Histamiini-intorelanssi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jukrika
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs oletan että minulla tämä vaiva. Oireita ovat olleet: hajuaisti hävinnyt, ainainen nuha, poskiontelontulehdukset yms, rajut aivastelukohtaukset, astma ja polyypit.

Olen ollut kyllästynyt siihen ettei lääkärit löydä vikaa, joku aiheuttaa allergiaa, mutta mikä

Löysin nämä histamiiniset ärsyttäjät ja jo yksi päivä sillä ruokavaliollaauttpi,seuraava aamu oli jo parempi, ei ollut aivastelua eikä tukkoisuutta ja haistoin päivällä pari minuuttia

Ongelma on että tuossa ruokavaliossa kielletään lähes kaikki Juon aamusin kahvia(muuten en) , sen tilalle en keksi mitään kun teekin on nou nou listalla.. Tai mistä tehdä kastikkeita kun tomaatti, maito(jopa kauramaito yms on kielletty), perunajauhot ja suurin osa mausteista. Lista on todella pitkä mitä ei saisi nauttia.

Onko joku yrittänyt tätä ja mitä hän on syönnyt??

Liitteet

• IMG_6136.PNG
    IMG_6136.PNG
    136,2 KB · Katsottu: 541
  • IMG_6137.PNG
    IMG_6137.PNG
    96,4 KB · Katsottu: 447
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kunnon bodymunkithan ovat tunnettuja askeettisesta ruokailustaan: Kanaa, riisiä ..ehkä vihanneksia. Ei sooseja.
Kyllä se onnistuu jos oikein sitä haluaa.

Niinkai.. Chian siemenistä olen tehnyt puuroa, vaikkei kauraa varsinaisesti ole kielletty. Välipalat on suurin ongelma ja eväät, kun banaani ja pähkinätkin kielletty, omena ja porkkana vissiin otettava...

Olisi vaan ollut kiva kuulla jos joku muu yrittää tätä samaa, ja miten joku on selvinnyt...

Elikkäs oletan että minulla tämä vaiva. Oireita ovat olleet: hajuaisti hävinnyt, ainainen nuha, poskiontelontulehdukset yms, rajut aivastelukohtaukset, astma ja polyypit.

Olen ollut kyllästynyt siihen ettei lääkärit löydä vikaa, joku aiheuttaa allergiaa, mutta mikä

Löysin nämä histamiiniset ärsyttäjät ja jo yksi päivä sillä ruokavaliollaauttpi,seuraava aamu oli jo parempi, ei ollut aivastelua eikä tukkoisuutta ja haistoin päivällä pari minuuttia

Ongelma on että tuossa ruokavaliossa kielletään lähes kaikki Juon aamusin kahvia(muuten en) , sen tilalle en keksi mitään kun teekin on nou nou listalla.. Tai mistä tehdä kastikkeita kun tomaatti, maito(jopa kauramaito yms on kielletty), perunajauhot ja suurin osa mausteista. Lista on todella pitkä mitä ei saisi nauttia.

Onko joku yrittänyt tätä ja mitä hän on syönnyt??

Jos ei aikaisempaa taustaa siitä ole, että olet yrittänyt hoitaa allergiaa / yliherkyyttä ruokavaliolla ja diagnoosikin jokseenkin epävarma, niin ei kannata aloittaa kaikista rajoittavimmalla mahdolliselle eliminaatioruokavaliolla.

1. Ensimmäinen askel allergioiden / yliherkkyyksien ruokavaliohoidossa on yleensä kaikkien maitotuotteiden ja viljatuotteiden pois jättäminen. Vedät sillä pari kuukautta ja katsot mitä tapahtuu. Ja toki myös jotkut maailman yleisimmät allergiaa aiheuttavat kuten maapähkinä ja soija yms. kannattaa jättää pois. Ja muutenkin kaikki prosessoitu hittoon sieltä.

2. Jos ei tuota toivottua tulosta tai tuottaa, mutta vielä jää oireita, niin seuraava askel on yleensä kaikkien FODMAP-hiilihydraattien eliminoiminen ruokavaliosta. Ja taas mennään muutama kuukausi... ei muutama päivä tai viikko.

3. Sitä seuraava askel on ehkä paleo-mallin ruokavalio tai voitaisiin myös laittaa jaetulla 2. sijalle FODMAP-mallin kanssa.

4. Sitä seuraava on ketoosi-ruokavalio... mikä sitten jo melkein kaikille allergikoille antaa jo melkein kaikki hyödyt mitä ruokavaliolla ylipäätään mahdollista saada... kun sitten viedään jo kokolailla kaikki hiilihydraattia sisältävät ja jäljelle jää vain liharuuat, kasvikset (mutta ei kaikki) ja rasvalähteitä kuten avokado, pähkinät (ei kaikki) ja öljyt.

5. Ja tähän väliin voisi rajoittavuutensa puolesta tuupata histamiini-ruokavalion... varsinkin jos meinaa jättää myös vain vähän histamiinia sisältävät pois.

6. Viimeisimpänä ehkä voi vielä mainita karnivori-ruokavalion eli syödään pelkkää lihaa mutta sitten pitää olla jo aika hitollinen autoimmuuniääritapaus, että kannattaa edes harkita.

Joo viljatonta, sokeritonta, maidotonta olen kokeillut, helpottaa tietty oloa muttei poista kokonaan.

Epäilen myös että elimistössään liikaa hiivaa, joten hiivanpoisto kuurejakin olen vetänyt, jolloin olen tullut kipeämmäksi, entiedä johtuuko siintä että hiiva tappelee vastaan häätöä vai sattumaa, mutta ne kuurit jäännyt kesken...

FODMAP ihan uusi juttu, palea myös vieras, nimen kuullu olen.

Mut täytyy tosiaan miettiä olisiko jotain helpompaa kuin tuo histamiinitön, koska ressi meinaa puhjeta näistä ja se taas tekee huonoa...

Punaviini aivastuttaa kauheasti, ja sekös surettaa paljon

Joo viljatonta, sokeritonta, maidotonta olen kokeillut, helpottaa tietty oloa muttei poista kokonaan.

Epäilen myös että elimistössään liikaa hiivaa, joten hiivanpoisto kuurejakin olen vetänyt, jolloin olen tullut kipeämmäksi, entiedä johtuuko siintä että hiiva tappelee vastaan häätöä vai sattumaa, mutta ne kuurit jäännyt kesken...

FODMAP ihan uusi juttu, palea myös vieras, nimen kuullu olen.

Mut täytyy tosiaan miettiä olisiko jotain helpompaa kuin tuo histamiinitön, koska ressi meinaa puhjeta näistä ja se taas tekee huonoa...

Punaviini aivastuttaa kauheasti, ja sekös surettaa paljon

Tuo sana "kokeillut" on hieman venyvä käsite ja siihenhän hommat useimmilla kaatuu, että ei malteta ylläpitää enemmän tai vähemmän rajoittavaa ruokavaliota tarpeeksi pitkään... kun näissä keisseissä yleensä ihan parissa viikossa jo jotain huomaa mutta lopullinen vaikutus ottaa USEAMMAN KUUKAUDEN aikaa. Silloin ei se muutaman viikon tai parin kuukauden kokeilu vielä riitä. Mutta googlettelepa tosiaan nuo itsellesi oudommat termit ja katso löytyykö ruoka-aineista yhteneväoisyyksiä oireisiisi.

Punaviinistä oireet taas saattavat viitata sulfiitti allergiaan... mikä on yleisin säilöntäaineherkkyys yhdessä bentsoehappo-allergian kanssa.

Jukrin jutuista paistaa vähän se, että on menty aika pahasti gurujen vaihtoehto lääketieteen juttuihin mukaan.
En siis sano etteikö histamiinit voisivat olla syy oloihin.

Jos ei puuduttava dietti kiinnosta, niin mene lääkäriin. Mainitsemasi histamiinit tai pikemminkin DAO entsyymin puutteet ja hiivat saa sieltä diagnosoitua ja lääkkeetkin mukaan. Syy olisi hyvä saada esiin että saat pään kanssa selviks. Esim punkun kanssa voit olla allerginen tanniineille tai jopa tyramiinille.

Toivon että oloissa on 50% nettijuttujen aiheuttamaa plaseboa myös mukana.

Palaan aiheese

En ole. Näin tämän mainoksen juuri eille, hyvä kun muistutit, pitää testata!

Olen saanut paljon mietittävää täältä nyt, kiitos siintä.

Olen ehkä vähän hippi tänne ja maallikko hienoilla termeille, että joutuu googlailemaan osan keskustelusta, mutta ei se haittaa

Itse olen melko lääkevastainen, pyrin löytämään muita keinoja. En tiedä kuinka moni täällä mehustaa, nautin suurimman osan päivän vihanneksista mehustaen, syön myös smhootieta, ja vastustan vähärasvaisia ruokia. Kerään luonnosta paljon, marjat, kuusenkerkät, voikukan juuret yms.. keittelen luulientä, joogaan ja meditoin eli melko hippihenkinen olen.

Joudun hetken nyt tutustumaan saatuihin uusiin vinkkeihin noissa ruokavalio jutuisssa, en osaa niihin nyt ottaa muuta kantaa kuin että mielenkiintoista. Äkkiseltään fodmap kuulostaa järkevältä, mietin että siinä haetaan suoliston kuntooon saamista? Minä haen apua allergiaan? Mutta toisaaltaan suolistosta kaikki lähtee, että voihan se olla se avain asiaan...

Uskon että astma häviää oikealla ruokavaliolla, ja aisoissa se on pysynyt juuri viljatta/sokeritta, ja maitoa en ikinä ole juonnut, välillä juustona menee alas tai partajuguna. Jostain luin että polyypit ärsyyntyvät astmalääkkeistä, eli se voi olla kierre...myös jostain luin(?!) että joissakin astmalääkkeessä voi olla jotain maitopohjaista mikä ärsyttää(mut tämä voi olla jo todella kaukaa haettua).

Lääkäriin haluisin mennä, työterveys ei ole tarjonnut muuta kuin polyyppien leikkaukset, punkteerausta ja lääkkeitä, eivät kuuntele ruokavalio lässytyksiäni. Ja kun sanoivat että polyypit tulee allergiasta, eivät kuitenkaan osaa sanoa mistä? Ja astmaa ei kuulemma kuriin saa ruokavaliolla. No helppoa olisi vetää kortisonia jokaiseen vaivaan, ne auttavat, mutta minua kiinnostaa todellakin muut vaihtoehdot, olen kovin yksin asioiden kanssa kun en tunne lähipiiristä ihmisiä joita nämä kiinnostelisivat, jotta voisi kokemuksia vaihdella.

Yksityiseen ei nyt ole varaa, eikä funktionaaliseen lääkäriin, siintä olisin kiinnostunut, ehkä tulevaisuudessa:) Homeapatialla käyty eikä auttanut. Mutta yritän eka omin voimin arpoa mitä yrittää ja sitten ammattiauttajille jossen ite pärjää :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sanon tämän seuraavan kaikella hyvällä, mutta 10% vittuilulla:

Tohon settiin sopis PALEO ruokavalio niin hyvin!

Ne kun tuppaa omaamaan vähän samankaltaisen ajatusmaailman (vilja ja maito, allergiat lähtee, luuliemet, yms..). Vedä nyt vielä se tiukin, eli autoimmuunipaleo, missä jää koisokasvitkin (nightingshade) pois.

Kerää toki omat syötävät, mutta jätä rohdokset, kuten voikuka juuret yms pois. Älä myöskään mehusta IHAN kaikkea, sillä siitä jää omat ruoansulatusenstyymit syljestä ja pureskelusta pois.

Eikä sitä big pharmaa tarvitse ihan loputomiin pelätä. Käyttäväthän funktionaalisen lääketieteenkin tohtorit paljon lisäravinteita ja rohtoja "lääkkeenä". Ei tietenkään jatkuva kortisonin tai antihistamiinin popsiminenkaan fiksua ole.

Itse olen melko lääkevastainen, pyrin löytämään muita keinoja. En tiedä kuinka moni täällä mehustaa, nautin suurimman osan päivän vihanneksista mehustaen, syön myös smhootieta, ja vastustan vähärasvaisia ruokia. Kerään luonnosta paljon, marjat, kuusenkerkät, voikukan juuret yms.. keittelen luulientä, joogaan ja meditoin eli melko hippihenkinen olen.
Tunnustan että tietämykseni voikukanjuurista on melko vähäinen, mutta jos näiden histamiinisten ärsyttäjien vuoksi vältellään kaikkia hedelmä- ja kasvismehuja ja lihakin on kiellettyä, eiköhän kaikki tuolla listalla olevista asioista ois potentiaalisesti pahaksi sulle? (No joogaa ja meditointia tuossa ei kielletä.) Ja vastaavasti jos koet noiden mehujen ja liemien edesauttavan terveyttäsi, ongelma ei ehkä oiskaan histamiini-intoleranssi?

Joo tiedän että keräiltyt luonnosta lähtee välillä lapasesta, ja voihan niissäkin olla allergiaa aiheuttavia, vedän niitä kuitenkin kuureina välillä joten olen tunnustellut vaikutuksia. Kuusenkerkkää ei suositella astmaatikolle, mutta itse en siintä ole saanut ongelmia(jos siis hyvä lääketön kausi, ja kerkkää vetänyt niin ei ole aiheuttanut ongelmia).

Mehustaminen(minun mielestäni;)) siis sopii hyvin jos suolisto huonossa kunnossa, koska raa'at vihannekset ovat raskasta pureskeltavaa suolistolle ja kuidut jäävät tukkeeksi koska suolisto ei pysty sulattamaan kaikkea, ja mätänevät sinne. Kun mehustaa saa vihanneksen kaikki hyödyt irti, ilman kuituja(ne hommataan erikseen) ravinteet imeytyvät suoraan elimistöön yhtään suolistoa rasittamatta. Yksi mikä kiinnostaakin olisi mehu paasto.

Mutta sitten realielämään Kesäloman jälkeen olo on ollut siis taas huonompi kuin ennen, on tullut syötyä ja juotua kaikkea shittiä, ja siksi taas innostuin laittamaan itseeni kuriin.

Tunnustan että tietämykseni voikukanjuurista on melko vähäinen, mutta jos näiden histamiinisten ärsyttäjien vuoksi vältellään kaikkia hedelmä- ja kasvismehuja ja lihakin on kiellettyä, eiköhän kaikki tuolla listalla olevista asioista ois potentiaalisesti pahaksi sulle? (No joogaa ja meditointia tuossa ei kielletä.) Ja vastaavasti jos koet noiden mehujen ja liemien edesauttavan terveyttäsi, ongelma ei ehkä oiskaan histamiini-intoleranssi?

Mä en usko että kaikki mehut olisi kielletty, vaikka aika vähiin jää mitä voi mehustaa, mutta lehtikaali ja puolukka ainakin jäi Joo mut hyvä pointti, olen kyllä vannoutunut mehujen tekijä, mutta jos kokeilisi paripäivää paastota normimehuilla (missä appelsiiniä, porkkanaa, kaalia, fenkolia yms) ja jos ei allergia oireita tule, niin ei olisi histamiini-intoleranssista kyse... En tiedä onko tässä nyt parin päivän kokeilusta hyötyä, mutta suuntaa antavaa... Nää aivastelut ja tukkosuus tuntuvat reagoivan nopeasti (aamulla huomaa heti mitä edellisenä päivänä söi), kun taas jos lähtee astmaa ja polyyppeja poistamaan joutuu varmasti vetämään pidempää kuuria, ehkä just se 3kk jolloin ymmärtääkseni suolisto uusiutuu riittäisi.

Voikukan juurista on ennen sota-aikaa tehty kahvia. Sen yksi hyöty on maksan puhdistus ja alentaa tulehduksia, ja itse taas teen siintä teetä, kuten kuivaan ruusunmarjojakin (nyt olis niiden aika taas! Suosittelen keräämään kaikkien niitä puskista ja kuivattamaan, ovat hyviäkin ;)), ja vuorenkilpiteetäkin tulee välillä käytettyä laskemaan verenpainetta. Nokkosen siemenissä on muuten paljon testosteroniaa, siemeniä onkin helppo kerätä! No joo nyt innostuin liikaa, pitäis varmaan mennä villiyrtti.fi foorumille tästä...

Mutta kaikkia käytän tosiaan kausittain, kesällä ei mennyt näistä mitään

Paleo ruokavalio ei kuulosta hullummalta. Haluisin kyllä olla kasvissyöjä, mutta en ainakaan vielä ole saanut lihan himoani hiljaiseksi, että tuotakin voisi kokeilla...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mehustaminen(minun mielestäni;)) siis sopii hyvin jos suolisto huonossa kunnossa, koska raa'at vihannekset ovat raskasta pureskeltavaa suolistolle ja kuidut jäävät tukkeeksi koska suolisto ei pysty sulattamaan kaikkea, ja mätänevät sinne. Kun mehustaa saa vihanneksen kaikki hyödyt irti, ilman kuituja(ne hommataan erikseen) ravinteet imeytyvät suoraan elimistöön yhtään suolistoa rasittamatta. .

Voikukan juurista on ennen sota-aikaa tehty kahvia. Sen yksi hyöty on maksan puhdistus ja alentaa tulehduksia, ja itse taas teen siintä teetä, kuten kuivaan ruusunmarjojakin (nyt olis niiden aika taas! Suosittelen keräämään kaikkien niitä puskista ja kuivattamaan, ovat hyviäkin ;)), ja vuorenkilpiteetäkin tulee välillä käytettyä laskemaan verenpainetta. Nokkosen siemenissä on muuten paljon testosteroniaa, siemeniä onkin helppo kerätä! No joo nyt innostuin liikaa, pitäis varmaan mennä villiyrtti.fi foorumille tästä...

Mutta kaikkia käytän tosiaan kausittain, kesällä ei mennyt näistä mitään

Tässä nähdään miten gurut ovat sinulle valehdelleet tai levittäneet väärää tietoa.

Kuitujen hyödyt tietävät kaikki. Miksi jättää paras osa pois. Onko raakaruokaisilla suolet nyt tukossa?

Voikukan juurista ei ole yhtään tutkimusta joka kertoisi sen puhdistavan maksaa. Yksi taisi löytyä johonkin sappivaivoihin. nekin taisi tulla veren sokerin säätelystä ja oxiditiivisen stressin vähentämisestä. Sen juuret ei myöskään alenna tulehdusta, mutta lehdet kylläkin vähän. Ruusunmaja sama juttu. Ei kovin kumoinen ole. Nää nykypäivän trendi ruusuvalmisteet rhodesia roseat ovat juurta.

Nokkosessa ei ole tippakkaan testosteronia! Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Nokkosen lehdellä ja juurella on shgb alentava vaikutus.

Nostetaas ketjua ylös:
Ylläoleva vaiva aika saletti itselleni. Tosin elintavat eivät läheskään noin hippeilyä ole. Asian kanssa tulee jojoiltua ihan huolella. Muutama viikko ilman oireita saa palaamaan histamiinia vapauttaviin/sisältäviin ruokiin, on tilanne taas sama. Pahimmat ruoat pois, jolloin oireiden häviämisessä menee yleensä 2-4 päivää. Mulla siis pääoireena nenän tukkoisuus. Allergialääkkeellä ei mitään vaikutusta, eikä tuosa DAO-entsyymistä myöskään. Lista ruoista, jotka tämän aiheuttaa (pahimmat):
Alkoholi (kaikki, mutta punaviini laittaa oireet päälle parissa tunnissa), Tomaatti, Tumma suklaa/kaakao, Mansikka, Kahvi, Hapankaali, Paprika

Paljon muitakin enemmän tai vähemmän oireita aiheuttavia on, mutta alkoholi on selvästi pahin, joka aiheuttaa oireet yleensä jo samana päivänä. Tomaatti myös todella paha, mutta saatan pystyä syömään sitä useana päivänä putkeen, jolloin ongelma tulee. Toleranssi lienee jossain satunnaissyömisessä. Jatkuvaa kikkailua on ruoan kanssa ja oireiden ollessa päällä, paras lääke on Nasolin. Ihottumaa tulee myös, mutta ei niin pahaa, että varsinaisesti haittaisi. Jos jollain kokemuksia aiheesta, suapi jakaa. Kovempaa treenaus myös altistaa. Keväällä olin muutaman kuukauden ilman kovempaa treeniä/urheilua, oli aika harvassa oireet. Mutta ei tässä iässä vielä pelkkää mietiskelyä viitsi harrastaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom