Hyviä dekkareita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fat Rat
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon "parhaat lukemasi kirjat" -thredin innoittamana ajattelin tiedustella mitäs hyviä dekkareita porukka on lukenu. Itselläni ei ole oikein tietoa noista ulkomaisista kirjailijoista, joten vinkkejä kaivattas.

Oma suosikkini on ehdottomasti Mankell. Parasta kirjaa on kuitenkin vaikea mennä sanomaan, sillä kaikki tähän asti lukemani Mankellit ovat olleet hyviä.

Suomalaisista suosikki on Taaavi Soininvaara. Koston komissio on luettu ja Ikuisesti Paha just menossa. Toivottavasti tältä mieheltä tulee paljon lisäteoksia.

Onko jollain muuten tietoa noista vuoden johtolanka-palkinnoista, että kelle ne on menny milloinkin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Charles Willefordin "Hoke Moseley"-sarja:
Miami Blues
Uutta toivoa kuolleille
Sivuraide
Kuoleman valttikortit

Joulun aikaan satuin ostamaan Jeffery Deaverin kirjan "Luunkerääjä". Tuo kirja koukutti jo kahden luetun sivun jälkeen. Luunkerääjän luettuani oli pakko hakea kirjastosta Deaverin "Arkullatanssija". Molempia voin suositella erittäin lämpimästi rikoskirjojen ystäville. Ja tottakai kannattaa tutustua Edward Bunkerin tuotantoon. Erityisesti miehen omaelämäkerta "Konnakoulu (Education of a felon)" on aika uskomatonta luettavaa.

Hippa sanoi:
Ilkka Remeksen Ruttokellot teki kyllä vaikutuksen :)

Muuten kyllä, mutta se loppu! Ottaa kupoliin nämä Remeksen ynnä muiden "terroristikirjat", kun valmistellaan massiivisesti 300 sivua SITÄ SUURTA ISKUA ja sitten se lässähtää kuin pannukakku. Viime hetkellä tulee joku HEMMETIN JOHANNA ja pelastaa vasemmalla kädellä 2 miljardia ihmistä. Milloin tulee kirja, joka loppuu joukkoteurastukseen? :evil:

Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää-kirjat on meikän suosikkeja. Joensuu on myös joskus saanut tuon Vuoden johtolanka-palkinnon. Kirjoissa on kunnon suomalainen fiilis ja tarinat on realistisempia, kuin esim. Remeksen kirjoissa, joissa juonenkäänteet menevät välillä huvittavasti yli.

Joe R. Lansdale: Kaikki suomennetut. Yöjuoksijat on kyllä splatter-punkkia, mutta eiköhän uppoa, kuin veitsi selkään :D

Ken Follet: Kolmas kaksonen, Vaarallinen muisti, Taivaan pilarit

William Gibson - Neuromancer trilogy: Cyber-punk dekkareita asenteella.

Vares on äijä. Viime kesänä luin muutaman ja ajattelin vakavasti yksityisetsivän uraa. Illat voisi istua hyvässä seurassa baarissa, kiksautella pankkineitejä ohimennen ja välillä poseerata lehdessä. Rento fiilis noissa kirjoissa ja Mäki osaa mun mielestä rullata tarinaa letkeästi eteenpäin ilman mitään utopistisia juonen käänteitä. Pari Remestä lukeneena huomasin että Vareksen lukeminen on paljon helpompaa ja onnistuu jopa pienessä sievässä.. :kippis1:

Tykkäsin kovasti Jean-Christophe Grangén Purppuravirroista.
Thomas Harrisin Hannibal-trilogia upposi myös.

Patricia Cornwellin Scarpetta-sarja uppoaa ainakin allekirjoittaneeseen. Viimeisissä kirjoissa ote on tosin hieman alkanut lipsua, mutta nautittavaa luettavaa ovat silti edelleen. Suomalaisista tietenkin Harjunpäät (Matti Yrjänä Joensuu) ja uudemmista komisario Koskisen seikkailut, esim. Koskinen ja raadonsyöjä (hitto ku en muista kirjoittajaa, google varmasti kertoo).

Vain yksi sana: Nero Wolfe

Joku jo Reijo Mäkeä kehui, ja itsekin olen lukenut hirveän läjän äijän tekstiä. Nyttemmin se on jäänyt, kyllästyin ko. kirjailijaan. Vareshan taitaa olla Mäen alterego ja toiveminä. Vares vetää wiinaa ja saa naisia, samalla äijäilee mysteeritkin selviksi ;) Musta tuntuu että Paasilinna (Arto siis) on tehnyt samat, se kirjoittelee vain jotain omia fantasioitaan saunomisesta ja miesvallasta. Jossain vaiheessa alkaa tuntumaan, että mä olen jo lukenut tämän jutun pariin kertaan.

Mutta minä poika tykkään M.Y.Joensuusta, eli Harjunpää-kirjoista. Harmi että äijä kirjoittaa vain niin vähän nykyään. Pari vuotta sitten tuli se Paha Pappi, mutta sen jälkeen ei olekaan tainnut tulla mitään...Ja sitä ennenkin taisi olla about 10v tauko. Mutta tiukkaa tekstiä se kirjoittaa eikä mitään kaunistele.

Ulkomaalaisista Donald Westlake on kirjoittanut sairaan hauskoja kirjoja myös. Sillähän on kokonainen kirjasarja erään rosvojengin varsin epäonnekkaista mutta hauskoista viritelmistä.

Minä tykkään vanhan koulukunnan dekkarikirjailijoista. Parhaita old school hemmoja on ehdottomasti Raymond Chandler jonka kirjoista tehtiin aikoinaan monta elokuvaa, mm. Humphrey Bogartin tähdittämänä. Olen siis lukenut kirjat ja katsonut leffat. Kirjoissa on juoni tarkemmin ja henkilökuvaus aivan erinomaista. :5:

Gillyanne sanoi:
Patricia Cornwellin Scarpetta-sarja uppoaa ainakin allekirjoittaneeseen. Viimeisissä kirjoissa ote on tosin hieman alkanut lipsua, mutta nautittavaa luettavaa ovat silti edelleen.

Niin muhunkin! Oon lukenu sitä varmaan 12-vuotiaasta asti :D

Viimeisin kirja oli kyllä aika huono, ainaki loppuratkaisu. Meinas ihan hermo mennä ku se loppu oli niin tylsä ja mielikuvitukseton! Mutta joka joulu on yksi Cornwell tai Liza Marklund (tai molemmat!) hotkaistava, muiden kirjaherkkujen ohessa.

Hei,

Oma suosikkilista:
- Michael Dibdin
- Donna Leon
- AC Doyle
- RE Howard (menee kyllä fantasian puolelle)
+ jo aikaisemmin mainitut klassikot
Chandler, Gibson ja Dexter

-Franco
-

Francine sanoi:
Niin muhunkin! Oon lukenu sitä varmaan 12-vuotiaasta asti :D

Viimeisin kirja oli kyllä aika huono, ainaki loppuratkaisu.

Allekirjoitan pitkälti.
Ja miksi ihmeessä Benton Wesley piti herättää henkiin? Olisi pysynyt vainaana vaan, eipä hänestä Scarpettalle koskaan ihmeempää iloa tainnut olla... :D

Ja jos nyt oikein old school-dekkareista puhutaan, niin eipä ole Dame Agatha Christien voittanutta! :worship:

Henning Mankell ja Michael Connely. Suomalaisista Taavi Soininvaaran neljä (?) julkaistua on uponnu myös hyvin. Soininvaara viljelee tosin liikaa kielikuvia mutta tekstin- ja juonenkuljetus on kyllä aika messevää. Remekset on kyllä tullu luettua kun ne on faijalta ilmaiseksi saanut mutta mielipiteeni on siitä huolimatta että ne on kahta ensimmäistä lukuunottamatta susipaskoja kirjoja. Joku raja lapsellisuudellakin. Oikeastaan ainoa Remes jolla on myös kirjallisia ansioita mielestäni on eka kirja jonka se oli väsänyt ilmeisesti pitkän ajan kuluessa ilman sen suurempia paineita.

Jos dekkarilla tarkoitat rikoksen tapahtuman jälkeistä poliisin tms. kiharaista ratkontaa, niin unohda tämä viesti.

Itselleni rikosromaanien ehdoton kuningas on Elmore Leonard. Suomeksi noi taitaa olla Liken kustantamia, joten käännöksetkin lienevät ok, mutta ainakin alkukielisinä rokkaavat kybällä. Leffojakin noista on tehty muutama ja kaikki hyviä: Get Shorty, Tarantinon Jackie Brown ja vasta telkustakin tullut Out of Sight.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom