Hieronnan erikoistekniikat palautumisessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jto
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

jto

AMMATTILAINEN
Mulla on kyynärvarret (kiipeily) aika kovalla koetuksella ja muutama epicondylitis on onnistuneesti voitettu. Noista kyynärvarren lihoista 1-2 (m. palmaris longus ja oikeastaan myös flexor carpi ulnaris) on melko pinkee rentonakin, eikä meinaa pullaksi muuttua millään. Suorituskykyyn se ei (???) vaikuta.

Hieman kyselisin seuraavien tekniikoiden tekemisen perusteita, käyttökohteita ja muuta. Lähinnä tarkoitus olisi hakea back uppia omille käsityksille ja selventää noiden tekniikoiden nimenomaista käyttöaluetta.

- Lihas venytettynä -hieronta
- Kuiva kitkahieronta
- Poikkisyyhyn hieronta

Minkälaisia manipulaatioita noissa on tapana tehdä, jos tarkoitus on hakea apua nimenomaan palautumismielessä? Onko jotain kontraindikaatioita, etten itteeni riko? Esim. hermoratojen suhteen. Niitä oon yritelly välttää.

Mikä on fysioterapian suhtautuminen hermojen venyttelyyn? Miten se tulis suorittaa palautumis- ja herättelymielessä? Koulukuntaeroja?

Paikkakunnalla ei ole riittävän asiantuntevaa urheiluhierojaa, joka noissa kysymyksissä osais auttaa, joten senpäs vuoksi täällä. Paljon tuli kysymyksiä, mutta kiitän runsaasti avusta.

jto:- Asiantuntija en ole, mutta ainakin tuo poikittaishieronta sopii vallan mainioisti palauttavaksi alueille missä lihas vaihtuu jänteeksi, lievittää sitä "kireän jänteen kiskontaa". Itse kun hieroskelen opintojeni ohella, niin joutuupi monasti koulimaan omia(kin) kätösiä, etteivät ihan tukkoon menisi.
Lihas venytettynä hieronnan vaikutus on enimmäkseen lihaksen kalvoon, esim. penikkataudin ennaltaehkäisy/hoito.
Kovin helposti ei hieronnalla kyllä itseään "riko", mutta "tukkoon" voi paikkansa saada.

Hermoratoja venytellessä on syytä olla erittäin varovainen, ärtyvät helposti liian kovaa venyttäessä. Mutta rauhaisasti tehtynä 1-3min. erissä, ainakin itse saan apua tuosta kiristävään medius-hermooni.

Asiasta paremmin tietävät jatkakoon...

jto sanoi:
Mikä on fysioterapian suhtautuminen hermojen venyttelyyn? Miten se tulis suorittaa palautumis- ja herättelymielessä? Koulukuntaeroja?

Fysioterapia suhtautuu hermoihin siten että niiden venyttämistä tulee välttää, koska hermon venyessä sen veren kierto häiriintyy ja edelleen venyttäessä se tuottaa kovaa kipua (vrt. takareiden pitkä venytys iskiasoireisella), edelleen venyttäessä hermoon tulee vaurioita ja lopulta se katkeaa.

Hermoja tulee kuitenkin "liikuttaa" niiden äärirajoilla, jotta vältytään hermoston aiheuttamalta lihaskireydeltä ja muilta oireilta. Tyyppiesimerkkejä lienee hamstringit, ja kaulan alueella scalenusryhmä. Tätä liikuttelua kutsutaan mobilisoinniksi, voidaan toteuttaa aktiivisena ja/tai passiivisena. Käytännön toteutuksena tämä tapahtuu esim tai-jin liikesarjassa, jossa raajoja viedään hitaasti ja kontrolloidusti ääriasentoihin ja sieltä pois. Kyynärvarren alueen hermoja voi liikuttaa esim työntämällä molemmat kädet suoraan sivulle kämmenet edellä (ryhti mahd. suorana). Työnnä niin pitkällä kuin mahdollista, tee viisi pientä ympyrää/suunta ja rentouta raajat.

Suurimmat hermot on mahdollista erotella esim ranteen tai nilkan asenonilla ja niitä kaikkia voidaan näin liikutella. Palautumismielessä toimivat erinomaisesti yhdistettynä normaaliin venytykseen.

Kiitos vastauksista. Hieman tuon suuntausta olen puuhaillutkin. Hermohommissa en ole leikkinyt varomattomasti, vaan lähinnä liikelaajuusjuttuja tehnyt esim. just kuvailemaasi T-asentopyörittelyä. Muutenkin olen sitä mieltä, että mobilisointi ajaa venyttelyn edelle.

En juuri ole paljoa itseäni hieronut, koska aika hankalaa se on ilman jäkittelyjä. Mukavampaa se on kölliä pron pöydällä. Oman lajin heikkopeikot, kyynärvarret, on kohtuuhelpot ja niiden kanssa olenkin eniten harrastanut juuri poikkisuuntaista ja venytettynä hierontaa. En ole havainnut tukkoutumista tai tonuksen laskua. Treenipäivinä ennen treeniä en niihin koske kuin korkeintaan valmistelevin ravisteluin.

Back
Ylös Bottom