sanoi:
Olin pari-kolme viikkoa sitten kertaamassa ja kuulin kun yksi n. kolmekymppinen yliluutnantti puheli että hänen mielestä palvelukseenastumisikää pitäisi nostaa 19 tai 20 vuoteen. Monet ovat 20 ikävuoteen mennessä kuitenkin jo tehneet (edes vähän) töitä, muuttaneet pois kotoa ja oppineet jo hieman omatoimisuutta.

Varmaan noi työhönottajat ajattelee samoin.
Aika offtopic mutta toi se vasta olis vitusta että ois inttiin ikäraja joku 20v. Muutenki pitää säätää elämänsä takia iha tarpeeks et saa hommat järjestettyä intin takia.

Käännetääs tämä "ikärasismi" toiseen suuntaan eli ottaisiko Mike esim. 60 vuotiaan moden? Tai ottaako vartiointiliike 60v vartioita?
Epäilen että vartiointi liike ei ottaisi mutta jos voimailu puolelta löytyisi sellainen todella 60v konkari niin siitä saattaisi jopa olla paljonkin kerrottavaa tai asiaa siihen alaan.
Tiedän parikin 50-57v miestä joilta on mennyt duunipaikka pelkkien saneerauksien vuoksi ja ovat nyt työttömiä. Työkkärissä ovat sanoneet että ei sulle mitään duunia löydy ja aluksi kun halusivat uutta koulutusta niin eivät sitäkään meinanneet antaa kun katsoivat heitä liian vanhaksi. Toisellä näistä kavereista on sinällään uskomaton ura, saman firman palveluksessa 36vuotta, ihan perus duunarista osaston johtajaksi. Hänellä on enemmän tietoa metallialasta kuin monella nuoremmalla tulee koskaan olemaan. Mutta silti ei vaan tahdo kukaan palkata noin vanhaa kaveria enää duuniin. No onneksi nyt tämä mies pääsee opiskelemaan tietotekniikkaa pariksi vuodeksi ja valmistuu joksikin ATK-tukihenkilöksi.

Bateman sanoi:
Juuri näin olen ite aatellut jo kauan. Tekisi hyvää ensin asua yksin, oppia ja itsenäistyä, miettiä yleensäkin, onko päässään maanpuolustuksellista asennetta vai pasifistista asennetta ja sen pohjalta sitten valita joko intti tai sivari. Puoli vuotta tai vuosi sinne tai tänne on tod. lyhyt aika kumminkin.

Ihan liian moni menee inttiin yhtään asiaa ajattelematta "Ku kaikkiha sinne menöö ja ku isäki sano." -periaatteella ja sivariin "Noku intissä joutuis niinq asuun metässä ja sit ne kapparit niinq huuutaa, ni emmää sinne." -laiskottelunössöasenteella, eivätkä tee aidosti maanpuolustuksellisen asenteen tai pasifismin johdosta valintojaan.

Sille nyt ei mitään mahda, että ihmisten aivokapasiteetissa on eroja, kuten myös elämänkokemuksessa. Kokemuksen suhteen tilanne tasoittuu vuosien myötä (useimpien kohdalla). Poikkeuksiakin on, kuten japa mainitsi aiemmin. Esimerkkinä voisin mainita erään kuormurikuskin intissä. Oli muistaakseni 19-v, niinkuin melkein kaikki muutkin, mutta oli asunut omillaan 16-v lähtien, koko amiska-ajan, opetellut hoitamaan raha-asiansa, laittamaan ruokansa ja siivoamaan kämppänsä sekä muutenkin aikuistunut kummasti ja sen kyllä huomasi. Oli todella selvästi kypsemmän ja varmemman oloinen, kuin moni muu. Itekin olin aivan kakara siinä 18-19-v paikkeilla (intissä tosin vasta 24-v), vasta joskus 22-23-v tuntumassa rupesi olemaan edes vähän järkeä ja harkintaa päässä. Onneksi kaikilla ei mene aikuistumisessa noin kauaa, kuin mulla. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom