"Ikärasismi"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
Miköhän on homman nimenä kun tuntuu olevan esimerkiksi töiden saannissa näitä 20v ikärajoja? Esimerkiksi vartijan hommiin monessa paikassa mainitaan että pitäisi olla 20 vuotias? Tai se että Mike tuolla hakee uutta modea ja pitäisi olla 20 vuotias?

Eihän näistä rajoista aina täysin kiinni pidetä, onhan esimerkiksi ZeiZei jopa alle 18 vuotias ja hyvin hoitelee moden hommia.. Ja vartijaksikin kuulemma pääsee jopa 18 vuotiaana mutta vaikeampaa se on.

Ovatko 18 vuotiaat todella niin pentuja verrattuna siihen maagiseen 20 vuoden ikään? Muuttuuko se pääkopan sisältö 2 vuodessa niin paljon?

Itsellä olisi tarkoitus kokeilla vartijan hommia koulun jälkeen, toivottavasti huolivat 18 vuotiaan 'penskan'. Onhan se selvää että nuoremmista löytyy lapsellisia tyyppejä jotka eivät hommaan sovi, mutta kyllähän sitä voisi mahdollisuuden antaa jonkun haastattelun kautta esimerkiksi. Vähän aikaa jutustelee niin eiköhän siinä näe millainen tyyppi oikeasti on. Sama moden hommissa, postit puhuvat puolestaan.

Toi modehomma oli sitten vaan esimerkki, en mä mitään moden paikkaa olis hakemassa.. Huomasin vaan sen että Mike halus vähintään 20 vuotiaan, ei herneitä :piis:

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysymykseesi, että muuttuuko poika(mies) 18 ikävuodesta eteenpäin parissa vuodessa paljoa, niin väittäisin, että valtavasti...
Omaa kehitystäni ihmisenä (miehenä), niin kehitys on ollut valtavaa juurikin tuossa 18-22 vuoden iässä. Kun ajattelee itseään 18 vuotiaana, niin naureskelee vaan omille lapsellisille ajatuksilleen ja toteaa olleensa aivan kakara. Olen vieläkin varmaan "miehiin" verrattuna mukula, mutta nyt 24 ikävuoden, (klisee) armeijan, opiskelin ja useamman työpaikan jälkeen voisin väittää olevani aivan eri ihminen, kuin tuolloin...
Sitä itsekin ihmettelee, että olen saman eukon kanssa kasvanut koko tämän ajan :love:
Eli 18 vuotiaana ollaan vasta astumassa aikuisten maailmaan, ei todellakaan olla aikuisia ;)

Täytyy nyt tälläisen täydellisen nappulankin laittaa kommenttia tähän. Eli olen samaa mieltä Kerpeleen kanssa siitä, että suuri osa ihmisistä "kasvaa aikuiseksi" vasta vuosia tuon täysi-ikäisyyden jälkeen, mutta toisaalta koen tuollaisen "tiukan rajan" vetämisen hieman hölmönä ajatuksena, sillä jotkut saattavat olla hyvinkin aikuistuneita jo nuorella iällä. Kun taas toiset eivät ole henkisesti kypsiä (esim. moden hommiin) edes 25-vuotiaina, jotkut eivät ehkä koskaan. Tottakai suurempi osa 20-vuotiaista on henkisesti kypsiä hommaan kuin hommaan, kuin esim. 18-vuotiaat, puhumattakaan alaikäisistä. Mutta tästä huolimatta, koska erot ovat täysin henkilökohtaisia, antaisin kyllä kypsän oloiselle nuorellekkin henkillölle mahdollisuuden (siis ihan yleisesti, puhutaan nyt moden hommista tai mistä vaan hommasta).

Eli vielä alkuperäiseen kysymykseen:

Ovatko 18 vuotiaat todella niin pentuja verrattuna siihen maagiseen 20 vuoden ikään? Muuttuuko se pääkopan sisältö 2 vuodessa niin paljon?
Täysin tapauskohtaista.

Itse voin "vanhana" 23 vuotiaana myös sanoa, että kyllä noi muutamat vuodet 18 alkaen on aika paljon kuitenkin muuttaneet. Ei sitä ihan niin kypsä ollutkaan kuin luuli. Ja viiden vuoden päästä varmaan ajattelee taas samoin.

tietysti ei noi ikärajat kaikkiin hommiin välttämättä sovi. Ja toiset kypsyy nopeammin kuin toiset. Mutta kyllä normaalit 18-vuotiaat on välillä vielä esim. aika naiiveja.

Itse olen muuttanut pois kotoa 16 vuotiaana eli pari vuotta on tullut jo opiskeltua itse elämistä ja siinä samalla oppii aika paljon näitä elämän perusarvoja.. Siis raha-asioita jne, ei ole varaa ryypätä ja rällätä joka päivä jos haluaa syödäkin ja niin edelleen. Tietty on näitä sankareita jotka muuttavat kotoa 23 vuotiaana eivätkä osaa keittää vettä.

Onko kellään mennyt lupaava työpaikka ohi suun iän takia? Mä tässä mietin jo tulevaisuuden varalle että miten 'teen vaikutuksen' kun lähden niitä vartijan hommia varmaankin securitakselta hakemaan 18 vuotiaana. Jos marssisi suoraan konttoriin niin saattaisivat siinä höpötellessä huomata ettei sentään ihan pentu ole. Ainakaan omasta mielestäni en ole :)

Kerpele sanoi:
Kysymykseesi, että muuttuuko poika(mies) 18 ikävuodesta eteenpäin parissa vuodessa paljoa, niin väittäisin, että valtavasti...
Omaa kehitystäni ihmisenä (miehenä), niin kehitys on ollut valtavaa juurikin tuossa 18-22 vuoden iässä. Kun ajattelee itseään 18 vuotiaana, niin naureskelee vaan omille lapsellisille ajatuksilleen ja toteaa olleensa aivan kakara. Olen vieläkin varmaan "miehiin" verrattuna mukula, mutta nyt 24 ikävuoden, (klisee) armeijan, opiskelin ja useamman työpaikan jälkeen voisin väittää olevani aivan eri ihminen, kuin tuolloin...
Sitä itsekin ihmettelee, että olen saman eukon kanssa kasvanut koko tämän ajan :love:
Eli 18 vuotiaana ollaan vasta astumassa aikuisten maailmaan, ei todellakaan olla aikuisia ;)

:offtopic:
Tämä on sinäänsä turhan päiväistä lässytystä, ihmiset on erilaisia.
Joku on 18 vuotiaana aikuisempi kuin joku on 28 vuotiaana.
Fyysinen ja henkinen kehitys kulkee aivan eri tahtia, eri ihmisillä.

Luonnollista toki on, että 18 vuotias on usein poika. Mutta poikkeus vahvistaa säännön.

Kyllähän sitä kaikki 18-19 vuotiaat tuntevat itsensä aikuisiksi ja kypsiksi...
:thumbs: Niin luulin ja ajattelin itsekin :lol2:
Muutamien vuosien päästä kun pohditte samaa asiaa, niin huomaatte eron entiseen itseenne ;)
Iän karttuessa sellainen nuoruuteen kuuluva kypsyyden/iän/miehisyyden todistelu tuntuu vähenevän. Ainakin itse huomasin tähän syyllistyneeni nuorempana :rolleyes:
Ei näissä asioissa voi oikein nuorempia ohjastaa, eikä edes yrittää selittää asioita, kun ainoastaan aika muuttaa miestä. :kippis1:

Juuri vähän aikaa sitten muistelin kaverini kanssa kuinka isoja ja aikuisia oltiin siinä
lukion ja armeijan jälkeen, mutta oikeasti oltiin pelkkiä poikasia ihan joka suhteessa.
Kyllä ne vuodet vaan tuo varmuutta ja näkemystä elämän koukeroihin.

Noissa vartijan hommissakin semmonen ylimääräinen show ja näyttäminen, liian suuri ego, ei ole välttämättä eduksi. Ja sitähän tahtoo nuorilla kölveillä olla ihan riittämiin.
Tosin allekirjoitan myös tuon yksilöllisyyden!

Kerpele sanoi:
Kyllähän sitä kaikki 18-19 vuotiaat tuntevat itsensä aikuisiksi ja kypsiksi...
:thumbs: Niin luulin ja ajattelin itsekin :lol2:
Muutamien vuosien päästä kun pohditte samaa asiaa, niin huomaatte eron entiseen itseenne ;)
Iän karttuessa sellainen nuoruuteen kuuluva kypsyyden/iän/miehisyyden todistelu tuntuu vähenevän. Ainakin itse huomasin tähän syyllistyneeni nuorempana :rolleyes:
Ei näissä asioissa voi oikein nuorempia ohjastaa, eikä edes yrittää selittää asioita, kun ainoastaan aika muuttaa miestä. :kippis1:
Niinpä niin. Jotkut sitä todistelevat miehisyyttään ja vastaavaa, toiset ei. Sehän tässä on homman nimi että jos jotkut on täysiä deividejä ei se tarkoita että kaikki olisivat.

Janne sanoi:
Niinpä niin. Jotkut sitä todistelevat miehisyyttään ja vastaavaa, toiset ei. Sehän tässä on homman nimi että jos jotkut on täysiä deividejä ei se tarkoita että kaikki olisivat.

Onhan niitä kypsyyseroja, mutta silti sen iän tuoman eron tulee jokainen "teini" vielä huomamaan vuosien mittaan. ;)

Mielestäni elämä opettaa eli joku 18v tosiaan voi olla todella jalat maassa tyyppiä jos on joutunut elämään yksikseen ettei kaikki ole ollut kotona valmiina. Mutta jos taas kotona lorvitaan ja saadaan kaikki valmiiksi niin sitten voi olla vaikka kuinka lapsi.
Työssä ei varmaankaan haeta niinkään sitä että oletko henkisesti aikuinen vai ei vaan siinä ajatellaan sitä että on jo jotain kokemusta työnteosta ja sen moraalista. Samoin tuossa 20v on useimmiten kerinnyt käydä jonkun koulun jne eli se ei välttämättä ole mitään väliaikasta ajantappoa vaan voidaan luulla että ihan vakituista uraa siitä henkilö hakee. Itse pistäisin ikärajaksi jos hakisin työntekijöitä jonkun 25v ja aikaisempaa työkokemusta vaatisin joltakin alalta mielellään jonkun 3-4 vuotta samassa paikassa.

japa sanoi:
Itse pistäisin ikärajaksi jos hakisin työntekijöitä jonkun 25v ja aikaisempaa työkokemusta vaatisin joltakin alalta mielellään jonkun 3-4 vuotta samassa paikassa.
Tolla tyylillä ei kukaan saisi enää ikinä hommia :lol2: Mut jooh, ymmärrän mä ton pointin, onneks ihan tolla tyylillä ei työntekijöitä yleensä haeta.

Yks pointti on kanssa se että vaikka oiskin sitten olevinaan pentu, niin eikös sekin riitä että osaa käyttäytyä oikein silloin kun tilanne sitä vaatii. Eli duunissa tekee niitä töitä eikä pelleile jne.. Sen varmaan moni nuorikin tajuaa vaikka vapaa-ajalla tekisi mitä. Ja se mitä tekee vapaa-ajalla ei kuulu työnantajalle pätkääkään :)

Janne sanoi:
Tolla tyylillä ei kukaan saisi enää ikinä hommia :lol2: Mut jooh, ymmärrän mä ton pointin, onneks ihan tolla tyylillä ei työntekijöitä yleensä haeta.

Yks pointti on kanssa se että vaikka oiskin sitten olevinaan pentu, niin eikös sekin riitä että osaa käyttäytyä oikein silloin kun tilanne sitä vaatii. Eli duunissa tekee niitä töitä eikä pelleile jne.. Sen varmaan moni nuorikin tajuaa vaikka vapaa-ajalla tekisi mitä. Ja se mitä tekee vapaa-ajalla ei kuulu työnantajalle pätkääkään :)

Tuossa on se pointti että on tehnyt kunnolla duunia jo ja samassa paikassa joten omaa jonkinlaisen moraalin ja etiikan sitä tehdessään. Jos kaverilla on työkemusta 5 vuotta ja 10 eripaikasta niin se kertoo jotain siitä kaverista. On aikamoista rahan ja ajan hukkaa kouluttaa uusi työntekijä josta sitten paljastuu vaikka lusmu ja epämoraalinen ihminen(moni kakku päältä kaunis...)
Tietenkään ei kuulu työnantajalle se että mitä tekee vapaallaan mutta joissakin asioissa on kuitenkin silläkin vaikutusta. Ajatellaan vaikka jotain portsaria jos se vapaallaan riehuu naapuri baareissa ja tappelee niin ei varmasti ole suosiossa omassakaan paikassaan. Samoin joku myyjä jos vapaallaan käyttäytyy kaikkia kohtaa persreikäisesti niin voi olla duuni hieman heikkoa kun sinne käyttäyminen kantautuu.

japa sanoi:
Tuossa on se pointti että on tehnyt kunnolla duunia jo ja samassa paikassa joten omaa jonkinlaisen moraalin ja etiikan sitä tehdessään. Jos kaverilla on työkemusta 5 vuotta ja 10 eripaikasta niin se kertoo jotain siitä kaverista. On aikamoista rahan ja ajan hukkaa kouluttaa uusi työntekijä josta sitten paljastuu vaikka lusmu ja epämoraalinen ihminen(moni kakku päältä kaunis...)
Tietenkään ei kuulu työnantajalle se että mitä tekee vapaallaan mutta joissakin asioissa on kuitenkin silläkin vaikutusta. Ajatellaan vaikka jotain portsaria jos se vapaallaan riehuu naapuri baareissa ja tappelee niin ei varmasti ole suosiossa omassakaan paikassaan. Samoin joku myyjä jos vapaallaan käyttäytyy kaikkia kohtaa persreikäisesti niin voi olla duuni hieman heikkoa kun sinne käyttäyminen kantautuu.
Mähän sanoin että ymmärrän pointin :)

Ja mä lähinnä tarkotin että ei kuulu työnantajalle jos tykkää ryypätä ja pitää hauskaa ja mitä tahansa tekeekin, järjen rajoissa. Tollasille sun mainitsemille idiooteille taas ei mitään töitä pitäisikään antaa.

Muay sanoi:
Onhan niitä kypsyyseroja, mutta silti sen iän tuoman eron tulee jokainen "teini" vielä huomamaan vuosien mittaan. ;)
Varmasti siinä jotain eroa tulee olemaan. Kyllä suakin joku 60v pappa nauraa nuoreksi pojankolliksi. Mutta kerroppa esim. miten 18 vuotias olisi vartijana huonompi kuin 20 vuotias?

Vartijan hommiin aika usein halutaan että intti (jos sen meinaa käydä) on käytynä, mikä usein nostaa sitä ikärajaa jo valmiiksi siitä 18:sta. Jos olet jo 18-vuotiaana intin käynyt (vapaaehtoisena), on varmasti piece-of-cake mennä vartijaksi johonkin firmaan. Tuossa intin käynnin touhussa on hieman sama kuin naisten raskaudessa. Jos nainen tietää aikovansa jäädä ensi vuonna äitiyslomalle, ei firman kannata palkata ja kouluttaa sitä nyt kun pitäisi sijainen saada ensi vuonna. Sama nuoressa kundissa. Ei kannata kun juuri ehtii saada sen "ajettua taloon sisään" ja se lähteekin vuodeksi Vekarajärvelle. ;)

Jissen sanoi:
Jos olet jo 18-vuotiaana intin käynyt (vapaaehtoisena), on varmasti piece-of-cake mennä vartijaksi johonkin firmaan.

Suomessa ei enää saa suorittaa vapaaehtoista asepalvelusta alaikäisenä. Suomi on allekirjoittanut jonkun lapsisotilaat kieltävän sopimuksen ja tämä tarkoittaa sitä, että armeijaan mennessäsi sinun tulee olla 18v täyttänyt.

Jissen sanoi:
Vartijan hommiin aika usein halutaan että intti (jos sen meinaa käydä) on käytynä, mikä usein nostaa sitä ikärajaa jo valmiiksi siitä 18:sta. Jos olet jo 18-vuotiaana intin käynyt (vapaaehtoisena), on varmasti piece-of-cake mennä vartijaksi johonkin firmaan. Tuossa intin käynnin touhussa on hieman sama kuin naisten raskaudessa. Jos nainen tietää aikovansa jäädä ensi vuonna äitiyslomalle, ei firman kannata palkata ja kouluttaa sitä nyt kun pitäisi sijainen saada ensi vuonna. Sama nuoressa kundissa. Ei kannata kun juuri ehtii saada sen "ajettua taloon sisään" ja se lähteekin vuodeksi Vekarajärvelle. ;)
Tossa on kyllä pointtia. Sehän mulla itseasiassa juuri oli suunnitelmissa kun noi firmat kuulemma harrastaa sitä että maksaa sen vartijakoulutuksen ja sitten pitää tehdä joku 4-6kk sopimus kyseisen firman kanssa. Passelisti kerkeis olemaan sen 6kk duunissa, ja sitten inttiin. Oispa sitten intin jälkeen duuni odottelemassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom