ihan puhtaalta pöydältä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nuorgam
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve,
olen 15-vuotias 171cm/54kg poika joka vastikään kiinnostunut treenaamista. Koko elämäni olen ollut hintelä, ihan kunnon kukkakeppi siis. En ole ollut edes millään tavoin urheilullinen. Poltin tupakkaa vajaa 2-vuotta mutta lopetin senkin vuodenvaihteessa. Täysmuutos elämään siis. Tässä kuukauden ajan olen ottanut itselleni 4 lajia joilla kohotan kuntoani; hiihto, lenkkeily, uinti ja nyrkkeily. Muutama kerta viikkoon 3-5km lenkkiä suksilla ja ilman, 30kilon säkkiä autotallissa hakattu tunteroista samoten pari kertaa viikkoon, uimassa satunnaismääriä aina kun kerkeää. Tämähän on sitä aerobista treeniä.. Mutta lihastreeni? Olen päivän pari selaillut tätä foorumia mutta silti jäi parit kysymykset mieleen. Tiedän ihan hyvin liikkeet koulun lihaskuntotestien takia mutta ihan hakoteillä olen sarjojen ja muiten kanssa. 1, 2, 3, 4 vai 5-jakoinen treeni? Sen verran meikäläisen lihaskunnosta ettei yhtään leukaa nouse. Miten otollista on salikäynnit? IMHO olisi mukava tehdä treenit kotosalla että onko kuntosalien pelit ja vehkeet niinkään välttämättömiä? Ja hyövääkö ostaa kotiin puntteja sun muita välineitä? Sitten on vielä otettava huomioon peruskoulun loppukirit ja ajankäyttö treenien kanssa, 8-15 päivää miltei joka päivä ja läksyt, kokeet sun muut vielä siihen päälle. Kakkosena ruokailu, en ole ikinä oikeastaan katsonut mitä suuhuni laitan vaan syönyt mitä millonkin mieli tekee ja mitä on tarjolla. Ravinto palstalta nousi mieleen bulkkaus, sillä olen kai hieman alipainoinen ja painon nousu olisi tarpeen. Sopiiko tämä vielä pituuskasvua halajavalle nuorelle? Miten lasken proteeinien/kaloreiden trapeen minulle henkilökohtaiseksi? Onko treenien määrällä päivää kohden merkitystä ravinnon saannin kanssa vai onko ruokarytmi joka päivä hyvä olla vakio? Kolmanneksi uni, onko yöunien määrällä tekemistä treenien vaikutuksen suhteen? Meinaa nimittäin jäädä unet vähän vähäisiksi koulunkäynninkin takia, tuntuu että väsymys painaa päällä alituiseen. Luin paljon threadeja näistä asioista mutta tuntuu ettei missään ollut asiaa täysin_vasta-alkajista. Siis aloitus ihan nollasta. Pakollinen peruskyssäri; millainen treeniohjelma näiden aerobisten lisäksi?

Huhhuh, tulipas paljon tekstiä :wtf:
Kiitos koko sydämestä jos saan rakentavia vastauksia :)
ja pahoitteluni jos ei tullut tarpeeksi hyvin tuota hakua käytettyä :nolo:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
1-jakoinen punttitreeni 3 kertaa viikossa läpi on aloittelijalle varmasti se paras ratkaisu. Joko kotona levypainojen yms. kanssa tai mieluummin salilla jos se on sinulle mahdollista. Isoja pääliikkeitä kuten kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus, kulmasoutu, leukojen veto (aluksi vaikka hypyllä), pystypunnerrus, vatsalihakset jne. Ruokaa joka päivä saman verran (eli ei tarvitse miettiä / laskea) eli paljon ääntä kohti, niin kyllä sinä kasvat ja saat painoa + lihaksia. Jos mahdollista niin priorisoi vielä liha, kala, kana, kananmunat, rahka, raejuusto jne josta saat paljon lihaksen kasvuun tarvittavaa proteiinia. Mitään ei tarvitse karttaa sinun. Yritä vaan priorisoida uni, niin jaksatkin paremmin tuota tiukkaa koulurytmiä + treenejä.

Aerobinen liikunta on ihan hyvä asia, koska kunnon kohottamistakin tarvitaan ja siitä on hyötyä ihmiselle, mutta muista sitten syödäkin kahta kauheammin. Olet sen verran hoikka, että priorisoisin painoharjoittelut ja vaikka sen nyrkkeilyn.

Leuat voi mun mielestä alkuun korvata ihan hyvin ylätaljalla, jos niitä ei vielä mene. Kannattaa kokeilla leveällä myötäotteella, saa mun mielestä paremman tuntuman selkään.

Tarviiko noita kaikkia lajeja joka viikko harrastaa? Jos haluat lihasta, niin priorisoi niin että käyt puntilla sen kolme kertaa viikossa, ja tee vaikka välipäivinä aerobisia. Hyvä aerobista liikuntaa on ilman muuta harrastaa, mutta se ei pattia kasvata. Ei muuta kun salille vaan, helpompaa se niin on kun hommata kaikki tarvittava kotiin.

Ruokavalio tärkeä, miljoona threadia siitä löytää kun vähän kattelee.

Mene mielummin sinne oikealle salille. Siellä muut voivat opettaa sinulle hieman tekniikoita ja voit pyytää ihmisiä varmistamaankin, sekä neuvoja saa. Se että et saa yhtään leukaa ei haittaa yhtään mitään, eikä kukaan sulle siellä naura tai virnuile. Todennäköisesti ihmiset vain nostavat hattua ja ajattelevat: onpas hyvä että nuorimies on aloittanut kuntoilun.

Syö ihan normaalia kotiruokaa ja paljon. Proteiinit tulee noilla mitoilla helpolla täyteen ihan normaalilla safkalla, jos mielenkiintoa riittää laita mittasi kalorilaskuriin ja syö 500 kaloria ylikulutuksen. 2 grammaa proteiiniä per rasvaton painokilo ja loput hiilareista sekä rasvasta. Todennäköisesti aluksi sulle riittää että syöt tarpeeksi ja oikeaa ruokaa niin nuo proteiinit pitäisi tulla täyteen. Aerobinen liikunta kuluttaa energiaa, mikä täytyy huomioida kulutuksessa = mitä enemmän aerobista sen enemmän joudut syömään. Oman kokemukseni mukaan on helpompaa syödä enemmän ja paremmin, mikäli syö suunnilleen samoihin aikoihin. Itselleni on siis paljon vaikeampaa bulkata ja olla plussilla kuin ylläpitää tai dietata (en tykkää syömisestä ja kaikenlisäksi olen huono kokki). Syömisen ei tarvi olla hauskaa, mutta jos haluat kasvattaa lihaksia on pakko syödä oikein. Safka ja lepo on vähintäänkin yhtä tärkeitä kuin itse treenaus.

Treeniohjelmaksi suosittelen ahnoldin golden sixiä (kultainen kuusikko) tai jotain sen variaatiota koska se toimii paremmin kuin junan vessa eihän se edes jäädy talvella. Alota mielummin kevyesti ja nouse nopeasti painoisa, kuin riko paikkas hosumalla. Korvaa leuat vaikka ylätaljalla tai käytä kumeja keventämään kroppaa, jos ei aluksi onnistu. Jos niskantakaapunnerrus tuntuu ikävältä olkapäissä vaihda se pystypunnerrukseen käsipainoilla.

http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/

salivälineitä kotiin

Okei eli en löytänyt aihealuetta tästä niin laitan nyt tänne aloittelijoiden osioon ku sellainen kerta olen :D Homman nimi on nyt se, että minulla on todella pitkä matka lähimmälle salille ja kun alaikäinen olen niin ei mitään millä kulkea. Mutta vanhemmat olisivat valmiita ostamaan salivälineitä kotiin. Mistä näitä kannattaisi ostaa? Mistä saisi halvalla? Mitä välineitäkannattaisi ostaa? Salikokemusta ei ole aikaisemmin yhtään. Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

Zone-sarja -42%
Jos ei rahaa oikeaan saliin ole niin jaa lehtiä ja hanki rahaa.
Pääkohdat:

Oikeanlainen treenaus, treenaa koko keho 3 kertaa viikossa. Suosittelen Stronglifts 5x5 tai JasonDB 5x5. Googlettamalla löytyy. Painojen tankoon lisääminen on tärkeintä.

Oikeanlainen ravinto, lopeta perseily ja mene kalorilaskuri piste fi.
- Syö mitä haluat kunhan ne täyttävät ravintoaine tarpeesi. 2g proteiinia per kg lbm, vähintään 0.2-3g/kg/lbm rasvoja.
- Laske kalorikulutuksesi. Lisää kalorikulutukseen 300 kaloria per päivä pitäen kalorimäärä samana joka päivä kahden viikon ajan. Punnitse itsesi joka päivä ja ota tulokset ylös. Tästä voit laskea menikö laskurillasi saama kalorikulutus kohdilleen vai ei, esim. Jos kulutuksesi arvioitiin olevan 2500 ja söit 2800 kaloria päivässä ja painosi kilolla, sait 8000 ylimääräistä kaloria kahden viikon aikana. Tämä tarkoittaa, että söit n 600 kaloria joka päivä yli kulutuksesi eli oikesti kulutuksesi oli 2200. Jos painosi nousi vain 0,5kg, jatka samoilla kaloreilla.
- Ei ole väliä syötkö juuri treenin jälkeen proteiinidrinkin tai mitä syöt aamulla ja mitä illalla. Voit vaikka syödä kaiken yhdellä kertaa ennen nukkumaan menoa jos siltä tuntuu. Rahkaa ei tarvitse siis syödä jos et halua, se on turhaa ja pahaa.

Ota huomioon kun harrastat noin paljon liikuntaa, että kalorikulutuksesi on varmaan aika korkea ja joudut syömään paljon pitsaa sun muita täyttääksesi kalorivaatimuksesi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom