Hurskas piispa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Vituttaa ihmiset jotka ovat hurskastelijoita ja kokevat olevansa kansakunnan moraalinvartijoita. Sitten ollaan joka välissä kieltämässä kaikkea mahdollista, koska se on raamatun mukaan syntiä. Toivon vain sydämestäni, että kristittyjen kansanedustaja Päivi Räsänen kärähtäisi naapurin Pentin (tai vielä parempaa naapurin Irman) paneskelusta tai rattijuopumuksesta. Siinä on IMO Suomen hurskastelija numero yksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Antza sanoi:
Ihmeen paljon lehdet tostakin saivat juttua irti. Ei jaksa ymmärtää, mitä tossa niin kauhean ihmeellistä on. Ihmisiä ne papitkin ovat. Ja jos vedotaan käskyyn -älä tee huorin, niin on sitä vastaan "aika" moni muukin rikkonut. Ihme hurskastelua...

nimim. tapakristittyä ei paljon jaksa tollaiset hetkauttaa...

Ikävä kyllä on ammattialoja, joissa vapaa-aikanakaan ei voi olla täysin vapaalla.

Poliisi ei voi toistuvasti ajaa hillitöntä ylinopeutta. Opettajalla ei voi olla suhdetta (16 vuotta täyttäneeseen) oppilaaseen. Rehtori ei voi puhua kannabiksen laillistamisen puolesta. Pappi ei voi pettää.

Esimerkit on ontuvia, mutta pointtina on kuitenkin se, että on olemassa sääntöjä, jotka eivät ole kuitenkaan virallisia lakeja eikä muutenkaan rangaistavia tekoja. Kuitenkin niitä sääntöjä täytyy totella.

Mike sanoi:
Eihän tässä muuten mitään hauskaa olisikaan, muttakun se nyt on tuommoinen kaikkivaltiaan välikappale, jonka pitäisi olla niin hyvä. Kovin räikeä kontrastihan tuossa syntyy. Kun vielä muut osalliset ovat samaa kööriä, niin aika farssihan tuo on.

Mulle ny on ihan sama kuka nai ketä, kuha oma muija pysyy ukollisena. Enemmän mua ihmetytti se pappismies joka paisko omaa muijaa kuonoon raamatunlukutuokion päätteeksi ja väitti vaimon pudonneen sägystä ja kävelleen huonekaluja päiten. Epäili jopa että vaimo oli pahan riivaama ja paha pitäisi manata pois.. Tai no, oikeassahan hän tavallaan oli, pahan papin riivaama ja manaamiseen tarvittiin poliisit.

Gideon S sanoi:
Kuuluisiko tämä Mike maailmankatsomus threadiin? Tod.Näk kohta kuuluu ainakin. Hieman ihmettelen sitä, että yhdessä vaiheessa olit kieltämässä kaikki aiheen viestit, sitten niputit ne yhteen threadiin, ja nyt aloitat oman kummastelu-threadin joka on aivan vastaavanlainen kuin valtaosa maailmankatsomushtreadin viesteistä, vaikka olit erikseen painottanut useammassa viestissä että kaikki aihealueen viestit sit saman threadin jatkoksi.
Eihän tällä ole mitään maailman tekemistä elämänkatsomuksen kanssa jos joku karkkipiispa bylsii toista pappia.

Heh. Täähän on vaan hyvä että välillä näiden tekopyhimysten illuusioita rikotaan :).

Vihdin Ex-Kirkkoherra veti kyllä kaikkien aikojen pohjat.Hän oli vielä tunnettu vanhoillisesta ja suvaitsemattomasta ajattelutavastaan.Kirkon mies henkeen ja vereen.Kaiketi hän itse uskoo että paha henki pieksi vaimon eikä hän itse.
Mä lähettäisin ton tyypin pakkohoitoon.

Mitä väliä se saa sen kuitenkin anteeksi jos katuu. Jeesushan kuoli meidän syntiemme vuoksi. Saadaankohan me sit tehdä syntiä, koska Jeesus on kuollut niiden vuoksi, vai miten se nyt menikään. Ei kai se turhaan kuollut? :hyper:

Eiköhän se ihminen ole polveutunut apinasta eikä mistään kylkiluusta, joutavan päiväistä uskoa tuollaisiin pötypuheisiin.
Mitä tekemistä jeesuksella tai mooseksella on ylipäätänsä ylempääntahoon uskomisen kanssa?

Kaksinaamaista tekopyhyyttä koko touhu.

Eikö Kirstinuskoon ole rakennettu ihan lähtökohdaksi se, että kaikki ovat syntisiä? Eli periaatteessahan kun oletus on jo se, että kaikki ihmiset tekevät syntiä, niin eihän tuo piispan hairahdus minusta ole mikään tuomittava, eikä "paha" asia. Itse asiassahan sen voisi jopa nähdä positiivisena ja uskoa vahvistavana kokemuksena. :)

Tahvo Tohveli sanoi:
Eikö Kirstinuskoon ole rakennettu ihan lähtökohdaksi se, että kaikki ovat syntisiä?

Sellanen pykälähän tuossa taitaa olla.

Tuo kotikylän ex-kirkkoherra tosiaan vetää pohjat tuossa kategoriassa "Tekojen suhde jeesustelun määrään".

Tahvo Tohveli sanoi:
Eikö Kirstinuskoon ole rakennettu ihan lähtökohdaksi se, että kaikki ovat syntisiä? Eli periaatteessahan kun oletus on jo se, että kaikki ihmiset tekevät syntiä, niin eihän tuo piispan hairahdus minusta ole mikään tuomittava, eikä "paha" asia. Itse asiassahan sen voisi jopa nähdä positiivisena ja uskoa vahvistavana kokemuksena. :)

"Ihminen on samalla sekä syntinen että vanhurskas" .. eli on opettu juuri näitä Jeesus uhrautuu ihmisten syntien tähden ja sitten kun ihmistä tuomitaan, Jumala näkee ihmisen tilalla vain Jeesuksen (puhtauden).
Luterilaisuudessa sitten taas korostetaan juuri tätä.

Jotain tämmöistä se oli muistaakseni. Eipä tuostakaan kyllä voi sanoa mitään varmaa, pitikö paikkaansa vai ei. Eli enpäs osaa sanoa juuta eikö jaata.

Niin ja Vanha Testamentti säädöksineen on aivan asia eri. Se on käytännössä näet Juutalaisten käskyjen lähde.

Mike sanoi:
Eihän tällä ole mitään maailman tekemistä elämänkatsomuksen kanssa jos joku karkkipiispa bylsii toista pappia.

Kuten viestissäni viittasin, on tämän threadin suunta aivan sama kuin esim "Helluntaipappi karkoitti pahoja henkiä seksillä" tjsp, josta keskusteltiin syksyllä. Sen niputit maailmankatsomusthreadiin. Jos luet viimeiset n. kymmenen viestiä tästä tredistä, niin on se kumma jos et yhäkään maailmankatsomuksellista keskustelua löydä.
Tarkennukseksi, itse seuraan maailmankatsomuksellisia keskusteluja enemmän kuin mielellään. Se, että niputit aikoinaan kaikki threadit yhteen kasaan ärsytti, enkä ymmärrä miksi et itse pyri toimimaan johdonmukaisesti.

masai1967 sanoi:
Vihdin Ex-Kirkkoherra veti kyllä kaikkien aikojen pohjat.Hän oli vielä tunnettu vanhoillisesta ja suvaitsemattomasta ajattelutavastaan.Kirkon mies henkeen ja vereen.Kaiketi hän itse uskoo että paha henki pieksi vaimon eikä hän itse.
Mä lähettäisin ton tyypin pakkohoitoon.

Käytti vielä raamattua lyömäaseena. Ei mitään tolkkua menossa. Kirkko ja sen johto ei tosin ole koskaan ollut mitään suoraselkästä porukkaa. Vehkeilyä ja valtataistelua koko historia. Jokainen voi ottaa asiaan kantaa esim. eroamalla ko. instituutiosta kun mitta tulee täyteen.

Antzulta asiaa. Toihan oli eka piispa Suomessa, joka on eronnut kesken kauden. Eli ei kirkosta, vaan virastaan. Kyllähän noi rapauttaa kirkon uskottavuutta Suomessa, kun viime aikoina on saanu lehdistä kaikenlaista lukea(Turku ja Vihti).
Mutta Suomen luterilainen kirkko on ja tulee aina olemaan kaukana jenkkien ja esim. Saksan katolisen kirkon skandaaleista. Johtuisko siitä, että katolisilta Isiltä vaaditaan luonnottomuuksia pidättyväisyydessä?

Periaatteessahan ev.lut. kirkon pastorithan ovat vain työkseen saarnaajia, samanlaisia niinkuin tavalliset maallikot. Näin taisi mennä yksi pointti luterilaisen opin mukaan. Toisin kuin katoliset papit, jotka ovat enemmän tai vähemmän sidottuja kirkkoon. Kaikinpuolin luterilainen oppi vaikuttaa muutenkin pätevämmälle kuin katolinen.

Ketään silti puolustelematta. Tuollainen huoraaminen on harvinaisen perseestä.

haba sanoi:
Johtuisko siitä, että katolisilta Isiltä vaaditaan luonnottomuuksia pidättyväisyydessä?

Kaikkien kirkkojen (uskontojen) doktriinit perustuvat lähtökohtaisesti luonnottomuuteen. Eipä siis ihme, että sitä vaaditaan kirkon henkilökunnaltakin. Ihminen nyt kuitenkin on vaan ihminen. Ei Jumala, ei Jeesus - vain ihminen. Ei ole kirkot niitä terveimpiä työyhteisöjä, vaikka armon asialla ollaankin. Kat. papit sattuivat vaan tykkäämään pikkupojista vähän liikaakin. Jeesus kuitenkin pelastaa. :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom