hyviä venytyksiä alaselälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepa
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Taidan tietää yhden venytyksen, jota en ole missään muualla nähnyt, olen kuullut sen valmentajaltani.

Valitettavasti sen selittäminen on lähes mahdotonta, mutta kokeillaan. Tässä venytetään yksi "file" kerrallaan

Istu maassa takapuolellasi kummatkin jalat suorana maassa edessäsi.

Vedä esim. oikea jalka koukkuu jos aloitat oikean puoleisesta fileestä. käännä koukussa oleva jalka sivullesi (jalka on siis pystyssä eli oikean jalan polvi osoittaa ylöspäin).

Laita oikea käsi (olkavarsi) kiinni oikean jalan sisäpintaan, ja laita oikean käden kyynärvarsi jalan ulkopinnalle (joudut vähän nojaamaan eteenpäin). Nyt voit oikealla kädellä säätää oikean jalan asentoa.

Nyt otat vasemmalla kädellä kiinni vasemman jalan jalkapöydästä tai päkiästä (vasen jalka on sen verran koukussa, ettei vasen takareisi rupea kiristämään vaikka sen jalkapöydästä otetaan kiinni, koska se ei ole tarkoitus).

Tästä asennosta rupeat painamaan hartioita alas ja loivasti eteen päin.

Nyt siis alaselän oikea puoli ei pääse yhtä hyvin alas ja eteenpäin kuin vasen, koska sivulla oleva oikea jalka rajoittaa alaselän taipumista. Tämän seurauksena saadaa erinomainen tuntuma oikeaan fileeseen. Hyvä venytys, mutta vaikea selittää, eikä tuntuma välttämättä löydy heti.

Jos joku tajuaa tämän ja saa venytyksen tuntumaan, niin kertokaa heti!!!!

Muistakaa venytellä vasenkin file!!!

Tää on paljolti samanlainen kuin tuo Pertin kuvaama venytys:

Aitajuoksijan asento, jossa koukussa oleva jalka ei kuitenkaan ole sivulla tai takana kuten yleensä, vaan vartalon edessä niin, että koukussa olevan jalan jalkapohja on kiinni suoran jalan sisäreidessä. Tästä asennosta kun taivuttaa yläkroppaa suorana olevan jalan päälle, niin venytys tuntuu todella spesifisesti alaselässä ja vieläpä juuri koukistetun jalan puolella.

Tiedä sitten ehtiikö tämä enää hätiin Sepan selkäongelmiin.....

Originally posted by Tiukkis
JeanS: tarkoitatko tuolla "pallovenytyksellä" ihan pallon päällä vatsallaan röhnöttämistä vai jotain muuta? Tuli tuossa hankittua jumppapallo ja erilaisia käyttövinkkejä otetaan vastaan. Juuri nyt käytän sitä työtuolina tässä tietokoneen ääressä, on muuten todella hyvä siihen tarkoitukseen :thumbs:

Netistä löytyy kyllä oikealla hakusanalla kuvallisia ohjeita harjoituksiin (muistaakseni exercise-ball, fitnessball..)
Mitä tulee noihin selän venytyksiin röhnötysasennossa, niin paras tapa on olla selällään pallon päällä (vähänkuin silta-asennossa) ja hakea tuntumaa ja venytystä selän eri alueille ja nikamille.

-edit-

pallon kanssa kivaa

venyttelyä pallon kera + muuta

Mulla on ollut jo vuosia ongelma yläselässä joka ilmenee niskan jumittumisena ja naksumisena.

Sitä on tutkittu jo Keskussotilassairaalan ( Tilkka ) toimesta vuonna 1992, ja sen jälkeen 2-3 vuoden välein kun on alkanut harmittaa jatkuva paukkuminen ja kipu.

Tilkassa tultiin 2 viikon tutkimisen jälkeen siihen tulokseen että jätkässä ei ole mitään vikaa. Kaikki röntgenkuvat yms otettiin ja todettiin että nivelpinnal ovat puhtaat ja mitään syytä kipuun ei ole.

Lopputulos oli se että Lääkintä-Everstiluutnantti kysyi minulta josko haluan E-paperit. Vastasin siihen tietysti että paperit ei kauheasti kiinnosta kunhan niska lakkaa sattumasta ja naksumasta.

Vuosi sitten menin taas lääkärille, tällä kertaa kiropraktikolle ( ensimmäistä kertaa ). 15 minuutin diagnoosin jälkeen selvisi että puren hampaitani yhteen nukkuessani ja siitä syntyy ketjureaktio joka johtaa siihen että niskanikamat menevät jumiin.

Kannattaa joskus kyseenalaistaa "länsimainen" lääketiede ja etsiä vaihtoehtoista hoitoa.

Varoituksen sana: minulla oli siis tehty kaikki mahdollinen tutkimus magneettikuvausta lukuunottamatta joten tiesin että nikamani ovat kunnossa. Siksi uskalsin mennä "vaihtoehtolääketieteen" pariin.

Olen nyt käyttänyt purentakiskoja noin kuukauden, niiden tarkoitus on antaa leukojen liikkua esteetömästi toisiinsa nähden yön aikana jolloin jännitystiloja ei pitäisi muodostua.

Tuntuu toimivan...

Originally posted by asspen

Olen nyt käyttänyt purentakiskoja noin kuukauden, niiden tarkoitus on antaa leukojen liikkua esteetömästi toisiinsa nähden yön aikana jolloin jännitystiloja ei pitäisi muodostua.

Tuntuu toimivan...

Mulla kanssa ongelmia niskan jäykkyyden kanssa ja joku joskus mainitsi noista purentakiskoista. Mitä kautta ne saa hommattua? Hammaslääkäriltä kenties.. ajaiskohan nekkailu hammassuojat saman asian..:)

Hommasin ne ihan kunnallisen hammashuollon kautta, tuli rutkasti halvemmaksi kuin yksityisellä. Kiskon hinta oli noin 150 e, sisältää kaikki käynnit ja tarvikkeet.

Kyllä ihan normaali hammassuojatkin varmaan jotain auttavat, saattavat kyllä kulua aika nopeasti... Nämä varsinaiset kiskot ovat kyllä aivan kuin vähän normaalia matalammat hammassuojat mutta ne on tehty akrylaatista joten ne ovat tosi kovat.

Sitten isompi ero on se että varsinaiset purentakiskot pakottavat alaleuan ihan taakse kun puret hampaat yhteen. Tuntuu aluksi ihan v----n ihmeelliseltä mutta se johtuu siitä että purentalihakset ovat jumissa. Kyllä se oikea asento sieltä löytyy kuitenkin.

Ilmeisesti purennasta lähtee suurin voima pois kun leuka on mahdollisimman takana tai jotain sellaista.

Juups

Noi jumppapallot ei maksa kuin 7,50 ekee veljekset keskisellä. Tulipa vaan mieleen noin ohimennen :thumbs:

Originally posted by Pertti 123
Jos joku tajuaa tämän ja saa venytyksen tuntumaan, niin kertokaa heti!!!!

Meillä kokeiltiin ja onnistui, kiitokset :worship: Myös tuo Oneofusin vinkki toimii.

Ja Shamrockille kiitokset vinkeistä ja linkeistä :thumbs:

Originally posted by fysio
Mikä on meridiaani ja miten se löytyy?

Tuolta löytyy yleistajuinen ja hyvä joskin pintapuolinen selitys

http://www.htk.fi/public/tkn/AKUP.HTM

Hyvää meridiaanikarttaa en tähän hätään löytänyt netistä, varmasti etsimällä sellaisenkin löytää. Hakusanoina lähtisin kokeilemaan acupuncture, meridian, map. Perinteistä kiinalaista lääketiedettä käsittelevistä kirjoista varmastikin löytää karttoja, myös kamppailulajeihin erikoistuneista liikkeistä löytyy julistemuotoisia. Pisteiden käyttön opetteleminen vaatii kuitenkin pätevän opettajan.
Perinteistä kiinalaista lääketiedettä ei kannata tyrmätä suoraan huuhaana, vaikka sellaiset käsitteet kuin chi (myös kirjoitusasut ki ja qi) sekä viidestä elementistä puhuminen aluksi siltä tuntuisivatkin. Kannattaa miettiä mieluumminkin että ehkä sama asia on selitetty toisella tavalla ja toisenlaisen ajatustavan keinoin. Koululääketieteellä olisi varmasti paljon opittavaa kiinalaisesta lääketieteestä, toki siihenkin pitää suhtautua kriittisesti. Varsinkin sairauksien ennaltaehkäisyn ja kehon hoitamisen puolella koululääketiede on mielestäni jopa jäljessä.

Edelleenkään en löytänyt MIKÄ MERIDIAANI ON?

Se ei ole havaittava, sitä ei voi tunnustella, se ei näy eikä se kuulu. En ole nähnyt sitä MRI-kuvassa, en RTG:ssä enkä ruumiin avauksesa. Eli millä se havaitaan ja miten?

Akupunktio toimii toisinaan. Meridiaani-jutustelu sen sijaan on puuta heinää. Meridiaaneja ei ole ihmisellä ollutkaan eikä niitä myöskään tule, kuten ei KI-energiakaan.

Hermopisteet kamppailulajeissa noudattavat ihan tavallisia kehon kohtia joista voidaan helposti ärsyttää itse yksittäistä hermoa tai suurempia hermopunoksia, valtimoita jne. Jos meridiaani kartta laitetaan hermokartan päälle, niin SUPRISE!!!! ;) Yllättävän paljon yhteläisyyksiä hermoston kanssa.

Eli aiempaan väittämään: "Akupunktio ei ole tekemisessä hermon kanssa". Väitän että suurin akup. vaikutus tulee juuri hermoston kautta, itseasiassa se on ainoa vaikutus mahdollisuus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:offtopic:
En ryhdy väittelemään koska odotat että joku esittää tieteellistä näyttöä. Kuten sanoit, sellaista ei ole. Et usko chi:n olemassaoloon, enkä voi olla varma minäkään. Sen vaikutukset kuitenkin tunnen ja olen havainnut; teen harjoitteet siksi että ne toimivat, en koska tajuan ne. Hermopistetekniikat kuitenkin haluan erottaa kamppailulajeissa tästä erilleen, chitä käytetään hyväksi myös monessa muussa yhteydessä kuin akupuntiossa tai akupisteissä. Kuten aikaisemmin kirjoitin, kannattaa ehkä mieluumin miettiä että ehkä on kyse asioiden selittämisestä eri tavoin kuin mistä oma ajattelutapamme lähtee ja käyttää tuloksia hyväksi pohtimatta niiden syitä. Saat rauhassa pitää juttujani puuta heinänä jatkossakin.
Yleisesti ottaen, jos suljen silmäni niin häviääkö edessäni oleva pöytä kun en sitä voi nähdä? Uskon että lääketiede ja tiede yleensäkin löytää vielä asioita joista emme tänään tiedä. Menee niin offtopiciksi että lopetan osaltani tästä aiheesta keskustelun ainakin tässä threadissa.
:offtopic:
Ja sitten vähän vittuilua ettei palstan yleinen tapa jää vallan unhoon.
Surprise=yllätys
Supries=
;)

Originally posted by Willie
[BJa sitten vähän vittuilua ettei palstan yleinen tapa jää vallan unhoon.
Surprise=yllätys
Supries=
;) [/B]

Kappas vain ..kele. Näppishärö iski jälleen... :rolleyes:

KI:stä vielä sen verran. Jos se kerran toimii, soita "Randylle". Se kuuluisa jenkkiskeptikko on luvannut 1 000 000 taalaa mm. KI-energia-näytöksestä valvotuissa olosuhteissa. Kukaan ei vielä ole kuitannut tuota milliä, muutama on yrittänyt. :rolleyes:

Onko nettisivuja tai mistä saa tietoa? Kaveri kuitenkin mittaa magneettikentän muutosta, onhan kyse "energiasta" :rolleyes:

Originally posted by Willie
Onko nettisivuja tai mistä saa tietoa? Kaveri kuitenkin mittaa magneettikentän muutosta, onhan kyse "energiasta" :rolleyes:

Ai niin kuin Magneto eilisessä X-Men leffassa. :)

Nyt kone pätkii sen verran että en saa nettilinkkiä tähän hätään, mutta briteistä löytyy kavari joka on tehnyt tieteellistä tutkimusta juuri "ki-energiasta" ja viiden elementin teoriasta. Itse asiassa hän osoitti viiden elementin teorian olevan suggestiota, ei todellista mekaanista vaikutusta.

Kaveri tutkii työkseen hypnoosia, suggestiota ja kamppailulajeja. Vieraili pari viikoa sitten Turussa. Oli mielenkiintoisia ajatuksia meridiaaneista jne.

Originally posted by Tiukkis
JeanS: tarkoitatko tuolla "pallovenytyksellä" ihan pallon päällä vatsallaan röhnöttämistä vai jotain muuta?

Kyllä juurikin tuota tarkoitin. Pallon vain täytyy olla aika iso ainakin minulla, että venytys tuntuu hyvältä.

Shamrock: millä perustelet pallon päällä selällään makamisen olevan paras venytys selälle??? Kas kun vatsa venyy kun päätä taivutetaan taaksepäin ja selkää vedetään näin kaarelle. Vastavasti selkä venyy eteenpäin taivutettaessa.

Tai ainakin minulla, jolla selkälihakset ovat se ruotoa ojentava lihaksisto, jota venyttää tämän konsentrisen liikkeen (selän ojennuksen) vastaliike.

No ehkä tarkoitit jotain muuta kuin lihasten venytystä?

Originally posted by JeanS
Kyllä juurikin tuota tarkoitin. Pallon vain täytyy olla aika iso ainakin minulla, että venytys tuntuu hyvältä.

Shamrock: millä perustelet pallon päällä selällään makamisen olevan paras venytys selälle??? Kas kun vatsa venyy kun päätä taivutetaan taaksepäin ja selkää vedetään näin kaarelle. Vastavasti selkä venyy eteenpäin taivutettaessa.

Tai ainakin minulla, jolla selkälihakset ovat se ruotoa ojentava lihaksisto, jota venyttää tämän konsentrisen liikkeen (selän ojennuksen) vastaliike.

No ehkä tarkoitit jotain muuta kuin lihasten venytystä?

Jep tarkennetaan. Elikä itse saan parhaan tuntuman selän nikamiin röhnöttämällä selällään pallon päällä ja sentti sentiltä vaihtamalla asentoa keskitän "venytystä" eri nikamiin. Mutta varsinaisesti selänlihaksien ventykseen olen huomannut hyväksi sen, että
pallo on melkein perseen alla ja siitä taivutan itseni taakse ja melkein "roikotan" itseäni ilmassa. Heh vaikea selittää selkeästi..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom