Yhteenvetoa tähänastisista kokemuksistani ja kokeiluistani vaihtoehtona juoksemiselle:
- crosstrainer: tosi kova ja johtaa tällä hetkellä, kunhan vastusta iskee tarpeeksi. Onnistuu myös 20 sek lyhytsyklityksellä, kun varaa pari kierrosta kiihtyvyyteen
- kuntopyörä: toimii, mutta tuntuu vaativan edellistä pidemmän syklin itselläni, 30 sek vähintään. Sopinee
Little methodin hiittiin paremmin kuin Tabatalle (ks. myös sama linkki). Ei vedä niin piippuun kuin cross, vaikka viimeksi oli muka n. 203 syke rankan pätkän jälkeen (olen kolmekymppinen, joten lienee lähellä maksimisykettäni, tai sitten mittari heitti)
- hiihto: 20-30 sek HIITeihin ei mulla oikein toimi huonon kiihtyvyyden takia, mutta Little methodiin erinomainen. Paitsi jos tulee alamäki :D
- uinti: toimii teoriassa, mutta mun uimataidoilla käytäntö vaihtelee... Altaanmitan kroolauksella pääsee kyllä samoihin oksennusfiiliksiin kuin juosten, mutta ongelmana on, että etenkin siinä überhengästyneessä tilassa haukkaan herkemmin nestettä keuhkoon ja silloin harjoitus on pakko keskeyttää.
- vesijuoksu: itselläni ainakin tekniikka rikkuu, jos tikitän hirveän nopeasti -> ei toimi HIITiin
- soutulaite: ongelma voi olla tekniikassani tai lyhyydessäni, mutta soutaminen tuntuu menevän sen verran pienen liikeradan nylpytykseksi etten saa siinä HIIT-tuntua, en vain pääse tarpeeksi kovaan vauhtiin.
Tällä hetkellä en polttele rasvaa vaan nostan hapenottokykyä tällä, joten myös päivä-HIIT on kokeiltu. Kunhan syömisestä on 2-3 h (riippuen paljonko tuli syötyä), onnistuu itselläni ihan hyvin. Yläkropan treenipäivänä tuntuu ihan ok:lta (kunhan ajoittaa salin ja HIITin eri puolille päivää), mutta jalkapäivään yhdistäminen ei tunnu mukavalta.