Hiusten lähtö ja proteiini?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu

J..

Heti aluksi sanon, että lääkärissä olen käynyt ja verikokeet otettiin. Tuloksia nyt odotellessa... Mulla on siis ongelmana, että on hiukset harventunu ja pehmentyny tässä ajan mittaan (n.3-4kk) ja nyt viime viikon maanantaina huomasin, että niitä lähtee jo vähän isommissakin erin.
Mutsi sitten alkoi epäilemään, että tämä johtuu lisäravinteista, joita käytän ja kaivoi jostain netin uumenista yhden ainoan artikkelin, jossa on jotain proteiinin ja hiusten vaikutuksesta. http://www.kuntolehti.com/main.php?id=46
"- Vaikka hiukset sisältävätkin runsaasti proteiinia, liiallinen proteiinin saanti lisää virtsahapon määrää, jolloin elimistön on "puskuroitava" happo ja siihen keho käyttää kalsiumia. Hiukset ja munuaiset rasittuvat tästä, eikä proteiini imeydy. Imeytymätön proteiini kerää suolistoon mm. indoleita, skatoleja ja vetysulfaatteja. Etenkin paljon liikkuvilla ja kuntosalitreenaajilla on tapana syödä liian paljon proteiinia ja siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, Annikki Hagros-Koski kertoo".

Okei, myönnän että 300g proteiinia on tosi paljon liikaa 70kg painavalle, mutta ei niitä hiilareita ole niin kiva syödä kuin lihaa/kalaa. Nyt olen kuiten vähentänyt proteiininsaannin 200g/päivä. En ota enää kouluun evääksi protskusheikkejä vaan vedän hedelmäsosetta ja korvannut toisen kanan rinnan päivällisellä hiilareilla ja rasvalla. On vaan vaikea syödä 3400kcal, jos proteiinia saa tulla vaan ton verran...

Itse epäilen rasvan puutetta ruokavaliossa, josta voisi johtua jokin hormonaalinen häiriö. Nyt olenkin ottanut 2 Möllerin Omega-3 kapselia päivässä ja lisännyt joka päivä vielä 20g oliiviöljyä jo normaaliin ruokavalioon. Äiti silti inttää, että proteiinista se johtuu ja käskee mun jättää palautusjuoma pois kokonaan ja sanoo, että tämä johtuu terveellisestä ruokavaliostani.

Vedin Animal Pak multivitaa treenipäivinä (5krt/viikko), mutta ne loppuivat jo 3kk sitten. Nykyään siis tulee tälläisiä normaalin ruuan lisäksi: 1 D-vitamiini, 1 magnesium, 1 sinkki, 2 Omega-3, palautusjuoma (Mass Recovery), kreatiinia (Mass), L-argiini.

Ja tässä vielä tämän päivän ruokavalio:
Keskiviikko

Ruispala 4kpl
Linessa rasvaton sulatejuusto 200g
Oliiviöljy 10g
Banaani 230g

Omena 300g

Tonnikala 140g
Muusi 350g
Porkkanaraaste 500g
Maito 1kpl

Muksu persikkasose 125g

Argin 10g
Muksu hedelmäsose 125g

Mass Recovery
Creatine

Broileri 140g
Bataatti 630g
Porkkana 300g
Nauris 270g
Rapsiöljy 10g
Oliiviöljy 10g

Kananmuna 5kpl
Mantelilastu 30g

3391kcal Prot:216g Carbs:397g Fat:101g

Siksi tonnikalaa lounaalla, kun koulussa oli jotain eineslihapullia joita ei oikein huvita syödä. Muuten menee aina normikouluruokaa (puolet salaattia ja toinen puolisko kukkupäällinen, sitä mitä nyt on).

Ikää siis 17v. paino 70kg ja pituus 187cm. Sukupuoli mies ja treeniä 5krt/viikko.

Osaako joku auttaa tai neuvoa, kun ei millään jaksaisi odotella tuloksia. Joka aamu nimittäin tyyny täynnä noita irronneita hiuksia ja ei tekisi mieli olla kalju vielä ainakaan vähään aikaan. Mitään suurta stressiäkään ei ainakaan omasta mielestäni ole ja unta tulee n. 9h yössä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruispala 4kpl
Linessa rasvaton sulatejuusto 200g
Oliiviöljy 10g
Banaani 230g

Mä en osaa tohon hiustenlähtöön kommentoida, mulla on lähtenyt hiukset geenien takia pakoon, jokasella suvun miehellä on.

Mutta mitä helvettiä, vedät paketin juustoa aamupalana? Odota vaan kun muutat pois kotootas, tulis kivan kalliiks vetää joka aamupalana juustopaketti... Ainakin opiskelijabudjetilla... :)

Onko sulla suvussa kaljuuntuneita miehiä? Mulla alkoi hiukset lähtemään 18-vuotiaana, kuuluu sukuun. Vähän ennen inttiä pari kertaa suihkussa lähti tuppoja. Tuskin se nyt ainakaan proteiinista johtuu. Hain apteekista tabuja "vaivaan" noin kuukausi sitten, enkä osaa vielä sanoa että toimiiko vai ei.

Mutta eiköhän tuo vain johdu geeneistä. Jos ei, niin lääkäri kertonee syyn. Mutta tuskin se proteiinista johtuu.

Kilpirauhasen vajaa toiminta voi myös aiheuttaa hiusten lähtöä (nuorella iällä), proteiinilla pitäis olla juuri päinvastainen vaikutus tietyssä määrin. Suurin syy miehellä hiusten "ennenaikaiseen" hiusten lähtöön on geeneissä ja perimässä. Jos isälläs/suvussas miehillä on kaljuuntumista on aika todennäköistä että niin käy sinullekkin.

Nuo kaikki turhat "lisät" mitä kaupataan on bulshittiä suurimmaksi osaksi, jos oikeasti aine joka estää hiusten lähdön olis keksitty, maailmassa olis vain murto-osa kaljuja versus nykyhetkeen. Ja taas aineita mitkä voi joillakin auttaa hiustenlähdön hidastumiseen on olemassa ja niistä kannattee jutella lääkärin kanssa.

Saattaa liika proteiiniki osasyyllinen olla,eikä sit tuolla painolla noin paljoa ny muutenkaan tarvi. 200grammassakin iha tarpeeksi..

Tosiaan hiustenlähtö voi johtua tyyliin seuraavista asioista:
- Stressi ( voi aiheuttaa telogeenista hiustenlähtöä ), tähän lukeutuu myös suuret muutokset elämässä ja näiden vaikutuksen voi havaita noin 3kk viivellä.
- Raudan puute ( käsittääkseni ).
- Kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta.
- Geenit ( paskin mahdollinen ).

Kilppari selviää varmaan verikokeista, en tiedä, koska en ole käynyt, mutta oon miettiny et väsymyksen takia pitäis mittauttaa itse kilpirauhas ja testoarvot, mut kattoo sitten joskus kun kerkeää.

Hiustenlähtö on kyl niin vittuimainen homma, kun olla voi. Otan osaa, jos sulla noin nuorena alkoi, koska se voi alkaa milloin tahansa 14-40v välissä. Huomasin itte tossa 5kk sitten, et on ruvennut hiukset ohentumaan, no tästä paniikissa lääkäriin / ihotautilääkärille, no eihän se osannut oikeen varmaksi sanoa, sain kyllä jotain lääkkeitä mitä voi kokeilla ja nyt on kokeilussa, mutta saa nähdä miten käy. Harmiksesi voin sanoa, et jos sulla on geeneistä johtuvaa, niin siihen lekuri ei kirjoita varmaan vuoteen tai pariin lääkettä nuoren iän takia, koska kys. lääke vaikuttaa hormoonallisesti ja siitä ei seuraa mitään hyvää, jos sitä rupee vetämään silloin, kun voi vielä kasvaa.

Komppaan Rokullaa sen verran, että älä ny ihmeessä mihkään huuhaa tuotteisiin laita rahoja. Tosiaan jos saat lääkärin jollain ihme säkällä määräämään todistetusti hiustenlähtöä hidastavaa lääkettä, niin tähän sulla menee rahaa ehkä 15e / vuosi.

Lisäks jos sulla kutiaa/punottaa päänahka niin kandee kokeilla pestä hiuksia pari kertaa viikossa nizoral-shamppoolla ( tähän ei oo mitään tutkitusti todistettua syytä ) mut se pitää päänahan puhtaana ja poistaa hilsettä mikäli semmosta sattuu olemaan.

Toivotaan todella, et sulla löytyy syy jostain muualta!

Joo no, kaikilla suvun miehillä on vahvat ja karkeat hiukset (isovanhemmat, isä ja veli) ja ainoa itse asiassa jolla taitaa suvussa vähän hauraammat hiukset olla, on isoäiti. Toivotaan, ettei ole siirtynyt piiloutuneena sitten sukupolvien yli mulle...
Mietin juuri, että olinkohan vähän masentunut 3kk sitten. Siitäkin voisi kai johtua. Ja raudan puutekin voi olla, koska sitä en minään lisänä ota ja punaista lihaa ei kamalan usein tule syötyä.

Ps. se sulatejuusto niin Lidl --> 0,99€ :hyvä:

Joo no, kaikilla suvun miehillä on vahvat ja karkeat hiukset (isovanhemmat, isä ja veli) ja ainoa itse asiassa jolla taitaa suvussa vähän hauraammat hiukset olla, on isoäiti. Toivotaan, ettei ole siirtynyt piiloutuneena sitten sukupolvien yli mulle...

Faijan tukkaa ei kannata kattoa, vaan äidinisän ja mahdollisten enojen. Hiustenlähtö periytyy näet äidin puolelta. Ne geenit ovat siis X-kromosomissa, jos oikein muistan lukiobiologiaa..

Jos on geeneistä kii ni ei mitään haittaa, kaljuks vaan, näyttää siistiltä ;) Ite 17 ja ollu kalju viimiset 2 vuotta, en kuitenkaan hiustelähdön takia vaan tykkään pitää tällasta hiustyyliä ku ei tarvii pahemmin hoitaa eikö mulle sovi hiukset yksinkertasesti :D Hiuskasvu on hidastunu ajamisen takia jonku verran et n. kuukaudessa tulee sentin siili ku enne oli kuukaudessa jo pari kolme senttiä hiusta mut ei mua haittaa, eipähän tarvii ajaa niin usein :)

Harvemmin, muuten, näkee tuuheatukkaisia bodareita....Hmmmm

No kyllähän noilla taitaa suurella osalla olla ihan tukkaakin jopa projätkillä.

Faijan tukkaa ei kannata kattoa, vaan äidinisän ja mahdollisten enojen. Hiustenlähtö periytyy näet äidin puolelta. Ne geenit ovat siis X-kromosomissa, jos oikein muistan lukiobiologiaa..
Näin usein sanotaan, mutta loppujen lopuksi riittää, että jomman kumman vanhemman puolella on taipumusta kaljuuntumiseen ( sori en jaksa etsiä ja linkata faktaa tähän väliin ) niin sillon se on hyvällä todennäköisyydellä aina menoa.

Mutsi, joka on parturi-kampaaja on meinaan sanonut mulle tota samaa, että "ei sun tarvi pelätä kaljuuntumista, kun se periytyy äidin puolelta" hänen veljillään ketkä on 45-52v väliltä on meinaan todella hyvät hiukset eikä tietoa kaljuuntumisesta... Tossa 5kk sit kun fleda rupes osottamaan harvenemisen merkkejä ni rupesin ottaa enemmän selvää ja eihän se ihan silleen mene.

Ainut asia mist voin olla tyytyväinen et hiusraja ja hiustenmäärä on huomattavasti paremmassa jamassa, kun parilla serkulla ketkä on muutaman vuoden vanhempia, mutta niilläkin iskenyt tää vasta siinä 23-24v jälkeen tai aikasemmin en oo kiinnittänyt ainakaan huomiota.

Itellä hiusraja paennu pikkase parina viimevuotena, mutta ei paljon haittaa, jos alkaa kunnolla menemään niinkuin veljellä ja ukolla niin höylälle tulee muutakin käyttöä kun parranajo! Life with it!

Mulla ei suvussa ole kaljuuntumista kummallakaan puolella, mutta toisaalta tutkimusteni mukaan ei myöskään ole ollut eturauhassyöpiä eikä mitään muutakaan. Kaljuuntuminen ja eturauhasvaivat ovat siis tekemisissä korkean testosteronitason kanssa. Tämä kertoo siitä, että testotasot ovat myös ilmeisesti keskimääräistä alhaisemmat. Itselläni vaatimattomat 14. Se on sitten tietysti mielipidekysymys, että tykkäisikö ennemmin olla lihaksikas ja miehekäs ja ehkä vähän kalju ja riskeerata ennenaikaisen kuoleman kanssa, vai neitimäinen luikku ja elää pitkään ja terveempänä. :rolleyes:

Mulla ei suvussa ole kaljuuntumista kummallakaan puolella, mutta toisaalta tutkimusteni mukaan ei myöskään ole ollut eturauhassyöpiä eikä mitään muutakaan. Kaljuuntuminen ja eturauhasvaivat ovat siis tekemisissä korkean testosteronitason kanssa. Tämä kertoo siitä, että testotasot ovat myös ilmeisesti keskimääräistä alhaisemmat. Itselläni vaatimattomat 14. Se on sitten tietysti mielipidekysymys, että tykkäisikö ennemmin olla lihaksikas ja miehekäs ja ehkä vähän kalju ja riskeerata ennenaikaisen kuoleman kanssa, vai neitimäinen luikku ja elää pitkään ja terveempänä. :rolleyes:
Jep, kaljuuntuminen liittyy siihen, et osa testosta muuttuu dht:ks ja jos sun hiustupit on herkkiä dht:lle ni se on moro siin vaiheessa. Ja kyl mä olisin enemmin joku vinkuheinä mil on hyvät hiukset, ku normaali ja ei hiuksia.

Suositut

Back
Ylös Bottom