Hormonitasapainosta?

Heihei!
Olen sh:n läpikäynyt nuori naisenalku ja sittemmin parantunut ja saanut elämän taas tasapainoon. Paino on tasainen nyt kolmen kuukauden ajan, koko syömisvammailu kesti vuoden ja tällä hetkellä painoindeksi on 19-20 (pituus 150cm, paino 44-45kg) eli ihan ok lukemissa mutta kuukautisia ei kuulu- onko mahdollista että painoni/rasvaprosenttini olisi vieläkin liian pieni? Vai pitäisikö malttaa odottaa jonkinaikaa ennenkuin harkitsee vielä lisää painon nostamista? Tiedän että tässä painossa olen saanut kuukautiset joten sinäänsä en jaksaisi stressaa eikä ravintoterapeuttinikaan näe syytä enää nostaa painoa kun se on tasoittunut mutta kunhan pohdiskelen.
Kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen kummemmin tietämättä suosittelisin lääkärille menoa/ tutkimuksiin, ehkä antavat hormonilääkityksen. Jos sh ei ole kestänyt vuosia niin kuukautiset toivottavasti alkavat ilman lääkitystä. Lapsettomuushan noissa on pahana...

Lääkärissä olen käynyt, eikä keinotekoinen kuukautisten palauttaminen oikein innosta. Ei sitä lääkäritkään suositellut, kävin lääkärissä syksyllä, kun aloitin painonnostamisen jolloin omalääkäri käski palaamaan loppukeväästä takaisin kunhan paino on noussut ja jos kuukautisia ei silti näy. Mitä siis tehdä?

Sun ravintoterapeutti on varmaankin ohjannut ruokailut sulle eli syöt tarpeeksi rasvoja vitamiinejä ym.? Voithan sinä maltillisesti nostaa painoa tuonne loppukevääseen asti? Sitten vasta katsoa mikä tilanne, aikaahan näissä tapauksissa saattaa mennä pitkäänkin että saa hormonitoiminnot pelaamaan.

Anteeks mutta miks normaalipainoisen ihmisen jonka paino on tasaantunut pitäs enää nostaa painoa, etenkään jossei ravintoterapeuttikaan sitä suositellut? Ota rauhassa ja syö hyvin, muista kuunnella elimistöäsi :)

Anteeks mutta miks normaalipainoisen ihmisen jonka paino on tasaantunut pitäs enää nostaa painoa, etenkään jossei ravintoterapeuttikaan sitä suositellut?
Ehkä siksi, että ne kuukautiset joskus alkaisivat ja ei tulisi esimerkiksi osteoporoosia tai lapsettomuutta? Ei se normaalipaino ole mikään maaginen luku, jossa yhtäkkiä napsahtamalla kaikki onkin hyvin ja riskit katoavat. Kaikille ei vain riitä BMI 19-20, emmekä edes tiedä aloittajan rasvaprosenttia. Mulla esimerkiksi olo oli ihan hirveä, kun paino oli noilla kieppeillä ja r% 16. Vasta monen monta kiloa ylempänä hyvinvointi alkoi parantua. On ihan totta, että kannattaa olla rauhassa ja syödä hyvin ja keskittyä oman hyvinvoinnin ajattelemiseen ennen noita lukuja. Kunhan se ei sitten vain tarkoita sitä, että hyvinvointia kehitetään vaa'an ehdoilla, kuten sh-taustalla hyvin helposti käy.

Pätevä endokrinologi osaisi varmasti myös auttaa asiassa. Tietysti aika tekee tehtävänsä, eikä muutama kuukausi vielä ole hormonien tasapainottamisessa aika eikä mikään. Se mitä yritän sanoa aloittajalle on, että älä hyväksy pitkällä aikavälillä kuukautisten puuttumista "normaalina", sillä se on merkki siitä, että kaikki ei ole kohdallaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom