HomePNA + WLAN?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makez
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Olen muuttamassa taloon jossa olisi tarjolla tuollainen HomePNA ratkaisu. Mielessä on ollut myös läppärin hankinta ja siirtyminen langattomuuteen.
Olen hiukan pudonnut kärryiltä tuossa HomePNA asiassa, eli miten nuo asiat saa yhditettyä? Millä tekniikalla / mitä laitteita tarvitsen että saan HomePNA:sta langattoman verkon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen muuttamassa taloon jossa olisi tarjolla tuollainen HomePNA ratkaisu. Mielessä on ollut myös läppärin hankinta ja siirtyminen langattomuuteen.
Olen hiukan pudonnut kärryiltä tuossa HomePNA asiassa, eli miten nuo asiat saa yhditettyä? Millä tekniikalla / mitä laitteita tarvitsen että saan HomePNA:sta langattoman verkon?
No siis sun tapauksessahan toi taloyhtiön HomePNA on ns. uplink eli hommaat siihen tollasen Ethernet homePNA sovittimen ja siihen sitten WLAN tukiasemaa perään.

Ethernet homePNA sovitin

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=12055

Ja vaikka tollanen WLAN

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=12433

Varoituksena todettakoon että jos on ADSL:ään tottunut niin HomePNA on todnäk. hitaampi. Ja jos taloyhtiössä sattuu olemaan (muita) vertaisverkkojen käyttäjiä niin homma voi tökkiä pahastikin, tahtoo noissa HomePNA keskittimissä millanen sieltä taloyhtiön telekaapista/huoneesta löytyy olla usein hiukka kyykkyä rautaa joka tukehtuu vertaisverkokäytössä.

Omassa taloyhtiössä on HomePNA verkko, mutta itse en sitä ottanut vaan mulla on 12/3 M ADSL2.

Varoituksena todettakoon että jos on ADSL:ään tottunut niin HomePNA on todnäk. hitaampi. Ja jos taloyhtiössä sattuu olemaan (muita) vertaisverkkojen käyttäjiä niin homma voi tökkiä pahastikin, tahtoo noissa HomePNA keskittimissä millanen sieltä taloyhtiön telekaapista/huoneesta löytyy olla usein hiukka kyykkyä rautaa joka tukehtuu vertaisverkokäytössä.

Onko homePNA:ssa kuitenkin joka asukkaalla aina käytössään se tietty nopeus vai voiko muut käyttäjät rohmuta kaistaa itselleen?

Meillä ainakin tuo nopeus vaihteli, joskus oli ihan perkeleen hidas. Muutenkin oli katkoksia todella paljon. Tuosta on kyllä muutamia vuosia aikaa, että nykyisistä ei ole hajua.

Muistaakseni HomePNA ei takaa kaikille sitä tasaista kaistaa, vaan sitä käytetään sen mukaan mitä vapaana on. Muistaakseni ainakin joissain vanhemmissa systeemeissä oli myös jotain hämärää sen suhteen, että kenellä on enemmän ja kenellä vähemmän kaistaa, mikäli paukutetaan maksiminopeudella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom