Ihmisen maksan tuhoava mato tulee Suomeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Terveiset täältä Euroopasta :jahas:
Ihmisen maksan tuhoava mato tulee Suomeen

Ihmiselle vaarallinen Echinococcus multilocularis -loinen eli myyräekinokokki voi siirtyä vaikka jo ensi vuonna Suomeen. Näin toteaa Elintarviketurvallisuusviraston Eviran yksikönjohtaja Antti Oksanen Kala- ja riistaterveyden tutkimusyksiköstä.

- Nyt on Suomessa hyvä myyrävuosi, joten loisella riittää väli-isäntiä. Suomessa tutkitaan jatkuvasti pienpetoja, saamme nopeasti tiedon, kun tauti saapuu Suomeen.

- Ekinokokkiloista on ollut pitkään Keski-Euroopassa. Tauti on kuitenkin varsin harvinainen.

Pakkaskestävä loinen
Parin millimetrin pituisen heisimadon pääisäntiin kuuluvat koira, susi ja kettu, jotka voivat saada taudin syömällä sairastuneita myyriä.

Loisen ns. harhaisäntiin lukeutuva ihminen voi saada tartunnan omasta koirasta, kun haukun karvoihin kätkeytyneet munat siirtyvät tiiviissä yhteiselossa ihmiseen.

- Loinen voi tulla Suomeen tuontikoiran mukana. Onkin tärkeää, että loishäätöihin liittyviä määräyksiä noudatetaan, kun koiria tuodaan Suomeen, Antti Oksanen huomauttaa.

Loisen munien tiedetään jäävän ulosteista maaperään, marjoihin, sieniin ja varpuihin. Loisen munat vaikuttavat sitkeiltä, sillä ne kestävät helposti Siperian talven.

Ulkomaisissa pakastemarjoissa mahdollisesti piilevät loismunat ovat yhä iskukykyisiä.

Ihmisellä loistaudin havaitseminen vie noin 5-15 vuotta tartunnasta. Ekinokokki muodostaa kasvainmaisen kudoksen maksaan. Aikaisemmin tauti oli tappava, mutta nyt taudista voi selvitä kymmeniä vuosia kestävällä matolääkityksellä.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/Ihmisen+maksan+tuhoava+mato+tulee+Suomeen/117656

Lisätietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Echinococcus_multilocularis

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olenkin ihmetellyt miksi Saksassa ei ole juuri lainkaan pakastemustikoita missään kaupassa. Syykin vissiin selvisi.

Pakko kai ruveta juomaan maksaa pilalle ennen kuin joku mato muuttaa sinne. :)

Olen paaaaljon teitä edellä :D
Mä tiesin tän!

Ei me mitään matoja tarvita, lisää viinaa koneeseen.

Tästä saapi taas media myllytettävää. Echinococcus multilocularis is gonna kill us all. :wtf:

Ei tuota matoa vielä tarvi murehtia jos vaikutusajat on noin pitkät, jotain muuta ja paljon tehokkaampaa ehtii saapua tänne pohjoseen ennen ku ensimmäiset madonkolomaksat uutisoidaan. Se vaan on sääli, jos ei mustikoita enää ilkeä syödä.

Me ihmiset ei vissiin olla kehitytty kovin hyviksi tiedostamaan pitkän tähtäimen uhkia, joten tuskin tästä paniikkiakaan herää.

Itse ostan aina useamman kerran viikossa pakastemustikoita kaupasta..tosin ostan noita Pirkan pusseja, joten lienevät ihan kotimaisia. Mutta kyllä tollanen pistää toisaalta vähän mietityttämään että eikö perkele niitäkään uskalla syödä.

Ei auta muu kuin TAPPAA MYYRÄT!

"Parin millimetrin pituisen heisimadon pääisäntiin kuuluvat koira, susi ja kettu, jotka voivat saada taudin syömällä sairastuneita myyriä."

Ei tarvi tappaa kaikkia myyriä, ainoastaan sairastuneet myyrät. Perustetaan komitea, joka muodostaa mietintälautakunnan, joka määrää toimeenpanoelimen, joka tarkastaa kaikki Suomen myyrät.

Jos myyrä yskii, sillä on kaihi, lonkkavika, sydämen sivuääni tai joku muu sairaus, myyrä eliminoidaan.

Mä luulen, että matokanta tekee nopean u-käännöksen takaisin keski-euroopan lämpöön saapuessaan etelärannikon lähiöihin. Keski-ikäisen denahtaneen kontulalaisen sisuskaluja ei kestä yksikään elävä organismi tällä pallolla.

Pitäisi saada tänne myös alkoholisoituneita koiria ja kettuja. Itänaapurista niitä varmaan sais.

Mä luulen, että matokanta tekee nopean u-käännöksen takaisin keski-euroopan lämpöön saapuessaan etelärannikon lähiöihin. Keski-ikäisen denahtaneen kontulalaisen sisuskaluja ei kestä yksikään elävä organismi tällä pallolla.

Pitäisi saada tänne mies alkoholisoituneita koiria ja kettuja. Itänaapurista niitä varmaan sais.
Eihän sitä tiedä jos maksamadot vaikka tykkäävätkin valmiiksi marinoidusta lihasta.

Pitää hommata kunnon maksakirroosi, niin ei madot pääse sisään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom