HST-kokemuksia punttimimmeillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spark
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuolla treeni-osiossa on runsaasti keskustelua HST-treenistä, mutta kommentoijat näyttäisivät olevan pääasiassa miehiä. Ajattelinkin, että onko punttimimmeillä kokemusta HST:stä? Olen itse vääntänyt samalla 3-jakoisella ohjelmalla (liikkeitä ja jakoa tietenkin välillä vaihdellen) jo vuosia ja se alkaa maistua jokseenkin puulta. Ja näin kesän korvalla haluttaisi muutenkin kokeilla jotain uutta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Samaa peräänkuulutan minäkin, eli mimmien kokemuksia HST:stä. Itse meinasin aloitella tuossa kohtapuoleen. Mutta kun esim penkkisarjat tulee vedettyä niin naurettavan pienillä raudoilla muutenkin, niin vähän epäilyttää kuinka motivaatio riittää niihin 15 sarjoihin. Tuossa kun laskeskelin noilla treenipuolen HST laskureilla niin melkeen pelkällä tangoilla saisi vetää ekat pari viikkoa. Tuntuu että en kyllä millään malttaisi siihen jättää,kun tämänhetkinen treenityyli on sellainen että väännetään sellaisella tuskalla että nippa nappa henki säilyy.

No kaipa sen voisi toteuttaa niin ettei noissa rinta/olkapää sarjoissa menisi niin kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti, vaan tekisi ne kuten ennenkin ja soveltaisi HST:tä sitten muille lihasryhmille. En tiedä menisikö sitten ihan metsään koko touhu.

Kai täällä joku sentään omaa kokemuksia?

Muutama vuosi sitten vedin läpi yhden, (vai peräti kaksiko?) HST-kiertoa. Vaikka alussa tuntui siltä että ensimmäiset kevyet treenit ei tunnu missään, niin kun oli tehnyt myös ne kovat treenit, alkoi odottamaan että pääsispä taas tekemään kevyitä sarjoja!

En nyt kyllä kuolemaksenikaan muista tarkkaan että oliko treenistä sen suurempaa hyötyä kuin tavallisestakaan, mutta sen muistan että tykkäsin tuosta treenitavasta kovasti. Koko kroppa kolme kertaa viikossa entisen 3-jakosen tilalle sai ainakin treeni-innon nousemaan, jos ei sarjapainojakin.

Mä olen aloittanut vajaa kuukausi sitten HST-treenit, tosin luultavasti joudun aloittamaan koko homman alusta, koska kesäksi vaihtuu sali ja laitteet, mutta eipäs mulla ole mihinkään kiire. Olen tällä hetkellä kymmenen toiston tokalla viikolla ja kyllä alkaa pikkuhiljaa tuntua ihan mukavan raskaalta tuo vääntäminen. Olen aiemmin treenannut kolmijakoisella ja silloin tuntui, että jotkut lihasryhmät eivät saaneet tarpeeksi treeniä: pikkuhiljaa aloin tehdä mm. pohkeita ja olkapäitä kahdesti tai kolmestikin viikossa, joten siinä mielessä HST on ollut oikein tervetullut muutos, ja olen huomannut jo tän vajaan kk:n aikana, että varsinkin olkapäät ja myös yläselkä on ihan erillä tavalla mukana hommassa. Ja joo, kyllä aika pieniä painoja olen minäkin joutunut nostamaan tuon ekan kaksiviikkoisen aikana, penkissä taisi olla koko ensimmäinen viikko pelkästään tanko. Progression, jota ei painon kasvamisesta siis tullut, sain sitten siten, että ekana päivänä nostin 2x15, tokana päivänä 2x16 jne. kunnes sain jo lisätä sen 2,5kg:)
En nyt vielä osaa sen kummemmin sanoa, onko tästä ohjelmasta eri tavalla hyötyä kuin kolmijakoisesta, mutta ainakin vielä tuntuu ihan mukavalta vaihtelulta tehdä koko kroppa kerralla läpi. Nyt ei ainakaan ole reidet puolta viikkoa tukossa jalkapäivän jälkeen, kun saa koko ajan tasaisesti pientä rasitusta sen yhden maksimaalisen ponnistuksen sijaan...

Mä olen tehnyt HST treenejä aina silloin tällöin ja kyllähän niistä on hyötyä ollut:
-ensinnäkin se on mukavaa vaihtelua kolmijakoiseen ohjelmaan
-varsinkin selässä olin huomaavinani selkeää lihaskasvua
-palautuminen tuntui nopeutuvan ja tehostuvan HST treenin myötä
Ja silloin kun tehdään pienillä painoilla, niin voi mielestäni huoletta keskittyä tekniikkaan vielä enemmän kuin ennen ja koittaa vaikka herätellä jotain uusia tuntemuksia niissä treenattavissa lihaksissa. Suosittelen kokeilemaan.

2 viikkoa sitten aloitin hst-treenit ja kovasti tuloksia odotellaan. Ainakin alussa kun tehdään 15 toistoa sarjassa saa mukavasti pumppiin lihakset vaikka painot onkin pienet. Itse teen liikkeet hitaasti pienillä painoilla jos ei muuten saa tuntumaa.
Aikaisemmin on ollut käytössä 2- ja 3-jakonen ohjelma. Toistoja max 12, mutta viimeisimmässä 6-8. Jotenka kyllä näin alussa tuo hst tuntuu toimivan.:hyper:

Lihaserottuvuus parantunu. Vai johtusko se sittenki ruokavalion tarkkailusta..:rolleyes:

Kannattaa testata. Eihän siinä mitään menetä.
Treeni-intoa ainakin lisää.:whip:

Hyvät puolet:
-loistavaa tekniikkatreeniä ja keskittymistä juuri treenattavaan lihakseen "kevyillä" viikoilla
-treenimotivaation kasvu, koska vaihtelu virkistää aina
-tarkkaan etukäteen suunnittelu auttaa pitämään kiinni treenipäivistä ja koska painotkin on laskettu etukäteen ei voi lipsuilla
-huiliviikot välissä tulee paremmin pidettyä kun ne on jo hyvissä ajoin etukäteen suunnitellut

Huonot puolet:
-täytyy selvittää tarkkaan painot minkä varaan treenit rakentaa (hyvä suunnittelu etukäteen mahdollistaa onnistumisen)
-jos jää treenejä välistä, niin joutuu jonkin verran suunnitelemaan taas uudestaan treenejä

Tässä muutamia mainitakseni omista kokemuksistani. Tuloksista tai muista en osaa sanoa, niin repaleista on ollut oma treeni.

No jospas minäkin sitten kokeilisin HST-treeniä. Sen verran kauan olen jo salilla hikoillut, etten odota mitään yllättäviä ja huimia tuloksia, vaan ennemminkin haluan kokeilla jotain uutta ja tavallisesta treenistäni poikkeavaa. Kuten Zelda totesi, eihän siinä mitään menetä, jos kokeilee ;) Ja hyvällä lykyllä jotain edistystäkin voisi tapahtua.

Ajattelin kyllä ohjeiden mukaan pyhittää yhden viikon niiden treenipainojen kokeiluun. Se kuulostaisi olevan aika tärkeää koko homman onnistumisen kannalta. Ja muutenkin aion tehdä tarkkaan suunnitelman mukaan, eli hinkata niillä pienillä painoilla kuuliaisesti ne ekat 15 toiston viikot. Jos homma tuntuu huonolta, niin voihan sitä viilailla sen mukaan esim. seuraavaan kiertoon.

Eli ens viikolla kokeilen treenipainot ja sitten uusien treenien pariin. Tuntuu kuin treenimotivaatio olisi noussut heti :hyper:

Zone-sarja -42%
Moni tuntuu siirtyneen HST:n kokeiluun kaksi tai kolmijakoisesta. Itse teen tällähetkellä kokokroppa kerralla 4-5krt viikossa sellasia max 15 sarjoja itselleni kovilla painoilla (siis niin että max on todellakin tuo 15 ekassa sarjassa hyvänä päivänä). Veikkaan kyllä että tämä ei ole kehityksen kannalta ollenkaan järkevä tapa treenata, koska en varmasti ehdi palautumaan kunnolla (ja sen alkaa vähitellen huomaamaan vaikka tätä rääkkiä on vedetty vasta parisen viikkoa). Mutta mutta... mulla kun on yleensä kaikessa taipumusta ylilyönteihin. Ja saan niin älyttömät kicksit siitä että saan vedettyä itseni ihan piippuun treeneissä.

Taidanpa kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja kokeilla tuota hst:tä. Tuleepahan ainakin vähän rauhoitettua tätä yli-treenaamista väkisinkin ja "luvan" kanssa.

Voimaa tuli

Vetäisin ekan HST:n ton olkapäätähystyksestä toipumisen jälkeen. Tavoitteena oli tietty päästä nopeesti hyvään kuntoon, mutta meni vielä paremmin - voimaa oli HST:n jälkeen huomattavasti enempi kuin ennen loukkaantumista :) Toki siinä kasvoikin aikalailla, mut suurin syy siihen oli todennäköisesti juuri tuo toipilasjan jälkeinen kutistumistila ;) Tein niiden painojen kanssa niin, että kovin tarkkaan en suunnitellut jokaista viikkoa, kun tosiaan kävi niin, että painot nousikin yllättävän kevyesti. Kyllä ne maksimit toki kokeilin ennen HST:n alkua, mutta näköjään oli hankala tehtvä :whip: Esim. kympin viikoilla testasin. että penkissä olis se max.10 50kg, mut loppuviimein tein sen 57.5 kilolla (joka on huomattava saavutus, kun miettii että päivää ennen olkapään menoa n.5kk aikaisemmin tein kakkosen kuudella kympillä). Mutta mulla toimi hyvin, tuumasta toimeen vielä jatkossakin ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom