Hyvä Finnair!

Liittynyt
9.9.2011
Viestejä
522
Kuinka pihalla tuossa firmassa porukka oikeasti on:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288516540315.html

Ei mitään järkeä, ei mitään hajua miten bisnestä tehdään! Ei länsimaisessa maailmassa ja kulttuurissa toimi kehitysmaiden menetelmät.

Voin luvata: en enää ikinä ostata Finnairilta yhtään lentolippua! Ei sillä, tämä lupaus on helppo pitää: tuo puulaaki on nuri vuoden sisällä joka tapauksessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asian vierestä: Maailma on ihmeellinen paikka kun keskustelupalstat ja mielipideosiot pursuaa fiksuja johtajakandidaatteja jotka osaavat ratkaista yrityksen/valtion kaikki ongelmat. Silti sinne johtoon aina päätyy ne epäpätevimmät tollot...

Jokaisen mielestä jokainen muu on idiootti ja jokainen osaa kyllä kertoa milloin joku menee vituiksi muttei osaa antaa yhtään järkevää parannusehdotusta...
 
Näinhän tämä tarina menee:

Kun yrityksellä menee hyvin niin se on puhtaasti yrityksen johdon visionäärisen luotsauksen tulosta.

Kun yrityksellä menee huonosti niin se on puhtaasti muun henkilökunnan huonon työmoraalin ja liian hyvien etujen ja palkkauksen tulosta.

Ja itse Finnairiin:

Yrityksellä alkoi mennä päin helvettiä siinä vaiheessa kun Stockmannilta siirtynyt johtaja luuli ymmärtävänsä jotain lentoliikenteestä...
 
Voihan tuota vähän pällistellä ja yrittää arvailla, minkälaisia fiiliksiä moinen herättää olematta ylemmyydentuntoinen. Tässä(kin) tapauksessa voi olla hitu vaikeaa jalkauttaa yleviä tuottavuusstrategioita kun jengiltä viedään kannustimet. Keitäs sankareita siellä nyt istuukaan taas?

Edit: Ja nyttemmin on taloustieteissä löydetty tällainen uusi vaikuttava tekijä markkinoiden toimintaan: "reiluus". Näinköhän tulee yleiseen käyttöön vielä joskus.
 
Normisettiä. Suurempi ylläri olisi ollut, jos myös johto olisi poistanut omat bonarit... Onkohan Suomessa koskaan edes tapahtunut näin?
 
Paskaa mitä paskaa. Tuonkin lafkan liksat maksetaan epäsuorasti veronmaksajien pussista niin olisi kiva, että edes jollain lailla kohtuudella sitä fyrkkaa pistettäis menemään. Vitun urpot, poistivat ilmaiset bisset, ei ole nettiä, etc. etc. ja leikitään jotain High Class- yritystä. Palvelut on samat tai huonommat kuin halpalentoyhtiöillä, mutta hinnat keskimäärin 2-3- kertaiset.
 
Paskaa mitä paskaa. Tuonkin lafkan liksat maksetaan epäsuorasti veronmaksajien pussista niin olisi kiva, että edes jollain lailla kohtuudella sitä fyrkkaa pistettäis menemään. Vitun urpot, poistivat ilmaiset bisset, ei ole nettiä, etc. etc. ja leikitään jotain High Class- yritystä. Palvelut on samat tai huonommat kuin halpalentoyhtiöillä, mutta hinnat keskimäärin 2-3- kertaiset.

Suomalainen työ nyt vaan sattuu maksamaan. Kohtuullisen haastava yhtälö on pitää kuluttajahinnat alhaalla ja työntekijöiden palkat hyvänä. Itkijöitä riittää itkijän perään. Ei kelpaa kotimainen kallis tuote ja sit ihmetellään kun firmalla menee huonosti ja on YT:t + palkanalennusket.

Kannattaa lukea myös finnairin vastaus tähän älämölöön. Taas on katkera duunari itkenyt rahaan liittyvästä muutoksesta ja se uutisoidaan juurikin niin kärjistetysti kun voi olla, ja sehän suomalaiseen hölmöön uppoaa hyvin ;)
 
Niin, onko joku jotain muuta väittänyt? Suomalainen työ maksaa ja siitä pitää maksaa. Kallis tuote kelpaa, jos se on hintansa väärti. Yksi kahvikuppi, suomalainen lentoemäntä ja kolminkertainen lipun hinta esim. HKI-OUL välille ei vielä ole yhtälö, joka tässä tapauksessa olisi hintansa väärti.
 
Kuinka pihalla tuossa firmassa porukka oikeasti on:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288516540315.html

Ei mitään järkeä, ei mitään hajua miten bisnestä tehdään! Ei länsimaisessa maailmassa ja kulttuurissa toimi kehitysmaiden menetelmät.

Voin luvata: en enää ikinä ostata Finnairilta yhtään lentolippua! Ei sillä, tämä lupaus on helppo pitää: tuo puulaaki on nuri vuoden sisällä joka tapauksessa.

Saanko kysyä, että oletko Finnairilla töissä?
 
Kannustinpalkkiot ovat olleet keskimäärin 2 prosentin suuruisia ja kuukausitasolla noin 40 per työntekijä. Finnairin mukaan kannustimet on koettu "pieniksi ja tehottomiksi"

"Tämä muutos ei merkitse kannustavan palkitsemisen loppua, päinvastoin. Finnairin tehdessä voittoa sitä jaetaan jatkossakin henkilöstörahaston kautta rahaston sääntöjen mukaisesti", kertoo Finnairin henkilöstöjohtaja Manne Tiensuu.

Ammattiliitto Pron mielestä Finnairin uusi järjestelmä on täysin epätasa-arvoinen, sillä vain kuudesosa henkilöstöstä saa kannustimia.
http://www.talouselama.fi/uutiset/f...kset++uudet+palkitsemiskeinot+haussa/a2155465

Tuohan se kaiken kertoo. Eli boonukset saisivat olla vain sellaisia että ne jaetaan hyvinä ja huonoina aikoina kaikelle henkilöstölle. Herää kysymys että mitä helvetin hyötyä sellaisista boonusjärjestelmästä on ?

Pomojen boonusjärjestelmiin en ota mitään kantaa kun niistä en mitään tiedä.

e: muutenkin alkaa olemaan tiensä päässä näiden kansainvälisten logistiikkayritysten tietyn maan ammattiliitto sopimukset, ikävä kyllä. Jos joku kone lentää Suomen ja Kiinan väliä niin vaikka se kuinka olisi Finskin kone niin tuntuu aika keinotekoiselta että huollot, suunnitelmat, henkilöstö ja sitäkautta sopimukset yms saisi tulla vain suomesta.
 
Niin, onko joku jotain muuta väittänyt? Suomalainen työ maksaa ja siitä pitää maksaa. Kallis tuote kelpaa, jos se on hintansa väärti. Yksi kahvikuppi, suomalainen lentoemäntä ja kolminkertainen lipun hinta esim. HKI-OUL välille ei vielä ole yhtälö, joka tässä tapauksessa olisi hintansa väärti.

Maksaahan se suomalainen työ aika reilustu. Mun mielestä Finnairilla on vielä "vääristyneempi" tilanne kuin paperiteollisuudessa palkanmaksun osalta. Lentäjien palkat Finskillä en sellaisia että ei voi kun nauraa. Meidänkin pikkukaupungissa Finnairilla toimivien lentäjien nimet voi tarkastaa parhaiten tienaavien listalta, kärkipäästä. Mitä olen vähän kysellyt niin esim. halpislentoyhtiöt maksaa lentäjilleen paljon pienempää liksaa, enkä nyt jaksa ymmärtää miksi finnairilla nimenomaan palkkojen pitää olla samaa luokkaa kuin esim. kirurgeilla joilla esim. koulutus on "hieman" pidempi.
 
Tuskin lentäjien palkat yksistään firmaa kaataa vaikka olisi kuinka korkeat. Musta ainakin on ihan mukava jos koneen lentäjä on paras mahdollinen. Ja mahdollisen virheen vaikutus lentäjän työssä on jopa suurempi kuin kirurgilla, ei koulutuksen pituus ole ainoa asia jonka pitää vaikuttaa palkkaan.

Nyt kun joku yhtiö keksisi ruveta kilpailemaan laadulla ja palvelulla. Mä en ainakaan halua halvimpia mahdollisia lentoja.
 
Tuskin lentäjien palkat yksistään firmaa kaataa vaikka olisi kuinka korkeat. Musta ainakin on ihan mukava jos koneen lentäjä on paras mahdollinen. Ja mahdollisen virheen vaikutus lentäjän työssä on jopa suurempi kuin kirurgilla, ei koulutuksen pituus ole ainoa asia jonka pitää vaikuttaa palkkaan.

Nyt kun joku yhtiö keksisi ruveta kilpailemaan laadulla ja palvelulla. Mä en ainakaan halua halvimpia mahdollisia lentoja.

Tuskin ne paperimiestenkään palkat oikeesti hommaa kaato, mutta tavalla tai toisella vääristivät tilannetta. Onhan se mukava jos koneen lentäjä on paras mahdollinen, mutta haluaako yrityksen johto maksaa siitä 50-70% enemmän kuin kilpailjat.

... dösäkuskillakin on mahdollisuus suurempaan mokaan kuin kirurgilla.
 
Tosin mun kuuppaan ei mahdu, että millä perusteella tossa firmassa kukaan tuntee olevansa oikeutettu bonareihin ja "kannustimiin"? Osakekurssin perusteellako? Ilmeisesti johto kuitenkin kokee tarvitsevansa näitä kannustimia....

Itse tosin jo päätin Kehviläisen aiempien touhujen perusteella, että Finskillä ei toistaiseksi lennetä.
 
Finnairin ongelma on sama kuin VR:n ja monen muunkin (yleensä julkisomisteiseen tai puhtaasti valtionyritykseen). Yritys on perustettu 1923 ja sen asema on ollut lailla suojattu ja sen ei ole tarvinnut kilpailla asemastaan. Finnairin ei ole tarvinnut poistaa "ilmaa" hinnoista tai panostaa mihinkään muuhunkaan, koska muut lentoyhtiöt eivät Suomessa ole saaneet liikennöidä. En nyt muista alettiinko kilpailua pikkuhiljaa vapauttaa 2000-luvulla vai jo hieman aiemmin, mutta tämän jälkeen yhtiön ongelmat ovat alkaneet. Nykyään Suomen sisällä lentää jo useammankin yksityisen yrityksen lentokoneita, ja noiden yritysten hinnoissa ei ole samaa määrää ilmaa ja niiden ei tarvitse ylläpitää samanlaisia suojatyöpaikkoja ex-poliitikoille (jälkimmäinen syy ei tosin ärsyttävyydestään huolimatta ole niin merkittävä). Finnairin johdolla ei puolestaan ole aitoja kannustimia edes yrittää nostaa toimintaa suosta, koska tarvittaessa valtio tarjoaa veronmaksajien rahoja, joten bonukset tulevat tilille ajallaan oli tulos lähestulkoon mitä tahansa.

Historia toistaa itseään, jos korvaatte Finnairin vaikkapa Matkahuollolla tai Expressillä ja Air Norwegianin Onnibussilla. Aiemmin ihmiset eivät voineet valita minkä lento- tai bussiyhtiön palveluita he käyttävät.
 
Ihmeen iso poru siitä, että tappiollinen yritys poistaa henkilökuntabonukset. Finnair tulee kyllä kaatumaan, ellei se saa henkilöstökulujaan kilpailukykyisiksi, ja tämä on tuolla tiellä vain yksi pieni askel. Firman omistajat yleensä vaativat tulospalkkioita firman johdolle, jotta johdon intressit olisivat samansuuntaiset kuin omistajien. Tältä kantilta on siis aivan oikein, että johto saa tulospalkkiota leikkaamalla alaistensa liksoja. Vehviläisellä on vaan hankala tilanne yhden omistajan kanssa, joka on mediakirjoittelun tai vaalien ajankohdan mukaan vuorotellen joko AY-aktiivi tai arvonnousua odottava omistaja.
 
Niin, onneksi noita muita vaihtoehtoja on tarjolla nykyään... Se on sitä markkinataloutta puhtaimmillaan että asiakkaana saan valita ihan itse ihan mistä syystä tahansa, millä lentoyhtiöllä lennän.

Ja valitettavasti se ei tällä hetkellä imagosyistä ole Finski. Tässäkin olisi ollut imagon noston paikka Kehviläisen aiempien bisnesten jälkeen jos KAIKKIEN bonareista olisi luovuttu. Mutta kun ei niin ei.
 
Ja siis tiedän, että suomalaisena Finskin boikotointi on todella tyhmää, koska suomalainen henkilöstö siitä kärsii. Johdolle tossa firmassa tulee bonarit ja kannustimet satavarmasti kuin Manulle illallinen katkeraan loppuun saakka.

Mutta minkäs teet, kun touhu vituttaa...
 
Suomalainen työ nyt vaan sattuu maksamaan. Kohtuullisen haastava yhtälö on pitää kuluttajahinnat alhaalla ja työntekijöiden palkat hyvänä. Itkijöitä riittää itkijän perään. Ei kelpaa kotimainen kallis tuote ja sit ihmetellään kun firmalla menee huonosti ja on YT:t + palkanalennusket.

Kannattaa lukea myös finnairin vastaus tähän älämölöön. Taas on katkera duunari itkenyt rahaan liittyvästä muutoksesta ja se uutisoidaan juurikin niin kärjistetysti kun voi olla, ja sehän suomalaiseen hölmöön uppoaa hyvin ;)

Tässä on täysin oma mielipiteeni kirjoitettu.

Suomalaiset on tyhmiä, suomalainen työ on kallista ja ihmiset eivät halua maksaa kalliista kotimaisesta ja sitten valittavat, kun menee huonosti. V***u ihmiset on tyhmiä.
 
Back
Ylös Bottom