Himoliikkujan paino-ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viiwi
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Tarvitsisin neovoja painon pudotukseen ja vatsamakkaroiden poistoon. (Olen 78kg/177cm). Kerron liikunnastani ja ruokailustani, mutta jos jotain oleellista jää uupumaan niin kysykää.
Olen harrastanut liikuntaa jo kaksi vuotta joka ikinen (ja hikinen) päivä. Sykemittaria seuraten olen kuluttanut noin 1000 kcal jokaisella päivittäisellä treenilläni. Jokaiseen päivään kuuluu juoksua/pyöräilyä/stepperiä tms. noin 130-160 sykkeellä lajista riippuen yleensä noin 1,5 tuntia. Aerobisen harjoittelun määrä on salipäivinä noin 1h, ja salipäiviä viikossa on kolme. Salilla jako eri päiville on yleensä rintä-olka-ojentaja, selkä-hauis ja jalat-vatsa. Sarjat ovat usein 12, 12, 10 tai 12, 12, 10, 10. Aerobiseen treeniin kuluu usein myös spinningiä, pacea tai tanssillisia aerobic-tunteja. Treenistä riippumatta tähtään kuitenkin ed. mainitsemaani kulutukseen.
En ole pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa, sillä se tuntuu ahdistavalta. Voin kuitenkin melko tarkkaan kertoa päivittäisestä ruokailustani.
Aamuisin syön puuroa ( 1dl Nallen ruishiutalepuuroa ja sen kanssa sokeritonta mehukeittoa noin 1 dl) ja juon kupin kahvia rasvattomalla maidolla.
Lounaaksi syön usein vihanneksia ja kanaa tai vähärasvaista jauhelihaa tms. + salaattia. Välipalaksi syön mysliä + maitoa (2 annosta päivässä) ja hedelmiä (n.3 kpl omenaa tai päärynää päivässä). Päivälliseksi syön esim. purkin kasvishernekeittoa tai lihaa ja vihanneksia. Iltapalana on usein esim. 5 ruispalaviipaletta minilätta-margariinilla, kalkkunaleikkkeellä ja 5%-juustolla ja jugurttia yleensä 400g (40kcal/100g).
En käytä mitään lisäravinteita tai palautusjuomia.
Mielestäni syön terveellisesti ja kohtuullisesti ja siksi ihmetyttääkin, miksi paino vaan ei laske, vaikka kuinka harrastaisin liikuntaa. Olen vasta viimeisen kuukauden aikana hellittänyt hieman ja pitänyt yhden lepopäivän viikossa (poikaystävän painostuksesta, joka vaatisi jopa kaksi lepopäivää, mutta usein lipsun ja menen lenkille). Ihmettelen kyllä itsekin, kun en ole esim. joutunut ylikuntoon, vaikka viikossa kolmekin yli tunnin kestävistä aerobisista treeneistä menee keskisykkeellä 157.
Kaipaisin kipeästi neuvoja, miten saan painon tippumaan!

Viiwi sanoi:
Tarvitsisin neovoja painon pudotukseen ja vatsamakkaroiden poistoon. (Olen 78kg/177cm).

Painoindeksin mukaan et ole ylipainoinen, joten oletko aivan varma, että sinun pitäisi ylipäätään laihtua? Liikut kuitenkin paljon, joten lihastakin lienee kertynyt enemmän kuin ns. taviksilla. Ja lihashan tunnetusti painaa enemmän kuin läski. Vertailuksi, olen itse 162cm pitkä (tai siis sinuun verrattuna pätkä :D) ja painan arviolta 66kg, ja vaikka rasvaa kropastani toki löytyykin, niin mitään silminpistävää läskiongelmaa ei kyllä ole (tai mitään en ainakaan myönnä... :D).

Viiwi sanoi:
En ole pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa, sillä se tuntuu ahdistavalta. Voin kuitenkin melko tarkkaan kertoa päivittäisestä ruokailustani...

Ehkä ruokapäiväkirjan pito kuitenkin kannattaisi. Minusta nimittäin näyttää, että proteiininsaantisi jää liian alhaiseksi, ja hyvien rasvojen kohdalla saattaapi olla sama juttu. Mikset muuten käytä palautusjuomaa? Itse ainakin suosittelin ottamaan sen mukaan - mitään hifituotteita et tarvitse, vaan ihan halpishera ja malto tai vastaavasti jokin valmis palautustuote riittää vallan hyvin!

Viiwi sanoi:
Olen vasta viimeisen kuukauden aikana hellittänyt hieman ja pitänyt yhden lepopäivän viikossa (poikaystävän painostuksesta, joka vaatisi jopa kaksi lepopäivää, mutta usein lipsun ja menen lenkille). Ihmettelen kyllä itsekin, kun en ole esim. joutunut ylikuntoon, vaikka viikossa kolmekin yli tunnin kestävistä aerobisista treeneistä menee keskisykkeellä 157.

Usko vain poikaystävääsi, kroppa tarvitsee myös lepoa! Muistathan, että kehitys tapahtuu ja lihas kasvaa levossa! Ylikunto voi olla myös piilevää ja johtaa aikaa myöten loukkaantumisiin, joten en voi korostaa liikaa sitä, että välillä on vaan levättävä, vaikka sitten väkisin.

Tuosta rasvanpoltosta vielä. Loppujen lopuksihan kyse on siitä, että syöt vähemmän kuin kulutat, joten vaikka söisit kuinka terveellisesti ja oikein, niin rasva kropasta ei vähene (en halua puhua painonpudotuksesta tai laihtumisesta, sillä ne eivät ole rasvanpolton synonyymejä, vaikka moni niitä sellaisia pitääkin), jos syöt liikaa ts. yhtä paljon tai enemmän kuin kulutat. Siksi neuvonkin, että laskisit muutaman päivän ajalta kaikki syömäsi kalorit, ja sen pohjalta voisi sitten miettiä, olisiko niistä syytä vähentää.

Tervetuloa palstalle! :)

Kuten Gillyanne mainitsi, proteiinin ja hyvien rasvojen saanti näyttää aika vähäiseltä. Aamupalalla ei ole proteiineja ollenkaan ja iltapalallla taasen hiilareita runsaasti.

Minäkin suosittelen ruokapäiväkirjaa ja ravintoaineiden tarkkaa laskemista, useamman päivän ajan, jotta koko totuus selviää. Sen lisäksi pari lepopäivää viikkoon ja ehdottomasti palautusjuoma salitreenin päätteeksi! Toisinaan myös täysi lepoviikko on paikallaan, kyllä se elimistö sitä lepoakin tarvitsee.

Eihän toi voi pitää paikkansa... Oletko varma, ettet esim. unissasi ahmi suklaapatukoita? :D

Jos noilla määrillä et muka laihdu, niin kannattaa mennä lääkäriin. Olikohan se kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa tms., jos ihminen ei vain laihdu, vaikka kuluttaakin huomattavasti enemmän kuin syö. Ko. sairauden saa parannettua lääkkeillä, joten kannattaa mennä testeihin, jos mitään ei tapahdu.

Kiitos neuovoista!

Kiitos avuliaille vastaajille!
En ole nyt kahteen päivään pitänyt mitään kirjaa syömisistäni, kun vietettiin myöhäisiä uuden vuoden alkajaisia gourmetaterialla voikastikkeineen ja jälkiruokineen... Ah, onneksi tulee arki ja saa taas KUNNON ruokaa (...kanaa ja höyrytettyjä vihanneksia.) :D
Olisinkin halukas muuttamaan aterioita protskupitoisemmiksi ja vähentämään hiilareita, mikäli tarpeen. Millainen voisi päivän ruokalukujärjestykseni olla, ja miten saisin niitä hyviä rasvoja enemmän?
Rahkaa olen syönyt välipalana vaihtelevalla menestyksellä, mutta uskon, että tahdon voimalla menee mikä vaan alas, ja voisin taas yrittää ujuttaa Ehrmanneja ruokavaliooni. Raejuusto on sitten jo erittäin namia.
Mikä voisi siis olla hyvä ruokavalio minulle, kun kulutuksen olen jo aiemmin selittänyt. Opiskelujen ja siihen liittyvien harjoittelujaksojen myötä kevät saattaa tulla kiireiseksi, joten luultavasti treenit jää n. 5 krt viikossa ( kulutus tällöin about 5000 kcal viikossa). Help!

Mitään ihan tarkkaa on vaikea sanoa, kun ei tiedä toisen mieltymyksiä... Pieniä vinkkejä kuitenkin:

Aamupalalla reippaasti hiilareita, mutta myös proteiineja. Päivän edetessä hiilareita voi jättää vähemmälle, palautusjuomassa niitä on kuitenkin oltava. Treenin jälkeinen ateria (n.1,5-2h palautusjuoman jälkeen) "runsas". Illalla ennen nukkumaan menoa ei hiilareita tarvita, proteiinia ja hyviä rasvoja (esim. kylmäpuristettu rypsäri) kylläkin.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua.

T.K. sanoi:
Jos noilla määrillä et muka laihdu, niin kannattaa mennä lääkäriin...

Itse asiassa Viiwihän ei kertonut kovin tarkkaan syömistensä määriä, ainakaan kaikilta osin. Sen(kin) vuoksi ruokapäiväkirja olisi hyvä - se on nimittäin varsin armoton ja paljastaa säälimättä ruokavalion virheet ja heikkoudet. Edellyttäen siis, että sen pitäjä on rehellinen itselleen, ja kirjaa ylös todella jokaisen suupalan, kurkkupastilleja myöten. :) En nyt siis tosiaankaan tarkoita väittää, että ketjun aloittaja söisi "salaa" tms., vaan tarkoitan, että ihminen voi sokeutua omalle ruokavaliolleen ja syömisilleen jopa yllättävässä määrin, ja kaiken suuhunpantavan ylöskirjaaminen voi joskus paljastaa jopa yllättäviä asioita (lue: ylimääräisiä kaloripommeja).

Viiwi sanoi:
Millainen voisi päivän ruokalukujärjestykseni olla, ja miten saisin niitä hyviä rasvoja enemmän?

Hyviä rasvoja saat tietenkin rypsi- ja oliiviöljystä (hyvää salaatin seassa), kuten Sofia tuossa jo ehtikin todeta. Pähkinät ja oliivit, mikäli pidät niistä, ovat myös käteviä "apureita". Ja tietenkin rasvainen kala.

Loppuun vielä noista treenimääristäsi: 5 tehokasta treeniä viikossa on EHDOTTOMASTI riittävästi, tekisi mieleni jopa sanoa, että alkaa olla jo maksimi. En itsekään treenaa sen enempää (lasken koviksi treeneiksi salitreenit sekä spinningit, pacet, hiihdot, rullistelut yms. aerobiset, joissa syke nousee korkealle ja myös pysyttelee siellä, kevyehköjä kävelylenkkejä en taas tähän kategoriaan laske). Kunto ja lihas kasvaa, edelleenkin, levossa!

T.K. sanoi:
Jos noilla määrillä et muka laihdu, niin kannattaa mennä lääkäriin. Olikohan se kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa tms., jos ihminen ei vain laihdu, vaikka kuluttaakin huomattavasti enemmän kuin syö. Ko. sairauden saa parannettua lääkkeillä, joten kannattaa mennä testeihin, jos mitään ei tapahdu.

Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa paljon muitakin oireita (väsymystä, hitautta, masennusta, turvotusta) lihomisen tai tässä tapauksessa laihtumattomuuden lisäksi.

Jee, uusi alku! Ruokapäiväkirja jo hyvällä alulla.
Ensin haluan mainita kuitenkin, että se kilpirauhanen ei tule kysymykseen, koska multa otettiin hiljattain kilpirauhashormonien verikoe, joissa arvot näyttivät normaalia. Kävi meinaan itsellänikin tuo mahdollisuus mielessä.
Olen nyt vähentänyt leivän mutustelua pitkin päivää ja etenkin illalla ja korvannut välipaloja rahkalla ja raejuustolla. Ruokailut olen yrittänyt toteuttaa kolmen tunnin välein. Sunnuntai näytti tältä:
1. ateria heti herättyäni klo 10.00: puuro (1 dl ruislesehiutaleita), mehukeittoa (1dl l. 9 kcal), 2 kpl kalkkunaleikkeleitä (90 kcal/100g), kahvi laktoosittomalla maitojuomalla.
2. ateria klo 13.00: palautusjuoma (Reco2) treenin jälkeen
3. ateria klo 14.30: pakastevihannekisa 300 g, tonnikala-tomaattikastiketta 250 g, salaattia + kurkkua + tomaatti.
4. ateria klo 16.15: purkki rahkaa ja 1 dl mustikoita, tilkka fun lightia, omena
5. ateria klo 18.50: salaattia + kurkkua, 1,5 broilerin rintafilettä, riisi&ohra-sekoitusta (kuivana 3/4 dl), 1 ruispalasiivu + minilättaa + 2 kalkkunaleikkelettä
6. ateria klo 20.30: 200g rasvatonta raejuustoa, 1 dl mysliä, 2 dl mehukeittoa
7. ateria klo 22.30: 1 rahka, 1 perunarieska, 1 ruisleipä (leivillä minilättaa, kalkkunaleikkeleitä yht. 4, 3 kpl 5% juustosiivua, 1,5 dl rasvatonta maitojuomaa.
Laskeskelin, että yhteensä päivässä kertyi n. 2000 kcal. Liikunta kulutti n. 950 kcal. Ilta teki aika tiukkaa, kun teki mieli leipää, mutta hillitsin himoni. :D

Tältä päivältä on koossa vasta seuraavat:
klo 7.45 1. ateria: puuro ( 1 dl) + mehukeitto 1 dl, 4 kalkkunaleikkelettä, kahvia maidolla
klo 10.30 : omena
klo 13.15: 100 g vihanneksia, salaattia, kurkkua, 1 tomaatti, 1 broilerin rintafilee, kahvi + maito.
klo 16.30: palautusjuoma treenin jälkeen ( treeni kulutti 1075 kcal)
seuraavaksi vuorossa päivällinen: riisi+ohra (3/4 dl keittämättömänä), 1,5 broilerin rintafilettä, salaattia + tomaatti) ehkä ruisleipää, katsotaan, onko nälkä noiden jälkeen.
Kommentoikaa jos suuria mokia/puutteita! Mietin rypsiöljyn ottamista, että kannattaisiko esim. aamulla ottaa vaikkapa 1 rkl. Onko tarpeen?
Psykologisen vaikutuksen huomasin heti, kun ryhdyin parantamaan ruokavaliota, olo parani ja tuli kaikkivoipa fiilis. Saa kyllä nähdä, miten käy huomisen aerobisen treenin kanssa, että jaksaako painaa entiseen malliin.
:thumbs:

Liian vähän ruokaa jos kulutus on noin huimaa!! Sitä saa yllättävän paljon syödä, vaikka olisikin painonpudotus mielessä... Sulla kyllä näyttäisi tuo painokin olevan kohdallaan, eli varsinaista painonpudotus tarveta ei ole.

Öljyä kannattaisi lisätä pari ruokalusikallista, osa esim. salaattiin ja osa iltapalalle.

Mutta mun mielestä ennenkaikkea lisää ruokaa, aineenvaihduntakin saisi kyytiä...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Laskeskelin, että yhteensä päivässä kertyi n. 2000 kcal. Liikunta kulutti n. 950 kcal. Ilta teki aika tiukkaa, kun teki mieli leipää, mutta hillitsin himoni. :D

[/QUOTE]

Syöt ihan liian vähän. Koska olet normaalipainoinen, ehdottaisin, että otat ison lekan, rautakangen tai vastaavan ja hakkaat vaakasi rikki. Saman voisit tehdä peilille, jos näet sieltä kamalasti vatsamakkaroita.

Sen jälkeen pidät viikon totaalitauon treeneistä, olet treenannut liian kauan joka päivä. (edellyttäen, että treenisi on ollut intensiivistä). Jatkossa pidät vähintään yhden kunnon lepopäivän viikossa, ja syömisessä keskityt enemmänkin siihen, että saat riittävästi laadukasta ruokaa. Suosittelisin, että ainakin vähäksi aikaa nostat kalorit ainakin 2500:an, koska kroppasi voi olla aika sekaisin. Syö hyvin, treenaa hyvin ja lepää. Ja jos parin kuukauden kuluttua vielä haluat kiristellä, voit aloittaa sen järkevästi.

Ok, en ehkä antanut neuvoja varsinaiseen kysymykseesi, mutta hittoako sitä itseään laihduttamisella kiusaamaan, ellei ole menossa lavalle tai oikeasti ylipainoinen?

reinhardt sanoi:
Suosittelisin, että ainakin vähäksi aikaa nostat kalorit ainakin 2500:an, koska kroppasi voi olla aika sekaisin. Syö hyvin, treenaa hyvin ja lepää. Ja jos parin kuukauden kuluttua vielä haluat kiristellä, voit aloittaa sen järkevästi.

Reinhardtilla on pointtia - mutta kaloreita ei kannata välttämättä nostaa kerrasta noin paljoa. Totuta kroppaa suurempiin kalorimääriin asteittain. Voisit esimerkiksi vaihdella määrää joko päivittäin, esim. 2000/2100/2200/2300/2400/2500/2600 ja taas alusta (nostaen vaikka parin viikon välein tuota ekan päivän kalorimäärää ja samoin noita muita, siten että lopulta keskiarvokalorit viikolle on vähintään sen 2500), tai nostaa kaloreita kahden viikon välein 200:lla. Eli kaksi viikkoa 2200kcal, sitten kaksi viikkoa 2400kcal jne. Tällä tavalla kroppa tottuu muutoksiin helpommin, eikä ala keräämään rasvaa todennäköisesti ihan yhtä helposti, kuin muuten tekisi. Siis jos nostaisit kaloreita kerrasta. Kulutuksesi on sen verran huimaa, että uskoisin sinun pystyvän syömään 2500-2800kcal lihomatta, kunhan teet muutoksen asteittain ja syömällä puhdasta ruokaa! :)

Tsemppiä!

EDIT: Niin tosiaan, ja jos haluat vielä sen jälkeen laihduttaa kun olet saanut tuon aineenvaihdunnan pelaamaan kunnolla, niin voit tehdä sen hillitysti. Lähtökalorit voi olla esim. 2200, ja silläkin paino todennäköisesti jo tippuu :)

Paljon hyviä ja asiallisia neuvoja olet jo saanut. Vielä muutama pointti.

Ehdottomasti suosittelen myös ruokamäärän lisäämistä. Jos illalla on leivänhimo, saat päivän aikana liian vähän hiilihydraatteja. Siihen viittaisi tuo ruokarytmisi, aterioita on myöhään illalla tiuhaan.

Lisäät esimerkiksi riisiä, täysjyväleipää, puuroa aikaisemmille aterioille. Erityisen oleellista on syödä hiilareita aamulla, ennen treeniä ja jälkeen treenin palkkarissa nopeat hiilarit ja sitä seuraavalla aterialla vielä reilusti hitaita hiilareita. Eli sinun tapauksessasi 3. aterialle ehdottomasti riisiä ja leipää mukaan. Syö myös 5. aterialla itsesi kylläiseksi niin ei leivänhimo iske enää myöhään, vaan iltapalaksi riittää rahka, raejuusto, tonnikala, salaatti tms.

Hyvästä rasvasta muutkin ovat jo maininneet, eli rypsiöljyä ruoanlaittoon, salaatteihin ja esimerkiksi Benevivaa leivälle. Kokeile myös Omgea-munia, ripottele rahkaan ja puuroon pellavarouhetta. Kalaöljykapseleista ja CLAsta saattaa olla apua. Usein unohdetaan, että rasva-aineenvaihdunta tarvitsee toimiakseen rasvaa.

Treenaamisesi avuksi voisit pyytää ohjeita kuntosaliltasi, personal trainerilta, liikunnanohjaajalta tms. Tällä palstalla useimmilla on varmasti omakohtaisesti koettuna erilaiset ylilyönnit treenin suhteen, myös itselläni. Siksi uskallankin sanoa melkoisella varmuudella, että sinulla on elimistössäsi päällä jonkilainen hätätila. Nyt rohkeasti muuttamaan suuntaa. Ei laihuus ole itsetarkoitus vaan se että on itsellä hyvä olla, jaksaa (muutakin kuin liikkua ja liikkua ja treenata) ja kokee että elämä on elämisen arvoista-

Viiwi sanoi:
1. ateria heti herättyäni klo 10.00: puuro (1 dl ruislesehiutaleita), mehukeittoa (1dl l. 9 kcal), 2 kpl kalkkunaleikkeleitä (90 kcal/100g), kahvi laktoosittomalla maitojuomalla.
2. ateria klo 13.00: palautusjuoma (Reco2) treenin jälkeen

Minä vastaavasti kiinnitin huomiota tähän. Ennen treeniä kannattaa ottaa enemmän proteiinia.

Reinhardt, Faidra ja SannaK sanoivat kaiken oleellisen, näillä neuvoilla et voi menää harhaan :) Itse suosittelen myös lämpimästi vaa'an viskaamista lähimpään jorpakkoon (ja survomista syvälle, ettei tule kiusausta käydä hakemassa sitä takaisin...), sillä olet tosiaankin normaalipainoinen, enkä oikein jaksa uskoa (treenimääriäsi ajatellen), että sinulla olisi mihinkään suurempaan dieettioperaatioon tarvetta. Tärkeämpää olisi nyt tosiaan saada kroppasi toimimaan kunnolla -> lepoa ja lisää ruokaa, kuten tytöt tuossa aikaisemmin jo ohjeistivat!

Tiedän, että vaa'an orjuudesta vapautuminen ei välttämättä ole helppoa - kuten vakiopalstalaiset jo tietävätkin, itse elin vaa'an varjossa vuosikaudet, kunnes mitta alkoi pikkuhiljaa täyttyä, ja vajaa vuosi sitten, kun muutenkin siivosin elämääni, pistin myös vaa'an pihalle eikä takaisin ole enää tulemista :D Peili ja vaatteet kertovat riittävästi, edes mittanauhalla mittailua en juuri harrasta.

SannaK ilmaisi asian todella hyvin, tämän lauseen myös minä allekirjoitan täysin: Ei laihuus ole itsetarkoitus vaan se että on itsellä hyvä olla, jaksaa (muutakin kuin liikkua ja liikkua ja treenata) ja kokee että elämä on elämisen arvoista. :thumbs:

Huh, huh, pistää oikein puuskuttamaan tuollainen liikunnan määrä... ;) Mutta se yhdistettynä ilmoittamaasi syömiseen saa minut ainakin reagoimaan seuraavasti: SÄÄSTÖLIEKKI! Siis kroppasi on todellakin jumitunut johonkin hätämoodiin "apuataasmennääneikäenergiariitä,joten laitetaanpa kaikki toiminnot säästöliekille". Mikä johtaa siihen että painokin jumiutuu, riippumatta siitä miten vähän syöt. Eli minunkin neuvoni on: lisää ruokaa nassuun! Ja etenkin sitä hyvälaatuista (mutta hemmottelukin sallittu!). Ja tosiaan lepopäiviä kehiin, 2 päivää viikossa vaikka. Ja sitä ennen totaalilepoa, kokeile vaikka viikko, edes 3-4 päivää vaikka se vaikealta tuntuukin. Ei se kunto minnekään häviä, päinvastoin lihakset kiittävät huilista ja jaksat sitten taas vääntää!

Ja ylläoleva teksti ei ole pelkkää mutua, vaan omaakin kokemusta on. Elin minäkin, kuten Gilly, "vaa'an armoilla", liikuin kun hullu ja kituutin kaloreita. Ja olin väsynyt. Kunnes sain (vähän) järkeä päähän, menin vaakalakkoon, pyrin lisäämään ja parantamaan syömisiäni ja järkeistämään liikuntaa. Ja Hups, mitä tapahtui painon suhteen? No eipä paljon mitään, oikein pakottamalla sain muutaman tarpeellisen lisäkilon (anorektikko kun olen). Eli älä pelkää sitä syömisen lisäystä, kun kroppa huomaa että sitä energiaa tulee, niin se uskaltaa myös sitä käyttää! Ja jos painonlasku vielä on tähtäimessä, niin sekin onnistunee helpommin kun keho on poissa säästöliekkimoodista, eli uskaltaa luottaa siihen että energiansaanti on turvattu, mikä johtaa siihen että kulutus kasvaa.

No olipa taas tosi tieteellistä :david: mutta toivottavasti tajusit. Tsemiä syömisen kuntoon laittamiseen ja sitä myötä sen muutaman kilon tiputtamiseen (joka tuskin kohdallasi tosin on tarpeen).

Nikoliina puhui asiaa säästöliekistä..

Esimerkkinä elävästä elämästä -tosin mulla toi eteni sairastumiseen asti: kolme vuotta sitten olin tähän aikaan luuta ja nahkaa -ja omasta mielestäni järkyttävän kokoinen ja näköinen läski. Tilanne on korjaantunut ajan, lukuisten retkahdusten, yritysten, epäonnistumisten jne kanssa parempaan ja parempaan suuntaan. Olen oppinut syömään säännöllisemmin ja perehtymisen jälkeen tietämään mitä pitää syödä ja miksi, ja miten saisin kehoni palautettua "normaaliin" tilaan ...ja ennenkaikkea tajuttuani ettei lihas voi kasvaa ellei syö.

Mutta.. Vaikka tiesin, että söin aivan liian vähän, oli shokki huomata miten olemattoman vähän söin "hyvinä ja onnistuneina" päivinä -> n.600-700kcal. Ja kyllä, paino pysyi sinnikkäästi samoissa lukemissa, vaikka "normaalille" ihmiselle toi olisi kauhea nälkäkuuri. Vielä kun ton suhteuttaa treenimäärään (4krt sali +5-6 aerobista viikossa), hälytyskellot soivat entistä kovemmin.

Sain viimein nostettua mirrin pöydälle: sain viimein varattua ajan ravinto-ohjaukseen ammattilaiselle, joka todella tietää mitä tekee. Suunniteltiin, miten lähteä lisäämään ja hilaamaan määriä ylöspäin. Mulla ei ole ollut aikoihin kokonaisvaltaisesti niin hyvää oloa kuin tuon istunnon jälkeen. Rauhoittaa todella kun tiedän että koko härdelliä seuraa sellainen ihminen, joka todella osaa asiansa. En osaa edes pelätä lihovani -sitäpaitsi ekan muutaman viikon jälkeen pari kiloa katosi mystisellä tavalla taivaan tuuliin. Normaalisti olisi ollut jatkuvasti tukkanuottasilla sen kirotun vaa'an kanssa. Lisäksi treeni kulkee paremmin kuin koskaan, painot on lupaavassa nousussa ja energiaa tuntuu riittävän kaikkeen. Jopa lihaksissa on ehkä pieniä ulkoisia merkkejä paremmasta. Ainoa mikä harmittaa on se, etten tehnyt tuota jo kauan sitten.

Kiitos kaikille kannustuksesta! Tuntuu, että olen hyvissä käsissä :worship:
Eilen sain jo hilattua ruokamäärän 2200 kcal. Olin kuitenkin vielä eilen aamulla salilla, joten perusteellinen parannus on vasta tänään käynnistynyt, ja päätin aloittaa täydellisen lepoviikon. Viimeksi olen pitänyt viikon levon... hm... about kaksi vuotta sitten, joten tää koettelee kovemmin kuin pahinkin viikon supertreenaus. Yritän pitää mielen korkealla ajattelemalla, että se on ainoastaan eduksi mun projektissa.
Millaisella ohjelmalla mun kannattaisi aloittaa sitten viikon päästä treenausta, kun pelkään, että jos jatkan samaa rataa kuin ennenkin niin olen pian taas suossa? Kuinka usein aerobista ja minkä kestoisesti, ja miten lepopäivät tulisi ajoittaa (peräkkäin vai ei, jos niitä on kaksi viikossa? Mikä ruokamäärä sitten olisi sopiva tällaisessa hieman aiemmasta kevyemmässä treenauksessa?
You're the best!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom