HS: Kaksi suomalaista liikemiestä ammuttiin Bagdadissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
hjjtt sanoi:
Voi hyvinkin olla pakko. Kilpailu on kovaa ja Irakin urakat kenties hyvinkin rahakkaita. Muistellaampa vaan 80-lukua, miten suomalaiset rakennusfirmta tahkoi mammonaa nimenomaan Irakissa.

Sitä paitsi Irak saattaa olla monelle muutoin talousahdingossa pyristelevälle firmalle elintärkeä mahdollisuus.

Ylipäätään se, että suomalaiset firmat saisivat mahdollisimman paljon urakoita Irakissa tai ylipäätään rajojen ulkopuolelta on meidän kaikkien etu. On se nyt kumma, että tendenssiä ylläpitäviä kavereita pitää alkaa nälviä.

Mm. Nokia pääsi osalliseksi Etelä-Irakin mobiiliverkkojen rakentamisessa. En tiedä onko paikanpäällä suomalaisia, mutta ei minulle ainakaan tulisi ihan ensimmäisenä mieleen alkaa mollata sinne lähteneitä komennusmiehiä.

Olet osittain oikeassa, tarkoitin tolla kommentillani sitä, että jälkeenpäin ei voi ruveta sanomaan mitään "ei me tiedetty että siellä on vaarallista" tai muuta. Ei voi syyttää muuta kuin itseään ja firmaa jos on sen verran vähän järkeä päässä, että ei ota riskejä tosissaan.

En kuitenkaan usko, että sillä nyt kauhean suuri ero tavallisille suomalaisille ole jos joku firma saa urakan Irakissa tai ei. En mä ainakaan niitä rahoja tule näkemään, vaan firman johtajat ne rahat vetää omaan taskuunsa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jeppe82 sanoi:
En kuitenkaan usko, että sillä nyt kauhean suuri ero tavallisille suomalaisille ole jos joku firma saa urakan Irakissa tai ei. En mä ainakaan niitä rahoja tule näkemään, vaan firman johtajat ne rahat vetää omaan taskuunsa.

No totta munassa sillä on kauhean suuri ero. Valtaosa urakkasummasta päätyy ennen ja jälkeen ahneiden johtajien taskuihin joutumistaan mm. suomalaisten työntekijöiden palkkoihin ja erilaisiin veroihin. Tavallisen suomalaisen kannalta tällä on se merkitys, että saamillaan verotuloilla valtio maksaa "tavallisille suomalaisille" työttömyyskorvausta ja sosiaalitukia.

Mä luulen että Suomessa on nyt ainakin kaksi firmaa, joissa pariin viikkoon kukaan ei kehtaa kahvitunnilla kitistä että "--ttu me duunarit vaan saadaan painaa niska limassa mutta herrat ei ikinä tee mitään".

Erittäin surullinen tapaus.

Taas kaksi erittäin hyvää syytä saada Irak riisuttua ylemmääräisistä aseista ja jonkinkaltainen hallinto perustetuksi.

:offtopic: Muut ryhmän jäsenet yöpyvät yksityisen turvallisuuspalveluyrityksen hoivissa, olisivatkohan kyseessä nykyaikaiset palkkasoturit vaiko ihan vaan paikallinen "securitas"?

Tämän asian takia olen valmis pitämään hiljaisen hetken. Samoin kuin terrori-iskujen takia. En varsinaisesti surun takia vaan hiljaiseksi protestiksi väkivaltaa vastaan. Onnettomuuksia sattuu, enkä halua vähätellä omaisten surua. Silloin kun uhri ei ole henkilökohtainen menetys minulle, niin minua vaan koskee ja vituttaa enemmän, kun joku kuolee jonkun toisen ihmisen pahuuden takia. Jos halutaan sotia niin soditaan sitten, mutta että ammutaan autossa olevia (aseettomia?) takaapäin, lennetään lentokoneilla rakennuksiin ja viritellään pommeja juniin, kun tavalliset kunnolliset ihmiset ovat työmatkalla... :curs:

Baarikello sanoi:
Eiköhän se Mike vähän hakenut sitä loogisuutta taas tässäkin asiassa.

Niin varmaan. Minua vaan oudoksuttaa halu löytää loogisuutta ihmisten tavasta ilmaista surua esim. juuri tuon bussionnettomuuden tapauksessa. Eihän sitä löydy, mutta ei siinä minusta mitään erityisen paheksuttavaakaan ole. Ei tuollaisista tunteidenilmauksista kenellekään haittaa ole. Joten en ihan ymmärrä sitä miksi jotkut pitävät tekopyhänä surra kuolleita suomalaisia 15-vuotiaita enemmän kuin kuolleita suomalaisia keski-ikäisiä liikemiehiä. "Tekopyhyys" kun ainakin minulle viittaa teeskentelyyn ja kaksinaismoralismiin enkä ole näissä tapauksissa sellaista havainnut.

taisto sanoi:
Minä lähden töihin reilun viikon päästä maahan jossa pommit räjähtelee. En ole mielestäni hullu, tapetaan sitä suomessakin ihmisiä. Jos suomalaiset (veroja maksavat) yritykset eivät toimisi ulkomailla niin elintaso voisi olla mallia Romania.

Nimenomaan näin. Saisi jengi joskus täällä lintukodossa hetkeksi pysähtyä miettimään ketkä tätä maata pitävät pystyssä. Kyllä siinä tehtävässä on vientiteollisuus oleellisessa roolissa.

jeppe82 sanoi:
Kuvittelen olevani tavallinen suomalainen, jonka pitää ruokkia muutamaa suuta. Palkanmaksuni on 100% riippuvainen siitä saako suomalainen teollisuus tilauksia kolmansista maista. Eli on kyllä kauhean suuri ero sillä onko töitä vai eikö ole.

Eivät nuo miehet Irakissa huvimatkalla olleet. He olivat hankkimassa toimeentuloa sadoille Suomalaisille. Tuollaiseen kohteeseen ei voida suin päin lähettää ketä hyvänsä firmasta, vaan päälliköt kantoivat itse vastuuta.

Tuollaisessa asemassa tietää omien toimiensa vaikuttavan kymmenien tai satojen perheiden elämään. Joskin tiskin toisella puolella se näkyy vain säännöllisenä palkkapussina. Myyntityön ja kauppasuhteiden solmimisen lopettaminen kyllä huomattaisiin lomautuksina ja irtisanomisina.

Kyllä työelämässä on pakko asioida myös epästabiilimpien maiden kanssa. Voi ehkä teollisuus Suomessa alkaa hiipumaan, jos asiakkaat pitäisi saada rajojen sisältä.

Mike sanoi:
Oliskos nyt taas sitten kyynelten vuodatuksen paikka, tai kenties hiljaisuuden paikka?

Joo tuo on aika hyvä että näitten tahojen jotka näitä hiljasia hetkiä julistaa,ainakin virallinen kanta on että "me kaikki ollaan saman arvosia",ja silti Iranin maanjäristyksen uhreille ei pidetty mitään hiljasta hetkeä vaikka uhrimäärä oli moninkertainen verrattuna tähän hiljaistenhetkien ja surunvalittelujen kuninkaaseen eli WTC iskuun.

osku sanoi:
Joo tuo on aika hyvä että näitten tahojen jotka näitä hiljasia hetkiä julistaa,ainakin virallinen kanta on että "me kaikki ollaan saman arvosia",ja silti Iranin maanjäristyksen uhreille ei pidetty mitään hiljasta hetkeä vaikka uhrimäärä oli moninkertainen verrattuna tähän hiljaistenhetkien ja surunvalittelujen kuninkaaseen eli WTC iskuun.

Mitä luulet, kuinka paljon iranilaiset surisivat, jos Suomessa tapahtuisi jotain, joka surmaisi kymmeniä tuhansia suomalaisia?

Se nyt on vaan niin, että ihmiset kaikissa kansakunnissa ja joka puolella palloa pitävät tiettyjä omaa uskontoaan, kieltään, kulttuuriaan, yhteiskuntamuotoaan jne. lähellä olevia kansakuntia itselleen läheisimpinä kuin muita.

AKV sanoi:
Minua vaan oudoksuttaa halu löytää loogisuutta ihmisten tavasta ilmaista surua esim. juuri tuon bussionnettomuuden tapauksessa.

Tietty se hieman riippuu siitä, mitä kokee elämässään arvokkaaksi. Etsijöiden urakka tuntuu nykymaailmassa olevan kyllä melkoisen epätoivoinen.

AKV sanoi:
Eihän sitä löydy, mutta ei siinä minusta mitään erityisen paheksuttavaakaan ole.

Kyllä sieltä logiikka ja tietty kausaalisuus löytyy, mutta tämän enempää ei asiasta kannata mainita, ettei taas onnettomille aiheutuisi niitä elämän välttämättömiä kriisejä.

AKV sanoi:
Ei tuollaisista tunteidenilmauksista kenellekään haittaa ole.

Paska juttu, mutta oliko sinne nyt pakko mennä tämmöisenä aikana kun siellä on levotonta? Aikamoisen riskin ottivat, ja saivat maksaa siitä hengillään.........Vittuako menee sinne niitten elukoitten maahan!........Ei, eiköhän nuo bisnesmiehet sentään tienneet mitä riskejä länsimaisella on lähteä Irakin tilanteessa olevaan maahan......Ei kukaan ansaitse kuolla tolla tavalla, mutta saa sitä järkeään käyttää, kun lähtee matkalle (oli sitten työmatka tai lomamatka)......Ei voi syyttää muuta kuin itseään ja firmaa jos on sen verran vähän järkeä päässä, että ei ota riskejä tosissaan.

Joo, ei ole ainakaan minun ongelmani. :jahas:

AKV sanoi:
Joten en ihan ymmärrä sitä miksi jotkut pitävät tekopyhänä surra kuolleita suomalaisia 15-vuotiaita enemmän kuin kuolleita suomalaisia keski-ikäisiä liikemiehiä. "Tekopyhyys" kun ainakin minulle viittaa teeskentelyyn ja kaksinaismoralismiin enkä ole näissä tapauksissa sellaista havainnut.

Jos vaikka tarkoitettiin sitä valtiovaltaa, jolle jokainen ihminen on sen surullisenkuuluisan neljän vuoden välein kuulemma punaisen ruusun arvoinen. Minun kaltaiselle ali-ihmisillehän tämä on vain arvokysymys.
:zzzz:

taisto sanoi:
Minä lähden töihin reilun viikon päästä maahan jossa pommit räjähtelee. En ole mielestäni hullu, tapetaan sitä suomessakin ihmisiä. Jos suomalaiset (veroja maksavat) yritykset eivät toimisi ulkomailla niin elintaso voisi olla mallia Romania.

Maailmassa on muitakin paikkoja, joissa toimia kuin Irak ja Israel.

En kovinkaan tarkkaan seuraile maailman meininkiä, uutisten varassa olen eikä nekään kovinkaan paljoa kerro siitä mitä tuolla tapahtuu.

Sen verran Irakissa ja Israelissa tapahtuu ikäviä asioita, että sinne ei kannata mennä.

Kyllä niitä pommeja räjähtelee esim. Nepalissa, mutta siellä on suht turvassa, jos osaa pysyä kaukana tietyistä paikoista.

Hippa sanoi:
Maailmassa on muitakin paikkoja, joissa toimia kuin Irak ja Israel.

En kovinkaan tarkkaan seuraile maailman meininkiä, uutisten varassa olen eikä nekään kovinkaan paljoa kerro siitä mitä tuolla tapahtuu.

Sen verran Irakissa ja Israelissa tapahtuu ikäviä asioita, että sinne ei kannata mennä.

Kyllä niitä pommeja räjähtelee esim. Nepalissa, mutta siellä on suht turvassa, jos osaa pysyä kaukana tietyistä paikoista.
Nykyään ei työtekijä kyllä voi paljon vaikuttaa siihen että "haluaako" lähteä vai ei. Tai voi tietysti kieltäytyä, mutta siinä voi olla ura vaakalaudalla yrityksessä. Esim. "tuskin yrityksen palaverissa sanotaan että nyt olis mittava kauppa tulossa Irakista, mutta haluuko ketään lähteä sinne kun siellä on vaarallista ja mehän voitais kysyä jos vaikka jos Tanskasta löytyis jotain muuta. Juu ei me lähetä sinne unoihdetaan nämä mittavat kaupat." Johtotehtävissä oleva firman johtaja ei voi todellakaan kieltäytyä tilaisuudesta, tai jos kieltäytyy niin ei ole johtotehtävien arvoinen. Yleensä Firman pampuilla on suuri vastuu alaisistaan ja firman työtekijöiden elinkeinosta. Sellaista vaihtoehtoa ei ole että mua pelottaa!
On eriasia lähteä lomamatkalle, jolloin päätetään että mihin on turvallista mennä, mutta työmatka ei ole mikään lomamatka ja sinne mennään missä firman tulevaisuus on riippumatta siitä tuleeko laavaa vai sataako magmaa!

Mun mielestä firmojen tulee panostaa tästä edespäin työtekijöiden turvallisuuteen. (Palkata paikallinen securitas tai joku muu vastaava huolehtimaan työtekijöiden turvallisuudesta ja siitä että saa rauhassa hoitaa työnsä.) Toivotaan että kauppojen teko ulkomaille ei nyt tämän takia tyrehtyisi, vaan saataisiin lisää töitä ulkomailta. Tämä tietysti vain mun mielipide.
:)

-ö- sanoi:
Kuvittelen olevani tavallinen suomalainen, jonka pitää ruokkia muutamaa suuta. Palkanmaksuni on 100% riippuvainen siitä saako suomalainen teollisuus tilauksia kolmansista maista. Eli on kyllä kauhean suuri ero sillä onko töitä vai eikö ole.

Eivät nuo miehet Irakissa huvimatkalla olleet. He olivat hankkimassa toimeentuloa sadoille Suomalaisille. Tuollaiseen kohteeseen ei voida suin päin lähettää ketä hyvänsä firmasta, vaan päälliköt kantoivat itse vastuuta.

Tuollaisessa asemassa tietää omien toimiensa vaikuttavan kymmenien tai satojen perheiden elämään. Joskin tiskin toisella puolella se näkyy vain säännöllisenä palkkapussina. Myyntityön ja kauppasuhteiden solmimisen lopettaminen kyllä huomattaisiin lomautuksina ja irtisanomisina.

Kyllä työelämässä on pakko asioida myös epästabiilimpien maiden kanssa. Voi ehkä teollisuus Suomessa alkaa hiipumaan, jos asiakkaat pitäisi saada rajojen sisältä.
Joo no mä olenkin vaan tämmönen nuori opiskelija. Mä mistään mitään tiedä! :zzzz:

Mixu sanoi:
Ehdinpäs ensin, Protsku. :näyttääkieltä:

Prkl....... :curs: No eikun ihan tosissaan, onhan tuo kauheaa ja täysin järjetöntä. Miten sen olisi voinut estää?

protsku sanoi:
Prkl....... :curs: No eikun ihan tosissaan, onhan tuo kauheaa ja täysin järjetöntä. Miten sen olisi voinut estää?
Vaikka heillä olisi ollut henkivartijoita autossa, niin olisivatko nämä ehtineet tehdä paljoakaan, kun yhtäkkiä auto ajaa viereen ja sieltä ammutaan konepistooleilla? Onko moderni henkivartija niin noheva, että hän tajuaisi seurata mm. liikennettä tuollaisessa tilanteessa, että seuraako joku auto tms. koska suomalaisethan eivät olleet ns "riskiryhmässä", heitä vastaan ei ollut jihadia tms. heillä ei pitänyt olla vaaraa, toisinsanoen hyökkäys oli sattumanvarainen...

Mixu sanoi:
Vaikka heillä olisi ollut henkivartijoita autossa, niin olisivatko nämä ehtineet tehdä paljoakaan, kun yhtäkkiä auto ajaa viereen ja sieltä ammutaan konepistooleilla? Onko moderni henkivartija niin noheva, että hän tajuaisi seurata mm. liikennettä tuollaisessa tilanteessa, että seuraako joku auto tms. koska suomalaisethan eivät olleet ns "riskiryhmässä", heitä vastaan ei ollut jihadia tms. heillä ei pitänyt olla vaaraa, toisinsanoen hyökkäys oli sattumanvarainen...
Toisaalta voisihan sitä liikemiehet matkata jonkun lipun alla. Esim. presidenttimäisesti voisi olla limun lokareissa Suomenliput. Näin nähtäisiin että minkä maan kansalaisia siellä autossa istuu. Tämä on tietysti aika villi idea. Turvapalvelun heput voisi olla vaikka toisessa autossa joka seuraa, tai ajaa edellä. Joku aseistettu tietysti liikemiesten kyydissä mukana. :eek:

onion sanoi:
Nykyään ei työtekijä kyllä voi paljon vaikuttaa siihen että "haluaako" lähteä vai ei. Tai voi tietysti kieltäytyä, mutta siinä voi olla ura vaakalaudalla yrityksessä. Esim. "tuskin yrityksen palaverissa sanotaan että nyt olis mittava kauppa tulossa Irakista, mutta haluuko ketään lähteä sinne kun siellä on vaarallista ja mehän voitais kysyä jos vaikka jos Tanskasta löytyis jotain muuta. Juu ei me lähetä sinne unoihdetaan nämä mittavat kaupat." Johtotehtävissä oleva firman johtaja ei voi todellakaan kieltäytyä tilaisuudesta, tai jos kieltäytyy niin ei ole johtotehtävien arvoinen. Yleensä Firman pampuilla on suuri vastuu alaisistaan ja firman työtekijöiden elinkeinosta. Sellaista vaihtoehtoa ei ole että mua pelottaa!
On eriasia lähteä lomamatkalle, jolloin päätetään että mihin on turvallista mennä, mutta työmatka ei ole mikään lomamatka ja sinne mennään missä firman tulevaisuus on riippumatta siitä tuleeko laavaa vai sataako magmaa!
:)

Sä olet ihan oikeassa. Siksi tuossa sanoin aiemmin, että voisi firmatkin miettiä mikä on enemmän tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää.

Toisaalta täällä on myös peräänkuulutettu erilaisia keinoja estää tuollaiset tapaukset. Mitään toimia ei ilmeisesti tässä tapauksessa ole ollut.

On tosi ikävää, että pitää ensiksi tapahtua tosi vakavia asioita ennen ku otetaan tosissaan :curs: (vrt se tiepätkä siellä Konginkankaalla)

Huomasin lehdestä että he olivat matkustaneet hopean värisellä 500 tai 700 sarjan bemarilla. Ottaen huomioon Irakin elintason ja autokannan niin tuolla kyllä kailotettiin että liikenteessä on "tärkeämpiä" henkilöitä.
Olisivat tyytyneet paikalliseen ruosteiseen Toyotaan tms..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom