HIIT mäessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ogrsh
  • Aloitettu Aloitettu
Eli siis lueskellessani noita Hiit sivuja niin tuli mieleen, että voisikos tuolta HIIT:iä soveltaa mäessä juoskenteluun. Mäen juoksisi "spurttina" aina ylös ja sitten kevyttä hölkkää alas? Sitten pikkuhiljaa vaikka lisää ylös-alas-kertoja tai menee jyrkempään mäkeen.. Täällä lähellä kun on paljon erilaisia, pituisia ja jyrkkiä mäkiä täällä.. ja onhan tuolla metässä vielä kaikki kivat kalliot missä olis kiva aamulla kirmata. Eli siis että ihan mitä olette mieltä, saavuttaisiko tämmöiselle läheskään samaa tehoa kun normaalilla HIIT:llä? jotenkin vaan tuntuu että mäen ylös spurttaaminen on miellyttävämpää kuin tasaisella maalla spurttaaminen... :)

itse sahasin jonkinaikaa hiittiä ylämäkeen. Varsin tehokasta. Happi loppui muutamalla spurtilla. Melko helposti alamäkeen hölkkäys vaihtui alamäkeen kävelyksi. Aluksi varmaan kannattaa harrastaa loivemmassa mäessä ;)

Itse juoksen hiitin mäkisessä maastossa(harjulla), jossa on yksi isompi, jyrkempi mäki ja muutamia pienempiä. Kunto kun ei muutenkaan ole mitään terästä ottaa tuo todella koville, mutta niinhän se kuuluukin.

Jos se mäki nyt sattuu olemaan sen verran korkea, ettei ihan kymmenessä sekunnissa ylös ponkaise, niin kokeile ihmeessä. Takuulla tuntuu ja toimii.

noniih.. lähenpä tästä sitte tonne mettään kokeilemaan ensin vähän pienemmällä mäellä että miltä se tuntuu.. vedän niitä ylös-alas-kertoja sitte niin paljon että tulee se 4min täyteen :rolleyes:
riippuen miltä tuntuu niin sitten illalla kokeilemaan pidempään mäkeen, raivolla se menee :curs:

EDIT: AARGH! :D vähän loistava tunne. Ei herrajumala mikä polte jalois. uskaltaiskohan tätä tehä useemmin ku 3x/vko. ku nyt en pääse punttikselle taas kuukauteen niin voisin tätä tehä useemmin ja ei niin väliä jos vähän lihaksiakin palaa. sitten pääsen taas kunnolla treenaamaan salille puhtaalta pohjalta :evil:. jos vaikka vähän taas laihtuiski ;)

Mun mielestä sprintti ylämäkeen ja kävely alamäkeen. Ainakin itellä ottaa jalat(penikat?) muutenkin lenkkeilystä iskua turhan paljon ni koitan alamäet tulla mahdollisimman rauhallisesti.

Originally posted by Ogrsh
Eli siis lueskellessani noita Hiit sivuja niin tuli mieleen, että voisikos tuolta HIIT:iä soveltaa mäessä juoskenteluun. Mäen juoksisi "spurttina" aina ylös ja sitten kevyttä hölkkää alas?

Toimii myös täällä, tosin en jaksa samaa mäkeä hinkata edestakaisin, vaan juoksen normaalilla mäkisellä pururadalla kaikki ylämäet sprintaten ja alamäet/tasamaastot hölkkää.

Ei tietty ole ihan yhtä hyvin mitattavissa kehitys noin, mutta mukavampaa kuitenkin kun maisemat vaihtuu.

Muutama intervallien hienouksista ymmärtämätön hölkkäri on katsonut hiukka pitkään kun olen painanut ensin täyttä munaravia ohi ja sitten taas hidastanut ja juuri kun tyyppi on päässyt rinnalle niin olen pistänyt taas isoa vaihdetta silmään. Tätä sitten toistetaan n-kertaa peräkkäin ;)

Kuulostaa hyvältä :thumbs:! Palaako HIIT:illä herkästi myös lihakset jos käy samalla myös salilla? Vois dieetillä kokeilla tota!! :kippis1: Menikse jotenki niin et 20sek kevyttä (esim. hölkkää) ja sit 20sek kovaa (spurtti) niin kauan et tulee 4min täytee 3xvko?

Back
Ylös Bottom