No en mä sitä mitenkään "rinnalle" suositellu - mutta jos 20v jamppa juo urquellia ja etenkin koffin porteria, niin uskallan lähteä suosittelemaan oluita jotka oikeasti maistuu jollekin - ei viitti kuitenkaan liioitella heittämällä jotain extreme-oluita kehiin!
Jep.
Sain tuossa pari viikkoa sitten kaverilta muuttojuomaksi snadin laatikon karhun keppanaa...ei vaan pystyny enää irvistämättä juomaan, vaikka 15v sitten se olikin allekirjoittaneen mielestä maailman parasta olutta...
Tääkin on jännä trendi, mihin en välttämättä itse osaa samaistua, mutta jota näkee tällä palstalla ja sen ulkopuolella säännöllisesti. Hieman kärjistettynä: heti, kun on päässyt hieman oluiden maailmaan sisään, ja on maistellut jonkun verran ulkolaisia oluita, niin kotimaiset lagerit onkin ihan paskaa. En nyt viittaa lainattuun kirjoittajaan, vaan höpisen yleisesti.
Minusta on hyvä mennä tilanteen mukaan, ja on monia tilanteita, mihin kotimaiset suurimmaksi osaksi vaaleat lagerit sopii todella hyvin. Lisäksi nämä kotimaiset oluet ovat loppujen lopuksi jokseenkin korkealaatuisia, jos kansainvälisesti verrataan. Erikoisempi olut vaatii usein sitä, että juomiseen joutuu hieman keskittymään, maistelemaan ja haistelemaan, jotta siitä saa kaiken irti. Perus kotimaisen oluen kanssa ei tarvitse kuin painaa takapuoli penkkiin ja pistää juoden.
Itse kun paikoitellen heittäydyn sen verran hurjaksi, että vedän kännit, niin on melkoista hukkausta juoda mitään sen erikoisempaa muutaman tuopin jälkeen, kun ei enää maista mitään, tai hyvässä lykyssä seuraavana päivänä muista edes, mitä on maistanut. Todettakoon tosin se, että tässä taannoin muutaman Guinnesin ja Murphysin jälkeen hanakarjala oli hieman haastavaa juoda.