Ihme sairastelua/oireilua. Apua.

user10293

Banned
Tämä ei ole mikään lääkäripalsta mutta kokeillaan nyt kuitenkin

Eli meikäläisellä on mennyt viimeisen reilun 1,5 kk ajan treenit aivan ketuilleen. Parin pienen sairastelun lisäksi olen kärsinyt kummallisista lihaskivuista, väsymyksestä ja säryistä (lähinnä niskassa). Henkinen puoli on ollut myös koetuksella viime aikoina kun tälle ei loppua näy.

Kaikki alkoi siis tuolla heinäkuun loppupuolella kun yhtenä aamuna heräsin aamulla kurkkukipuun, limaa irtosi reippaasti kurkusta ja sellainen pieni palan tunne, kipu ei kuitenkaan kovinkaan mainittava, nenä ei vuotanut eikä kuumetta ollut tai muitakaan flunssan oireita. Tilanne parani reilun viikon päästä mutta jäljelle jäi sellainen selkeä äänen käheys. Jossain tässä välissä alkoi myös särkemään tuota kainalon ojentajan seutua, särkyä lähinnä vasemmassa kädessä sittemmin myös oikeassa. Tätä käheyttä ja karheuden tunnetta jatkui sitten jonkin aikaa, kunnes tuossa kolme viikkoa sitten nousi korkeahko kuume jota kesti pari kolme päivää. Olo koheni muutama päivän sisällä, jonka jälkeen aloittelin kevyen treenaamisen. Tällä hetkellä oireista jäljellä sellaista kohtuullista niskasärkyä (välistä särkee myös päätä), lihassärkyjä, kainalo-alueen säryt ovat vähentyneet kun en ole moneen viikkoon penkannut käytännössä ollenkaan, välistä tuntuu kuitenkin vieläkin säteilevää särkyä.

Lääkärillä olen käynyt pari kertaa. Kurkku jne. oireisiin perehtynyt erikoislääkäri arveli kurkkukipujen/limaisuuden/palan tunteen johtuvan jatkuvasta rykimisestä ja meinasi että vaiva loppuu kun annan muutaman päivän äänen olla rauhassa. Sanoi myös että voi johtua kurkkuun nousevista vatsahapoista (ilmavaivoja on kyllä ollut tässä viime kuukausina hiukan normaalia enemmän). Tämän lääkärikäynnin jälkeen nousi siis kuume.

Yleislääkärin luona kävin viime viikolla. Hän tutkiskeli imusolmukkeet jotka olivat hivenen kohollaan (kaulassa, ja pikku patit niskassa sekä vasemmassa kainalossa). Sanoi ettei niiden takia ole syytä olla huolissaan. Arveli käheyden johtuvan vatsahappoisuudesta johon määräsi lääkkeet. Pienen suostuttelun jälkeen lekuri kuitekin antoi lähetteen normi verenkuvaan (CRP, Leuk ja valkosolut), jippii. Soitti myöhemmin ja sanoi että arvot täysin normaalit. Tämän viikon tiistaina kävin varmuuden vuoksi myös HIV-testissä, josta negatiivinen tulos.

Taustatiedot, 26-v mies, treeniä reilut viisi vuotta takana, 188 cm / 97- 101 kg. Masentaa aika paljon tällä hetkellä. Treenit eivät kulje. Penkkiä ei pysty/viitsi tehdä kainaloiden takia. Ja vielä noita treenejäkin enemmän askaruttaa epätietoisuus että mistä tämä oireilu johtuu. Osittain voi olla psykosomaattisia mutta en millään jaksa uskoa että tällaiset olisivat kokonaan kuviteltuja.. tällä hetkellä treenimotivaatio täysin nollissa, masentaa todella paljon, pitkälti sen takia että elämä on aika paljon tämän kehonrakennuksen ympärillä pyörinyt. Tällä hetkellä ei kiinnosta yhtään mikään.

Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Home ongelmat voivat aiheuttaa kyseisiä vaivoja. Oletko muuttanut lähiaikoina tai vastaavaa. Yleensä jos asuu hometalossa niin tulee flunssan tyylisiä oireita, kurkkukipua, limaisuutta yms. Itse olen viettänyt pari viikkoa hometalossa ja tuntui että yleiskuntokin laski kun heikotti.

Home ongelmat voivat aiheuttaa kyseisiä vaivoja. Oletko muuttanut lähiaikoina tai vastaavaa. Yleensä jos asuu hometalossa niin tulee flunssan tyylisiä oireita, kurkkukipua, limaisuutta yms. Itse olen viettänyt pari viikkoa hometalossa ja tuntui että yleiskuntokin laski kun heikotti.

Ei pitäisi olla homeesta kysymys, muutin pari vko takaperin 3,5 v sitten valmistuneesta talosta juuri rakennettuun kerrostaloon.

Ensimmäinen sairastuminen ja sen jälkeen tullu jälkitauteja jälkitaudin perään, olisko mahollista? psykoottista oireilua ei kyllä ole, sä kummiskin tiedostat sen...

Kuulostaa nuo sun niska-kainaloalueen tuntemukset aika tutulta, mulla on lääkärit todenneet samasta asiasta että kipu on hermoperäistä ja ilmenee silloin tällöin, eli jossakin niska-hartia-akselilla sopivasti hermot ovat kevyesti pinteessä ja aiheuttavat tuntemuksia. Jumittavaan hartiaseutuun osittain liittyy että niskassa ilmenee jännityspäänsärkyä, pahimmilaan vihlovaa migreenin kaltaista kipua, joka ei mene ohi kuin järeästi särkylääkkeitä rouhaisemalla, lepäämällä ja/tai relaksanteilla. Tilanne pahenee raskaassa rasituksessa, eli jos olet aktiivinen punttimies tai teet fyysisiä hommia niin rasitus pistää jännittämään hartioita ja niskat jumittuvat entisestään.

Osittain itselläni on yhteyttä huonoon ryhtiin sekä jatkuvaan tietokoneen käyttöön, kuulostaako yhtään omalle kohdalle sattuvalta? Muita kotikonsteja tuohon ei kuulemma ole kuin kevyillä painoilla tehtävä niska-hartiajumppa ja muu kevyempi liikunta, venyttely ja hierojalla käyminen.

Itselläni alkoi joskus masennus ensin väsymyksellä,pääkivulla,lihas säryllä, kuumeisena olona muutenkin olo oli kokoajan "kipeä".

Tästä pari kk eteenpäin henkinen puoli alkoi reistaamaan,->syyllisyyden tunteet,ahdistus-> psykoottiset oireet jne.

Oli elämäni pahinta ja pelottavinta aikaa,mutta eniten kasvattanutta.

Toivotaan ettei ole samankaltaista ilmiötä sinulla, nyt vaan lääkäriin mars mars, ne ottaa verikokeet, allergia testit,tulehdus arvot jne.

Mikä ikävintä, aikuisten masennus havaitaan kuulemma usein somaattisten(fyysisten) oireiden johdosta, jolloin potilas hakeutuu vähän väliä lääkäriin fyysisien oireiden vuoksi.

Mutta tosiaan lääkäriin heti kun mahdollista ja tsemppiä! :thumbs:

Ja mikäli kävisi niin huonosti, että kyseessä olisi jonkin asteinen masennus älä pelkää hakea siihen apua :)

Poskiontelon tulehdusta epäilin joku 4 viikkoo sitten.. pää hemmetin kipee ja painetta jne. Tulehduslääkkeillä lääkittin, lähti nätisti pois, en käynyt lääkärissä.

olisiko joku vajova viikko ollut tuossa tervettä aikaa kun alkoi kurkkukipu. Palan tunne kurkussa ja kun nieluun kattoo, se näyttää selkeesti ahtaalta. Mitään paiseita, tms ei ole. Imusolmukkeet on ehkä hieman turvonneet muttei nimeksikään.. Kolmisen viikkoo oon köhiny ja kurkku ollut kipeä, itse epäilin kans että johtuisi rykimisestä kun muita lentsun oireita ei ole (mitä nyt pientä lihaskipua mutta toisaalta reenitkin on aika kovia). Pidin kevyen viikon jolla tähän mennessä 3 välipäivää, kevee reeni, kaks välipäivää takana eikä merkittävää muutosta siltikään. Voimatasoihin ei vaikuta millään tavalla.

Ja juu, itsekkin hieman ymmällään olen. Ensviikolla lekuriin jos ei tän viikon lopulla hellitä.

edit:
toi äänen käyttö tai hapot vois asiaan vaikuttaa koska aamulla herätessä (tyhjä maha ja yö hiljaa petissä) kurkku on miltei normaali mutta päivän mittaan iltaan kohti vaivat pahenee.. äänen käyttö toki pahentaa sitten varsinkin käheyttä mutta se nyt lienee selvää muutenkin :)

Ja kuuluisi varmaan jollekkin toiselle osiolle tämä ketju??

Kuulostaa nuo sun niska-kainaloalueen tuntemukset aika tutulta, mulla on lääkärit todenneet samasta asiasta että kipu on hermoperäistä ja ilmenee silloin tällöin, eli jossakin niska-hartia-akselilla sopivasti hermot ovat kevyesti pinteessä ja aiheuttavat tuntemuksia. Jumittavaan hartiaseutuun osittain liittyy että niskassa ilmenee jännityspäänsärkyä, pahimmilaan vihlovaa migreenin kaltaista kipua, joka ei mene ohi kuin järeästi särkylääkkeitä rouhaisemalla, lepäämällä ja/tai relaksanteilla. Tilanne pahenee raskaassa rasituksessa, eli jos olet aktiivinen punttimies tai teet fyysisiä hommia niin rasitus pistää jännittämään hartioita ja niskat jumittuvat entisestään.

Osittain itselläni on yhteyttä huonoon ryhtiin sekä jatkuvaan tietokoneen käyttöön, kuulostaako yhtään omalle kohdalle sattuvalta? Muita kotikonsteja tuohon ei kuulemma ole kuin kevyillä painoilla tehtävä niska-hartiajumppa ja muu kevyempi liikunta, venyttely ja hierojalla käyminen.

JOS nuo vaivat nyt sitten ollenkaan ovat lihas- tai hermoperäisiä, niin suosittelen käymään OMT-fysioterapiassa. Ite oon nyt pari kertaa käynyt ja on kyllä auttanut hyvin yläselän jumeihin, joita mulla on ollut vähän väliä. Aiheuttanut muun muassa päänsärkyä, niskan / lapojen jäykkyyttä ja huimausta. Tuollahan siis ei niinkään hierota lihaksia, vaan rusautellaan nikamajumit auki ja liikkuviksi + antoi jotakin jumppaliikkeitä kotitehtäviksi. Vaikka nyt jotain olevinaan jo tiesinkin jumppaamisesta ja treenaamisesta yleensäkin, niin sai kyllä hyviä vinkkejä näihin vaivoihin. :worship:

Tuossa ahdistuksessa on ns. alaryhmiä, ja niitä on mm. pakko-oireita, johon kuuluu pakko-ajatuksia, toimintoja, yllykkeitä, mielikuvia tai ajatuksia... ne on usein sekotetaan psykoottisiin oireiluun.

Nyt mä oon taas muutamaan thrediin kirjotellu omasta ahdistuksesta, mutta mulla on yllykkeitä eli esim. bussissa tulee pakonomainen tarve huutaa (en todellakaan ole tehny tätä) sitten on tullu ihan sairaita ajatuksia, esim ittensä satuttamisesta tai sitten perheen jäsenten...
mutta mä tiedän, että en todellakaan sellasta tee kenellekkään... ite oon myös luullu tän olevan jopa psykoosia, mutta sitä se ei tiettävästi ole.

Psykoosissa ihminen kokee voimakkaita aistiharhoja, esim kuulee ääniä tai näkee näkyjä, joka on aivan käsittämättömän pelottavaa.
Usko tai älä

Mä tiedän tasantarkkaa mitä on psykoosi, mutta tiedätkö sä mitä on pakko-oireinenhäiriö... psykoosissa on vaan se ero, että sä et ole ''tässä maailmassa'' ja ku ne loppuu ne oireet, sä et tiiä mitä on tapahtunu...

Edittiä:
Tosi kivaa että vastasitte.Eilen oli hieman parempi päivä, joten en halunnut edes ajatella koko asiaa (vaikka se mieleen tulikin pariin otteeseen muttei niin vahvana).
Tänäänkin oikeastaan on ollut hieman valoisampaa, mutta silti asiat vaivaa mua ihan suunnattomasti.Kerroin että "pakkoajatukseni" ovat todella kauheita, niinhän ne ovatkin, sillä ne koskee jonkun erittäin läheisen ihmisen vahingoittamista /jopa tappamista!Kyseinen henkilö on minulle läheisin ja rakkain, olemme sukua ja toistemme parhaat ystävät sekä aina tuki ja turva kaikessa, paitsi sitten nyt ehkä tässä asiassa.Luultavasti itsetuhoiset ajatukseni itseäni kohtaan (oman analyysini mukaan) ovat seurausta näistä läheiseeni koskevista pakkoajatuksista.Kait vakavuuden (itsetuhoisuudesta ja pelosta) voi määritellä siinä asteessa ihan konkreettisesti että kun tällä hetkellä etsin itselleni uutta asuntoa, olen hylännyt kaikki jossa mainitaan että asunnossa on parveke tai että se sijaitsee korkeammalla kuin 2:ssa kerroksessa.Syy on yksinkertaisesti se että pelkään kertakaikkiaan että hyppään.Olen yksin ja muutan yksin.Toinen kauhea itsetuhoinen ajatus joka mulla on, on että ajan autolla sillalta alas tai päin rekkaa:(

Tässä yhen henkilön pakko-oireista!

Edit 2. tää ei oo edes vielä pahimmasta päästä!

Mä tiedän tasantarkkaa mitä on psykoosi, mutta tiedätkö sä mitä on pakko-oireinenhäiriö... psykoosissa on vaan se ero, että sä et ole ''tässä maailmassa'' ja ku ne loppuu ne oireet, sä et tiiä mitä on tapahtunu...

Kyllä mä muistan mitä ajattelin tai näin, ainakin osan.

pakko oireita ei ole, esim sairasta käsienpesua tms.
Oikeastaan pakko-ajatuksia, eli ajatuksia joita ei voi sulkea mielestä.
Liikunta auttaa v*tusti noihin ajatuksiin, ja usein treenien jälkeen "hyvä" mieli.
Duunissa olo auttaa myös sillä saa muuta ajateltavaa

Kyllä mä muistan mitä ajattelin tai näin, ainakin osan.

pakko oireita ei ole, esim sairasta käsienpesua tms.
Oikeastaan pakko-ajatuksia, eli ajatuksia joita ei voi sulkea mielestä.
Liikunta auttaa v*tusti noihin ajatuksiin, ja usein treenien jälkeen "hyvä" mieli.
Duunissa olo auttaa myös sillä saa muuta ajateltavaa

En mää sitä sanonu, ettet olis voinu olla, mutta psykoosi on
kummiski se viimenen piste mihin voi joutua, jos sairastaa jotain mt-ongelmaa...:piis:
Mä taas kerron itestäni, että mulla on ollu joka päivä, sairaita pelkoja, että mitä jos mä kuulen ääniä tai muuta sellasta... Välillä mä kuulen jonkun äänen, mutta kolme neljästä tapauksesta mä löydän sen, mistä se tulee, mutta silti se jää häiritsemään, että mitä jos mä kuulenkin... Itse asiassa tänäänkin on tullu moisia pelkoja, ja myös tullu joku pieni rapistus olkoot se mistä tahansa, nii sitä jää miettimään mistä se on oikeen tullu... onneks kuitenkin tiedostan, että sen pelon sekä sen äänen...

Sekotetaan vielä sen verran pakkaa, että dissoatiivisessa trauma peräsessä häiriössä, oireet on samankaltasia kun skitsofreniassa, eli tää dissoatiivinen on puolustusjärjestelmä, joka suojaa sua siltä traumaattiselta näkymältä/tapahtumasta, olkootkin joku autokolari, jossa sä oot ollu mukana... Itelläni kaikki on lähtösin tälläsestä, enkä todellakaan käsitelly niitä tapahtumia, ja nyt kärsitään... tää tilittäminen käy ihan terapiasta:D

Tämä ei ole mikään lääkäripalsta mutta kokeillaan nyt kuitenkin

Eli meikäläisellä on mennyt viimeisen reilun 1,5 kk ajan treenit aivan ketuilleen. Parin pienen sairastelun lisäksi olen kärsinyt kummallisista lihaskivuista, väsymyksestä ja säryistä (lähinnä niskassa). Henkinen puoli on ollut myös koetuksella viime aikoina kun tälle ei loppua näy.

Kaikki alkoi siis tuolla heinäkuun loppupuolella kun yhtenä aamuna heräsin aamulla kurkkukipuun, limaa irtosi reippaasti kurkusta ja sellainen pieni palan tunne, kipu ei kuitenkaan kovinkaan mainittava, nenä ei vuotanut eikä kuumetta ollut tai muitakaan flunssan oireita. Tilanne parani reilun viikon päästä mutta jäljelle jäi sellainen selkeä äänen käheys. Jossain tässä välissä alkoi myös särkemään tuota kainalon ojentajan seutua, särkyä lähinnä vasemmassa kädessä sittemmin myös oikeassa. Tätä käheyttä ja karheuden tunnetta jatkui sitten jonkin aikaa, kunnes tuossa kolme viikkoa sitten nousi korkeahko kuume jota kesti pari kolme päivää. Olo koheni muutama päivän sisällä, jonka jälkeen aloittelin kevyen treenaamisen. Tällä hetkellä oireista jäljellä sellaista kohtuullista niskasärkyä (välistä särkee myös päätä), lihassärkyjä, kainalo-alueen säryt ovat vähentyneet kun en ole moneen viikkoon penkannut käytännössä ollenkaan, välistä tuntuu kuitenkin vieläkin säteilevää särkyä.

Lääkärillä olen käynyt pari kertaa. Kurkku jne. oireisiin perehtynyt erikoislääkäri arveli kurkkukipujen/limaisuuden/palan tunteen johtuvan jatkuvasta rykimisestä ja meinasi että vaiva loppuu kun annan muutaman päivän äänen olla rauhassa. Sanoi myös että voi johtua kurkkuun nousevista vatsahapoista (ilmavaivoja on kyllä ollut tässä viime kuukausina hiukan normaalia enemmän). Tämän lääkärikäynnin jälkeen nousi siis kuume.

Yleislääkärin luona kävin viime viikolla. Hän tutkiskeli imusolmukkeet jotka olivat hivenen kohollaan (kaulassa, ja pikku patit niskassa sekä vasemmassa kainalossa). Sanoi ettei niiden takia ole syytä olla huolissaan. Arveli käheyden johtuvan vatsahappoisuudesta johon määräsi lääkkeet. Pienen suostuttelun jälkeen lekuri kuitekin antoi lähetteen normi verenkuvaan (CRP, Leuk ja valkosolut), jippii. Soitti myöhemmin ja sanoi että arvot täysin normaalit. Tämän viikon tiistaina kävin varmuuden vuoksi myös HIV-testissä, josta negatiivinen tulos.

Taustatiedot, 26-v mies, treeniä reilut viisi vuotta takana, 188 cm / 97- 101 kg. Masentaa aika paljon tällä hetkellä. Treenit eivät kulje. Penkkiä ei pysty/viitsi tehdä kainaloiden takia. Ja vielä noita treenejäkin enemmän askaruttaa epätietoisuus että mistä tämä oireilu johtuu. Osittain voi olla psykosomaattisia mutta en millään jaksa uskoa että tällaiset olisivat kokonaan kuviteltuja.. tällä hetkellä treenimotivaatio täysin nollissa, masentaa todella paljon, pitkälti sen takia että elämä on aika paljon tämän kehonrakennuksen ympärillä pyörinyt. Tällä hetkellä ei kiinnosta yhtään mikään.

Kiitos.

Tuli vaan mieleen että onko sulta tsekattu ootko sairastanu kilpirauhastulehduksen. Se voi ilmetä nuhana tai kurkkukipuna, menee ohi ja sen jälkeen alkaa kipuilut ym.
Saattaa olla myös seerumin rauta alhaalla...onko se katottu? eri asia kun hemoglobiini. Jos se on alhainen niin vastustuskyky on huono eikä immuunipuolustus toimi kunnolla.

Ainiin, onko viime aikoina rokotettu sua? Rokotukset on nykyajan pahin vitsaus...

Ja kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa myös masennuksen kaltaisia oireita mm fyysisiä että henkisiä oireita, joten tutkimuksiin vaan , lääkkeillä sen kilpirauhasenki saa kuntoon jos siinä vikaa on :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom