Hyvät lautapelit

Täysin totta. Eihän tuo Risk todellakaan ole mikään vakavasti otettava strategiapeli, vaan pelkkää nopanheittoa. Lisäksi siinä on kaikki muutkin tuon ajan tuon tyyppisten pelien viat. Esimerkiksi siinä on todella helppoa muiden pelaajien liittoutua aina kulloinkin vahvimmilla olevaa pelaajaa vastaa, mikä tekee pelin voittamisesta lähes mahdotonta, ellei käy ihan satumainen noppatuuri. Näin siis, jos kaikki pelaavat peliä tosissaan ja tavoitteena ainoastaan voitto. Tietysti Riskiä ei pitäisi pelata sillä tavalla, koska tosissaan pelattavaksi se on aivan liian pahasti rikki. Seurapelinä se on edelleen ihan ok.

Vakavista sotastrategiapeleistä oma suosikkini on Diplomacy (tai eihän se varsinaisesti ole sotastrategiapeli, mutta sinne päin).

Diplomacyn suurin "ongelma" tietysti on se, että se kestää, se kestää, ja se kestää. Eli sellaisten, jotka kammoavat yli 2h (tai 6h) pelejä ei kannata vaivautua. Pelinä erinomainen silti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Just kaivoin varastosta: Hotel, Scrabble, Trivial Pursuit ja Monopoli.
Tossahan se joulunpyhät meneekin rattoisasti.

EDIT: Aijoo, tuolla oli myös peli nimeltä "Hekuman Huippu"... :D

Just kaivoin varastosta: Hotel, Scrabble, Trivial Pursuit ja Monopoli.
Tossahan se joulunpyhät meneekin rattoisasti.

Voi Huppe, kaiva mieluummin paketista joku uusi, hyvä peli ja jätä noi sitten niihin nostalgiahetkiin (kännissä mieluiten). Tai no Trivial nyt menee partypelinä hyvin.

Diplomacyn suurin "ongelma" tietysti on se, että se kestää, se kestää, ja se kestää. Eli sellaisten, jotka kammoavat yli 2h (tai 6h) pelejä ei kannata vaivautua. Pelinä erinomainen silti.
Joo ja lisäksi vielä se, että vaatii täsmälleen seitsemän pelaajaa. Tai voihan sitä toki pelata vähemmälläkin porukalla, mutta ei se silloin ole niin tasapainoinen eikä muutenkaan niin nautittava kuin täydellä määrällä pelaajia. Eli vaatii aina vähän etukäteissunnittelua, että saa kasaan oikean kokoisen porukan.

Tosiaan tuon keston takia diplomacy ei sovellu lainkaan partypeliksi, vaan on enemmänkin ns. tosissaan pelaaville.

Tuossa illalla just pelailin Carcassonnea ja Citadelsia, hauskoja pelejä molemmat. Kannattaa tosiaan Monopolin ja Afrikan tähden parissa kasvaneidenkin tutustua nykyajan peleihin. Nykyään kun pelejä suunnitellaan ja testataan ihan tosissaan ennen julkaisua, niin ero vanhan koulun meininkiin on kuin yöllä ja päivällä.

Eilen laitoin tilaukseen Dominionin ja Dungeon twisterin. Sormet syyhyää jo, mutta pahimpiin himoihin auttaa sääntöjen lueskelu netistä.

Aloittelijaversiota ei kannata pelata kuin korkeintaan kerran, ja siitä eteenpäin vain arpomalla alkukortit, sehän Dominionin suurin meriitti onkin, että pelin on aina eri, ja jokaiselle "setupille" tarvitaan oma strategiansa. Ja uudelleenpelattavuus on mahtava (itse olen pelannut 150+ peliä, eikä mielenkiinto vielä ole vähentynyt).

Päädyin ostamaan Dominionin pukinkonttiin ja toki sitä piti heti pelata. Jouluyönä aloiteltiin yhden aikaan lukemaan sääntöjä ja viiden aikaan lopetettiin, useampi peli ehdittiin pelata. Muutenkin kun tuota joulun aikaan pelattiin, pelattiin aina sillä aloittellijavalikoimalla kun oli ensikertalaisia mukana. Ollaan varmaan vähän yksinkertaisia kun tykättiin jo tuostakin, vaikka itse kyllä vähän haikailin jo noitien, varkaiden ja muiden perään. Varmasti riittää iloa vielä pitkäksi aikaa kun alkaa arpomaan/muuten vaihtelemaan toimintakortteja.

Päädyin ostamaan Dominionin pukinkonttiin ja toki sitä piti heti pelata. Jouluyönä aloiteltiin yhden aikaan lukemaan sääntöjä ja viiden aikaan lopetettiin, useampi peli ehdittiin pelata. Muutenkin kun tuota joulun aikaan pelattiin, pelattiin aina sillä aloittellijavalikoimalla kun oli ensikertalaisia mukana. Ollaan varmaan vähän yksinkertaisia kun tykättiin jo tuostakin, vaikka itse kyllä vähän haikailin jo noitien, varkaiden ja muiden perään. Varmasti riittää iloa vielä pitkäksi aikaa kun alkaa arpomaan/muuten vaihtelemaan toimintakortteja.
Mä oon kanssa Joulun aikoihin pelannut Dominion - valtakunta ja Dominion - Hovin juonet -pelejä. Varmaan lähemmäs 20 peliä yhteensä. Tosiaan vaikuttaa kyllä siltä, että pelattavaa riittää vaikka kuinka pitkäksi aikaa, kun vaihtaa korttivalikoimaa. Arpominen toimi mun kokemuksen mukaan oikein hyvin, kortit on sen verran hyvin suunniteltu, että oikeastaan mikä tahansa yhdistelmä on pelattava ja mielenkiintoinen. Pelin pitkäikäisyyttä lisää huomattavasti se, että korttivalikoiman vaihteleminen ehkäisee tehokkaasti sen, että muodostuisi yksi "default" taktiikka, jolla kaikki pyrkisivät aina pelaamaan, jolloin voitto ratkeasi pienillä tuurin vaihteluilla. Korttien vaihtuessa pelisilmä ja strateginen osaaminen korostuvat, kun joutuu aina sovittamaan strategiansa tarjolla oleviin kortteihin.

Suosittelen kyllä peliin tutustumista kaikille, jotka eivät vielä ole ehtineet.

Aikaisemmin tilasin perus Dominionin ja pakkohan se oli tilata myös Hovin juonet heti perään. Vielä kun pääsisi joskus pelailemaan ajan kanssa, tuppaa olemaan niin tiukilla vapaa-aika tällä hetkellä. Oli muuten muovittaminen 1000 pelikortissa.

Mastermind
-Tarkoituksena selvittää värikoodi, mikä on piilossa. Tässä saa ja pitää pähkäillä.

mastermind_old.png

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom