Originally posted by Spidey
Nyt pitäs saaha tietää, että millainen harjoitusohjelma ja lisäravinne sopisivat minulle??
Olen pikajuoksija ja haluaisin myös näyttää sellaiselta eli miten saan selvästi erottuvat lihakset (vatsa, rinta, hauis jne.)!!
Käyn 4krt. viikko salilla, 1krt tunnin lenkki, 1h sählyä ja lajiharjoituksia 3-5h viikossa... Ja kiitti jo nyt vinkeistä.
Moi Spidey! Kyselet tuota harjoitusohjelmaa ja lisäravinteita...Ok, sulla on luonnollisesti tuohon tehtävään valmentaja, joka suunnittelee sun treenit, kuten myös sen mitä lisäravinteita käytän, jos käytät. Nuoren urheilijan ravintoasiat ja niiden suunnittelun aloittaminen kuuluu ensisijaisesti urheilijan henkilökohtaiselle valmentajalle, ja tietenkin on hyvä, että urheilijalla itselläänkin on kiinnostusta asiaa kohtaan. Monesti tulee tapauksia, joissa on turha yrittääkkään mitään ravintovalmennusta, kun urheilijaa itseään ei voisi vähempää kiinnostaa se miten kannattaisi syödä, jotta kehitys olisi toivomusten ja tavoitteiden mukaista.
Niitä ylimääräisiä salitreenejä ei kannata ruveta vääntämään, jos valmentajasi ei ole niitä kyseisiä punttitreenejä siihen sinun treeniohjelmaasi kirjoittanut! Hän suunnittelee sinun treenisi, ja jos rupeat ominpäin treenaileen salilla vielä siihen treeniohjelmaan merkittyjen harjoitusten lisäksi, niin tulos ei luultavasti ole toivotun mukaista.
Pikajuoksija treenaa pikajuoksijan tavalla, ei sillä tavoin, kuin kehonrakentaja, jonka päätavoite on kasvattaa lihasta ja tulla mahdollisimman isoksi ja voimakkaaksi. Sinun tavoitteesi on juosta nopeasti, vielä nopeampaa ja joskus toivottavasti kaikkein nopeinta vauhtia. Itseäsi kehittääksesi kohti tavoitteitasi, sinun on harjoiteltava sen mukaisesti, mikä kehittää sinua pikajuoksijana. :thumbs:
edit: Ehkä syytä lisätä tähän vielä, että olen itse pikajuoksijoiden sekä hyppääjien valmentaja/jalivalmentaja. Ettet ihmettele sitten tekstin luettuasi, että "mitähän tuokin muka pikajuoksijoista ja pikajuoksijoiden treenauksesta tietää?!"...