Hyvä ~500 kcal aamiainen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja raipat
  • Aloitettu Aloitettu
Itse vedän heraa ja mysliä (kaurahiutaleita, öljyä, jotain hedelmää, yleensä appelsiinia).

prot: 45g
hiil: 40g
rasva: 25g

Tossa sun aamupalassahan on helvetisti hiilareita, ota vielä herasheikki niin kaikki on kunnossa.
Suht tyhmä kymysys, mutta mä oon aina saanu semmoisen kuvan, että aamulla ei kannataisi syödä rasvaa paljon yhtään vaan pelkästään hiilari+proteiini kompoa? Meinaan noita ravinteita kroppa tarvii aamulla ja rasva hidastaa proteiinin imeytymistä. Eli siis kannataako syödä rasvaa aamulla vai ei?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suht tyhmä kymysys, mutta mä oon aina saanu semmoisen kuvan, että aamulla ei kannataisi syödä rasvaa paljon yhtään vaan pelkästään hiilari+proteiini kompoa? Meinaan noita ravinteita kroppa tarvii aamulla ja rasva hidastaa proteiinin imeytymistä. Eli siis kannataako syödä rasvaa aamulla vai ei?

Joskus oli juttua/vääntöä täällä, että 30g ja alle sen on passeli rasvaa aamulla. Hulkki ja Sakkeus ainakin tais puhua tuon puolesta.

E

Viimeksi muokattu:
Näin dieetillä toimii kiireettöminä aamuina seuraava:

50g ruispuuroa mikrotettuna (rahkan seassa, jos on kiire)

2 ruispalaa
50-100g keittokinkkua
2 aamupalaviipaletta (5%)
kurkkua

250g maitorahkaa
2dl-3dl kevyt mehukeittoa
banaani (~150g)

iso kuppi kahvia
1 kpl hyväset suklaa cookie :kuola:

Mitähän siitä tulee... ~ 650-750 kcal

Mä oon ihan kakka laskeen mitään kaloreita sun muuta mut kertoisiko joku onko ihan pyllystä kun syön aamusin:

vaihtari 1) 2dl 4-viljan hiutaleita, siitä keitetty puuro siis kyytipoikana pari desiä Valion sokeroimatonta mehukeittoa + pari porkkanaa + kahvi ilman lisukkeita

vaihtari 2) ruisleipäviipale + kinkkuleike + juustoviip. + kurkku + keitetyn kanamunan valkuainen sekä 2dl rasvatonta ja sokeroimatonta jurgurttia + kahvi ilman lisukkeita

Aamiaisen syön yleensä 8 maissa silloin kun polkaisen töihin pyörällä... se reissu on kivempi tehdä tyhjällä massulla.

Ja tästä 3 tunnin päästä meneekin sitten jo lounas...

Päivän aikana tulee kuitenkin popsittua protskujakin rahkan, raejuuston, tonnikalan yms. muodossa.

Työni on pääasiassa istumatyötä joten kulutus ei päivän aikana ole suurta.
Salilla tulee käytyä ja pyöräiltyä sekä koirien kanssa lenkkeiltyä... eli iltapäivästä iltaan on menoa ja meininkiä.

Mut onko siis aamun tarpeet tyydytetty noilla vaihtareilla? Ainakin vatsa jaksaa lounaaseen asti kurisematta eikä nälkä iske.

oma aamupala:
4dl kaurahiutaleita >puuro + 1 banaani
protsku drinkki
maitoa 3-5dl
vitamiinit

tai

4dl kaurahiutaleita ja siihen 250g rahkaa ja jotain mehua/banaani/jugurttia/kiisseliä

En käytä lisäravinteita, mutta lähden nyt heti hakemaan rahkaa pari purkkia & fun lightia. Katotaan miten miehen käy :)

Nyt kun taas ravinto "kuosissa" niin tällaisella mennään.

2 siivua ruisleipää
4 siivua juustoa
4-6 siivua kinkku/kalkkuna

Pienilautanen täysjyvämuroja + dl maitoa
n 20gr prodea

Noin 550kcal / 45gr proteiinia. Rasvoja ja hiilareita en laske.
Tämä siis herkutteleville ei-hifistelijöille :)

vaihtari 1) 2dl 4-viljan hiutaleita, siitä keitetty puuro siis kyytipoikana pari desiä Valion sokeroimatonta mehukeittoa + pari porkkanaa + kahvi ilman lisukkeita

Tähän lisäksi proteiinia, menisikö esim. raejuusto tai maustettu proteiinijauhe puuron seassa?

vaihtari 2) ruisleipäviipale + kinkkuleike + juustoviip. + kurkku + keitetyn kanamunan valkuainen sekä 2dl rasvatonta ja sokeroimatonta jurgurttia + kahvi ilman lisukkeita.

Tästä tulee ehkä 20 grammaa proteiinia? Voisi olla enemmänkin, mutta jos päivän aikana muuten saa tarpeeksi proteiinia, niin luultavasti tuo on ok määrä aamiaiselle.

Ps. tuolta mimmipuolelta kannattaa lueskella ketjua "mitä söit tänään/eilen?", jos et ole vielä bongannut sitä. :)

^ kiitti vinkistä, käynkin lueskelemassa.

Ja kyllä juu toi raejuusto vois mennäkin... Syön kyllä sitä iltasellakin et montaa kertaa päiväs ei huivttas. Mut alanpa katella jotain pikkusta protskulisuketta tuohon puuron kanssa niin eiköhän se siittä :)

Joka aamu:

PUURO
1,5dl nalle kuntokauraa
kukkurallinen rkl pellavasiemenrouhetta
2dl maitoa
2dl vettä
Sekoita ja laita mikroon 3,5min täydellä teholla.

Ota pois ja sekoita mukaan rkl (se mitta) kylmäpuristettua rypsiöljyä.
Anna (puuron... tai voi tässä tsekkailla aamujöpötyksenkin) seistä kunnolla, se muuttuu samettiseksi koostumukselta. Tämä puuron seisottaminen on tärkeä pointti, ehkä jopa sellainen 7-10min. Puuron maku tuntui 1-2 aamua hieman oudolta öljyn vuoksi, mutta sitten aivan mahtavalta.

Rasvaa ei välttämättä pitäisi aamulla saada, mutta kun sitä on saatava niin tuossa se on otettu osaksi ruoka-annosta eikä ole mitään "lusikalla suuhun" meininkiä.

RAHKA
n. 70g mustikkaa ja rahka sekaisin.
Vaihtoehtoisesti rahka heitetään puuron päälle kun puuroa on vähän jäljellä ja päälle vähän sokeritonta mehukeittoa (esim. vadelma/mansikka/mustikka valiolta).

Paljos laitatte fun lightia rahkaan? lmk, timba?

Laitoin 2desiä ja hiukan vettä ettei oo niin makeeta. Ei näytä enää rahkalta, mutta meneehän se noinkin. Näyttää vadelmamehulta missä on valkoisia paloja joukossa :rolleyes:

Laitoin 2desiä ja hiukan vettä ettei oo niin makeeta. Ei näytä enää rahkalta, mutta meneehän se noinkin. Näyttää vadelmamehulta missä on valkoisia paloja joukossa :rolleyes:

En ole timba tai lmk mutta vastaan silti. Ei siihen tartte laittaa kun loraus mehua, ei vettä ollenkaan. Sekottelet mehun ja rahkan ja naamaan mehunmakuista rahkaa. Kätevää.

2 desiä tiivistettä vai? Luulisi ainakin makua löytyvän!
Minä teen oman rahkana hyvin usein niin, että syön lusikallisen rahkaa pois suoraan purkista. Täytän sitten sen kolon fun light-tiivisteellä ja sotken se sörssin siihen omaan purkkiin vaan.
Siihen menee mulla ehkä 3 senttilitraa sitä tiivistettä ja maku on mulle ainakin oikein mainio.

2 desiä tiivistettä vai? Luulisi ainakin makua löytyvän!
Minä teen oman rahkana hyvin usein niin, että syön lusikallisen rahkaa pois suoraan purkista. Täytän sitten sen kolon fun light-tiivisteellä ja sotken se sörssin siihen omaan purkkiin vaan.
Siihen menee mulla ehkä 3 senttilitraa sitä tiivistettä ja maku on mulle ainakin oikein mainio.

Samalla tavalla syön itse jos rahkan noin syön.

Ja vielä siihen aamiaiseen kokonaisuudessa. Eli jos se rahka uppoaa sillä Fun lightillä, niin siihen voit laittaa sekaan vaikka desin kaurahiutaleita ja syödä pari palaa esim. ruispaloja joissa on jotain kinkkua ja juustoa päällä. Siinä rupeaa olemaan ihan kelpo aamiainen.
Yritä saada proteiinia tarpeeksi. Taisit mainita tuolla, ettei esim. raejuusto maistu? Sekin menee varmasti pienissä määrin alas, kun sotket sitä lämpimän ruuan sekaan. Lihaa, kalaa, kanaa, rahkoja, raejuustoa, niin rupeaa hihat turpoamaan!

Lähellä 40g protut alkaa olemaan nyt, kun oon fiksaillut aamiaista. Rahkaa, ruisleipää, maitoa, jogurttia. Suht nopeesti pitää saada kuitenkin, koska kiire on aamulla ja toinen silmä täynnä unihiekkaa saattaa mennä rahkat väärään reikään ja onhan näitä.. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom