Hiirikäsi

heissan!

Ei paljoa naurata, oikea käsi on ihan jumalattoman kipeä ja niskatkin on jumissa. Kaikki alkoi ihan pienestä pakotuksesta ranteessa ja nyt muutama kuukausi myöhemmin on koko käsi ihan p*skana. Syynähän on huono työskentelyasento tietsikalla...

Mitähän tälle voisi tehdä? Olen löytäny netistä jumppaohjeita hiirikäden ehkäsyyn mutta ei auta enää... Hiirtä oon opetellu käyttämään vasemmalla kädellä, muttakun kaikki jutut ei onnistu vasurilla. Tentissä oli tuskaa kirjoitella vastauksia kun särkee kättä niin pirusti. Mobilat ei auta. Miten tän kivun saa pois?!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi keino ennaltaehkäistä tuommoset vaivat on vaihdella hiirikättä aika ajoin. Tottumiseen menee hieman aikaa, mutta eipähän niin helposti tule ranneongelmia.

Siis jos kyseessä on ns. Hiirikyynärpää, niinkuin joistakin kertomistasi oireista voisi päätellä, niin siihen löytyy kyllä hoitokeinot:)

Tähän kannattaa kokeilla esim. jääpalahierontaa, friction-hierontaa(nämä kaksi hierojalla toki). Myös tenniskyynärpäätuki auttaa. Ja kuten itsekin mainitsit niin ne taukojumpat ja venytykset auttaa toki myös, jos oireet jatkuvat hoidoista riippumatta (yli puoli vuotta) voidan vaiva myös operoida.

Tässä siis vähän evästystä mikäli vaivasi todellakin on tuo hiiri/tenniskyynärpää:)

fysio voisi varmaankin diagnosoida tarkemmin

Originally posted by Tomi
99 % varmuudella kyseessä on karpaalitunnelisyndrooma. Google kertoo lisää aiheesta.
Mulla ainakin tohtorisetä diagnosoi aikanaan samat oireet jännetupin tulehdukseksi. Pariin viikkoon ei voinut edes autoa ajaa kun vaihteiden vaihtaminen toi vedet silmiin. Ensin lepoa ja sitten kunnon työasento, tuki ranteelle ja hiiri vasuriin.

Vamman auheutti muutama vajaan sadan tunnin koodausviikko putkeen duuniuran alkuaikoina.

Originally posted by Bellezza
Syynähän on huono työskentelyasento tietsikalla...

Kipujen karkoituksesta on osaa sanoa mitään, mutta hommaa nyt hyvänen aika kunnon tietokonepöytä ja tuoli. Jos nämä löytyvät jo niin vika on sitten käyttäjässä ;) Paskalla pöydällä mäkin saan käteni hetkessä kipeeksi, mutta kunnon pöydällä ei ole pienintäkään ongelmaa ilmennyt.

Mulla oli jännetupin tulehdus, joka leikattiin tuossa pari vuotta sitten. Syynä 10 vuotta jääkiekkoa, salibandya ja hiiren käyttöä. Leikkaus auttoi jonkin aikaa kunnes vamma uusiutui, tosin paljon lievempänä. Pidin myös sellaista rannetukea jokusen vuoden, ja kyllähän sekin ihan hyvä vaihtoehto on, jos ei halua mennä mennä leikkaukseen.

Aikoinaan minulla oli samanlaisia ongelmia nimenomaan hiirikäden ranteessa. Löysin paikallisesta atk-liikkeestä rannetuellisen hiirimaton (tuessa sellainen geelitäyte), jonka jälkeen ei ko. vaivaa ole enää esiintynyt. :joulu6:

Originally posted by Bellezza
heissan!

Ei paljoa naurata, oikea käsi on ihan jumalattoman kipeä ja niskatkin on jumissa. Kaikki alkoi ihan pienestä pakotuksesta ranteessa ja nyt muutama kuukausi myöhemmin on koko käsi ihan p*skana. Syynähän on huono työskentelyasento tietsikalla...

Mitähän tälle voisi tehdä? Olen löytäny netistä jumppaohjeita hiirikäden ehkäsyyn mutta ei auta enää... Hiirtä oon opetellu käyttämään vasemmalla kädellä, muttakun kaikki jutut ei onnistu vasurilla. Tentissä oli tuskaa kirjoitella vastauksia kun särkee kättä niin pirusti. Mobilat ei auta. Miten tän kivun saa pois?!

Ja vielä istut koneella??!

Kokeile aluksi ostaa kunnon hiiri, kunnon hiirimatto ja kunnon rannetuki. Käyttömukavuus on jotain ihan muuta kuin parin euron romuissa.

No niin, nyt on rannetuki näppiksen ja hiirimaton edessä ja yritän istua ihan kunnolla. Ilman tietsikkaa en pysty elämään, varsinkin kun tuli netti niin koneen ääressä tulee vietettyä PALJON aikaa. Toki tää kone on kätevä opiskelunkin kannalta :)

Hyvää joulua kaikille! :joulu6:

:offtopic:
Lumitöitä oli kiva tehdä, tuli ihan kunnolla kuumakin! Onneks on neliveto että pääs käymään kaupassa kun tuota kotikujaa ei oo vieläkään aurattu.

Duunipaikalla on joskus hommattu ihmisille rannevaivojen vuoksi sellaisia joystickejä. Siis näyttävät joltain ihan kuusnepan ilotikulta mutta toimivat hiiren tavoin. Ihan fysioterppa suositteli.

ergonomy.gif

Mua on viimeaikoina alkanu kans häiritä hiiren käyttö... Tuntuu että oikee käsi ois jotenki vammanen eikä sillä oo hauska liikutella hiirtä... Siis tää on totta: Tuntuu niinku käsi ois VAMMANEN ja hiirenkäyttö tuntuu epämiellyttävältä!!!

:wanha: :wanha: :wanha: :haart: :arvi: :4:

Minua ihmetyttää se, ettei minulle tule kovinkaan usein käteen mitään oireita, vaikka käyttäisin tietokonetta useita tunteja päivässä. Lienenkö niin karaistunut jo. :)

Tässä ohjeet:

-Laita näppis ja hiirimatto niin kauas pöydän reunasta, että voit pitää kyynärpäät pöydällä ->> olkapäät ja hartiat pysyvät rentoina.

-Liu'uta perse alas penkillä, niin että yläselkä on tuolin selkänojassa ja ristiselkä on tyhjän päällä. Pidä selkäranka suorana, ns. maastaveto asennossa. Pidä pää sellaisessa asennossa että niskalihakset voivat olla rentoina. Eli pyrit mahdollisimman löhömäiseen asentoon ->> selkä & niska pysyvät rentoina.

Meikällä on joku ikivanha paskapöytä ja kirjaston poistomyynnistä ostettu natiseva puutuoli jossa on käsinojat. Lihasvaivat ovat aika mitättömiä, mitä nyt hiirikäden puoleinen epäkäs on pikkasen jumissa, mut muuten ei oireita.

Jos työskentelet ATK alalla niin oon ottanu töissä hiirikädeksi vasurin ja sit kotona surffailuun oikean. Meni joku viikko totutellessa mutta nyt toimii.

Tein tän hiirimatosta aiheutuvan ihottuman takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom