Hyvä Personal Trainer apuun syömishäiriöiselle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yasmia
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
HEips!

Olen kohta 18-vuotias tyttö. Pituus 170cm. Painoa n. 51kg. Olen urheillut pienestä pitäen lajista lajiin, pari vuotta sitten innostuin kuntosaliharjoittelusta. Ongelmani on kuitenkin tämä. Olen n. 4 vuoden ajan sairastanut anoreksiaa hyvin ja huonoin kausin. Pari vuotta sitten päätin lopettaa älyttömän pelleilyn ja saada itseni kuntoon. Niinpä lähdin treenaamaan, söin ihan kulutukseni verran ja ylikin ja pääsin aivan normaalipainoon. Elin siinä suht koht onnellisena elin sellasen 1,5 vuotta kunnes tää helvetti alko taas. Suurena syynä oli se, että en osannut suhteuttaa treenia, ravintoa ja lepoa, joka toisaalta käy hyvin useille minun ikäisilleni nuorille urheilijoille, vaikka ei sairastaisikaan mitää sairautta.
Laihduin n. 16kg, josta osa on nyt tullut takaisin. Olen kuitenkin kadottanut melkeinpä kaikki lihakseni :/

Mutta sitten pointtiini. Olen päättänyt että nyt saa riittää. Olen tuhlannut elämästäni/nuoruudestani tarpeeksi aikaa tämän sairauden kanssa. Haluan päästä siitä eroon. Kaiken lisäksi opiskelen vielä liikunnanohjaajaksi, josta olen kyllä tällä hetkellä sairaslomalla. Tuossa koulutuksessa tulee paljon liikuttua, eikä siellä voi tosiaan olla mikään kukkakeppi.
Lääkärini ovat suositelleet minulle personal trainerin hankkimista, koska tietävät että en ole ns. tyypillinen anorektikko vaan urheilu on minulle tärkeää ja kuulunut elämääni ihan pienestä pitäen. HE myös tietävät että olen motivoitunut korjaamaan elämäni, koska olen sen jo kerran tehnyt.

Joten olisiko kenellläkään teistä ehdottaa pätevää ja hyvää personal traineria, joka voisi laatia kanssani treeni ja kuntosaliohjelman sekä myös neuvoa ruokailussa(tosin mulla on ravitsemusterapeutti) Mutta tarkoitan lähinnä sellaista urheilijan ravitsemus ym. lisäravinneneuvoja. Sellainen siis jolla olisi mahdollisesti kokemusta alipainoisista/syömishäiriöisistä.

Olisin todella kiitollinen kaikista vinkeistä joita vaan keksitte ja vielä kiitollisempi jos joku osaisi pätevää personal traineria suositella.

Mietin pitkään että uskallanko kirjoittaa tänne ja kertoa tarinani, mutta nyt se on tänne kirjoitettu, joten toivon, että joku voisi auttaa :)

huh...

Hei!

Kuulostaa aika paljon minun tarinaltani. Olen 18-vuotias tyttö, ja sairastin nelisen vuotta anoreksiaa vaihtelevin kausin. Samalla mukana oli ihan älytön määrä salitreeniä ja juoksua. Pääsin hyvään parantumisen alkuun itse tunnustamalla sairauteni lähimmäisilleni. Kuvittelin melkein olevani terve, mutta lopulta tajusin, että pelkäsin yhä sairaalloisesti lihomista ja halusin koko ajan "täydellisen" kropan, omaani en ollut tyytyväinen.

Siksi kysynkin: oletko koskaan käynyt terapiassa? Jos et ole saanut tämän alan apua, kehottaisin hakeutumaan ensin sinne, jotta ammattihenkilö (muu kuin lääkäri) arvioi tilasi. Liikun itsekin yhä paljon ja urheilu on kyseenalaistamaton osa elämääni, mutta ilman samanaikaista terapiaa saattaisin lipsua syömishäiriööni taas uudestaan. Syömishäiriöstä, etenkin pitkäaikaisesta, toipuminen vie vuosia, vaikka motivaatio paranemiseen olisi valtava.

Tämä on tietysti vain minun näkökulmani. Personal trainer ja psykologi olisivat kyllä yhdistelmänä aika turvallinen. :)

Tsemppiä sinulle!

HEips!

Juu eli olen ollut hoidossa jo pitkän aikaa, välillä avossa välillä ihan osastolla. Minulla on terapeutti ja ammattitaitoinen hoitohenkilökunta minua auttamassa, joten sen osalta on hoito kunnossa.

Olet oikeassa että ainahan siihen kuuluu se kropan muokkaus puoli, mutta kun ajattelen sitä myös niinpäin että tarvitsen voimaa ja lihaksia ihan tulevassa työssänikin.

Kun olin normaalipainossa, pystyin treenaamaan ja elämään ihanaa elämää. Se on nytkin tavoitteeni, siksipä personal trainer vaikuttaa todellakin hyvältä ajatukselta. Pitää nimittäin edetä nyt varovaisesti ja "pikkuaskelin" :)

Kiitos vastauksestasi! :)

Mulla ei nyt ole mitään hyvää tietoa syömishäiriöstä, mutta...

Eikös tuolloin suurin riski ole juuri siinä, että ruvetaan helposti liikkumaan liikaa, vaikka ruokailut olisivatkin paremmalla mallilla. Samalla lailla se voi mielestäni karata personal trainerinkin kanssa. Kannattaisi esim. kirjoittaa paperille treeniohjelma (sali+muut liikkumiset, liikkumisten kestot, yms.). Unohtamatta tietenkään lepopäiviä. Hyväksyttää ne vaikka täällä ja sitten tekee niiden mukaan. Eikä tee mitään ylimääräistä liikuntaa. Tällä tavalla niitä liikkumisia ei tehtäisi niin oman mielen mukaan. Sama tietysti myös ruokailuille. Ottaa tavoitteeksi vaikka painon nousemisen X kiloa per kuukausi.

Vaikeaahan tuo varmasti aluksi on. Saymiaran ehdottama psykologi on varmasti todella arvokas apu.

Mulla ei nyt ole mitään hyvää tietoa syömishäiriöstä, mutta...

Eikös tuolloin suurin riski ole juuri siinä, että ruvetaan helposti liikkumaan liikaa, vaikka ruokailut olisivatkin paremmalla mallilla. Samalla lailla se voi mielestäni karata personal trainerinkin kanssa. Kannattaisi esim. kirjoittaa paperille treeniohjelma (sali+muut liikkumiset, liikkumisten kestot, yms.). Unohtamatta tietenkään lepopäiviä. Hyväksyttää ne vaikka täällä ja sitten tekee niiden mukaan. Eikä tee mitään ylimääräistä liikuntaa. Tällä tavalla niitä liikkumisia ei tehtäisi niin oman mielen mukaan. Sama tietysti myös ruokailuille. Ottaa tavoitteeksi vaikka painon nousemisen X kiloa per kuukausi.

Hain tavallaan siinä sitä pointtia kun en itse oikeen osaa koostaa mitään ohjelmaa. Nyt en ole liikkunut n. 3kk kuin pelkkää rauhallista kävelyä ja sitäkin vain max 15-30 min päivässä.

En myöskään ole aivan perillä kaikista kuntosalilaitteista ja tarvitsisisin siinäkin jonkin verran opastusta.

Onhan siinä aína se vaara että liikunta menee yli ja juuri siksi myös korostan sitä miksi kyselinkin täältä siitä personal trainerista.

Tuo treeniohjelma, että kirjattaisiin paperille nuo treenimäärät kuulostaa tosi hyvältä ajatukselta. Nyt kun tosiaan ei ole liikkunut vähään aikaan, olisi se aloitettava uudelleen, mutta miten ja kuinka paljon, siinä vasta kysymys.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom