Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Onko täällä ensilumille päässeitä? Kova olisi kytö ladulle, mutta lumesta ei tietoakaan. 30 km päähän on ensi viikon aikana ilmeisesti rakenteilla latu säilölumesta, se lievittänee tuskaa sitten hetkellisesti.

Kausi aloitettu luonnonlumella ! / Jyväskylä
- 10.9 km tasapainon muistelua yms tekniikan kertausta vapaan suksella
- sellainen vajaan puolentoista kilometrin pätkä hiihtokunnossa, olisi kai ollut pidemmällekin mutta valot oli osittain rikki.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
- sellainen vajaan puolentoista kilometrin pätkä hiihtokunnossa, olisi kai ollut pidemmällekin mutta valot oli osittain rikki.

Tulisikohan tässä loppuviikosta niin paljon lunta, että Halssilan/Huhtasuon hiihtomaahankin saataisiin ladut aikaiseksi.

nimim. eilen 150e hiihtokuteisiin ja nyt on ladulle hinku.:hyper:

Missä kävit? Ite käyny kerran laajavuoren tykitetyllä ja lumetus ukko sano,ettei pysty vielä tekemään "normaalia" latua minnekkää..

Missä kävit? Ite käyny kerran laajavuoren tykitetyllä ja lumetus ukko sano,ettei pysty vielä tekemään "normaalia" latua minnekkää..

Ladunmajalta Kotalammelle päin olevalla valaistulla uralla, sinne tulee JKL:ssä luonnonlumi ensimmäisenä.
- tampattu kumipyöräjyrällä edellisen sateen jälkeen kai
- valot toiminnassa vain Soidenlammen luonaiskulmalle / nuotiopaikalle asti
- siinä tien alimenevässä tunnelissa P-paikan ja ladun välissä ei ole vielä lunta
- kuulemmä koko Soidenlammen kierros on hiihdettävässä kunnossa päivänvalonaikaan

Tuleeko suksiin kovia tarjouksia aina keväisin? Mihin aikoihin? Ite tuntuu suorastaan typerältä näin köyhänä opiskelijana lampsia liikkeeseen ja ostaa kalliit sukset täydellä hinnalla.

Itte oon hiihtäny joka vuosi jostain neljä vuotiaasta asti ja nyt tarttis ostaa hyvät pertsat moneksi vuodeksi. Viime vuodet tullut hiihdettyä isän suksilla. :D

Craig, tulee kyllä! Itse ostin viime talvena edellisvuoden kilpasukset puoleen hintaan :) Taisi olla helmikuuta... Olen hiihtänyt vapaata, mutta mietin, että voisin pertsat ostaa rinnalle, niin ikään alennusmyynistä.

Perkeleellistä! Vaihtoon tollaset tyttöystävät, jotka jättävät kotiin kärvistelemään!

Hehe kyllähän se vähän ikävää oli jäädä kärvistelemään. Tosin oli vähän omista hommista kiinni ettei pystyny lähtemään tuolloin. Toivottavasti tässä loppuvuoden tietämillä pääsis kuitenkin Ylläksen maisemiin. Tänään käytiin paremman puutteessa velipojan kanssa Vierumäen tykkilumiladulla lykkimässä about 26 kilsaa vapaata. Oli ihan mukava luisto.

Ostin eilen molemmille penskoille (3+5v) heidän ensimmäiset suksensa, äsken käytiin kokeilemassa, kivaa oli vaikka vähän vaikeeta tietenkin, mutta hienosti jaksoivat puol tuntia vetää. Toisena päivänä taas uusiks. Itellä olis vielä sukset hakusessa, en raaski kauheesti panostaa rahallisesti, todennäköisesti en rupea aktiivihiihtäjäksi kuitenkaan. Luulen, että perushelpot nanogripit vois sopia mulle, mutta toisaalta olen joskus ennenkin hiihtänyt ja silloin ainakin menin useimmiten luistelutyylillä. En tiedä.

Kävin kyselemässä suksia paikallisesta Intersportista ja saatana kun kävis hiihtäminen kalliiks. Erehyin kysymää "tarjouspakettien" kantavuuksia, no eihä niissä ole jäykkyyttä tarpeeks vaan 90kg painoselle näytti mittarin mukaa maksimissaa setit soveltuvan. 90kg+ luokassa joutuu hyppäämää astetta hifimpien vermeiden pariin joissa hinta onkin nätisti tuplat perussetteihi verrattuna. Taidan ootella noita kevään alennusmyyntejä ja hypätä suksille vasta ens talvena :jahas:

Kävin kyselemässä suksia paikallisesta Intersportista ja saatana kun kävis hiihtäminen kalliiks. Erehyin kysymää "tarjouspakettien" kantavuuksia, no eihä niissä ole jäykkyyttä tarpeeks vaan 90kg painoselle näytti mittarin mukaa maksimissaa setit soveltuvan. 90kg+ luokassa joutuu hyppäämää astetta hifimpien vermeiden pariin joissa hinta onkin nätisti tuplat perussetteihi verrattuna. Taidan ootella noita kevään alennusmyyntejä ja hypätä suksille vasta ens talvena :jahas:

Tai ehkä voit kattoa josko joku 90+kg könssi ois innostunu viime talvena ja ostanu sukset keväällä ja keväthangilla tuumannu paskaksi lajiksi?

Kannattaa sitten varoa niissä kevät ale-myynneissä sitä että ns normiparit on viety jo varastoon ja alehinnoille on jätetty ne erikoisen jäykät ja/tai jäykkyysprofiileiltaan erikoiskelien sukset.
- itse olen erehtynyt kerran ostamaan laatumerkin lähtöhinnaltaan kalliit luistelusukset isolla alennuksella, niiden jäykkyys periaatteessa OK mutta suksen painealueet on niin lyhyet että luistaa kunnolla vain harvoin, voiteet kuluu nopeasti ja suksi kyntää pehmeässä koska kärki on myös jäykkä ( = ei niillä viitsi hiihtää kuin kauden ekoilla ja viimeisllä keleillä kun on kuviä yms roskaa lumessa )

- täällä kehäkolmosen ulkopuolella urheilukauppa on todella perseestä: parempaa tavaraa tilataan normi urheilukauppoihin pienet määrät ettei vaan jää käsiin ja kesken kauden tavaraa ei saa lisää ( mutta niitä kiinalaisia collageasuja yms rätiä ja lummpua kyllä piisaa )
- keskitasoa parempia hiihtokamoja olen tilannut muutamasta netissä myyvästä erikoisliikkeestä ( esim häijää ) tai sitten paikallisesti suksihuollon kautta, yksi yllättävä kaupankäyntitapa oli paikallisessa isossa ketjumyymälässä ennen sesongin alkua normaalina arki-iltana, tuolloin myyjäkin sanoi että nyt on valikoimaa vielä, hinnoista voi neuvotella ennen kuin sesonki alkaa eikä tarvitse kytätä alen alkaessa mitä hyllyssä on...

Kannattaa sitten varoa niissä kevät ale-myynneissä sitä että ns normiparit on viety jo varastoon ja alehinnoille on jätetty ne erikoisen jäykät ja/tai jäykkyysprofiileiltaan erikoiskelien sukset.
- itse olen erehtynyt kerran ostamaan laatumerkin lähtöhinnaltaan kalliit luistelusukset isolla alennuksella, niiden jäykkyys periaatteessa OK mutta suksen painealueet on niin lyhyet että luistaa kunnolla vain harvoin, voiteet kuluu nopeasti ja suksi kyntää pehmeässä koska kärki on myös jäykkä ( = ei niillä viitsi hiihtää kuin kauden ekoilla ja viimeisllä keleillä kun on kuviä yms roskaa lumessa )

- täällä kehäkolmosen ulkopuolella urheilukauppa on todella perseestä: parempaa tavaraa tilataan normi urheilukauppoihin pienet määrät ettei vaan jää käsiin ja kesken kauden tavaraa ei saa lisää ( mutta niitä kiinalaisia collageasuja yms rätiä ja lummpua kyllä piisaa )
- keskitasoa parempia hiihtokamoja olen tilannut muutamasta netissä myyvästä erikoisliikkeestä ( esim häijää ) tai sitten paikallisesti suksihuollon kautta, yksi yllättävä kaupankäyntitapa oli paikallisessa isossa ketjumyymälässä ennen sesongin alkua normaalina arki-iltana, tuolloin myyjäkin sanoi että nyt on valikoimaa vielä, hinnoista voi neuvotella ennen kuin sesonki alkaa eikä tarvitse kytätä alen alkaessa mitä hyllyssä on...

Sinäkun tunnut tietävän suksista, niin mitä mieltä olet peltosen zenithistä? hardia 188cm pitkää olis sportti-divarissa. pilotin siteellä kuulema 250e pintaan noin... kuulema pitäis olla "kilpasuksi" entäs mitä mieltä siklaamisesta? kuka jyväskylässä tekee ammattitaidolla sitä..

Kävinpä testaa, ei ollut ihan unelmien täyttymys, sukset ja sauvat oli molemmat vähän liian pitkät omaan makuun eikä ollu latu-uria vielä ajettu. Ehkä ens kerralla vois myös laittaa vähemmän vaatetta niin ei tukahtuis ihan heti. Mutta kynnys on ylitetty, taukoa vierähtikin melkein 14 vuotta jo.

Sinäkun tunnut tietävän suksista, niin mitä mieltä olet peltosen zenithistä? hardia 188cm pitkää olis sportti-divarissa. pilotin siteellä kuulema 250e pintaan noin... kuulema pitäis olla "kilpasuksi" entäs mitä mieltä siklaamisesta? kuka jyväskylässä tekee ammattitaidolla sitä..

Paljos on jortsulla pituutta ja kumman tyylin suksesta puhutaan? Aloittelija vai edistynyt harrastaja? Millaisen mielipiteen haluat siklaamisesta?

Tietoa ja tietoa...., joo mutta ainakin vahvoja mielipiteitä ( ja osin ilman perusteluja )

Kyllä Peltosen Zenith on hyvä suksi, itsellä 2 paria pertsaan ja vaimolla yksi luisteluun.
- kevyt ja suomalaisella lumella hyvin toimiva suksi, helppo saada luistamaan ja myös pitämään jos suksen valinta on muutoin OK.

Toi Hard voi olla hieman hankala yleissuksena, mulla toinen pari juuri noilla spekseillä: vaatii napakan potkun että pitää ja sillonh pääsee pidon puolesta ylös vaikka lyhtypylvästä pitkin, mutta alkutalvesta ja väsyneenä tuntuu että ei saa riittävän napakkaa potkua ja suksi lipsahtelee, samoin pehmeällä ladulla. Painealueet lyhyehköt jolloin luistovoiteet kuluu pois pitoalueen edestä ja takaa.
- toki Hard on hauska ja ketterä suksi kun sen voi ottaa hieman lyhyemmän verrattuna löysempi profiili, tietyllä tapaa agressiivinen suksi nopeissa syherö laskuissa
- hardissa kai pitoalue nousee liu'ussa kauemas ladusta niin myös luistaa hyvin.

Peltosen suksissa toimii myös takuu kai aika hyvin: vaimon luistelusuksista alkoi pohja irvistää melkein uutena ( kaupat Helmikuun lopussa ), mutta koska kausi oli silloin pitkällä sovittiin että saa hiihtää kauden loppuun mikäli suksi kestää ja sen jälkeen sukset tehtaalle arvioitavaksi, Toukokuussa sukset sitten vaihdettiin täysin uusiin takuuna.

Mutta ei toi 250 mikään huippu edullinen ole jos kyseessä on käytetty suksi eikä pituus sekä jäykkyys osu just kohdalleen. Uuden listahinta taitaa olla 330 ja sitä myydään kai 260 + side + työt ( pikainen googlaus... )

Jyväskylässä olen huollattanut suksia TorTor Huollossa Koskisen Matilla ( Seppälänkankaalla TB:n kylmäaseman pihamökissä siellä CityMarketin nurkalla, Matin kauppa kai auki iltapäivisin )
- Matti myy myös uusia Peltosia niin että ottaa hiihtäjän tiedot ja halutun suksen ja käy valkkaamassa tehtaan varastosta sopivan parin

joo, eli siis luistelusuksesta oli puhetta.Nuo sukset olis aivan uudet siellä divarissa. itellä pituutta 178/94kg. nuorena hiihdin kilpaan kunnes ylä-asteella loppu se homma.Nyt on taas kärpänen purassu ja tullu käytyä muutamia lenkkejä vaappuen, jos sais vasta painoa puntin nostelulle.. :) Kuulin tuosta koskisen matista. Pitääpä huomenna viedä vanhat sukset arvioitaviks, jos niistä tekis vielä kunnon pelit :)

Suksen profiiliin (hard) ei kauheasti voi ottaa kantaa koska jokainen suksi on yksilö, mutta pituus on varmaan aika passeli; ei ainakaan liian lyhyt. Nyrkkisääntönä pitempi luistaa paremmin. Mulla vartta 183 ja pisin pari aktiiviaikoina oli 195 senttinen ja mutulla kun arvioi ni tuntu että on kömpelö ja ei luista niinku 185 senttinen pari mutta luisto kun testattiin niin usein ylivoimainen. Pääsääntöisesti tuli kuitenkin hiihdettyä lyhyemmillä pareilla kun pitkän parin hiihdettävyys ylämäkeen ei ollut kovin hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom