Ihmeellinen aerobinen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cipe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jees..

Mä olen tässä taittanut työmatkoja fillarilla. Lähden aamulla liikkeelle oikeastaan suoraan sängystä, vetäsen vaan tuopillisen vettä naamariin. Matkaa duuniin kertyy 15,1km ja matka kestää n. 37min. Kun pääsee perille niin tuntuu jotenkin siltä, että ei olis kone vielä edes käynnistynyt koko reissun aikana.. Paita on vaan snadisti märkä :itku:.. Keskisyke on n. 120, sykemittarin arvio kulutuksesta on n. 450Kcal.

Kotimatkalla mittarin mukaan kului 600 Kcal, keskisyke n. 125 ja hiki juoksee solkenaan.

Mä ymmärrän että korkeusero (n. 20m) ja tuulen suunta vaikuttaa.. Hikoilun vähyyteen olen veikkaillut syyksi myös aamun lämpötilaa, joka on usein n. 10 astetta alempi kuin päivällä (lämpöä poistuu enemmän päästä ja käsistä ja siksi hiki ei juokse solkenaan). Mutta voiko toi käynnistymättömyys/ hikoilun puute johtua siitä, että mä vedän matkan sinne duuniin tyhjällä vatsalla?

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Tuskin se syömättömyydestä johtuu, vaan siitä, että hyppäät liikkeelle suoraan unilta. Elimistöllä kuitenkin menee jonkin aikaa "heräämiseen."

Itellä on saman tyyppistä, tai että kone ei lähe aamulla heti käyntiin. Töihin/kouluun polkeminen on vaivalloista, mutta pois tullessa menee tuhatta ja sataa:)

Mä vedän kupin vahvaa kahvia ennen aamuaerobista ja "heräilen" noin 10min. Sitten lähden liikkeelle. Ihan hyvin hikoiluttaa aina, kerran tais olla noin että ei meinannut tulla millään hiki!

erutrotti sanoi:
Itellä on saman tyyppistä, tai että kone ei lähe aamulla heti käyntiin. Töihin/kouluun polkeminen on vaivalloista, mutta pois tullessa menee tuhatta ja sataa

Mä ehkä ilmaisin asian vähän väärin.. Mun kone kyllä toimii.. Yllättävän hyvin irtoo tehoja, mutta syke ei oikeen nouse ja hiki ei ota tullakseen.. Jalat jaksaa pyörittää kuin viimeistä päivää, hiki vaan ei tuu..

Hullu inkkari sanoi:
kahvi mustana tai pari kofeiinipilleriä voisi todellakin olla paikallaan.

Kahvin juonnin mä lopettelin tossa muutama kuukaus sitten, mut mites noi kofeiini tabut? Niitä vois harkita..

Olisko mahdollista että aamulla ei ole niin paljon nestetta kehossa kun päiväsaikaan. Koko yö kuitenkin hikoiltu? Sehän selittää...

Joo.. Onahan se mahdollista.. Itseäni vaan eniten ihmettää toi sykemittari ja sen tarjoama "arvio" poltetuista kaloreista..

Töihin 37min - 450 Kcal :whip:
Töistä 38min - 600 Kcal

Keskisykkeessä eroa vaan 5 (+-2)

Cipe sanoi:
Kahvin juonnin mä lopettelin tossa muutama kuukaus sitten, mut mites noi kofeiini tabut? Niitä vois harkita..

Aika :offtopic: mielipide, mutta miksi ihmeessä ottaa kofeiini tableteista? Kahvissa saa sentään muutaman söpön pikku antioksidantin kaupan päälle...

Tietty jos vatsa ei kestä, niin ehkä sitten...

Mutta toisaalta, onko hikoilu ja sykkeet kuitenkaan pääasia? Aamun tyhjän treenin teet ketoosissa rasvapolttoisena ja koska vauhtia ja tehoa riittää, rasvakoneesi vaikuttaa olevan tehokas! Iltapäivällä sitten otetaan energiaa glukoosivoittoisesti ja treenikokemus on erilainen.

Siinä mielessä tuo rimmaa omien kokemusteni kanssa, että ketolta normihiilareille siirtyessä minua hikoiluttaa tavattoman helposti ja treeneissä erityisesti irtoaa. Samalla kuitenkin kehon lämpötila hieman laskee...

Caitlyn sanoi:
Mutta toisaalta, onko hikoilu ja sykkeet kuitenkaan pääasia? Aamun tyhjän treenin teet ketoosissa rasvapolttoisena ja koska vauhtia ja tehoa riittää, rasvakoneesi vaikuttaa olevan tehokas! Iltapäivällä sitten otetaan energiaa glukoosivoittoisesti ja treenikokemus on erilainen.

Ei tainnut mainita ketoilevansa, ja tuskin yhdessä yössä ketoosiin pääsee, jos edellisenä päivänä on hiilareita vedetty normaaliin ( = muuhun kuin ketoruokavalion) tapaan...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuulepas, ei aamuinen ketoosi (etenkään liikkuvalla ihmisellä) ole lainkaan tavaton tila. Etenkin jos ruokavalio ei suorastaan ole kestävyysurheilijan hiilaritasoilla.

Aamuaerobisen perusideahan on käyttää kehoa suoraan rasvalla. Myös (ja etenkin) niille, joiden ruokavalio ei varsinaisesti ole ketoottinen...

Hmmm... Ravintoaineet mulla jakautuu suunnilleen seuraavasti (p/hh/r) 40/30/30. Kyseistä liikuntasuoritusta edeltävänä päivänä mä olin vetänyt viimeisen satsin hiilareita (40g) klo 18 ja ne tuli palautusjuomasta. Päivän loput ruokailut pääosin rasvasta ja protskusta (vähän hiilareita maitotuotteista). Eli käytännössä mun keho ei ton pyöräilyn käynnistyessä ollut saanut hiilareita 12 tuntiin.

Kahvin mä lopetin lähinnä siksi kun mulla tosiaan tuppas mennä pakki aika sekaisin tosta työpaikan kahviautomaatin kahvista.. Lisäksi tupakoinnin lopettaminen helpottui huomattavasti kun luopui kahvista.. Kahvi & rööki.. Kun vaan pääsis apteekkiin niin vois poistaa niitä kofeiini tabuja ihan kokeilu mielessä.. Mä kyl ymmärrän, et ei hikoilu ja syke oo pääasia, mut kun se hikoileminen on vaan niin sairaan mahtavaa touhua...

Mä saan kohta varmaan bannit tästä spämmistä :D

Tänään noi fillaroinnit näytti tältä:

Duuniin 39min, syke ka 108 ja kulutus 390 Kcal.
Duunista 40 min, syke ka 123 ja kulutus 620Kcal.

Toki mä ymmärrän mistä toi ero johtuu.. Isommalla sykkeellä vähän pidempi aika, mutta en mä vaan tajuu miten toi ero voi olla noi radikaali..

Korkeusero on googlettamalla arvioitu olevan 20 metriä.. Duuniin mennään siis huimaavaa 1,5m/km alamäkeä...

No.. Sama se pääasia on että siitä tulee hyvä fiilis.. Ihmetyttää vaan kun syke ja hiki jää puuttuumaan.

Caitlyn sanoi:
Kuulepas, ei aamuinen ketoosi (etenkään liikkuvalla ihmisellä) ole lainkaan tavaton tila. Etenkin jos ruokavalio ei suorastaan ole kestävyysurheilijan hiilaritasoilla.

Aamuaerobisen perusideahan on käyttää kehoa suoraan rasvalla. Myös (ja etenkin) niille, joiden ruokavalio ei varsinaisesti ole ketoottinen...

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=47357&highlight=tyhj%E4n+vatsan

Lue siitä tuosta tyhjän vatsan aerobisesta.

Ja kokeile apteekin ketoositikuilla, kuinka monena aamuna olet oikeasti ketoosissa... Varsinkaan tuollaisella 40/30/30 markrojaolla, edellyttäen, että kalorit huitelee edes puolessatoista tuhannessa. Eikä tuollakaan ole mitään tekemistä kestävyysurheilijoiden hiilarimäärien kanssa, kaukana siitä.
Kyllä ketoosiin pääseminen edellyttää jotain muuta kuin yön yli nukkumisen, jos hiilareita syödään vaikkapa tyyliin Zone.

Mikkis sanoi:

Hmm, en kai ottanut kantaa touhun järkevyyteen tai toimivuuteen :) . Riippumatta siitä, onko aamuaerobinen tyhjällä vatsalla järkevää vai ei, aamuinen metabolinen tila saattaa hyvinkin olla sellainen, että rasva on ainoa mahdollinen energialähde ja tuo selittäisi kokemuksen eron iltapäivän pyörälenkkiin.

Mikkis sanoi:
Ja kokeile apteekin ketoositikuilla, kuinka monena aamuna olet oikeasti ketoosissa... Varsinkaan tuollaisella 40/30/30 markrojaolla, edellyttäen, että kalorit huitelee edes puolessatoista tuhannessa. Eikä tuollakaan ole mitään tekemistä kestävyysurheilijoiden hiilarimäärien kanssa, kaukana siitä.
Kyllä ketoosiin pääseminen edellyttää jotain muuta kuin yön yli nukkumisen, jos hiilareita syödään vaikkapa tyyliin Zone.

Virtsan ketoaineet eivät kerro sitä, onko keho ketoosissa vai ei, ketoositikulla voi mitata vain, onko ketoaineista ylijäämää. Monissa lähteissä väitetään ketoosiin päätymisen aikatauluksi 24 tunnin paastoa (tai suunnilleen samaa aikaa niukoilla hiilareilla ja proteiinilla, joka ei valtavasti ylitä tarvetta). Todellisuudessa tilanne ei ole niin yksinkertainen, ketoaineiden tuotannon käynnistyminen lienee kiinni paitsi ravinnosta ja ajasta, kehon glykogeenivarastojen tilasta, liikunnan määrästä...

Aamuisen "lehmänhenkäyksen" aiheuttaja taitaa kyllä olla mm. se aamuinen ketoottinen tila...

24 tuntia ei riitä lihasten glykogeenin tyhjentämiseen, jos ollaan oltu ns. normaalisafkalla, ainakaan ilman tyhjennystreenejä. Monella ketoosiin siirtymisen yhteydessä pää käy joitakin päiviä "tyhjällä", ja päänsärkyäkin esiintyy usein. Omien "lehmänhenkäyksien" yhteydessä ei ainakaan päänsärkyä ole esiintynyt, ja niitä henkäyksiä on saanut aikaan myös hiilarivoittoisten päivien jälkeen. Väittäisin, että ko. "henkäysmenetelmä" on varsin kehno ketoosin toteamismenetelmä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom