Hyvä, paha, koulu-/työpaikkaruokailu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja emigo
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka te pakkislaiset, jotka syötte työpaikkanne tai opinahjonne tarjoamaa ruokaa, laskette annosten kalorimäärät? Mahdollisuutta punnita ruokia ei siis ole, eikä myöskään tarkkaa tietoa siitä, mistä aineista ruuat on valmistettu.

Vai otatteko aina eväät mukaanne? Millaisia eväitä suosittelisitte 8 tuntisille päiville, kun ei ole mahdollisuutta säilyttää ruokaa kylmässä eikä myöskään mahdollisuutta ruuan lämmittämiseen. Kiitos ja kumarrus :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Todella harvat niitä kalorimääriä laskee.

Suosituin tapa taitaa olla ottaa proteiinin lähde itse mukaan (rahka, tonnikala, hera jne.) ja syödä sitten paljon salaattia ja hieman niukemmin hiilihydraatteja.

Oon nähnyt kun porukka punnitsee safkat sellaisella vaa-alla, joka laitetaan lautasen alle. Näytti kätevältä.

Voihan sitä juoda maitoa, eikös yksi kuppi ole tarkalleen 2dl?Sitä kun juo vaikka litran niin on jo 33g proteiinia.Harmi vaan, että täysmaitoa ei tarjoilla ainakaan meillä..

Bulkilla syö nii maan perkeleesti. Jos on perunamuussia ja jauhelihakastiketta tarjolla niin lautaselle nii että astialle melkee tippuu. Dietillä taas joka päivä kannataa omat eväät ottaa mukaan. Tai siemailla Protsku pirtelöit.

Vähän riippuu mitä ruokaa on tarjolla mutta itse olen näitä miettinyt kans (ei ole jaksanut vielä tarkkaan laskea vaikka sekin on kyllä helppoa jos haluaa). Esimerkkejä: jos on keittopäivä niin kalorit jää n.350-400kcal (riippuen paljonko leipää vedät :D) ja sitten "normipäivä" eli jotain lihaa + lisukkeet on n.600-800kcal. Itse vedän koulussa aina sen 2-3 kuppia maitoa, salaattia noin puolilautasta (ennen otin 2 lautasta toisen täyteen salaattia ja toiseen sitten lihat :D), todella vähän hiilarilisuketta (peruna,riisi jne) ja sitten loput lihaa.

En tiedä muuten moniko teistä on tietoinen että ainakin kouluissa yritetään ajatella hyviä raaka-aineita (ainakin näin botarien näkökulmasta :D). Ollaan täs nyt oltu jonkin aikaa suuriksella vääntääs sapuskaa ja tullut katottua aina noita paketteja Esim. maito on rasvatonta,levite oivariini kevyt 40%, jauheliha on naudan 10% jne. Tosin välistä on ihme touhua kun aletaan jollain valmisjauheilla pelleileen :/

Bulkilla syön ihan normaalisti koululla. Dietillä vaan silloin kun pystyy ite vaikuttamaan hiilarien määrään. Jos kiusauksia tai laatikkoja/patoja niin väliin jää, kun ei kehtaa pelkästä salaatista maksaa. Hera-öljy drinkki mukana tälläisinä päivinä.

Ainakin Tampereen yliopistolla yksi ravintoloista kertoo kalorimäärät ruokalistoissa itse ravintolassa. Netissä niitä ei ole. Sivu http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/011008091549JP?OpenDocument kertoo jotain yleistä, mm. suositeltava energiamäärä aterialla on vähintään 600-700 kcal, HH/R/P -suhde 55/30/15.

Saa noista nyt jotain osviittaa, mutta määrien arviointi taitaa mennä vaikeaksi joka tapauksessa.

E: Niin ja itse en ole jaksanut vielä lähteä kaloreita laskemaan.

Massalla oon vaan suunnilleen arvioinnu ja dietillä ottannu omia eväitä jos on ollu esim jotain puuroa, mutta kyllä sitä arvioimallakin on aika hyvin dietit ja bulkit onnistunnu, kunhan tietää paljon muilla aterioilla syö niin ei se +- 100kcal haittaa sillä yhellä aterialla.

Meillä oli amk:ssa Amican ravintola. Siellä oli ruokalistassa kunkin ruuan ravintoarvot esillä täysin. Siitä oli aika helppo ilman vaakaa saada sopivat annokset tehtyä. Silmä oppii melko hyvin pitkään ruokia tihrustaneena näkemään annoskoon.
ps. Pakko myöntää, että en ilkeis viedä vaakaa ja ryhtyä punnitsemaan ruokaa lautaselta :) Jotenkin koomista. Melkein yhtä hassua, kuin bodikisojen pilottitakkiset potarit-katsojat, joilla on kana-riisit mukana parissa eri purkelossa. Komeuden kruunaa sustanol 250-paita.

Meillä oli amk:ssa Amican ravintola. Siellä oli ruokalistassa kunkin ruuan ravintoarvot esillä täysin. Siitä oli aika helppo ilman vaakaa saada sopivat annokset tehtyä. Silmä oppii melko hyvin pitkään ruokia tihrustaneena näkemään annoskoon.
ps. Pakko myöntää, että en ilkeis viedä vaakaa ja ryhtyä punnitsemaan ruokaa lautaselta :) Jotenkin koomista. Melkein yhtä hassua, kuin bodikisojen pilottitakkiset potarit-katsojat, joilla on kana-riisit mukana parissa eri purkelossa. Komeuden kruunaa sustanol 250-paita.

Pitää ehdottaa että meillekkin sais noi ravintoarvot suoraan näkyviin :)

Silmällä pystyy arvioimaan aika hyvin mutta pitää olla jo vähän "kokemusta" ja sitähän tulee kun käyttää ruoat vaa´an kautta jonkin aikaa. Ite oon nyt ravintolaskuria/vaakaa käyttänyt vajaa vuoden ja nyt on jo aika hyvin oppinut painot silmämääräisesti :)

Ite katon vain, että sitä ruokaa on aivan perkeleesti se riittää ;) Tosin eipä siitä tässä iässä varmaan tarvi niin välittääkkään...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom