Ihminen kuin kone

jyriJKL sanoi:
Tuokin kova suoritus. Kaveri kehui että muistaa kaikkien maitten pääkaupungit ulkoa, tiedä häntä pitää laittaa testiin joku päivä!

No ei todellakaan ole, itse olen tyhmä kuin saapas :D ja opettelin kerran yhden matikantunnin aikana 50 ekaa desimaalia ja suht helposti ne oppi kun jaksotti. Tästä on 1½ aikaa ja ½ vuotta sitten muistin mutta nyt en menisi vannomaan.

koitetaas 3.14159 26535 897 932 38 46264 338 32 79502 8 84 1971 69 399 37510

tuo 79502 tuotti eniten ongelmia mutta ihmeen hyvin tuo pysyy päässä kun sen kerran on opetellut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vois varmaan itekkin koittaa :wall: niin 0.00001% todennäköisyydellä saisi supermuistin. Ihmiset on niin alkukantaisia jos nyt vielä pari tuhatta vuotta täällä tallataan niin luulis, että nykyään lukiossa opetetut tiedot opetettaisiin jo päiväkodissa. Ihmettelen miksi näin ei sitten tehdä jos kerran lapsena muisti on parhaimmillaan niin miksi sitä ei käytetä tehokkaasti hyväksi, juuri esim kielten opiskeluissa.

Autistisilla saattaa olla siksi joitain "erikoistaitoja",kun he eivät ota normaalisti ärsykkeitä vastaan ulkoapäin.Olen esim.itse opetellut laskemaan sadasosa desimaalin tarkkuudella ilman laskinta tai paperia ja kynää jne. yksi desimaalisia kertolaskuja.Siinä pitää vaan muistaa "välituloksia" ja laskea monta asiaa peräkkäin kirjoittamatta niitä muistiin.Ulkoiset tekijät ovat häiritsevin,vaatii tosi rankkaa keskittymistä.Olen myös yrittänyt opetella esim.korttipakan järjestystä ulkoa.Se pitää kuvitella tarinana,jossa joka kortilla on joku "sana".Todella vaikeaa tosin.Puh.nrot ym. ovat helppoja.Jos kuulen kerran jonkun puh.nron,muistan sen ulkoa,jos haluan sen mieleen painaa,pitkänkin ajan päästä.Kaikki kavereiden nrot ja rekisterinrot muistan ulkoa.Silti on pitkä matka vielä noihin ihmeisiin,mitä tossa tv-ohjelmassa oli,mutta itelle toi "muistinharjoitusleikki" on vaan harrastus.Esim.kun on tylsää ajella autolla maantiellä,voi "laskeskella" päässä.

Eugen sanoi:
Peruskoulussa oli kerran yksi kaveri joka veti ulkomuistista piin arvon sadan desimaalin tarkkuudella. Mä olin taas hyvä potkii katulamppuja pimeeks.

Eipä ole mitään ihmeellistä. Ite opettelin joskus koulussa yhden matikan tunnin aikana piin desimaaleja ja muistin viikon päästä vielä n. 135 kpl.

Pakko katsoa tuo uusinta sunnuntaina. Erittäin mielenkiintoinen aihe :thumbs:

Mä en pystyis tuohon desimaalien opettelu hommaan. Sen sijaan mä pystyn kaivamaan taskusta laskimen ja laskea sillä desimaalit vaikka Kuuhun asti. Että repikääs siitä. :evil:

Tomppa85 sanoi:
Mä en pystyis tuohon desimaalien opettelu hommaan. Sen sijaan mä pystyn kaivamaan taskusta laskimen ja laskea sillä desimaalit vaikka Kuuhun asti. Että repikääs siitä. :evil:

Mitäs sitten kaivat kun patterit on loppu ekkä uusia saa? Ja helvetti on jäätynyt eikä aurinko paista! Nii, mitäs sitten teet! :whip: :D

Ville1Suuri sanoi:
Vois kai tähän sellasenkin jutun heittää,et mä muistan kaikki numerot 1-100000 ulkoa ja vielä numerojärjestyksessä.:)

Mä osaan saman ja vieläpä takaperin kävellen :david:

Tomppa85 sanoi:
Voi olla, että olen väärässä, mutta epäilen silti, että et saa laskettua taskulaskimella piitä kovinkaan tarkasti. Siis tarkemmin kuin mitä ko. vakio löytyy laskimen muistista. Muistissa olevan piin tarkkuus on yleensä pari desimaalia yli näytössä vakiona näkyvän osan.

Mää opettelin joskus aakkoset väärinpäin ulkoa ja nykyisin sillä irtoaa joskus ilmaisia tuoppeja kun pelaa korttinsa oikein... :kippis1: ;)

Ja mikä hel... sen kaverin hampailla oli hätänä?!On tainnu UNOHTAA iltapesut..... :D

Franco Begbie sanoi:
Voisko joku tietotekniikan Idiot Savant vääntää tästä torrentin, ettei jää enää väliin? Mielenkiintoinen aihe nimittäin.

Torrentti löytyypi eräältä länsinaapurin isohkolta trackerilta.

Aattelin ensimmäiseks terminaattoria kun luin ohjelma tietoja... :hyper:
Olisihan se kiva kyykätä 250kg koko reenin 1h ajan ilman hiki pisaraa ja sitten lähtee menemään, voisi porukka supista jotain salilla... :)
Tämä oli ensimmäinen aatos mutta että siellä oli vain jotain fiksuja kavereita niin ei oikeen kiinnosta... :zzzz:

Ps! :)

Tollanen ulkoa-opetteleminen on helppoa kun oppii järjestämään tiedon päässä mahdollisimman loogiseksi kokonaisuudeksi ja rakentaan päähän "kortiston", josta muistisääntöjen/ muiden muistuttajien avulla osaa ottaa tietoa oikeassa kohtaa. Desimaalien opettelemisessa liittää tiedon johonkin muistisääntörunkoon yms. joka on itselle mahdollisimman looginen. Tolleen joku mua viisaampi asian joskus selitti. Eli ei ole kyse niinkään kauheasta viisaudesta vaan siitä että oppii varastoimaan tietoa loogisesti.

Alexei sanoi:
Voi olla, että olen väärässä, mutta epäilen silti, että et saa laskettua taskulaskimella piitä kovinkaan tarkasti. Siis tarkemmin kuin mitä ko. vakio löytyy laskimen muistista. Muistissa olevan piin tarkkuus on yleensä pari desimaalia yli näytössä vakiona näkyvän osan.

Riippuu laskimesta. Tarkoitin yberhyber laskinta. Sellaista, joka löytyy mun taskusta.

Heh! Muitakin samanlailla kieroutuneita.

Ville1Suuri sanoi:
Autistisilla saattaa olla siksi joitain "erikoistaitoja",kun he eivät ota normaalisti ärsykkeitä vastaan ulkoapäin.Olen esim.itse opetellut laskemaan sadasosa desimaalin tarkkuudella ilman laskinta tai paperia ja kynää jne. yksi desimaalisia kertolaskuja.Siinä pitää vaan muistaa "välituloksia" ja laskea monta asiaa peräkkäin kirjoittamatta niitä muistiin.

En ole opetellut tietoisesti, mutta kun nyt kokeilin niin onnistu helposti melko isoillakin luvuilla. Lukion matikan ope kyllä sano joskus ettei oo koko pitkän uransa aikana nähny ketään joka laskee päässä yhtä nopeesti. (se sano myös joskus ettei oo koskaan nähny ketään yhtä laiskaa.. :))

Olen myös yrittänyt opetella esim.korttipakan järjestystä ulkoa.Se pitää kuvitella tarinana,jossa joka kortilla on joku "sana".

Eri ihmiset muistaa vähän erilailla. Joidenkin pitää tehdä, joidenkin nähdä, joidenkin kuulla (ja sillee..). Itse opettelin sekoitetun korttipakan ulkoa muistaakseni 25 minuutissa (vai olikohan se 15:ssä.. ei voi muistaa :D) niin, että sijoitin mielessäni jokaisen kortin järjestyksessä 2 ulotteiseen taulukkoon (sama kuin RAY:n korttikenon taulukko josta ne kortit valitaan - on joskus tullu pelattua vähän liikaa). Vaikeutta lisäsi se, että vieressä oli puoli sukua katsomassa ja todistamassa tuota, mutta onpahan ainakin todistajia :).

Puh.nrot ym. ovat helppoja.Jos kuulen kerran jonkun puh.nron,muistan sen ulkoa,jos haluan sen mieleen painaa,pitkänkin ajan päästä.Kaikki kavereiden nrot ja rekisterinrot muistan ulkoa.

Ihan täsmälleen sama mulla. Mä oon muuten joskus pienenä (ehkä 5-vuotiaana) opetellu piin likiarvon aika pitkälle, mut nyt kun mietti niin ei muistunu enää mieleen kun joku 30 desimaalia..

Esim.kun on tylsää ajella autolla maantiellä,voi "laskeskella" päässä.

Mäkin tykkään.. Eikös tommonen oo jotenkin tosi outoo..? Hoitoon kaikki huvikseen päässälaskevat ja siitä nauttivat!

0018 sanoi:
Torrentti löytyypi eräältä länsinaapurin isohkolta trackerilta.

Olisitko kiltti ja kertoisit torrent-tiedoston nimen?
En tiedä dokkarin vieraskielistä nimeä ja suomeksi ei tuntunut löytyvän. :rolleyes:

Franco Begbie sanoi:
Olisitko kiltti ja kertoisit torrent-tiedoston nimen?
En tiedä dokkarin vieraskielistä nimeä ja suomeksi ei tuntunut löytyvän. :rolleyes:

Umm.. Torrenttia en taida tähän hätään löytää, mutta englanninkieliseltä nimeltään dokkari on Brainman. Toivottavasti tuolla löytyisi.

AT sanoi:
Mä oon muuten joskus pienenä (ehkä 5-vuotiaana) opetellu piin likiarvon aika pitkälle, mut nyt kun mietti niin ei muistunu enää mieleen kun joku 30 desimaalia..

Meikä osas 5-vuotiaana Pekka Töpöhännän kaikki vuorosanat ulkoa :D
Olin jossain vaiheessa alkanut vanhemmille selvittämään vuorosanoja alusta loppuun.
Sen jälkeen ei tainnut videot olla niin usein lapsenvahtina.
Selvä lahjakkuus :lol2:
Enää en muista kaikkia vuorosanoja, en ainakaan myönnä. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom