Hyviä olutmerkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tabe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Enpä osaisi kyllä tummaa vehnää suositella kesähelteillä terassijuomaksi, vaikka onhan niilläkin oma, vankka juojakuntansa.

Minusta nuo Franziskaner ja Huugo alkaa olemaan vähän väsyneitä, kun niitä on ihan joka paikassa. Ok, ne ovat oikein hyviä lajityyppinsä edustajia molemmat, mutta kun hyviä vehniä on paljon muitakin, niin itse kaipaan jo vaihtelua.

Toi Edelweissin tuleminen on tainnut sen sijaan jäädä aika vaisuksi. Kyllä sitä taitaa parissa tietyn panimosopparin paikassa olla täällä päin, mutta en ole kovin kummoisia kehuja ko. tuotteesta kuullut, ja toisekseen, jos vain mahdollista, niin ravintolatkin taipuvat hyvin helposti noihin kahteen ensin mainittuun.

Mä nyt hehkutan tuota Kronenbourgia vielä ihan kuvan kanssa:

kronenbourgblanc.jpg

Kronenbourg Blanc. Hyvin vaalea, sitrusmainen ja kevyt vehnä ranskanmaalta.

Ja tummien vehnien ystäville:

brauerei.spezialitaeten.aven.produkt.01.jpg

Siinä sitten tummaa vehnäbockia Saksasta Schneiderin Aventinuksen muodossa. Ainakin mun pitää juoda toi sen verran nopeasti, ettei kerkeä lämpenemään liikaa, koska sitten alkaa olemaan jo aika raskasta tavaraa. Ja kun tuossa on 8% alkoholia, niin äkkinäinen nyrjähtää yllättävän nopeasti, jos rupeaa urheilemaan tuon kanssa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Chimay blue on aika turvallinen valinta ainakin omalla kohdalla, tosin eilen tuli otettua pari Karjala Terva -tölkkiä. Ihan mukava maku, mutta ei nyt mitään ihmeellistä.

Chiswickiä en suosittele kenellekkään, varsinkaan nyt kun London Pride on tölkeissä kaupoissa. London Pride on kuitenkin ihan eri luokan kamaa.

Nuohan on varsin erilaisia enkä lähtis ihan suoraan vertaamaan keskenään vaikka saman labelin alta tulee. Chiswick mielestäni paljon keveämpi kuin London Bride. Chiswickkejä jaksaa juoda vaikka useammankin, kun London Briden jälkeen tekee usein mieli juoda jotain muuta välissä.

Olet oikeassa, mutta makunautintona Pride on jotain, Chiswick ei.

Edelweiss aika pliisua omaan makuun. Weihensteeffani on ok ja mynssenin hofbräuhaussin tekele myös ok, molemmat uppoaa itselle huomattavasti paremmin kuin fransiskaaneri. Elowehnä keisari oli myös oikein maukas, oikeastaan yllättävän hyvä tuote. Kaapissa odottelee muuten yksi Erdinger aukaisua, ei vaan raski aukaista kun ei tuolla saksan maalla tule rampattua kuitenkaan päntiönään.

Tuota Blanccia pitää kyllä testata ensi tilassa!

John Smith on aika vieras, mutta bitter taitaa olla kyseessä..

John Smith'sillä selkeä bitter on erikseen, kulkee yllättäen nimellä "John Smith's Bitter". Tuossa kuvassahan on John Smith's Extra Smooth, mutta kai sekin bitterin puolelle sitten menee.. Mu makuun kiva perusbritti jota luodolla on tarjolla melko kivasti, Suomessa vähän heikommin. On kuitenkin kivan kesäinen ja voisin kyllä kiskaista tuopillisen vaikka heti jos olisi... :)

Pistonhead

Jääkaapissa on, menee testiin lähiaikoina.

Chiswickiä en suosittele kenellekkään, varsinkaan nyt kun London Pride on tölkeissä kaupoissa. London Pride on kuitenkin ihan eri luokan kamaa. Fullersin London Porter on muuten tekemässä paluun Alkoon. Erinomainen porter ja tasaista Fullers-laatua.

Ne on erityyppiset tuotteet ja ei mun mielestä kovinkaan verrannollisia keskenään. Pride on toki klassikko, mutta ei tuota Chiswickiä kannata ainakaan haukkua. ESB on klassikon asemassa sekin, mutta näin kesään sopii jo useassa kaupassa myytävä Fullersin Discovery. Kiva ja keveä niin maultaan kuin alkoholimäärältäänkin. Tuhdinpiin makuihin ja kylmiin iltoihin sitten Fullersin Golden Pride joka on voimakkaasti alkoholinen, barley wine tyyppinen herkkupala. Sopii hitaaseen nautiskeluun eikä varmasti miellytä suurtakaan osaa oluen ystävistä.

MTV3:n ohjelma oli paska. Sinebrychoffin mainosta, huonoja oluita ja ad hd -pomppimista asiasta toiseen. Vieraana Vappu Pimiä, joka sanoi heti kättelyssä, ettei pidä oluesta. Ei näin.

Toivottavasti ohjelma saa vähän syvyyttä edetessään, nyt mennään oluiden suhteen vielä aika massoja kosiskelevalla peruskama-lijalla. Itse olen kovasti odottanut syvällisempiä esittelyitä ja eri tyylilajien avaamista asiantuntevasti vaan pää on vielä toistaiseksi vetävän kädessä. Ja WTF? Vappu ruudussa joka ohjelmassa, varsinkin kun ei pidä oluesta. Pave oli jo parempi vieras oluen ystävänä, mutta olisin mielelläni kuullut pavelta enemmän olutaiheista jorinaa... vaan minkäs teet kun juontaja ei taida olla kovinkaan perillä oluista? Aika pitkälti tuollainen tyttömäinen makasiiniohjelma joka menee vähän ohi ja jonka aion siitä huolimatta katsoa kun ala kuitenkin on tavallaan oikea..

Lisättäköön edelliseen: Fullersin Discovery on keskarivahvuista ainakin CityMarketissa ja Prismassa.. Sad but true. Väitän että joskus puolisen vuotta sitten ko. juomaa sai vielä alle 4% vahvuisena.

Pistonhead testattu ja toimii. Kiva poikkeus peruslagereiden suhteen, humalointi on tosiaan ainakin allekirjoittaneen mieleen sen verran että taitaa tulla tuosta se ns. kulutusolut.

Budweiser on loistavaa olutta. Siis se tsekkiläinen Budweiser. Parasta mitä oon maistanu, jos ei lasketa joitakin mitä pubit panevat itse.

Primator oli myös positiivinen yllätys, vahvaksi lageriksi ihmeen hyvää. Tai no, oikeestaan ainutta vahvaa lageria mitä meikäläinen voi hymyssä suin juoda :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eilen otin uudelleen maisteluun Huvilan Pale Alen, ja oli kyllä vielä parempaa kuin mitä muistin. Tällä hetkellä jääkaapissa vanhat ystävät Sierra Nevada Pale Ale ja Anchorin Liberty Ale, sekä uutena tuttavuutena Mikellerin Burger & Bun L.A Lager.

Zone-sarja -42%
Budweiser on loistavaa olutta. Siis se tsekkiläinen Budweiser. Parasta mitä oon maistanu, jos ei lasketa joitakin mitä pubit panevat itse.
Vähän aikaa kummastelin, että mitä nää puhut, mutta sä ilmeisesti tarkoitat nyt tsekkien Budvaria. Ihan ookoohan tuo on. Henkilökohtaisesti mulla ei ole siitä muuta sanottavaa, kuin että ihan perushyvä vaalea (tai tumma) tsekki.

Wikipedia tietää tuosta näiden merkkien välisestä nimisotkusta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Budweiser

Tosta Discoverystä kun oli puhetta, niin siinähän on saatu vehnällä (ohran kanssa) ja Liberty -humalalla mukavan raikas ja hedelmäinen lopputulos. Mäkin voin suositella maistamaan, kun oon näiden kevyiden jano-oluiden ystävä enimmäkseen.

Vähän aikaa kummastelin, että mitä nää puhut, mutta sä ilmeisesti tarkoitat nyt tsekkien Budvaria. Ihan ookoohan tuo on. Henkilökohtaisesti mulla ei ole siitä muuta sanottavaa, kuin että ihan perushyvä vaalea (tai tumma) tsekki.

Samaa mieltä. Perushyvää ja sinällään siis nautittavaa, mutta ei kuitenkaan mitää niin "ihmeellistä".

Tosta Discoverystä kun oli puhetta, niin siinähän on saatu vehnällä (ohran kanssa) ja Liberty -humalalla mukavan raikas ja hedelmäinen lopputulos. Mäkin voin suositella maistamaan, kun oon näiden kevyiden jano-oluiden ystävä enimmäkseen.

En ollutkaan ehtinyt vielä niin paljoa tutustua Discoveryyn joten tuo vehnä on kyllä mennyt kokonaan ohi. Mutta kuten sanottua, kevyt, hedelmäinen ja nautittava ainakin alhaisemmilla alkoholipitoisuuksilla. Ja muutenkin, pidän kyllä tuon panimon tuotteista, huonoa ei vielä ole tullut vastaan.

Osti Alkosta pari putelia Prykmestar SavuKatajaa.Aika ovelan makusta on. Eka tuoppi menossa ja rupesin mietti minkähän safkan kanssa tämmönen olis parhaimmilllaan?

Fuller’s London Porter

fullers%2Bporter.jpg

Syvä tumman ruskea olut, pienellä tiiviillä nopeasti katoavalla ruskealla vaahdolla. Tuoksussa vastapaahdettua kahvia ja rusinaa. Suuntuntuma saisi olla hieman paksumpi, muuten oikein maittava olut. Pitää odottaa että tuo hieman lämpiää tuossa lasissa, suoraan kun jääkaapista ottaa, niin portteri ei oiken pääse oikeuksiinsa. En kuitenkaan usko että tämä tulee menemään nykyisen suosikki portterin ohi, eli Koffin Portteri.

Kun mä tota Kronenbourgin Blancia kehuin, niin todettakoon, ettei sitä näillä näkymin valitettavasti saa Suomeen tavanomaisia reittejä pitkin. Sen sijaan tuli tutustuttua Kronenbourgin 1664 lageriin, joka on kyllä hyvin samantyyppinen tuon vehnän kanssa: hyvin kevyt ja vaalea, ehkä aavistuksen reippaammin humaloitu, mutta kaikkiaan erittäin hyvä kesäolut. Jos kaipaa paljon makuja, niin kannattaa jättää väliin, mutta mulle toimi.

Toisena tuli maistettua Vakka-Suomen panimon Prykmestar luomu pilsiä. Siinä humalaa oli jo reippaammin, mikä toimii mulle aina. Maussa oli aavistus jotain hivenen tunkkaista, "luomua", mutta tämäkin ihan tasapainoinen ja hyvä olut kesäpäivien janon sammuttamiseen.

Sit vielä kolmantena Laitilan Kievarin Retale. Väittävät, että käytetyllä cascade-humalalla pitäs saada raikkaan sitruunainen jälkimaku, mutta tuossa tuotteessa suuhun ei jää kuin metallisen karvas maku. Ihan kivasti kirpeyttä ja väri ihan miellyttävä, mutta siihen tuo minusta tuppaa jäämään. Lisäksi tuossa on joku maku, mikä mua häiritsee suuresti, mutta en ole saanut eriteltyä, että mikä se tarkalleen on.

Kun mä tota Kronenbourgin Blancia kehuin, niin todettakoon, ettei sitä näillä näkymin valitettavasti saa Suomeen tavanomaisia reittejä pitkin
Täsmennän vähän itseäni: kyse on siis ravintolamyynnistä ja tankkitavarasta. Ei mitään hajua, että liikkuuko tota pullona täällä päin maailmaa. Mutta Koffilla on sen sijaan kausiolutsarjassa toi Kronenbourg 1664, jota voi sopivassa ravintolassa käydä maistamassa.

Maistelin viime viikonloppuna hieman alkon kesäoluita: Mikkellerin lagerin, Nögnen Saisonin ja L'Avesnoise Bière Blanche. L'Avesnoise Bière Blanche teki suurimman vaikutuksen ja saison oli miellyttävä. Mikkeller puolestaan oli hintaansa nähden hankala. Olut maistui Pale alelta tai laimealta IPA:ta, mikä ei sinänsä ole huono juttu, mutta jos lagerin hinta on 4e siksi, että se maistuu hieman pale alelta, ollaan menty metsään.

L'Avesnoise Bière Blanche ei ole kovin kummoinen makuelämys, mutta helteellä tuollaisia pikkupulloja tulee varmaan juotua kymmenittäin tänä kesänä (jos Herra helteitä suo). Parempi kuin Hoegaarden.

London Porter pitäisi maistella tänään yli vuoden tauon jälkeen :)

Mikkeller - Not Just Another Wit

3365039475_c5e0c061b2.jpg

Tällainen olut yhdeltä suosikki panimoltani tarttui mukaan Alkosta, kun hinta hyllyssä kerran oli niin edullinen (5,38€ / 0,75l). Kassalla ilmoitettiin hinnaksi kuitenkin 10,99, ja niinhän siinä oli käynyt että olivat printtaneet väärän lapun hyllynreunaan, oli Mikkellerin Green Goldin hinta. Mikäs siinä, sain sitten pullon puoleen hintaan.

Yleensä en ole mikään vehnäoluen ystävä vaan enemmän IPA-miehiä, niinpä tämän pelasti jenkkihumalointi, mm. Amarillo ja Cascade. Todella hyvä olut kaikin puolin. Raikas, sitruksinen ja sopivasti humaloitu eikä alkoholi (7,6%) maistunut missään vaiheessa. Voin lämpimästi suositella!

Back
Ylös Bottom