Hyvät lautapelit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutama viikko sitten ostin Bang! Bulletin, eli sisältää kaikkia osat ja tuli taas viikonloppuna mätettyä viisin peliä. On kyl saakelin hauska peli, kun kaikki tajuaa idean eikä räiski mihin sattuu.

Lännenmiestä kyrsii kun voittosuunnitelmat murskaa lisäpakasta nouseva highnoon/fistfull kortti.

Jihaa:whip:

Mun suosikit on:

Olutpeli

343052.jpg

Hemmetin hauska seurapeli, joutuu vaan varaamaan yllättävän paljon juotavaa!

Stratego:

stratego.jpg

Nimensä mukaa strategiaa. Netissäkin pääsee pelaamaan!

board_carcassonne.jpg

Carcassonne monine lisäosineen kuuluu myös erittäin pelattuihin peleihin meillä ja eikä suotta. Tämä peli toimii myös todella hyvin riippumatta onko pelaajia 2 vai useampi. Tämä on semmoinen peli, että tähän ei kyllä kyllästy kovin helposti ja lisäosien ansiosta pelin ikä kasvaa huimasti. Tätä voi suositella kyllä ensimmäiseksi lautapeliksi, koska on sen verta helppo oppia ja tekemistä riittää pitkäksi aikaa.

Netistä löysin tietokoneelle Carcassonen peruspelin + 2 lisäosaa ja Carcassonen metsästäjät ja kerääjät. Aikaisemmin en ollut pelannut kyseistä peliä, mutta nyt tullu pari päivää pelailtua emännän kanssa oikein urakalla. On kyl hyvä peli.

Monopolystä hankin korttipeli version ja aikasta hyvä peli on. Tänään myös tuli Colossal Arena postista ja yhden hieman väärin pelatun pelin jälkeen tuntuu kanssa hyvälle pelille.Eli suosittelen kokeilemaan jotain seuraavista , jos nopeasti opittavat mutta kuitenkin kiinnostavat sekalaisessa seurassa pelattavat seurakorttipelit kiinnostavat. Tytötkin on tykännyt.

-Bang!
-Monopoly deal
-Colossal Arena
-Guillotine
-Skibbo

Raskaita strategisiakin lautapelejä tulisi pelattua, mutta hankala saada sellaista porukkaa kasaan ketä kiinnostaisi opetella säännöt ja etenkin pelata.

-thurn und taxis (2-4hengen)
-carcassonne (2-5 hengen)
-oregon (2-4hengen)
-yksissä tuumin (2-4 paria)

Palkkapäivä :worship:
On vaan niin kovasti lyhkänen peli :( Ja sitte jos pelaa "vuoden" ni mummo kuolee viidesti ja tulee perintöä ja synttärit on neljä kertaa... Helppo ja mukava tosin.

Omat ehdottomat suosikit on Settlers of Catan, Scrabble, Alias ja sitten kaikkien lautapelien äiti eli Uusi Finanssi. Isä tuon aikanaan oli saanut joululahjaksi ja opetti sitten pelaamaan kun ikää alkoi olla kymmenen tienoilla, ja sen jälkeen sitä onkin pelattu tunteja ja tunteja putkeen, käyty tiukkaa mestaruuskamppailua, otettu öljypelin miljoonien setelit käyttöön ja tehty uusia osakkeita että saatu lisää haastetta. Ja yhä vain joka kerta kun vanhemmilla käy kylässä, kaivetaan se jo hieman elämää nähnyt peli kaapista ja aletaan pelaamaan :rock:

Saa nähdä kenelle se sitten aikanaan päätyy. Siitä ilmeisesti joku uusi versiokin on tehty, mutta mitä kaupassa kattelin niin köyhältä ja vaatimattomalta. Harmi sinänsä, kiva se olisi itselläkin olla, ei vaan ole törmännyt missään nettihuutokaupoissakaan (= ei kukaan halua omastaan luopua)...

Onkos pakkislaisilla kokemuksia Dominion - Valtakunta -pelistä? Taitaa olla enemmänkin korttipeli, vaikka isossa laatikossa myydäänkin. Voitti tänä vuonna aikuistenpelien sarjassa Vuoden Peli -tittelin, palkittu myös ainakin Saksassa. Olen ajatellut ostaa joululahjaksi seurapelin, ja tuo on yksi vaihtoehto. Myös Carcassonnea olen miettinyt. Lahjan saajilla on ennestään lähinnä partypelejä (kuten Alias), en kyllä edes tiedä kiinnostaisiko heitä strategisemmat pelit.

Carcassone on ainakin minusta tylsä pidemmän päälle ja perustuu pääosin tuuriin. Strategiapelejen ykkönen, vaikka siinäkin tuurilla on osuutensa: RISK.

Onkos pakkislaisilla kokemuksia Dominion - Valtakunta -pelistä? Taitaa olla enemmänkin korttipeli, vaikka isossa laatikossa myydäänkin. Voitti tänä vuonna aikuistenpelien sarjassa Vuoden Peli -tittelin, palkittu myös ainakin Saksassa. Olen ajatellut ostaa joululahjaksi seurapelin, ja tuo on yksi vaihtoehto. Myös Carcassonnea olen miettinyt. Lahjan saajilla on ennestään lähinnä partypelejä (kuten Alias), en kyllä edes tiedä kiinnostaisiko heitä strategisemmat pelit.
Tuli ostettua tuo S-etupäiviltä ennakkojoululahjaksi, ehkä toistaiseksi ollut pienehkö pettymys. Tosiaan on enemmänkin korttipeli. Pelissä pystyy valitsemaan millaisilla pakoilla sitä pelaa ja pelin luonne vaihtelee sen mukaan. Muutama peli tuli pelattua "aloittelijaversiolla" ja ainakin siinä perusstrategia (kullan ostaminen) aukesi aika äkkiä ja teki pelistä vähän tylsän. Samoin ainakin perusversio ei ole kovin vuorovaikutuksellinen pelaajien kesken ja muistelisin muualtakin lukeneeni peliä tuosta moititun. Mutta tietysti joillekin voi tuo peli upota hyvinkin, tuskin se nyt ihan muuten vain olisi tuota titteliäkään voittanut.

Dominion on helposti top10 kaikista maailmanhistoriassa tehdyistä peleistä. Seurapeliksi=partypeli englanniksi siitä ei ole, koska kuten itsekin mainitset partypelien pitäisi yleensä toimia suurella pelaajamäärällä ja Domi sopii vain 2-4 pelaajalle. Kuitenkin voin luvata 100% varmasti, että jos vähänkään on peli-intoa niin tästä löydät peli-iloa porukalla kuin porukalla todella pitkäksi ajaksi. Itse olen pelannut noin 300 eri lautapeliä, ja niistä vain 5 on saanut 10/10 arvostelun ja Dominion on yksi niistä. Olen myös peluuttanut Dominionia ainakin 30 eri henkilöllä, joista osalla ei ole ollut mitään pelikokemusta ja kukaan ei ole koskaan ollut pettynyt.

Näiden ylisanojen jälkeen pitää tietysti todeta, että varmasti niitäkin löytyy, jotka eivät pelistä pidä, mutta turhaan peli ei voittanut käytännössä KAIKKIA mahdollisia pelialan palkintoja joka maassa viime vuonna. Peli on jo nyt klassikko ja tulee sitä varmasti olemaan piiitkään.

Lautapeleissä on Suomessa sellainen ongelma, että suuri yleisö tuntee oikeastaan vain muutamia pelejä, joista oikeastaan yksikään ei ole oikein mistään kotoisin (Afrikan tähti, monopoli, kimble, trivial pursuit). Vähänkään peleistä kiinnostuneiden tulisi siis suunnata lautapeliopas.fi -sivustolle, josta pienellä vilkaisulla löytää kymmeniä tai satoja parempia pelejä.

Itse voisin itseäni tituleerata harrastajaksi ja tunnen pelejä melko lailla laidasta laitaan, joten tähän voi heittää enemmänkin kysymyksiä, niin voin vastailla ja ehdottaa sopivaa peliä.

Tuli ostettua tuo S-etupäiviltä ennakkojoululahjaksi, ehkä toistaiseksi ollut pienehkö pettymys. Tosiaan on enemmänkin korttipeli. Pelissä pystyy valitsemaan millaisilla pakoilla sitä pelaa ja pelin luonne vaihtelee sen mukaan. Muutama peli tuli pelattua "aloittelijaversiolla" ja ainakin siinä perusstrategia (kullan ostaminen) aukesi aika äkkiä ja teki pelistä vähän tylsän. Samoin ainakin perusversio ei ole kovin vuorovaikutuksellinen pelaajien kesken ja muistelisin muualtakin lukeneeni peliä tuosta moititun. Mutta tietysti joillekin voi tuo peli upota hyvinkin, tuskin se nyt ihan muuten vain olisi tuota titteliäkään voittanut.

Tosiaan jos vuorovaikutusta kaipaa, niin perussetup on ehkä huonoin mahdollinen. Toki tämä on ns. moninpelipasianssi, eli jos haluaa ilkeän pelin, jossa voi töistä "lyödä" niin Dominion ei ole paras vaihtoehto. Omassa lokerossaan eli noin 30minuutin pelinä kuitenkin lähes lyömätön.

Korttipelihän Dominion on täysin, koska muita osia ei ole, mutta tälläisessä ketjussa pitää muistuttaa, että pelillä ei ole -mitään- tekemistä tavallisella ranskalaisella pakalla pelattavien korttipelien kanssa. Esimerkiksi tuurilla ei Dominionissa ole juuri mitään käyttöä.

Aloittelijaversiota ei kannata pelata kuin korkeintaan kerran, ja siitä eteenpäin vain arpomalla alkukortit, sehän Dominionin suurin meriitti onkin, että pelin on aina eri, ja jokaiselle "setupille" tarvitaan oma strategiansa. Ja uudelleenpelattavuus on mahtava (itse olen pelannut 150+ peliä, eikä mielenkiinto vielä ole vähentynyt).

Carcassone on ainakin minusta tylsä pidemmän päälle ja perustuu pääosin tuuriin. Strategiapelejen ykkönen, vaikka siinäkin tuurilla on osuutensa: RISK.

Tästä voisin olla oikeastaan täysin eri mieltä, Carcassonnessa tuurilla on harvoin suurtakaan merkitystä, vaan parempi pelaaja voittaa käytännössä aina. Hyvänä esimerkkinä sama kaveri on voittanut useiden satojen pelaajien EM- ja MM-kisat jo 3? kertaa peräkkäin, jos oikein muistan.

Risk nopanheittoineen sen sijaan on varsin tuuripitoinen, vaikka siinäkin toki hyvällä strategialla voi peliin vaikuttaa. Risk on vanhoista sota/strategiapeleistä ainoita, joissa on edes vähän pelattavaa, mutta samantyylisiä pelejä löytyy paljon paljon parempia.

Tästä voisin olla oikeastaan täysin eri mieltä, Carcassonnessa tuurilla on harvoin suurtakaan merkitystä, vaan parempi pelaaja voittaa käytännössä aina. Hyvänä esimerkkinä sama kaveri on voittanut useiden satojen pelaajien EM- ja MM-kisat jo 3? kertaa peräkkäin, jos oikein muistan.

Risk nopanheittoineen sen sijaan on varsin tuuripitoinen, vaikka siinäkin toki hyvällä strategialla voi peliin vaikuttaa. Risk on vanhoista sota/strategiapeleistä ainoita, joissa on edes vähän pelattavaa, mutta samantyylisiä pelejä löytyy paljon paljon parempia.
Täysin totta. Eihän tuo Risk todellakaan ole mikään vakavasti otettava strategiapeli, vaan pelkkää nopanheittoa. Lisäksi siinä on kaikki muutkin tuon ajan tuon tyyppisten pelien viat. Esimerkiksi siinä on todella helppoa muiden pelaajien liittoutua aina kulloinkin vahvimmilla olevaa pelaajaa vastaa, mikä tekee pelin voittamisesta lähes mahdotonta, ellei käy ihan satumainen noppatuuri. Näin siis, jos kaikki pelaavat peliä tosissaan ja tavoitteena ainoastaan voitto. Tietysti Riskiä ei pitäisi pelata sillä tavalla, koska tosissaan pelattavaksi se on aivan liian pahasti rikki. Seurapelinä se on edelleen ihan ok.

Vakavista sotastrategiapeleistä oma suosikkini on Diplomacy (tai eihän se varsinaisesti ole sotastrategiapeli, mutta sinne päin).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom