Hyväntekeväisyyssivuja Afrikkaan

Eihän siinä auttamisessa mitään pahaa ole, mutta kyllä siitä hieman haiskahtaa sokeus koko asiaa kohtaan, sillä toisaalta taasen monilla muilla tavoin me länsimaiset riistetään näiden kehitysmaiden ihmisiä. Ikäänkuin kun auttaa yhtä, mutta ei tajua sitä että kuitenkin omassa elämässään auttaa muiden riistoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kukaan pakotakkaan. Muutenkin yllättävän vastustavia mielipiteitä täällä näköjään hyväntekeväisyyttä koskien, muutamaa lukuunottamatta. Itse en henkilökohtasesti jaksa ajatella vaan omaa napaa, kun ei se oma elämä kuitenkaan romahda jos muutamia kymppejä lähettää sinne missä siitä on tuhat kertaa enemmän hyötyä.

Mieluummin käyn ostamassa naapurin muksulle pyörän kuin lähetän rahaa tuhansien kilometrien päähän.

Mieluummin käyn ostamassa naapurin muksulle pyörän kuin lähetän rahaa tuhansien kilometrien päähän.

1: oletko ostanut, aiotko ostaa?
2: tässä edelleenkään EI olla lähettämässä sitä rahaa tuhansien kilometrien päähän

1: oletko ostanut, aiotko ostaa?
2: tässä edelleenkään EI olla lähettämässä sitä rahaa tuhansien kilometrien päähän

Kyllä on käynyt mielessä että jos olisi enemmän rahaa kuin ittelle ruokaan ja laskuihin niin voisin tästä lähimaastosta jotakin tehdä esim käydä vaikka lukemassa sairaalan koomapotilaille kirjaa. Tai sitten mennä leipäjonoon jakaan leipää.

Se ei mulle nyt ole ollut se pointti että lähetetäänkö sinne rahaa, kanoja, rokotteita vai lääkäreitä vaan se että ihan täällä suomessakin riittää ihmisiä autettavaksi eikä ole mun mielestä mitään järkeä lähteä tuhansien kilometrien päähän samaa asiaa tekemään.

Mä lahjoitan Unicefin ja Pelastakaa lapset ry:n kautta kuukausittain tukea kehitysmaihin, mutta olen nimenomaan valinnut kohteet siten, että ne keskittyvät pienten tyttöjen kouluttamiseen.

Kun naiset osaavat lukea, he tekevät tutkitusti vähemmän lapsia ja siten väestönkasvu hidastuu ja kaikilla on kivempaa.

Luulisi roturealistienkin iloitsevan kun afrikan eläjiä on avun seurauksena vähemmän ja niillä on myös siinä vaiheessa vähemmän intoa sotia ja lähteä Eurooppaan.

Mä lahjoitan Unicefin ja Pelastakaa lapset ry:n kautta kuukausittain tukea kehitysmaihin, mutta olen nimenomaan valinnut kohteet siten, että ne keskittyvät pienten tyttöjen kouluttamiseen.

Kun naiset osaavat lukea, he tekevät tutkitusti vähemmän lapsia ja siten väestönkasvu hidastuu ja kaikilla on kivempaa.

Luulisi roturealistienkin iloitsevan kun afrikan eläjiä on avun seurauksena vähemmän ja niillä on myös siinä vaiheessa vähemmän intoa sotia ja lähteä Eurooppaan.

Tuohan saa melkein lahjoittamaan rahaa. Kunnes tulee ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa, että ne rahat meneekin aseisiin. Ajatus siitä, että mun rahoilla ostetuilla panoksilla ammutaan naapuriheimon miehiä niskaan ja naisia vaginaan...

Ei kiitos.

Se ei mulle nyt ole ollut se pointti että lähetetäänkö sinne rahaa, kanoja, rokotteita vai lääkäreitä vaan se että ihan täällä suomessakin riittää ihmisiä autettavaksi eikä ole mun mielestä mitään järkeä lähteä tuhansien kilometrien päähän samaa asiaa tekemään.
Riittää toki, mutta mietippä kummassa sitä apua tarvitaan kipeämmin. Suomessa rahat menee siihen että joidenkin on vähän parempi olla kun toisaalla taas taistellaan elämästä ja kuolemasta. Ei sillä ettei Suomessa eläviä kannattaisi auttaa.

Jos Unicefin kautta lähetetään koulupaketti jonnekin, jossa ei ole koulutarvikkeita niin miten se menee aseisiin? ;)

Ymmärrän kyllä ennakkoluulot, mihin tahansa ei kannata rahojaan lykätä. Tietyntyyppinen apu voi aiheuttaa työttömyyttä ja aiheuttaa uusia ongelmia. Koulutuksesta en oo keksinyt yhtään huonoa asiaa, kun mun kokemuksen mukaan lukutaitoisia on vaikeampi huijatakin mihinkään kun he voivat ottaa itse selvää asioista.

Afrikka on siitä hauska paikka, että vaikka joka maahan annettais saman tien 10 miljardia euroa puhdasta pätäkkää, niin ne ei silti saisi asioitaan kuntoon. Ensi vuonna pyytäisivät enemmän.

Afrikalla alkaisi mennä huomattavasti paremmin kun länsimaat lopettaisivat rahan ja aseiden syytämisen sinne. Jokainen maa, valtio, maanosa jne. tarvitsee luonnollisen kehityksen sivistyneeksi valtioksi. Sitä ei voida nopeuttaa, jos ihmiset eivät ole siihen valmiita, niin ne eivät ole. Se vie 50, 100, tai 200 vuotta, meidän täytyy vain odottaa. Niin me muutkin "rikkaat" maat ollaan vuosisatojen ajan kehitytty. Afrikka vain on tässä jäänyt jälkeen, ehkäpä juuri kolonialisimin takia. Ja se taitaa olla suurin syy miksi lännessä on niin suuria tunnontuskia, että pitää jotain tehdä. Ja mikäs sen helpompaa rikkaalle on kuin antaa rahaa...

Riittää toki, mutta mietippä kummassa sitä apua tarvitaan kipeämmin. Suomessa rahat menee siihen että joidenkin on vähän parempi olla kun toisaalla taas taistellaan elämästä ja kuolemasta. Ei sillä ettei Suomessa eläviä kannattaisi auttaa.
Mietin kummassa siitä avusta on isompi apu. Auttaa naapurin penttiä löytään työtä vai lähettää kana afrikkaan. Mielestäni naapurin pentti on parempi vaihtoehto. Afrikan ihmisten auttaminen kuuluu afrikkalaisille valtioille, ei suomen kansalle.

Voisin tässä vaiheessa huomauttaa, että Afrikan maista suurin osa ei tarvitse eikä edes halua länsimailta juurikaan apua.

Helposti yleistetään, että koko maanosa on sitä samaa paskaa. Ei, kyllä siellä on hyvin pitkälti omillaan nopeasti kehittyviä maita (Gambia, Senegal) joissa ei juuri nälänhätää ole kuin aivan köyhimmällä väestönosalla pienissä määrin.

Ongelmiahan toki on joka maassa, mutta Afrikassa ruoka-apua jne tarvitsee vain muutama maa. Sen sijaan lukutaidon edistäminen hillitsisi väestönkasvua maissa, joita saattaa uhata massatyöttömyys liiallisen populaation takia ja sitä kautta levottomuudet kun ko. maissa sosiaaliturva on hintsusti kehnompi kuin meillä.

Tuosta oli vähän aikaa sitten tutkimuskin: ne maat, joissa väestönkasvu on räjähdysmäistä ovat niitä, joissa väestöjakauma on vääristynyt siten, että maassa on suhteessa liikaa nuoria miehiä verrattuna muihin. Näissä maissa sitten rähinöidään ja tapellaan ja mellakoidaan ja konfliktien mahdollisuus on suuri.

Katsokaapa huviksenne kuinka monessa Afrikan maassa ei ole sodittu esim. viimeiseen 30 vuoteen. Voitte yllättyä.

Mä olen miettinyt asian niin, että jos joku voi käydä kuukauden koulua samalla rahalla minkä itse kumoan kurkusta alas puolessa tunnissa harva se lauantai niin ei ole paha rasti.

Afrikalla alkaisi mennä huomattavasti paremmin kun länsimaat lopettaisivat rahan ja aseiden syytämisen sinne. Jokainen maa, valtio, maanosa jne. tarvitsee luonnollisen kehityksen sivistyneeksi valtioksi. Sitä ei voida nopeuttaa, jos ihmiset eivät ole siihen valmiita, niin ne eivät ole. Se vie 50, 100, tai 200 vuotta, meidän täytyy vain odottaa. Niin me muutkin "rikkaat" maat ollaan vuosisatojen ajan kehitytty. Afrikka vain on tässä jäänyt jälkeen, ehkäpä juuri kolonialisimin takia. Ja se taitaa olla suurin syy miksi lännessä on niin suuria tunnontuskia, että pitää jotain tehdä. Ja mikäs sen helpompaa rikkaalle on kuin antaa rahaa...

Miksi Afrikan valtioiden edes pitäis "kehittyä luonnollisesti sivistyneiksi valtioiksi". Tämä ajattelu on itsessään kestämätön. Sitten ku nää "hölmöt villit" on kehittyny meidän vertaisiksi sivistyskansoiksi, ne kuluttaa luonnonvaroja samoissa määrin JA MAAILMA TUHOUTUUUUU!!!!

Oikeesti, luuletko että on olemassa joku luonnollinen tie sivistykseen, joka välttämättä johtaa siihen mihin "rikkaat" valtiot (eli länsimaat) ovat päätyneet. Jep jep, vähän niinku kattois maailmaa vesspaperirullan hylsyn läpi.

Oikeesti, luuletko että on olemassa joku luonnollinen tie sivistykseen, joka välttämättä johtaa siihen mihin "rikkaat" valtiot (eli länsimaat) ovat päätyneet. Jep jep, vähän niinku kattois maailmaa vesspaperirullan hylsyn läpi.

En luule, enkä oleta. Todennäköisesti jos afrikka eläisi erisyksestä kehittyisi se johonkin muuhun suuntaan kuin mitä me olemme, ja sitä varmaan pelkäämmekin? Mutta se on jo nähty että homma ei toimi jos tungetaan pullaa suuhun niinpaljon kuin lähtee. Ei ainakaan afrikassa toimi...

Rahan (tai muiden hyödykkeiden) antamisessa on se ongelma että joku jää aina ilman, ja siitähän niitä ongelmia alkaa muodostumaan. Miks toi sai ja mä en. Ja näin ollen tästä seuraa perus hiekkalaatikko efekti.

Miks ette voi vaan sanoa että ei vois vittuakaan kiinnostaa jos joku afrikkalainen ei saa koulutusta. Ei tarvi alkaa selittämään että kun toi menee varmaan aseisiin mm. Kehitys maat kun eivät kehity "Luonnollisesti" koska siellä on jo euroopan elektroniikka ja aseita eli kehitys on vääristynyt. Itse pidän tietynlaista apua hyvänä mutta en suoraa ruoka apua.

Eli kenenkään ei tarvi tulla puolusteleen ittelleen miksei anna hyväntekeväisyyteen tai muuhun vastaavaan rahaa.

Mulla on ollut jo vuosia kummilapsi Kroatiasta (lapsikylä SOS) jonka elämistä tuen 25 eurolla kuukaudessa ja lisäksi tililtä menee vitonen joka kuukausi unicefille. Kuulen joka kerta jos asia tulee esille että taidan olla vähän tyhmä koska viitsin tuhlata rahojani turhaan touhuun. Itse ajattelen niin, että ainakin olen yrittänyt tehdä jotain. Tiedän että minun panos on kuin hyttysen paska valtameressä, mutta jos edes jotakin kärsivää lasta onnistuu edes jotenkin auttamaan niin rahat ei ole menneet hukkaan. Kyynisyys nyt ei vain ole minua varten, ei ole koskaan ollut, sillä sillä ei mitään paremmaksi muuteta.
Eikä kyse ole siitä etten tukisi kotimaahan tulevia juttuja, esim. jouluisin on monenlaista suomen vähä-osaisille menevää keräystä, eikä se jos sinne pistää muutaman euron vielä lahja budjettia kaada.
Saan pari kertaa vuodessa Kroatiassa olevalta kummipojaltani valukuvan ja kortin tms. joka kerta tuntuu huikealta ajatella että olen yksi syy siihen että hän voi asua hyvässä "perheessä" ja käydä koulua. Minä en ole hänen ainoa kummi, sillä 25 eurolla ei siellä viellä asuta, syödä ja käydä koulua. Hän saa minun ja muiden kummien avulla mahdollisuuden jonka Kroatiassa käyty sota olisi muuten häneltä vienyt. Nyt tilanne Kroatiassa alkaa olemaan kohtuu hyvä, mutta silloin kun sota päätyi hylättyjä ja orpoja lapsia oli niin paljon ettei sodasta toipuva maa pystynyt mitenkään heistä huolehtimaan. Heidän ainoa apua oli erinlaiset hyväntekeväisyys ja avustus järjestöt.
Yksi toinen minun mielestä hyvä systeemi oli keräys jossa kerättiin venäjän puoleiseen karjalaan synnyttäneille äideille ns. äityispakkauksia eli vauvojen vaatteita, saippuoita ym. Eli ei rahaa vaan tavaraa joka oli todella tarpeellista.

Tässä esimerkkejä siitä mitä unisef hankkii lahjoitetuilla rahoilla, apu maksaa yllättävän vähän...

Mitä rahalla saadaan?
Autamme lapset kouluun
12 € – koulutarvikkeet neljälle lapselle
20 € – 30 hyppynarua kehittämään lasten fyysistä aktiivisuutta
160 € – täydellinen koulupaketti (school-in-a-box) 80 oppilaalle – lukittava metallilaatikko, joka sisältää kyniä, pyyhekumeja, harjoituskirjoja, kirjoituslaattoja, saksia ja reppuja sekä lisäksi opettajalle kyniä, julisteita ja liitutaulutarvikkeet

Torjumme tauteja
1 € – 10 lapselle rokoteannos poliota vastaan
1,30 € – tuhkarokkorokotteet 10 lapselle
9 € – yhden vuoden A-vitamiinitarve 250 lapselle
20 € – rokotteet kuutta tappavaa tautia vastaan
80 € – 700 rokotelääkeannosta tuhkarokkoa vastaan

Turvaamme varhaislapsuuden
1 € – 100 vedenpuhdistustablettia, joilla puhdistetaan 4–5 litraa vettä/tabletti juomakelpoiseksi ja turvalliseksi lapsille
12 € – kaksi kestävää hyttysverkkoa suojaamaan perheitä vaarallista malariaa vastaan. Malaria tappaa yhden afrikkalaisen lapsen joka 30 sekunti

Autamme hädässä olevia lapsia
4 € – iso villahuopa
4 € – kolme 10 litran vesisäiliötä veden kuljetukseen ja säilytykseen
10 € – 20 pakettia energiapitoisia keksejä, jotka on kehitetty erityisesti aliravituille lapsille hätätilassa
80 € – kymmenelle perheelle tarvikepaketti veden saamiseksi, sisältää muun muassa vesisäiliön, ämpärin, saippuaa ja vedenpuhdistustabletteja.
650 € – 270 lapselle aktiviteettipaketti, joka sisältää muun muassa frisbeen, hyppynaruja, jalkapalloja, lentopalloja ja -verkkoja, käsipalloja, pillejä, mittanauhaa, liitutaulun ja liituja.
5 000 € – hätäavun yhteydessä käytettävä täydellinen ensiapupaketti 10 000 ihmiselle kolmen kuukauden ajaksi. Hinta sisältää lääkkeet, tarvikkeet ja kuljetuksen.

Taistelemme hiv-aidsia vastaan
4 € – lääkitys, joka estää tartunnan äidistä lapseen synnytyksen yhteydessä
25 € – 25 hiv-pikatestiä
48 € – yhden lapsen aids-lääkitys vuodeksi

Kyllä on taas niin viisasta porukkaa täällä. :jahas: Oon itekki kuullu tätä "ei se apu mene perille kuitenkaan" kommenttia. Tulee vaan mieleen, että onko KELLÄÄN teistä jotka näitä nakkelette OIKEITA konkreettisia perusteluja tälle, vai onko se vaan tapa paikkailla huonoa omaatuntoa siitä kun ei kiinnosta tehä mitään auttaakseen.

Harkitsen tässä nyt kummilapsen ottamista, enkä tietenkään tahdo että ne kuukausittain lähetettävät rahat päätyy vääriin käsiin. Että en itsekkään halua täysin naiivi olla tän asian suhteen mutta en myöskään tuomitse kehitysapua jos ei ole perusteita.

Vielä tuosta porukan viisaudesta, että ihailtavaa kuinka moni täälläkin tietää miten nämä kolmannen maailman asiat pitäisi hoitaa. Onko nämä jotain muualta kuultuja/ luettuja mielipiteitä joilla tullaan sitten tänne pätemään? Hohhoijaa.. ette te mitään tiedä, enkä tiedä minäkään.

Lukaskaa läpi...

Andrew M Mwenda: aid creates the wrong incentives for progress
Leading Ugandan commentator Andrew M Mwenda says there is little evidence to show that foreign aid provides impetus for economic growth in African countries

* Andrew M Mwenda
* guardian.co.uk,
* Thursday July 24 2008 16:41 BST
* Article history

The recent G8 Summit in Japan upheld earlier calls for doubling foreign financial aid to Africa as a solution to poverty on the continent. These calls are grossly flawed. Countries that have succeeded in getting the vast majority of their citizens out of poverty have done so by sustaining economic growth over many decades. The challenge for Africa, therefore, is how to generate sustained economic growth over generations. There is little evidence to show that foreign aid provides impetus for economic growth.

Over the last 40 years, Africa has received over $600 billion in foreign aid and debt relief. For most of this period, the continent sustained zero to negative growth; positive growth was only occasional and sporadic, depending on international commodity price fluctuations. Why has aid been antithetical to growth?

There are many reasons, including mismanagement and misallocation of aid resources, slow disbursement of aid monies and corruption. But the fundamental reason is that aid creates the wrong incentives for growth.

Governments matter for growth. They decide fiscal and monetary policies such as taxation and interest rates. They invest in public infrastructure that facilitates trade and commerce. They also build political institutions that mediate the relationship between public policies and private economic agents.

Growth is good for governments because it increases tax revenue. Revenue is an important political resource governments use to hold and retain political power. Ruling elites in Africa, for example, cultivate their 'political support networks' by bribing influential elites with jobs in the state and sometimes by building roads, schools and hospitals.

If the source of this revenue is the national economy, government would be driven by self-interest to listen to its citizens about policies and it would be necessary to increase the productivity of private enterprises. If this happened, government would be granting a voice in policy-making and policy orientation to those whose wealth it desires to tax – government would be democratic.

Good governance is therefore not a product of altruism but of enlightened self-interest. Foreign aid distorts the evolution of such a relationship. Rather than forge a productive relationship with their own citizens, governments find it more profitable to negotiate for revenues from abroad. This way, aid 'disarticulates' the state from the citizen.

For many years, governments in Africa sustained policies and institutional practices that hindered market exchange and private entrepreneurial initiative. This stifled growth, but it also undermined their ability to generate resources to pay for their political survival. Unable to raise money to pay the army and police to keep law and order and to buy off influential elites, many governments in Africa would have stared the spectre of regime collapse in the eye.

However, it is always foreign aid that has saved such incompetent governments from collapse. By providing them an external subsidy, governments in Africa have been able to retain power even when pursuing policies that impoverish their citizens. Cut the aid, and many of them will be forced to pursue economic growth or pay the political price of their economic folly. Lähde

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom