HIIT kyselyja, taas.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gixxer
  • Aloitettu Aloitettu
Kattelin searchilla tietoja tuosta mutta oli rönsyillyn niin moneen aiheeseen joten ajattelin laiskotella ja kysyä uudella topicilla.

Eli HIIT sykerajojen mukaan vedot pitäisi tehdä 90% maximisykkeestä ja hölkkävaihe 50% maximisykkeestä, eli onko kellään tietoa siitä onko haittaa tehdä vedot miltei 100%, koska tuo 90% tuntuu aika kevyeltä vetoharjoittelussa, jossa yleensä olen tottunut vetään loppuun asti, peruslenkeilläkin tulee yleensä ainakin kerran vedettyä spurtti täsillä, samoin 50% palautteluhölkkä tuntuu matalalta, tosin epäilen ehtiikö tuo syke laskea noin alas vaikka kävelisi sen 30sec. Vai juoksenko itse vaan liian kovilla sykkeillä normaalisti...

Harrastaako porukka mitään muuta aerobista sitten enää, jos vetää 3x HIIT/vko, ja meinaako heittää ylikunnon puolelle. :hyper:

Joskus kun olen juossut enemmän niin tuli intervallia tehtyä noin 1 harjoitus kahdessa viikossa muiden lenkkien lisänä (oli tosin vähän pidempi, noin 30min), ja jo sen tuntui aika rankalta, saati että sen tekisi 3 kertaa viikossa... :urjo: :curs:

Oma HIITtini perustuu siihen, että ajanoton sijasta juoksen rappusia jotka vievät tuonne maan alle, parkkihalliimme. Askelmia on 108, eli ihan helvetin tarpeeksi jotten jaksaisi juosta IHAN täysillä. Menen sitä vauhtia kun jalat kantaa, eli loppua kohden lähes kävellen. Eli vauhdilla ylös, takaisin alas ja uusiksi.
Tauoista sen verran että juoksen aina kaksi päivää, pidän päivän tauon juoksemisesta, ja juoksen taas 2 päivää. Aloitin juoksemalla 2x rappuset, nyt juoksen 7x.
Eli oma syklini on seuraavanlainen (nollat ovat lepopäiviä):
2+2+0+3+3+0+4+4+0+5+5+0+6+6+0+7+7+0+8+8+0+9+9+0+10+10+0+11+11+0+12+12+0+13+13+0+14+14+0+15+15

Eli juostua tulee 4-5krt viikossa. Pelkään ylikuntoa melkoisen paljon. Onko kellään mitään neuvoja?
Joku mainitsi josstain threadissä heraproteiinin vetämisen ennen HIITtiä?

Mitataanko toi 30 sekuntia siitä, kun syke esimerkiksi laskee tohon 50% maksimista, vai heti, kun rupeaa hidastamaan vauhtia tosta 90% sykkeestä?

CiioN sanoi:
Mitataanko toi 30 sekuntia siitä, kun syke esimerkiksi laskee tohon 50% maksimista, vai heti, kun rupeaa hidastamaan vauhtia tosta 90% sykkeestä?

Munkin on vahan noudattaa tota 50% jaksoa, vaikka tiputan hitaaseen hölkkävauhtiin sprintin jälkeen, niin syke on vielä 150-160 kun on aika lähteä repimään taas.

Eli osaisko joku kertoa että onko tuon 30sec hitaan tarkotus laskea syke selvästi alemmaksi, vai onko vain tärkeätä hölkätä koko ajan vaikka syke ei laske sillon alle 70-80% koko harjotuksen aikana?

Ajattelin nimittäin ny alkuun ainakin kävellä nuo hitaat jaksot, saapahan sitten revittyä lujempaa nuo sprintit.

En viitsinyt aloittaa uutta threadia asiasta kun monenlaisia kokemuksia luin asiasta..sellaista vaan kysyisin että mitä kannattaisi tehdä,tilanne tämä:

Aloitin hiitin tuossa viime viikolla eli nyt olen menossa 6min kohdalla.
Teen hiitin salin kuntopyörällä, ja ongelmana syke.
Tosin pyörän sykemittari voi arpoa omiaan mutta luulisin sen nyt suurinpiirtein näyttävän oikean tapaista sykettä

"hölkkä" jakson aikana syke on 130 luokkaa ja nopean jakson aikana noin 150.
Olen 21v ,painoa noin 95kg,pituutta 188cm ja perus kuntoni oli ok ennen hiitin aloittamista,cooperissa 3000m.

Pyörän vastustasot ovat 1-16,itse käytän tasoa 14 ja viimeiselle minuutille laitan maksimivastuksen ja puristan kaikki mehut irti.Teenko jotain radikaalisti väärin vai mitä pitäisi muuttaa että saisin sykkeen korkeammalle,mikä lienee koko homman idea.
Olen lukenut tuon musclemedian hiit jutun monesti läpi ja idea on päivänselvä, mietin vaan pitäisikö hommata luotettava sykemittari ranteeseen vai...
Kun koko homma on ohi niin syke palautuu aika nopeasti 70-90 välille noin 4-5min jälkeen. :jahas:

Kumma homma sinänsä että syke näyttää hiitin loputtua vain 140-150 vaikka tuntuu ettei pystyssä pysy ja sydän takoo kuin viimeistä päivää.

Neuvot ja vinkit tervetulleitä :)

default sanoi:
Kumma homma sinänsä että syke näyttää hiitin loputtua vain 140-150 vaikka tuntuu ettei pystyssä pysy ja sydän takoo kuin viimeistä päivää.

Ja sykkeen mittaat sillä pyörän mittarilla? Pyörän mittarin lukema kannattaa unohtaa saman tien..

Mietin kanssa itse tuota portaikkoa. Tänään aamuaerobisten päätteeksi kun tulin kotosalle, oli hissi jossain korkeuksissa niinpä päätin juosta rappuset ylös naapureiden mieliksi.

Ongelma on vaan siinä, että rappusissa on kerrosten väleillä tasanteet, joten kokoaikaa ei pääse keskittymään olennaiseen. Mietin tuossa sitten, että jos laittaisin nilkkapainot (sain joskus joululahjaksi, 2.3kg kipale) ja kisaisisi tuon 9 kerrosta portaita aamulla ensimmäiseksi, niin olisiko siinä sitten sopivasti HIIT:iä niinä neljänä aamuna kun ei salille pääse?

setae sanoi:
Ongelma on vaan siinä, että rappusissa on kerrosten väleillä tasanteet, joten kokoaikaa ei pääse keskittymään olennaiseen. Mietin tuossa sitten, että jos laittaisin nilkkapainot (sain joskus joululahjaksi, 2.3kg kipale) ja kisaisisi tuon 9 kerrosta portaita aamulla ensimmäiseksi, niin olisiko siinä sitten sopivasti HIIT:iä niinä neljänä aamuna kun ei salille pääse?

Suosittelen pitämään kiinni kaiteesta. :D Siitä saa aika nopeesti refleksillä kiinni, vaikka vain liu´uttais kättään kaiteella, mikäli mennee jalat sekasi! Varsinkin alaspäin mennessä.

Gixxer sanoi:
Munkin on vahan noudattaa tota 50% jaksoa, vaikka tiputan hitaaseen hölkkävauhtiin sprintin jälkeen, niin syke on vielä 150-160 kun on aika lähteä repimään taas.

Eli osaisko joku kertoa että onko tuon 30sec hitaan tarkotus laskea syke selvästi alemmaksi, vai onko vain tärkeätä hölkätä koko ajan vaikka syke ei laske sillon alle 70-80% koko harjotuksen aikana?

Ajattelin nimittäin ny alkuun ainakin kävellä nuo hitaat jaksot, saapahan sitten revittyä lujempaa nuo sprintit.

mun mielestä homman nimi on nimenomaan pitää nuo sykkeet kohtuu korkealla koko ajan,että teho perustuu nimenomaan siihen...iten teen ton yllä mainitussa linkissä olevan taulukon mukaan,neljäs viikko menossa ja homma toimii kuin tauti...

Mikä tää nyt sitten on? Kellään kokemusta?

http://exrx.net/ExInfo/HIIT.html

Suosittelee neljän minuutin taukoja perustuen kreatiinifosfaattitasojen palautumiseen, jolloin seuraavat vedot tehtäisiin taas "täysillä":

"It is known that the energy needs for sustaining maximal exercise of very short duration are largely met by the creatine phosphate breakdown such that its concentration decreases to almost zero at the end of maximal exercise leading to exhaustion. An almost complete creatine phosphate recovery is normally observed within rest periods lasting about 4 minutes following repeated maximal exercises of short duration." (Tremblay, et al., 1994)

wiquel sanoi:
Suosittelen pitämään kiinni kaiteesta. :D Siitä saa aika nopeesti refleksillä kiinni, vaikka vain liu´uttais kättään kaiteella, mikäli mennee jalat sekasi! Varsinkin alaspäin mennessä.

Ylöspäin mentäessä ei paljoa kaiteisiin koskettu, kaikki 9 kerrosta menikin helpolla, joskin jalat jostain kumman syystä tuntuivat raskailta. Olin sitten takaisin alas lähdössä, kun yhtäkkiä pari porrasta astuttuani pulssi hyppäsi kattoon (tai silloin vasta huomasin sen), ja meinasin tuupertua siihen portaisiin. Laskeuduin rauhallisesti takaisin 6. kerrokseen (jossa asun), ja lopetin homman. Pulssi hakkasi ihan tajuttomasti vielä pitkään..

Lienee painojen takia vai mikä oli, mutta aika hurja oli tuo efekti. Porraskiipeily-laitteita käytän salilla usein (8min, josta 2min maksimi, 2min palautus, 1.5min maksimi ja 2.5min palautus tasolla), mutta mitään vastaavaa efektiä ei ole ennen tapahtunut. No, maanantaina kokeilen sitten uudestaan.

Back
Ylös Bottom