Hiilari-prode-rasva-suhde

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RS-Ana
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täällä puhutaan useasti hiilarien, rasvojen ja protskun "oikeasta" suhteesta. Onko kuitenkin kokonaiskalorimäärä ratkaisevampi jos tavoitteena on päästä turhasta rasvasta eroon?

Eli jos nyt vaikka käy niin, että mummo onnistuu syöttämään pullaa tms. niin että tuntuu (en kyllä itse syö pullaa eikä ole sitä mummoakaan), ja siten päivittäinen energiamäärä ylittyy tai on ylittymäisillään. Kannattaako tuota suhdetta lähteä ns. paikkailemaan vetämällä ylimäärin protskua ja rasvaa saadakseen päivittäiset suhteet kuntoon, vai onko tuossa vaiheessa parempi vain hyväksyä että suhteet meni pieleen tällä päivällä ja syödä vain normaalit, sinänsä vähähiilariset sapuskat tämän jälkeen? Onko yksittäisten aterioiden suhteiden tarkkailu tärkeämpää kuin koko päivän suhde?

Tämä on tietty vain hetkellinen poikkeustilanne, mutta ihan periaatteellisella tasolla kaipaisin vastausta. Olen jo oppinut, että välillä on hyvä mättää, eli sitä ei tarvitse kertoa uudestaan. Samoin en kaipaa vastaukseksi että loppupäivä pitää harrastaa aerobista niin että tuntuu.

Mielestäni ei kannata syödä yltiömäärin rasvaa ja prodea vain siksi, että saa päivittäiset jakaumat kohdilleen jos jonain päivänä repsahtaa. Jos joskus sattuu menemään hiilaria runsaammin, niin sitten sitä menee, ei se dieetti siihen kaadu.

Koko päivän ajalta ravintoaineiden suhde on tärkeämpi, kuin jokaisen erillisen aterian suhde. Esim aamusella ei tuota rasvaa niin mene, ja iltasella taas ei syödä hiilareita. Rasvaa kannattaa dieetillä, ja muulloinkin, nauttia tarpeeksi. 10 prosenttia päivän kaloreista kuulostaa aika vähäiseltä määrältä. Läskin häipyminen ei ainakaan tehostu jos jätät ruokailuistasi rasvat minimiin.

Vaihtelu virkistää kroppaa. Monien kilpailijoiden tapana on laskea kalorit viikkotasolla, eli viikossa voi olla esim. 2 x 1500kcal, 2 x 2500kcal ja 3 x 2000kcal päivät, jolloin keskiarvoksi tulee 2000 kcal / päivä. Samoin hh/pr/ra-suhdetta voi vaihdella painottamalla eri makroja eri päivänä. Vaikkapa 40/40/10, 30/40/30, 30/50/20, 33/33/33.... Tällä tavalla saattaa saada vähän namiakin ujutettua dieettiin :D

Ps. Ei se mummun pulla todellakaan dieettiä kaada, mutta joskus nämä tarjoilut tuntuvat olevan joillekin ihmisille tekosyitä lipsua dieetistä. Ei sitä ruokaa todellakaan kukaan väkisin suuhun tunge.

SannaK:lta jo hyvät vinkit tulikin. Eli se kokonaisuus ratkaisee. Itse yritän saada aina sitä proteiinia se tarvittava määrä, joskus hiilareita menee enemmän ja sitten taas toisena päivänä vähän tasoitellaan syömällä niitä vähän vähemmän. Eli ei kannata sitä makrojakaumaa liian tarkkaan tuijotella, kokonaisuus kun on kunnossa, niin päivä kaksi suuntaan tai toiseen ei vaikuta mitään, ainakaan negatiivisesti.

Kannattaa aina muistaa yksi asia: monet (tietämättömät) sortuu siihen että eliminoidaan laihiksella ruokavaliosta lähes kaikki rasva. Syödään rasvatonta sitä ja rasvatonta tätä...

Rasvaa on ihan hyvä syödä reippaammin kuin 10% päivän kaloreista. Sekä dieetillä että bulkilla (bulkilla se on mitä mainioin täydennys päivän ateriointeihin jos isot kalorimäärät ei meinaa mennä enää kurkusta alas).

Akkeli sanoi:
Rasvaa on ihan hyvä syödä reippaammin kuin 10% päivän kaloreista.
Kansanterveyslaitoksen suositusten mukaan päivän energiantarpeesta tulisi saada 30% rasvasta, enkä itse näe mitään syytä tinkiä tästä dietilläkään.

Tuota ei moni kaduntallaaja usko, kun ihmisiä on vuosikausia painostettu siihen, että pitäisi ostaa aina vain vähärasvaisempaa ruokaa. Sain kaverina laihduttavan tutun käymään melkein rinnuksiin kiinni (verensokerit matalalla ;) ) kun vänkäsin, että rasvaakin pitää syödä kunnolla.

(Se miksi lainaan KTL:ää johtuu siitä, että se on oikeastaan ainoa instanssi jota sohvaperunakansa tuntuu uskovan ravintoasioissa - mitään muita tutkimuksia/lähteitä on ihan turha heille tarjota)

Akkeli sanoi:
Kannattaa aina muistaa yksi asia: monet (tietämättömät) sortuu siihen että eliminoidaan laihiksella ruokavaliosta lähes kaikki rasva. Syödään rasvatonta sitä ja rasvatonta tätä...

Rasvaa on ihan hyvä syödä reippaammin kuin 10% päivän kaloreista. Sekä dieetillä että bulkilla (bulkilla se on mitä mainioin täydennys päivän ateriointeihin jos isot kalorimäärät ei meinaa mennä enää kurkusta alas).

Todella. Tarkentaakseni asiaa: 40/50/10 -jakaumalla viittasinkin postissani lähinnä kisadieetin ns. hiilaripäiviin, jolloin usein on tapana pudottaa rasvat minimiin kalorimäärän kompensoimiseksi.

Dippi sanoi:
Kansanterveyslaitoksen suositusten mukaan päivän energiantarpeesta tulisi saada 30% rasvasta, enkä itse näe mitään syytä tinkiä tästä dietilläkään.

Tuota ei moni kaduntallaaja usko, kun ihmisiä on vuosikausia painostettu siihen, että pitäisi ostaa aina vain vähärasvaisempaa ruokaa. Sain kaverina laihduttavan tutun käymään melkein rinnuksiin kiinni (verensokerit matalalla ;) ) kun vänkäsin, että rasvaakin pitää syödä kunnolla.

(Se miksi lainaan KTL:ää johtuu siitä, että se on oikeastaan ainoa instanssi jota sohvaperunakansa tuntuu uskovan ravintoasioissa - mitään muita tutkimuksia/lähteitä on ihan turha heille tarjota)

Niin varsinkaan dieetillähän tuosta juuri ei pidä tinkiä. Periaatteessahan ihmisen pääravintoa on proteiinit ja rasva. Hiilihydraatit vaan toimii sitten "polttoaineena". Eihän grillihiiletkään syty ilman polttonestettä.

Parhaiten sellaisen korkea hiilarisen ruokavalion haittapuolet huomaa siten että syö pari päivää paljon hiilareita ja vähän rasvaa. Olo muuttuu ihmeen vetämättömäksi ja tukkoiseksi.

Monet ihmiset ei vaan usko näitä juttuja kun ovat tottuneet siihen paahtoleipä/rasvatonjogurtti- ruokavalioon.

Kiitoksia vinkeistä! Itse olen pyrkinyt nyt pitämään p30/h40/r30-suhdetta syöden 5-6 kertaa päivässä. Arvioni mukaan söin aiemmin tuolla TheOneForYou:n mainitsemalla 30/60/10-suhteella syöden 2 kertaa päivässä (kiinnitin huomioita vähärasvaisuuteen, sekä kalorimääriin). Tämä ei ainakaan minun pakilleni sopinut. Nyt kokeillaan muuta, ja jos tulosta ei tule, vaihdan jotain muuttujaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom