Hiilarit ja rasva erikseen?

Ikä
37
Moni on täällä tälläista väittänyt että hiilareita ja rasvoja ei tulisi nauttia samalla aterialla. Voiko joku kertoa että onko tästä jotain todellistakin hyötyä rasva% alentamiseen/kontrolloimiseen vai onko ihan :kakka: hifistelyä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo oon ollut itsekkin tuossa uskossa, mutta ei se kuulemma niin menekkään. Aterian kokonaisuus, eli ilmeisesti glykeeminen kuorma ratkaisee??

minä syön ainakin illalla pirusti rasvaa ja proteiinia, kun taas päivällä enemmänkin hiilaria..

olihan tuosta joku juttu siinä seiskan lääkäri-palstalla että rasvat menee ravinnoksi, joten hiilarit varastoituu.. uskoo ken tahtoo tuohon lehteen. :)

Pojat hei: KISS=Keep It Simple Stupid :D

Ainakin pari syytä äkkiä tulee mieleen:

1. Rasva hidastaa muiden ravintoaineiden imeytymistä. Eli rasvan jättämisestä pois on etua aamiaisella ja palautusjuomassa.

2. Illalla lihakset ovat resistentimpiä insuliinille, jolloin pitäisi välttää ruoka-aineita (~hiilarit), jotka nostavat voimakkaammin insuliinitasoja.

3. Kun hifistellään ja jätetään joku makroravintoaine pois, niin jokaisen aterian kalorimäärä laskee monipuolisuuden vähetessä ja kehon rasvat pysyy sitä myötä paremmin kurissa. Samalla jää kaikki herkulliset hiilari-rasvakombot pois...

Eiks toi hiilarit ja rasvat eri aterialla ole T-Magin John Berardin hifistelyä, eikä ihan kaikkien suorilta nielemää? Monet kyllä sanoo että se toimiikin.

Ensimmäisenä tulee mieleen että mitä väliä on jättääkö yhdeltä tietyltä aterialta rasvan pois, kun edellisten aterioiden rasva pysyy kuitenkin kierrossa/sulatettavana melko kauan (=tunteja) ja käytännössä kierrossa on kuitenkin makroja aikamoinen sekoitus?

Olenkos minä sitten ihan hukassa kun ajattelen että pieni määrä hyviä rasvoja hidastaa hiilareiden imeytymistä? Ja täten ois suotuisa vaikutus verensokeriin. Mulla yleensä kaikki päivän ateriat sisältää sekä proteiinia, hiilaria että rasvaa, paitsi palautusjuomassa ei rasvaa ja iltapalalla ei hiilareita... (Paitsi joku pikku välipala menee kyllä pelkällä protsku-hiilari yhdistelmällä. Nopeita hiilareita syön ainoastaan malton muodossa palautusjuomassa.) Aamullakin otan aina lesitiinit puurossa, sillä muuten on heti taas nälkä. Rasvan kanssa jaksaa hyvin sen 3-4h lounaalle...

Mä luin tossa joskus sen Berardin artikkelin "massive eating" tai jotai sinne päin. Siitä lähtien oon välttäny korkeahiilari-korkearasva -yhdistelmiä. Käykää lukeen ainakin se jossette o jo lukenu.

Löytyhän tossa linkkikin;
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/

Trinity sanoi:
Olenkos minä sitten ihan hukassa kun ajattelen että pieni määrä hyviä rasvoja hidastaa hiilareiden imeytymistä? Ja täten ois suotuisa vaikutus verensokeriin.

Näin olen myös asian ymmärtänyt, eikä luultavasti rasvojen tarvitse olla edes "hyviä". Yksi aika hyvä ruokavalio on varmaan sellainen, jossa kaikkia makroja syödään joka aterialla, saadaan riittävästi proteiinia, hyviä rasvoja ja kuituja ja hiilarit jaetaan tasaisesti päivän aterioille. Pysyy verensokeri, insuliini ja puutostilat kaukana samalla kun olo on tyytyväinen.

Trinity sanoi:
Olenkos minä sitten ihan hukassa kun ajattelen että pieni määrä hyviä rasvoja hidastaa hiilareiden imeytymistä? Ja täten ois suotuisa vaikutus verensokeriin. Mulla yleensä kaikki päivän ateriat sisältää sekä proteiinia, hiilaria että rasvaa, paitsi palautusjuomassa ei rasvaa ja iltapalalla ei hiilareita... (Paitsi joku pikku välipala menee kyllä pelkällä protsku-hiilari yhdistelmällä. Nopeita hiilareita syön ainoastaan malton muodossa palautusjuomassa.) Aamullakin otan aina lesitiinit puurossa, sillä muuten on heti taas nälkä. Rasvan kanssa jaksaa hyvin sen 3-4h lounaalle...

Aivan sama kaava minullakin ja hyvin on ainakin dietillä toiminut näin. Työpaikalla menee se lounas mitä on tarjolla ja kotona reenin jälkeen vielä jotain tyyliin broileria ja riisiä ja en oo paljoo kattellu et onko niissä rasvat ja hiilarit samassa vai eikö ole, menee todella hankalaksi säätämiseksi jos meinaa olla ilman hiilari + rasvayhdistelmää yhdelläkään aterialla.

Berardilta on tullut Massive Eating Revisited joka on asetta sallivampi yhdistelyn suhteen, toisaaa P+R aterialn hiilarit pitäis tulla lähinnä kasviksista

Ja kyllähän P+H aterialla semmonen 5 gr rasvaa sallitaan

Uutta on myös että kaikki hiilarit ois hyvä syödä 6 tuntia treenin päättymisestä siis useilla aterioilla

Zappo sanoi:
Berardilta on tullut Massive Eating Revisited joka on asetta sallivampi yhdistelyn suhteen, toisaaa P+R aterialn hiilarit pitäis tulla lähinnä kasviksista

Ja kyllähän P+H aterialla semmonen 5 gr rasvaa sallitaan

Uutta on myös että kaikki hiilarit ois hyvä syödä 6 tuntia treenin päättymisestä siis useilla aterioilla

Voipi olla, että ukolta tullee vielä 2nd revision and 3rd...

epäilemättä

väikkäriään kaveri on kai tekemässä pyöräilijöistä, mutta kai se jotain bodauksestakin tietää

Timba79 sanoi:
ja en oo paljoo kattellu et onko niissä rasvat ja hiilarit samassa vai eikö ole, menee todella hankalaksi säätämiseksi jos meinaa olla ilman hiilari + rasvayhdistelmää yhdelläkään aterialla.

No protsku+rasva -aterioiden löytämisessä ei kyllä ole mitään ongelmia.

Timba79 sanoi:
Aivan sama kaava minullakin ja hyvin on ainakin dietillä toiminut näin. Työpaikalla menee se lounas mitä on tarjolla ja kotona reenin jälkeen vielä jotain tyyliin broileria ja riisiä ja en oo paljoo kattellu et onko niissä rasvat ja hiilarit samassa vai eikö ole, menee todella hankalaksi säätämiseksi jos meinaa olla ilman hiilari + rasvayhdistelmää yhdelläkään aterialla.

Mikä tos nyt on hankalaa? hiilari ja protskut. Rahkaa+hiutaleita+ raejuustoa+maitoa+leipää +broileria.
Rasva protsku= kananmunaa+ useita eri lihoja+ öljyjä+protskujauhot.

sterpuska sanoi:
Mikä tos nyt on hankalaa? hiilari ja protskut. Rahkaa+hiutaleita+ raejuustoa+maitoa+leipää +broileria.
Rasva protsku= kananmunaa+ useita eri lihoja+ öljyjä+protskujauhot.

No nyt puhuinkin työpaikan lounaasta joka meillä on luontaisetu ja hinnaltaan lähes olematon. En todellakaan viittis ruveta kuljettamaan eväitä mukana kun toimii ihan hyvin dietilläkin näin. Kotona koitan välttää hiilaria ja rasvaa samalla aterialla.

Timba79 sanoi:
No nyt puhuinkin työpaikan lounaasta joka meillä on luontaisetu ja hinnaltaan lähes olematon. En todellakaan viittis ruveta kuljettamaan eväitä mukana kun toimii ihan hyvin dietilläkin näin. Kotona koitan välttää hiilaria ja rasvaa samalla aterialla.

juu juu mä luulin että yleensäkkin pidät vaikeana sorry.

Myös pyrin välttelemään hiilareita ja rasvaa samalla aterialla. Kuitenkaan ei ole tullu kovinkaan tehokkaasti tätä kontrolloitua. Käytännössä olen jättänyt rypsiöljyn pois leipien päältä, ja otan ne rasvat sitten toisella kertaa, kuten illalla protskujen kanssa (ja muiden proteiinijuomien (ei pal. juom.) yhteydessä -> lesitiiniä kalaöljyä rypsiöljyä).

Hyvin tämä John Berardin ajatus ainakin omaan ajatusmalliini uppoaa. Eli kun syödään tuhdimpi ateria, niin joko vältetään rasvoja, ettei ne siinä insuliinimyrskyn tiimellyksessä mene rasvakudokseksi ylimalkaisen helposti, tai sitten vältetään nopeita/nopeahkoja hiilareita estämään näitä insuliinidrippejä.

Jotenkin tunnen vastuuta vastata tähän threadiin... :)

Äpärä: "onko ihan paskahifistelyä?"

Hifistelyä, kyllä. Paskaa, ei mielestäni.

Milo: "ei se kuulemma niin menekkään"

keneltä kuulit? Jos on halua kokeilla niin kokeile ihmeessä ja kerro miten kävi.

Pentele: "KISS"

Tätä ei sovi unohtaa mutta kyseinen tapa syödä ei mielestäni ole kovinkaan vaikeasti toteutettavissa. Toki työpaikalla ja koulussa syön mitä tarjotaan eikä siitä sen suurempia stressihormoonien erityksia tarvitse saada.

JSmith: paljon asiaa

Kalorimäärän lasku ja tiukempi ravinnelähteiden viilaaminen on varmasti vaikuttamassa homman toimivuuteen. Olkoon vaikka placeboa, mutta se ei tarkoita etteikö makroravinnekomboilu toimisi.

Esim. rasvaa on kierrossa koko ajan mutta sitä on enemmän kierrossa jos olet pari tuntia sitten vetänyt pullollisen rypsäriä. Tarkoituksena ei tietenkään ole (kuten kaikki varmasti ymmärtävät) hiilareiden tai rasvan täydellinen eliminaatio verenkierrosta vaan määrien kääntäminen suotuisampaan suuntaan. Kuinka paljon asiaan pystyy itse vaikuttamaan onkin sitten eri asia. Todellinen hyöty voi olla pieni, suuri tai jotain siltä väliltä.
Koska rasvat popsitaan illalla, on ensimmäisen H+P aterian kohdalla jo mennyt ainakin yöunien verran aikaa eli edellisen aterian rasvat ei pitäisi olla enää menossa mukana.

Actor: "Voipi olla, että ukolta tullee vielä 2nd revision and 3rd..."

Vanhassa ei ole aina vara parempi :) Ravitsemustieteessä tulee vähän väliä jotain uutta tietoa ja sitten huomataankin että se riisikakku/kaalisoppa-dieetti ei ollutkaan paras mahdollinen vaikka se joskus olikin muotia. Ainoa mitä silloin voi tehdä on syödä niin kuin uskoo sillä hetkellä olevan parasta. Olisi tyhmää jättää viilaamatta jotain ohjetta sitä mukaan kun kokemuksia ja tietoa tulee lisää.

Suositut

Back
Ylös Bottom