Huonot InBody tulokset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bob123
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
3kk -> +3kg läskiä ja -1,1kg lihasta (Inbody 720 mittauksen mukaan)

Vähän selventääkseni yllä olevaa, käytin noin puolet tuosta kolmesta kuukaudesta starting strength ohjelmaa, jonka päätteeksi loukkasin selkäni tehdessä maastavetoa (alaselkä taisi hivenen pyöristyä suorituksen aikana). Tämän seurauksena oli kahden viikon totaalitauko salilta, ja vielä pari viikkoa tuon jälkeen en tehnyt liikkeitä jotka rasittavat alaselkää. Tuon lisäksi minulla oli vatsatauti muutama viikko sitten, enkä voinut syödä kolmeen päivään lainkaan. Paino tippui tuona aikana useamman kilon (noin 2kg ei ollut palannut vielä viikkon sen jälkeen kun olin tullut terveeksi), ja söin sen jälkeen ehkä vähän turhankin reilusti saadakseni painon takaisin.

Minua kiinnostaisi tietää jos yllä mainitut asiat voivat selittää huonot testitulokseni, vai uskotteko että tuon takana on oltava jotain muutakin? Käytän parhaillaan jotain hulkin vanhaa 2-jakoista treeniohjelmaa, jossa treenaan minulle tavallista suuremmalla volyymillä ja lyhyemmillä palautuksilla, mutta huomattavasti alhaisemmilla painoilla kuin mihin olen tottunut. Tarkoituksena oli se että treenaisin jonkun aikaa tavallista kevyemmillä painoilla selkäni takia, mutta en sitten tiedä onko tuo virhe jos tavotteena on lihasmassan lisääminen.

Treeni ainakin tuntuu menevän perille, ja välillä on tullut vedettyä sarjoja failureenkin yläkropan liikkeissä, mutta silti suurin osa lihasmassasta on lähtenyt yläkropasta, ja rasva puolestaan on kertynyt sinne. En kuitenkaan ole kerennyt käyttämään kyseistä ohjelmaa kovinkaan kauaa, eli uskon että sillä on korkeintaan marginaalinen vaikutus huonoihin tuloksiini. Mitä ruokailuun tulee, koitan syödä terveellisesti ja monipuolisesti, enkä oikein edes pidä makeasta.

Tiedän että tämä ehkä on pieni ylireaktio, mutta olen sellainen henkilö jolla menee ikuisuuksia saada tuloksia. Se ei sinäänsä ole minulle ongelma, mutta tähän asti tulokset ovat aina menneet parempaan suuntaan. Nämä uusimmat tuolkset tuntuvat siis aika ikäviltä, kun ajatellaan että minulla yleensä menee ehkä 6kk saada tuollaista tulosta parempaan suuntaan. Haluaisin toisinsanoen kuulla mahdollisimman nopeasti jos uskotte että vika on jossain muualla kun tekstin alussa mainituissa ongelmissa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mitä peili sanoo? Nuo InBody testit on aika suuntaa antavia vain, parhaiten omasta mielestäni saat selville onko oikeasti tullut 3kg läskiä lihasten tilalle kun menet poseeraamaan kalsarit jalassa peilin eteen...

Mitä peili sanoo? Nuo InBody testit on aika suuntaa antavia vain, parhaiten omasta mielestäni saat selville onko oikeasti tullut 3kg läskiä lihasten tilalle kun menet poseeraamaan kalsarit jalassa peilin eteen...

Vähän vaikea sanoa, kun ei tule kovin usein peilattua itseä. Vatsalihasten muodot ainakin erottuvat vielä jotenkuten, vaikka rasvat ovat testin mukaan nousseet 11.5%->14.3%. En sitten tiedä sanooko tuo mitään, mutta minulla on mielestäni ollut vuosia vatsalihakset silleen vähän esillä, että ne jotenkuten erottaa, mutta ei kuitenkaan ole koskaan olleet kovinkaan näkyvät. Ehkä enemmänkin six-pack mallia "wishful thinking".

InBody antoi kahtena peräkkäisenä päivänä vähän samansuuntaiset tulokset kuin ketjun aloittajalla. Riippuu monesta asiasta, kuten kuinka hikiset kädet ja jalkapohjat, millaiset vaatteet (miltä matkalta kainalot ottaa kontaktia ja vaatteet johtaa sähköä jne.), milloin on syönyt viimeksi, kuinka paljon nestettä kropassa... Toiminee lähinnä pitkäaikaisissa muutoksissa, kunhan mittauksia on riittävästi. Absoluuttista arvoa ei kannata kytätä.

Menee vähän samaan sarjaan kuin eräskin vain käsistä mittaava Omronin laite, joka kertoi rasvaprosentikseni 33. Tuolloin olin kunnossa, toisin kuin nykyään. Mainostivat jotain kuntosalia ja eurolla sai mitata. Sain euron takaisin. Mittaaja oli kaiketi unohtanut ruksia kohdan "moonface-ödeema" taustatiedoista.

Kyllähän tuo lihasmassan väheneminen voi johtua noista luettelemistasi asioista. Jos 1,5 kuukautta olet reenannut SS ohjelmalla(joka ei ole massa vaan voimaohjelma) + Viikko reenaamatta kunnolla mahataudin takia + sen jälkeen matalan intensiteetin reeniä, niin hyvin paljon mahdollista että nuo asiat yhdessä ovat johtaneet lihasmassan pienenemiseen. Todennäköisesti myös ravintopuolella on aika paljon petraamista, ottaen huomioon rasvan nousun kilo per kuukausi tahtia. Ja kun normaalisti sinulla menee puoli vuotta saada päinvastaiset tulokset, se kertoo mielestäni myös huonosta ruokapuolesta.

Kyllähän tuo lihasmassan väheneminen voi johtua noista luettelemistasi asioista. Jos 1,5 kuukautta olet reenannut SS ohjelmalla(joka ei ole massa vaan voimaohjelma) + Viikko reenaamatta kunnolla mahataudin takia + sen jälkeen matalan intensiteetin reeniä, niin hyvin paljon mahdollista että nuo asiat yhdessä ovat johtaneet lihasmassan pienenemiseen. Todennäköisesti myös ravintopuolella on aika paljon petraamista, ottaen huomioon rasvan nousun kilo per kuukausi tahtia. Ja kun normaalisti sinulla menee puoli vuotta saada päinvastaiset tulokset, se kertoo mielestäni myös huonosta ruokapuolesta.

Ruokailu on kieltämättä aina ollu minulle ongelma, sillä en millään tahdo löytää sitä ideaalista ruokamäärää. Aina tuntuu että syön joko liian vähän tai tässä tapauksessa liian paljon. Mitä kyseiseen ohjelmaan tulee niin painot ovat tosiaan melko alhaiset, mutta luulisi volyymin ja huomattavasti lyhyempien lepotaukojen kompensoivan sitä. Kuten myös aikaisemmin mainitsin, niin vaikka treenaan toistaiseksi pienemmillä painoilla, niin treeni tuntuu kyllä melko raskaalta. Etenkin jalkapivinä on yleensä melko heikko olo kun ohjelman on vetänyt loppuun, ja myös yläkroppaa treenatessa lihakset väsyvät hyvin. Enkä tosiaan ole käyttänyt kyseistä ohjelmaa kun vasta 3 viikkoa.

Ruokailu on kieltämättä aina ollu minulle ongelma, sillä en millään tahdo löytää sitä ideaalista ruokamäärää. Aina tuntuu että syön joko liian vähän tai tässä tapauksessa liian paljon. Mitä kyseiseen ohjelmaan tulee niin painot ovat tosiaan melko alhaiset, mutta luulisi volyymin ja huomattavasti lyhyempien lepotaukojen kompensoivan sitä. Kuten myös aikaisemmin mainitsin, niin vaikka treenaan toistaiseksi pienemmillä painoilla, niin treeni tuntuu kyllä melko raskaalta. Etenkin jalkapivinä on yleensä melko heikko olo kun ohjelman on vetänyt loppuun, ja myös yläkroppaa treenatessa lihakset väsyvät hyvin. Enkä tosiaan ole käyttänyt kyseistä ohjelmaa kun vasta 3 viikkoa.

Suosittelen myfitnesspalia (Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com). Sinne saa kätevästi kirjattua nuo päivän syömiset ja näkee, mihin suuntaan muutoksia pitää tehdä. Itse käytän tätä päivittäin, eikä siihen lopulta mene aikaa kuin 10-30min (30 min lähinnä käytön alussa, kun sivusto ei ollut vielä kerännyt talteen yleisimmin käyttämiäni ruokia).

Ruokailun kanssa ei kai muu auta kun seurata tilannetta pitkällä aika välillä. Yksi hyvä keino on ruokapäiväkirjan pitäminen, kaikki vaan ylös mitä suusta laittaa ja puntarilta lukemat ylös samaten. Volyymi ja lyhyemmät tauot tavallaan kompensoivat, mutta toisaalta tai ei. Lihas tarvitsee riittävän ison ärsykkeen painon muodossa kasvaakseen. Yleensä 60-80% RM pidetään hyvänä painona lihasmassan kasvatukseen, yksilöllisiä eroja toki on. Treeni varmasti voi tuntua raskaalta ja itsensä voi vetää piippuun ja oksennuksen partaalle kevyemmilläkin painoilla, mutta silloin reenataan lähtökohtaisesti kestovoimaa, ei perusvoimaa. Itselläkin kestovoimatreenit, missä painot on pienemmät, mutta toistoja on enemmän tuntuvat pahimmilta. Nämä eivät kuitenkaan lihasmassan kasvatukseen parhaita treenejä ole, muita hyötyjä toki löytyy.

Todennäköisesti et ole tehnyt alkuperäistä ohjelmaa.

Todennäköisesti et ole tehnyt alkuperäistä ohjelmaa.

Juu oikeassa olet, on tuossa muutama muutos. Olisi pitänyt mainita heti alussa, mutta kun tuosta alotuspostista tuli muutenkin jo turhan pitkä.

Kiitos muuten linkistä ja ehdotuksista. Täytyypä tosiaan alkaa pitämään ruokapäiväkirjaa, jos se vaikka auttaisi.

Täytyy vähän katsoa miten teen tuon nykyisen ohjelman kanssa. Todennäköisesti käytän tuota vielä muutaman viikon, sillä jos ei muuta niin tuntuu ainakin siltä että nykyinen ohjelma on parantanut paualutumistani sarjojen välillä, josta uskon olevan hyötyä kun palaan takaisin suurempiin painoihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
söin sen jälkeen ehkä vähän turhankin reilusti saadakseni painon takaisin..

koitan syödä terveellisesti ja monipuolisesti

Vähän vaikea sanoa, kun ei tule kovin usein peilattua itseä.

Ruokailu on kieltämättä aina ollu minulle ongelma, sillä en millään tahdo löytää sitä ideaalista ruokamäärää. Aina tuntuu että syön joko liian vähän tai tässä tapauksessa liian paljon.

Moikka! Pahoittelut näin kovasta kirjoitukseesi paneutumisesta, mutta imo tuossa on se ongelma. Liikaa mutuilua. Suosittelen siis, että varsinkin (jatko)dieetillä otat nyt jonkun kalorilaskuriohjelman käyttöön. Voi tuntua alkuun aikaavievältä, mutta kun siihen tottuu, loput on melko puhdasta matematiikkaa. Pääset pois tuosta ehkästä ja epätietoisuudesta.

Peili on hyvä mittari, mutta vaatteet ja mittanauha dieetillä melkein jopa paremmat, vartalon muutoksille kun myös sokeutuu. Sen lisäksi vaa'at, niin oman painon, kuin safkojen punnitsemiseen, ja myöhemmin sitten taas InBody.

Moikka! Pahoittelut näin kovasta kirjoitukseesi paneutumisesta, mutta imo tuossa on se ongelma. Liikaa mutuilua. Suosittelen siis, että varsinkin (jatko)dieetillä otat nyt jonkun kalorilaskuriohjelman käyttöön. Voi tuntua alkuun aikaavievältä, mutta kun siihen tottuu, loput on melko puhdasta matematiikkaa. Pääset pois tuosta ehkästä ja epätietoisuudesta.

Peili on hyvä mittari, mutta vaatteet ja mittanauha dieetillä melkein jopa paremmat, vartalon muutoksille kun myös sokeutuu. Sen lisäksi vaa'at, niin oman painon, kuin safkojen punnitsemiseen, ja myöhemmin sitten taas InBody.

Hyviä pointteja tuli taas, kiitos. Tuolla "koitan syödä terveellisesti" tarkoitin lähinnä sitä, että koulussa tulee syötyä viitenä päivänä viikossa aika suuri annos (oma arvio ~1500kcal), koska kouluruoka on hyvin halpaa ja rahatilanne ei ole paras mahdollinen. Kieltämättä kaupassa tulee välillä tehdyä huonoja valintoja ruokailun suhteen, ihan sen takia että ei esim. välillä tee mieli valmistaa ruokaa itse. Useinmiten kuitenkin ostan näissä tapauksissa esim. pinaattilettuja tai muuta vastaavaa, epäterveellisten vaihtoehtojen sijasta.

Mittanauhan hankkiminen on muuten hyvä idea. Pitäisi ehkä kuitenkin huomauttaa että en ole dieetillä ja tavoitteeni on kokoajan ollut painon lisääminen, vaikka ei kylläkään mainitsemassani suhteessa. Olen ihan normaalipainoinen, ja tämä nykyinen rasvaprosentti on todennäköisesti korkein mikä minulla on koskaan ollut aikuisella iällä. Tällä haen lähinnä sitä että vaatteet ja peili eivät mielestäni oikein toimi mittareina minulle. Mutta tuo mittanauhan pitää tosiaan hankkia, ja ruokapäiväkirjan aloitin jo tänään.

Niin ja muuten, miten usein nuo mittanauhamittaukset kannatta tehdä, ja mitkä kaikki paikat yleensä mittaatte? Tähän asti olen käyttänyt vaakaa ainoana mittarina (InBody:n lisäksi), ja vaakaa olen käyttänyt noin kerran viikossa.

Omasta kouluruokailusta on kulunut tovi, mutta kaiketi niissä on olemassa jotkut default ravinto-arvot. Mitäs jos kysyisit koululla asiasta? Ja lyöt sitten laskuriin päivittäin sen oletusarvon. Sen syömisen ulkopuolella kun optimoit homman muuten, ei luulisi siitä päivän yhdestä, kenties ei niin ideaalista safkasta haittaa olevan.

Mittanauhan hankkiminen on muuten hyvä idea. Pitäisi ehkä kuitenkin huomauttaa että en ole dieetillä ja tavoitteeni on kokoajan ollut painon lisääminen, vaikka ei kylläkään mainitsemassani suhteessa. Olen ihan normaalipainoinen, ja tämä nykyinen rasvaprosentti on todennäköisesti korkein mikä minulla on koskaan ollut aikuisella iällä. Tällä haen lähinnä sitä että vaatteet ja peili eivät mielestäni oikein toimi mittareina minulle. Mutta tuo mittanauhan pitää tosiaan hankkia, ja ruokapäiväkirjan aloitin jo tänään.

Niin ja muuten, miten usein nuo mittanauhamittaukset kannatta tehdä, ja mitkä kaikki paikat yleensä mittaatte? Tähän asti olen käyttänyt vaakaa ainoana mittarina (InBody:n lisäksi), ja vaakaa olen käyttänyt noin kerran viikossa.

Dieetti ymmärretään usein virheellisesti tarkoittamaan vain laihdutusta. Sitähän se ei tarkoita, vaan ruokavaliota yleensä, ja siitä minäkin puhuin. Jos kun InBodyn mukaan on kertynyt nimenomaan toivottua enemmän rasvaa (eli painonnousu ei ole nestettä tai lihasta), niin kyllähän se juuri siihen viittaisi, että ruokavaliossa on tarkistettavaa saadaksesi sen treeniä tukemaan. Jotkut toki ovat luonnonlahjakkuuksia siinä mielessä, että vaikka syövät mitä sattuu, tuloksia tulee silti nopeasti jopa. Kaikille muille näkisin homman menevän käsi kädessä, eli että salitreeniin kuuluu olennaisena se hyvä ruokavalio. Eikä tämä nyt tarkoita mitään hc-bodymunkkeilua.

Ja jos sulle nimenomaan tulee tuloksia muutenkin hitaasti, kyllä sinuna nimenomaan kokeilisin nyt sen, mitä oikea ruokavalio voi tehdä. En tätä niin vouhottaisi, jollen kokisi itse saaneeni niin paljon parempia tuloksia optimoituani syömisiä, niin silmämääräisesti, kuin InBodyllakin arvioiden.

Se vaaka on itseasiassa jopa huonoin mittari. Mittanauhalla mittaan naisena varmaan vähän eri paikkoja, eli lähinnä vyötärönympärys, rinnanympärys, lantionympärys. Laihduttaessani otin mitat joka viikko, näytti nopeammin ja paremmin muutokset kuin vaaka, nyttemmin mittaan harvemmin. Sulle kiinnostavia mittoja voisin kuvitella olevan esim. hauiksen, hartioiden, ja reisien ympäryksen. Vyötäröä hyvä seurata myös, josko siihen ylimääräistä helposti kertyy. Moni myös ottaa itsestään kehityskuvia.

En tiedä, mitä koulua käyt, mutta ainakin meidän kampuksella toimiva Juvenes ilmoittaa lähes jokaisen ruokalajin ravintosisällön netistä löytyvillä ruokalistoilla. Jotkut löytyvät jopa suoraan myfitnesspalista. Jos kummastakaan ei löydy, olen hakenut jotakin vastaavaa ruokalajia paremman puutteessa. Esim. jos ruokana on kanakastiketta, löytyy haulla varmasti joku peruskastike, joka saattaa vastata koulun kastiketta edes jotenkin. Lisäksi kannattaa muistaa, että koulussa ei yleensä voi mitata ruokien painoja ja itse olen tässä turvautunut sitten ihan omaan arvioon. Jos kotona punnitsee ruokia, on helpompi sitten koulussa arvioida paljonko sitä ruokaa siinä lautasella on. Olen nyt kuukauden kirjannut jokaisen kouluaterian ylös ja kalorit on yleensä siinä 800kcal-1100kcal välillä leipineen, juomineen ja salaatteineen. Ja otan ruokaa maksimimäärän, jonka ravintola sallii.

Hyviä pointteja tuli taas, kiitos. Tuolla "koitan syödä terveellisesti" tarkoitin lähinnä sitä, että koulussa tulee syötyä viitenä päivänä viikossa aika suuri annos (oma arvio ~1500kcal), koska kouluruoka on hyvin halpaa ja rahatilanne ei ole paras mahdollinen. Kieltämättä kaupassa tulee välillä tehdyä huonoja valintoja ruokailun suhteen, ihan sen takia että ei esim. välillä tee mieli valmistaa ruokaa itse. Useinmiten kuitenkin ostan näissä tapauksissa esim. pinaattilettuja tai muuta vastaavaa, epäterveellisten vaihtoehtojen sijasta.
.

Sä arvioit syömises todennäköisesti hyvin paljon pieleen. 1500kalorin setit on jo aika saatanan miehekkäitä annoksia jos syöt terveellisesti (ei mikään kebu pizza tuplajuustolla). Tommoseen settiin menee aikalailla esim. 500g jauhelihaa + 200-300g pastat/perunat. Taitaa tarvita vielä ainaki muutaman desin maitoa päälle.

Sanonpa vaan, että kyseessä on lähes varmasti Inbody mittauksen epätasaisuus. Kun huomioidaan, että olet aloittelija, kokonaispainosi on kasvanut ja olet kuitenkin treenanut painoilla... niin tuollainen läskin kertyminen lihasmassan samanaikaisesti hävitessä lienee miltei mahdotonta.

Tuon lisäksi minulla oli vatsatauti muutama viikko sitten, enkä voinut syödä kolmeen päivään lainkaan. Paino tippui tuona aikana useamman kilon (noin 2kg ei ollut palannut vielä viikkon sen jälkeen kun olin tullut terveeksi), ja söin sen jälkeen ehkä vähän turhankin reilusti saadakseni painon takaisin.

Minua kiinnostaisi tietää jos yllä mainitut asiat voivat selittää huonot testitulokseni, vai uskotteko että tuon takana on oltava jotain muutakin?

InBody mittaa käytännössä kehossasi olevan veden määrän ja laskee siitä lihaksiesi määrän. Rasvan määrän se sitten arvioi vähentämällä punnitusta painostasi mitattujen lihaksien määrän ja pituutesi perusteella arvioitujen luiden painon. Sen vuoksi ennen mittausta ollut vatsatauti on saattanut vääristää mittaustuloksia melko paljon, jos paino ei ole palautunut entiselleen. Ei olisi mitenkään outoa, että vatsatauti on nimenomaan kuivattanut kehoasi.

Kävin itsekin joku aika sitten elämäni toisessa (ja viimeisessä...) InBody mittauksessa. Mittauksen mukaan puolessa vuodessa oli tullut vain 1,5kg läskiä ja lihakset surkastuneet kilon verran. Puoli vuotta on ollut tosi tehokasta treeniä ja voimatasojen ja peilinkin perusteella menty mukavasti eteenpäin. Treeni jatkuu kovalla innolla ensi vuonnakin, en jää miettimään miksi InBody sanoi mitä sanoi.

Kirjotanpa tännekkin, jos vaikka vaikuttaisi jonkun luuloihin kehonkoostomusmittauksista :rolleyes:

Kävin kehonkoostumusmittauksessa ja nainen iski käteen lapun, jossa 21% rasvat. Eihän tuolle voinut kun nauraa, kun tosissaan vielä oli että virhemarginaali ei voi olla paljoa. Noh, seuraavana päivänä otettiin rasvapihdeillä multa 12,5%... Erityisesti jäi mieleen se salin henkilökunnan nainen, joka tosissaan väitti että on paljon helpompi käyttää ja tarkempi pitkässä juoksussa, kuin pihdit :D Jäi häiritsemään se nainen, pitää mua vieläkin varmaan semmosena pullerona perkule :nolo:

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom