Hiilihydraatit palautumisjuomassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.K.L
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitäs mieltä olette semmosesta kun oon tässä nyt kuukauden verran tehnyt niin että oon käyttäny palautumisjuomassa pelkkää heraproteiinia ja ottanut hiilihydraatit (maltodekstriini) ennen treeniä?

Eli noin 1h-30min ennen treeniä oon juonu veteen sekoitettua maltoa ja jatkanu juomista treenin aikana. Tuntuu että treeniin on tullut tosissaan lisää tehoa ja jaksaa tehdä paljo kovemman treenin!

Oon kelannu että varsinkin siinä treenin lopulla nautittu malto alkaa imeytyyn vasta treenin jälkeen ja tämän vuoksi en enää ole lisännyt palautumisjuomaan maltoa. Mitä mieltä olette tästä?

Mitäs mieltä olette semmosesta kun oon tässä nyt kuukauden verran tehnyt niin että oon käyttäny palautumisjuomassa pelkkää heraproteiinia ja ottanut hiilihydraatit (maltodekstriini) ennen treeniä?

Eli noin 1h-30min ennen treeniä oon juonu veteen sekoitettua maltoa ja jatkanu juomista treenin aikana. Tuntuu että treeniin on tullut tosissaan lisää tehoa ja jaksaa tehdä paljo kovemman treenin!

Oon kelannu että varsinkin siinä treenin lopulla nautittu malto alkaa imeytyyn vasta treenin jälkeen ja tämän vuoksi en enää ole lisännyt palautumisjuomaan maltoa. Mitä mieltä olette tästä?

Reenin aikana ei kaiketi kannattais juoda juuri muuta kuin vettä, jos bodausreenistä on kyse. Muistaakseni elimistö rupee sit erittämään insua (?) tai jotain vastaavaa. Mikä ei sillä hetkellä oo lihaskasvun kannalta mitenkään erityisen hyvä juttu... testot tai kasvut laskee muistaakseni. En oo ihan varma, mutta tommosta muistelisin.

Suosittelen ottamaan ihan normaalisti heran ja malton palkkarina... jos kaipaa lisätehoja treeneihin ni kokeile jotain treenilataajaa & piristeitä tai ota puol tuntia ennen treeniä pelkkää heraa.

Ite otan c-vitamiinia 1000mg vajaa tuntia ennen treeniä piristeeks. Malto ei oo kovin hyvä vaihtoehto energiaks ennen treeniä koska se nostaa insuliinin aika kattoon nopeasti ja imeytyy nopeasti. Tästä seuraa luultavasti nuutuminen treenin aikana. Fiksuinta on tankata hiilaria ennen treeniä esim täysjyväriisillä, tai kaurapuurolla. Treenin jälkeen kannattaa ottaa maltoa ja heraa vaikka se 30-50g kumpaaki. Ja sit parin tunnin kuluessa treenin loputtua tasaisesti tankata sitä hiilihydraattia taas vaikka puuron, riisin ja vaikka hedelmien muodossa.

Reilusti nopeeta hiilaria ennen treeniä -> verensokeri nousee nopeesti -> erittyy reilusti insuliinia -> verensokeri laskee nopeesti alle lähtötason -> väsyttää -> ei jaksa reenata -> lihakset ei kasva -> vituttaa :(

Hmm, en ole kyllä havainnut minkäänlaista epänormaalia väsymistä treenin aikana. Päinvastoin, oon saanu treenattua tosi hyvin ja olen kuvitellut että se on johtunut juuri tuosta hiilareiden ottamisesta ennen treeniä ja treenin aikana.

Tosin olen alkanut muutenkin treenaamaa järjestelmällisemmin (entisen 1-jakoisen ohjelman sijaan), kuunteleen kehoa ja syömään paremmin, varmaan nämäkin auttavat jaksamiseen.

Hmm, en ole kyllä havainnut minkäänlaista epänormaalia väsymistä treenin aikana. Päinvastoin, oon saanu treenattua tosi hyvin ja olen kuvitellut että se on johtunut juuri tuosta hiilareiden ottamisesta ennen treeniä ja treenin aikana.

Tosin olen alkanut muutenkin treenaamaa järjestelmällisemmin (entisen 1-jakoisen ohjelman sijaan), kuunteleen kehoa ja syömään paremmin, varmaan nämäkin auttavat jaksamiseen.

Jos treeni kulkee paremmin kuin ennen niin jatka samaan malliin.Tosiaan tässä tapauksessa se pelkkä prode palkkarina on ihan hyvä vaihtoehto!

Voi toki olla että sun kohdallasi nopeammat hiilihydraatit toimivat paremmin. Mutta ota joka tapauksessa vaikka muutama hedelmä edes treenin jälkeen että saat hiilareita, koska keho on katabolisessa eli lihasta hajottavassa tilassa.

Jos se toimii, niin jatka samaa rataa!

Omat ruokailu-, palautus- yms. tietouteni ovat 90-luvun alusta, kun jaksoin vielä yrittää hifistellä. Silloin "totuutena" oli:

- pari tuntia ennen treeniä hitaita hiilareita
- heti treenin jälkeen nopeita hiilareita, esim. banaani
- noin tunti treenin jälkeen proteiinia

Tuolloin kukaan ei hörppinyt protskujuomia heti treenin jälkeen. Silloin väitettiin, että heti treenin jälkeen otettuna proteiini menee suurelta osin "hukkaan", koska silloin kroppa haluaa vain täyttää energiavarastot. Weiderin lehdissä (joissa on TOTUUS ;)) puhuttiin 45 minuutin "anabolisesta ikkunasta" -- tuon ajan sisään piti treenin jälkeen tankata hiilarit.

Tiedä sitten, onko nämä asiat oikeasti uudella tutkimuksella kumottu, vai onko kyse vain vaihtelevista "muodeista".

Joo ite huomannut saman, et jos vedän maltoa vähän ennen treeniä niin tuntuu että jaksaa paremmin..sit jos ei ota, niin tuntuu että alkaa pyörryttää varsinkin kovien sarjojen aikana, ja että paikat alkaa täristä=menee maitohapoille niin sanotusti.. tiedä sitten..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ennen treeniä on hyvä täyttää hiilari varastot sekä nauttia proteiinia että jaksaa treenata. Voimaharjoittelutreenin aikana ei elimistö tarvitse kuitenkaan muuta kuin vettä ja vain pitkäkestoisissa suorituksissa jotka lähenevät kahta tuntia on hyötyö hiilareiden nauttimisesta kesken reenin jos jaksamista ajatellaan.

Glykogeenivarastot kannattaa kuitenkin täyttää mahdollisimman nopeasti treenin jälkeen, koska silloin niiden täyttyminen on kaikkein tehokkainta ja rupeaa siitä sitten hidastumaan.

Kuitenkin joidenkin mielestä hiilareiden nauttiminen jo kesken treenin ja heti sen jälkeen on positiivisia vaikutuksia proteiinisynteesiin, hormonitasapainoon sekä tätä kautta lihaksen hypertrofiaan. Eli se insuliini "piikin" hyödyntäminen on todella tärkeää heti treenin jälkeen/aikana.

Itse rupean treenin loppu puolella jo hörppimään palkkaria. Olen nähnyt myös yhden ison kehonrakentajan tekevän niin ;)

Eli tankataan ne glykogeeni varastot jo hyvissä ajoin ennen treeniä että jaksetaan treenata ja hiilareita/proteiinia naamaan reenin loppu puolella tai välittömästi sen jälkeen.

Palautus juomassa oleva malto täyttää treenin jälkeen tippuneet hiilari varastot.

laita vaikka 1,5dl molempia.. itse laitan yleensä 1dl molempia. No vesimäärällähän ei oo pippelinkää väliä.. sen verra et tuntuu itestä hyvältä ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom