HIIT ja yöprode

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JiiPee22
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämä menee varmaankin sarjaan tyhmät kysymykset, mutta kysympä nyt kun en tunnu löytävän kunnon vastausta. Tarkoitus olisi siis aloittaa HIIT huomenna, kun on tota laardia päässyt kerääntymään hieman liikaa. Tavaksi on tullut että kun herään yöllä kuselle, niin otan ennen takaisin nukkumaan menemistä noin 20-30g maitoproteiinia ja rypsäriä. Mitään tarkkaa heräämistä ei ole, mutta joskus tulee vedettyä toi yöprode 2-3 tuntia ennen varsinaista heräämistä. Kannattaako siis jättää toi yöprode pois niiltä öiltä, jota edeltävänä aamuna olis tarkoitus HIIT:tailla kuntopyörällä? :evil:

Enpä näe siihen syytä, että drinkki pitäisi jättää ottamatta. Sanoisin jopa, että drinkistä on hyötyä pienempänä HIITin aikaisena ja jälkeisenä kataboliana.

Edit: Huomaa myös, ettei HIITistä saa lisähyötyä, vaikka sen tekee aamuaerobisena. Eli jos ei ole muuta syytä lähteä aamulla juoksemaan, voi sen jättää vaikka iltapäivälle.

Edit: Huomaa myös, ettei HIITistä saa lisähyötyä, vaikka sen tekee aamuaerobisena. Eli jos ei ole muuta syytä lähteä aamulla juoksemaan, voi sen jättää vaikka iltapäivälle.

Hmm... Onkos jotain joka voisi vahvistaa tämän tiedon? Miksei HIIT toimisi aamulla jos vaikka 30min kuntopyörää sopivalla sykkeellä toimii?

Omskakas sanoi:
Enpä näe siihen syytä, että drinkki pitäisi jättää ottamatta. Sanoisin jopa, että drinkistä on hyötyä pienempänä HIITin aikaisena ja jälkeisenä kataboliana.

Eikö sen HIITin pitänyt nimenomaan aamulla polttaa enemmän rasvaa kun hiilarit yön aikana katoaa kehosta tjsp.

Minähän en asiasta faktaa osaa sanoa, mutta näin luin pakkikselta :)

Olen sitä mieltä että kyllä se Hiit aamulla toimii juuri sen tyhjän hiilarivaraston takia paremmin kuin esim illalla.
Sitten aamuaerobisen niin lenkkeilyn kuin hiitinkin rinnastaisin samaa asiaa ajaviksi mutta vaan erilaisiksi treenimetodeiksi. Ja kummallakin on tosiaan tarkoitus polttaa rasvaa juuri hiilarit varastot tyhjinä.
Olen ihan samaa miettinyt että onko suurtakaan merkitystä tuolla yöprodella jos sen ottaisi joku 2-3 tuntia ennen itse aerobista varsinkin jos siinä hiilarit lähes nolla. Itse ehkä jättäisin myös rasvat pois siitä.

Nyt joku "guru" vahvistamaan faktan että haittaa vai hyötyä yöllä otetusta prodesta aamuaerobisen kannalta rasvojen polttoon? Muussa tapauksessa ainakin on yöprode juuri hyödyllinen mutta,mutta.... rasvojenpoltossa miten käy siinä??

japa sanoi:
Olen sitä mieltä että kyllä se Hiit aamulla toimii juuri sen tyhjän hiilarivaraston takia paremmin kuin esim illalla.

Mietipä vielä kerran. HIIT siis on korkean intensiteetin intervalliharjoitusta, joka on suhteellisen lyhytkestoinen, yleensä alle 20 min ainakin omalla kohdallani. Kovan intensiteetin harjoitus taas polttaa nimenomaan hiilareita - siis ei rasvaa - eikä se riipu enää suoritusajankohdasta. HIITin teho taas perustuu kovan intensiteetin aikaansaamaan jälkipolttoon, ei niinkään itse suorituksessa kulutettuihin kaloreihin.

Ainakin itselläni HIITin intensiteetti kärsii, jos sen suorittaa aamulla. Johtunee juuri alhaisista hiilarivarannoista, joita siis suoritukseen kipeästi tarvitaan. En itseasiassa usko aamuaerobiseen yhtään. Voit halutessasi etsiä mielipiteeni moisesta ajanhukasta "treeni ja ravinto" -osiosta hakusanalla "antiaamuaerobinen".

Edit: Linkki mainitsemaani threadiin.

Omskakas: Tuo postauksesi(linkki) on jotenkin päässyt menemään ohi silmieni no ei siinä mitään...
Onhan siinä ihan hyviä pointteja mutta kumoat tuolla kaikkien mainostaman ja kehuman aamuaerobisen harjoittelun. No kuitenkin tuossa on lähinnä sinun omaa mutua vaan asiasta vai ?
No sittenhän tuolla yöprodella justiinsa kumotaan tuota eka väittämääsi vai ? Ja sitähän voi sitten lisää kumota sillä että ottaa heraa ennen sitä aamuaerobista tai hiittiä.
No kukaan ei juurikaan ole todistanut muutakaan kuin kokemukset niin minulla kuin monella muullakin on että aamuaerobinen on polttanut rasvaa. Mihin väliin sitten sijoittaisit sen aerobisen jolla tarkoitus polttaa rasvaa?
Aamulla ei jaksa... se on vaan tottumis kysymys. Itse taas olen duunissa pari kertaa viikossa iltavuorossa joten ei paljoa nappaa taas ilta kymmenen jälkeen lähteä lenkille. Samoin aamuvuorojen jälkeen olen aika poikki. Aamulla taas itselläni sujuu kaikki liikunta paremmin kuin illalla. Illalla ei jaksa.
Varmasti pääsee tiukkaan kuntoon ilman aamuaerobistakin mutta miellän sen itselleni ainakin myös ihan muustakin syystä tärkeäksi osaksi kuntoiluani. Lenkkeily+hiit antaa itselleni muutakin kuntoa sekä raitista ilmaa.

IMO juo ihan rauhassa, etköhän saa siitä huolimatta rasvaa poltettu ihan kiitettävästi.

japa sanoi:
Omskakas: Tuo postauksesi(linkki) on jotenkin päässyt menemään ohi silmieni no ei siinä mitään...
Onhan siinä ihan hyviä pointteja mutta kumoat tuolla kaikkien mainostaman ja kehuman aamuaerobisen harjoittelun. No kuitenkin tuossa on lähinnä sinun omaa mutua vaan asiasta vai ?

Omaa mutua ei ole periaatteessa kuin se, ettei aamulla jaksa. Koko aamuaerobinen-buumi itsessään perustuu väärille olettamuksille ja sille, että ammattikehonrakentajat käyttävät sitä. He voivat harrastaa tuntikaupalla aerobista vähillä glykogeenivaroilla pelkäämättä kataboliaa, koska "voisilmä" blokkaa tehokkaasti kortisolin kataboliset vaikutukset. (saanko sanoa tuon verran tällä osastolla?)

No sittenhän tuolla yöprodella justiinsa kumotaan tuota eka väittämääsi vai ?

Aivan. Ks. eka postaukseni tähän trediin.

No kukaan ei juurikaan ole todistanut muutakaan kuin kokemukset niin minulla kuin monella muullakin on että aamuaerobinen on polttanut rasvaa. Mihin väliin sitten sijoittaisit sen aerobisen jolla tarkoitus polttaa rasvaa?

Ei ole niinkään väliä, mitä poltetaan itse suorituksen aikana, koska keho tasoittaa hiilari-rasva -suhteen myöhemmin. Kysy Anssilta, jos et usko. :) Itse tykkään tehdä aerobisen noin 2 tuntia kevyehkön aterian jälkeen. Vuorokaudenajalla ei niin väliä.

Aamulla ei jaksa... se on vaan tottumis kysymys. Itse taas olen duunissa pari kertaa viikossa iltavuorossa joten ei paljoa nappaa taas ilta kymmenen jälkeen lähteä lenkille. Samoin aamuvuorojen jälkeen olen aika poikki. Aamulla taas itselläni sujuu kaikki liikunta paremmin kuin illalla. Illalla ei jaksa. Varmasti pääsee tiukkaan kuntoon ilman aamuaerobistakin mutta miellän sen itselleni ainakin myös ihan muustakin syystä tärkeäksi osaksi kuntoiluani. Lenkkeily+hiit antaa itselleni muutakin kuntoa sekä raitista ilmaa.

Näin on. Kukin tekee tavallaan. Alkuperäinen pointtini oli vaan, ettei HIITistä saa lisähyötyä aamulla tehtäessä.

Ei ole niinkään väliä, mitä poltetaan itse suorituksen aikana, koska keho tasoittaa hiilari-rasva -suhteen myöhemmin. Kysy Anssilta, jos et usko.
Ahaa? Selitätkö vähän tarkemmin tätä? On siis sama, onko mahassa ruokaa kun tekee aerobista, vai koskeeko tuo vain HIITiä? Maalaisjärkeni on vain sanonut, että vararavintoa (kehon rasvaa) käytetään vain, jos "normaali"ravintoa ei ole saatavilla.

T. Vatsakumpua sulatteleva

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
gid sanoi:
Ahaa? Selitätkö vähän tarkemmin tätä? On siis sama, onko mahassa ruokaa kun tekee aerobista, vai koskeeko tuo vain HIITiä? Maalaisjärkeni on vain sanonut, että vararavintoa (kehon rasvaa) käytetään vain, jos "normaali"ravintoa ei ole saatavilla.

Siis, jos aerobisen aikana poltetaan suhteellisen paljon hiilihydraattia, keho kompensoi polttamalla levossa enemmän rasvaa ja toisinpäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom