Hiukset kuntoon!

Ikä
40
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen...
Olen huomannut että hiukseni ovat alkaneet tippua..Niitä on joka puolella ja se saa minut kauhun valtaan...Aamuisin kun käyn suihkussa lattia on täynnä hiuksia , niitä irtoaa huomattavasti enemmän kuin ennen..
Tietääkö joku mahdollisia syitä hiusten katkeiluun ja tippumiseen?
En ole muuttanut hiusten käsittelytapoja enkä hoitorutiineja..Ainut muutos on syömisessä, sillä yritän nykyään syödä terveellisemmin ja monipuolisemmin...minkä pitäisi kai olla vaan hiuksille hyväksi?
Muita saman ongelman kanssa kammpailevia? :)

hmm..onko sulle tehty esim vaaleita raitoja samalla tavalla muutama kerta peräkkäin viimeisen puolen vuoden aikana? Tai oletko muuten vaalentanut tukkaasi? Se nimittäin kuivattaa tukkaa aika tavalla jolloin hoitoonkin pitää kiinnittää huomiota. Tai käytätkö säännöllisesti esim suoristusrautaa? Laitatko tukkasi märkänä kiinni (märkänä hius venyy ja taas kuivuessaan se yrittää tulla takas normaaliin pituuteensa. kun tää ei onnistu niin se katkeaa)?

Katkeiluun ja kuivumiseen on -ainakin mun mielestä- hyvä ensiapu Schwarzkopfin suihkutettavat ja hiuksiin jätettävät pikahoitoaineet ja latvasuojat. (muista sarjoista en oo löytäny yhtä hyviä tuotteita) Lisäksi kannattaa valita kampaajan kanssa juuri sun hiuksille parhaiten sopivat aineet -ja yleensäkin teettää värjäykset, leikkaukset, pidennykset yms vain ammattilaisella.

Mulla lähtee myös toisinaan paljon hiuksia suihkun jälkeen. Yksi syy saattaa olla hormonaaliset muutokset ja/tai stressi, tai kilpirauhasen häiriö...tietääkseni myös hiukset "lepäävät" tiettyjä jaksoja, jolloin hiustenlähtö on vähäisempää. Ravintolisistä ainakin sinkki on tärkeä hiuksille...

Oletko esim. tiputtanut painoa lähiaikoina?

Mun kaveri on valitellu samaa ongelmaa ja hän kävi ihan lääkärissä sen takia. Lääkäri oli tukistellut häntä hiuksista ja sanonut, että jos käteen jää yli 5 hiusta kerralla, niin silloin tilanne on huolestuttava. Kannattaa kuulemma kelata taaksepäin elämäänsä about puoli vuotta ja miettiä, että onko silloin elämässä ollut jtn erityistä, esim. stressiä. Hiukset kuulemma oireilee vasta niinkin pitkän ajan kuluttua.

Myös suosittelen erittäin lämpimästä kampaamo hiustuotteita. Siirryin itse niiden käyttäjäksi pari vuotta sitten ja olen kyllä huomannut eron. Hiukset tuntuvat paljon paksummilta ja kiiltävämmiltä.

fitnesspimu sanoi:
Oletko esim. tiputtanut painoa lähiaikoina?
Tästä tulikin mieleeni, että hei te kisaajat, oletteko huomanneet kisadieetin vaikuttaneen millä/än tapaa hiuksiin?

Emmah sanoi:
Tästä tulikin mieleeni, että hei te kisaajat, oletteko huomanneet kisadieetin vaikuttaneen millä/än tapaa hiuksiin?

N. puoli vuotta kisojen jälkeen mulla lähti muka "niin paljon" hiuksia, että ahdistuksessani leikkautin pitkät hiukseni lyhyeksi.
Kyllähän niitä oikeasti lähti enemmän kuin normaalisti ja äitini oli ihan kauhuissaan. Vieläkin jaksaa kommentoida siitä ja kauhistella, että ethän sä vaan halua enää kilpailla...

Uskon, että hiusten lähtöön vaikuttaa enemmän se stressi kuin ruokavalio. Mulla ainakin vaikuttaa myös talvi hiusten kuntoon. Italiassa asuessani hiukset kasvoivat ihan mielettömän nopeasti, varmaan se upea vuoristo ilma syynä :jahas: .

Mulla on lähtenyt tukkaa päästä hirveitä määriä jo monta vuotta. Olen joutunut leikkaaman pitkän tukan vähän lyhyemmäksi ja kiharatkin otin, kun muuten näytti pää liian kauan käytössä olleelta mopilta...
Parturi(t) ei ainakaan osannut sanoa mitään yhtä syytä, voi kuulema johtua noin tuhannesta eri syystä miksi hiukset lähtee. Omasta mielestä ei ole ollut stressiä, syön terveellisesti, liikun paljon, kynnet ja iho kuitenkin hyvässä kunnossa. No, minkäs teet. Kohta varmaan pitää leikata loputkin pois ja olla ylpeästi kalju...

Kampaajaystäväni suositteli Kerastasen shampoota, joka on erityisesti tarkoitettu vähentämään hiusten lähtöä. Testasin sitä, kun söin Roaccutania ja tukka irtoili päästä hillittömään tahtiin ja aineesta oli todella apua. En muista yhtään minkä niminen se shampoo on, mutta purkki on sellainen harmahtava. Uskoisin, että Kerastasea myyvät kampaajat tietävät mitä tuotetta tarkoitetaan, kun kysyy apua hiustenlähtöön.

Lääkärille ja mars, en voi muuta sanoa.

Lohdutan sitä ennen kuitenkin vähän: hiuspohja / juuristo tai joku sinne päin uusiutuu urakalla muutaman vuoden välein. Elikkä silloin tukkaa voi lähteä muutaman kuukauden ajan runsaastikin ilman että asiasta kannattaa repiä älytöntä stressiä.

Mulla tuntui kans jokin aika sitten että mun pitkistä ja paksuista hiuksista on jäljellä muisto vain.. järkyttävää hiustenlähtöä ja sitä irtokarvan määrää - joka paikassa! Itselleni syyksi tähän diagnosoin pitkään jatkuneen stressin ja yksinkertaisesti hiusten kulumisen = katkeilun käsittelyjen seurauksena. Tykkään tummissa hiuksissani pitää raitoja, mutta nyt on vähän hillittävä kun niin monesti olen ottanut viimeisten kahden vuoden aikana raidat. Käly kun on parturi-kampaaja niin se hiusten laittaja on usein vähän turhankin lähellä... :nolo: Keksisi aina vaikka mitä uutta kivaa. Mut kyllä ne siitä on alkaneet elpyä kun leikattiin latvaa pois reilummin, eikä ne kyllä muiden mielestä niin paljon ole ohentuneetkaan kuin mitä minusta tuntuu... :D

MerZi sanoi:
Mulla tuntui kans jokin aika sitten että mun pitkistä ja paksuista hiuksista on jäljellä muisto vain.. järkyttävää hiustenlähtöä ja sitä irtokarvan määrää - joka paikassa!

ei ne kyllä muiden mielestä niin paljon ole ohentuneetkaan kuin mitä minusta tuntuu... :D

Täh? Siis sullahan on mieletön tupe ;) Ihanat hiukset! Ainakin kolme kertaa enemmän kuin mulla :lol2:

fitnesspimu sanoi:
Täh? Siis sullahan on mieletön tupe ;) Ihanat hiukset! Ainakin kolme kertaa enemmän kuin mulla :lol2:
Niin mut oli ne aiemmin paksummat ;) Näkisit mun pikkusiskon hiukset ja vertaisit sitä lettiä meikäläisen hiuksiin... niin, sellaset mullakin oli ennen. :itku:

Julianne, ei välttämättä vielä kannata säikähtää, sillä hiusten välillä runsaampikin putoilu on ihan normaalia. Erityisesti syksyisin karvanlähtö saattaa olla normaalia voimakkaampaa. Tarkkaile kuitenkin päänahkaa, sillä ensimmäisten kaljulen laikkujen ilmestyessä kannattaa juosta heti lääkäriin.

Hiuksissa kaikki näkyy usein viiveellä. Esim. jos stressaantunut, saattaa se näkyä hiustenlähtönä muutaman kuukauden kuluttua.

Entä missä kunnossa sinun päänahka on? Onko siinä näkynyt tai tuntunut mitään outoa? Mitä shampoota käytät?

edit. Miten kauan hiuksia on lähtenyt? Normaaliin kasvusykliin kuuluva runsas putoileminen tasoittuu parissa kolmessa kuukaudessa.

Lohduttavaa lukea että muutkin ovat kamppailleet saman asian kanssa.
Tähän asti olen käyttänyt pesuun, hoitoon ja muotoiluun vaan ruokakaupasta saatavaa peruskamaa. .. Nyt taidan kääntyä kampaajan puoleen ja siirtyä laadukkaampiin tuotteisiin...
Kelasin elämääni taaksepäin enkä muistanut mitään erityisen stressaavaa..
En käytä hiustensuoristajaa(vaikka mieleni tekisi kyllä hankkia)
Ennen vaalensin hiuksiani, mutta nykyään, jo reilun puolen vuoden ajan olen värjännyt tummenmaksi.
Nyt täytynee keskittyä hiusten hoitoon ja yrittää olla stressaamatta!
Kiitti vinkeistä!

Tuli vahingossa kirjotettua avopuolison nimiin..Siis tuo Pelles olen minä!

Onko muuten kellään kokemusta suoristusraudan käytöstä? Mahtaakohan toimia luonnonkiharaan hiukseen?

Julianne sanoi:
Onko muuten kellään kokemusta suoristusraudan käytöstä? Mahtaakohan toimia luonnonkiharaan hiukseen?

Jonkin verran, mutta enpä ole sitä kovinkaan paljoa käyttänyt -oman peruukin taipuisuus pysyy suht hyvin muutenkin hallinnassa. Eipä siinä muuta kuin hankkia lisäksi kampaajalta hyvä lämmöltä suojaava aine ja pitää rauta koko ajan liikkeessä ettei hiukset pala karrelle ;) . Kunnon luonnonkiharasta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta pitäsihän tuon toimia siihenkin ihan kivasti

Varmasti suoristusraudalla saa suoristettua luonnonkiharaakin hiusta, mutta sitten kannattaa kiinnittää huomiota tuotteisiin. Suoristava, lämmöltä suojaava muotoilutuote ja hyvät hoitoaineet käyttöön. Suoristaminen on hiukselle todella rankkaa ja luonnonkiharat erityisesti ovat taipuvaisia kuivumaan. Eli välttämättä ei ihan joka päivä kannata hiuksia suoristella.

Joissain tapauksissa hiustenlähdön taustalla voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Jos hiuksia lähtee runsaasti pidemmän aikaa, kannattaa asia käydä tarkistamassa.

ei ainakaan näillä postimyyntien "laadukkailla" suoristimilla saa oikein mitään suoruutta aikaan näin luonnonkiharaan hiukseen, no ehkä jonkin verran mutta sekin on työn ja tuskan takana kun sais koko päivän seistä suoristin kädessä.. :hyper:

Palatakseni muuten vielä asiaan, jos föönaat ankarasti niin hiukset takkuuntuvat ja katkeilevat helposti.

Eli föönit piiloon!

Hiuksia ei myöskään tarvitse pestä daily basis shampoolla vaan pari-kolme kertaa viikossa riittää. Itse pesen aika usein pelkällä vedellä.

Julianne sanoi:
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen...
Olen huomannut että hiukseni ovat alkaneet tippua..Niitä on joka puolella ja se saa minut kauhun valtaan...Aamuisin kun käyn suihkussa lattia on täynnä hiuksia , niitä irtoaa huomattavasti enemmän kuin ennen..
Tietääkö joku mahdollisia syitä hiusten katkeiluun ja tippumiseen?
En ole muuttanut hiusten käsittelytapoja enkä hoitorutiineja..Ainut muutos on syömisessä, sillä yritän nykyään syödä terveellisemmin ja monipuolisemmin...minkä pitäisi kai olla vaan hiuksille hyväksi?
Muita saman ongelman kanssa kammpailevia? :)

Tulee väkisinkinki mieleen, että nyt vaivaa joku puutostila.. mutta mikä ;)
B12 eli riboflaviini (joita saat:maito, liha, munat, kala ja pavut) puute saattaa aiheuttaa hiusten lähtöä/katkeilua, samoin sinkki ja kalsium sekä pii. Suosittelisin ravintolisien ostamista. Käy vaikka luontaistuotekaupassa tai apteekissa kysymässä! Niukkaenerginen ruokavalio ei yleensä sisällä tarpeeksi vitamiineja ja kivennäis- ja hivenaineita -> tästä puutos..
Oliiviöljyllä puolestaan taas saat hiuksiin kiiltoa ja suojaat kuivuutta vastaan. Jos hiuksesi on erittäin kuivat, hiero oliiviöljyä hiuksiisi ja pidä jopa yön yli! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom