Hienot autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Minkeo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
KUN mä voitan lotossa, ni mulle tulee tällänen...

Hieno on, mutta tässäkin tapauksessa vanhempi on hienompi:

Jaguar_xjr_100.jpg
 
hienot äänet ja ajettavuus + teho on erittäin kohdallaan :D
Teho/painosuhde on ainoa asia, mikä ratkaisee :D Sen takia mua vähän ärsyttää lukea tän päivän autolehtiä, kun niissä aina niin kuvaillaan sitä auton äänimaailmaa. Koska niihin valmistaja kiinnittää usein niin paljon huomiota. On kaiken maailman kanavia konehuoneesta kabiiniin, mitkä sitten avautuvat, kun antaa vähän kaasua. Joissain autoissa jopa prosessoidaan ääntä auton audiojärjestelmän kautta kaiuttimiin. Mitä helvettiä, paljonko sekin aivan turhaan nostaa auton hintaa, kun suunnitellaan, miten saadaan äänet murisemaan hyvin auton SISÄPUOLELLE? Swiddu, suorat putket, ja sillä siisti. Kyllä tänne ääntä mahtuu.
 
Teho/painosuhde on ainoa asia, mikä ratkaisee :D Sen takia mua vähän ärsyttää lukea tän päivän autolehtiä, kun niissä aina niin kuvaillaan sitä auton äänimaailmaa. Koska niihin valmistaja kiinnittää usein niin paljon huomiota. On kaiken maailman kanavia konehuoneesta kabiiniin, mitkä sitten avautuvat, kun antaa vähän kaasua. Joissain autoissa jopa prosessoidaan ääntä auton audiojärjestelmän kautta kaiuttimiin. Mitä helvettiä, paljonko sekin aivan turhaan nostaa auton hintaa, kun suunnitellaan, miten saadaan äänet murisemaan hyvin auton SISÄPUOLELLE? Swiddu, suorat putket, ja sillä siisti. Kyllä tänne ääntä mahtuu.

Suorat putket on paskaa. Ei se ääni ole hyvä silloin kun se vain on mahdollisimman kova.

Muuten ihan kiva, mutta näyttää takaapäin häiritsevän paljon vanhemmalta Toyota Aurikselta.

Joo, no aikalailla riisikipolta tuo näyttää muutenkin. Mutta lätkävaimoille ja bisnesmiesten eukoille kauppakassiksihan tuo on suunniteltukin :D
 
Eli pystyt katsomaan sen tuosta, ilman tuulitunnelia... hmmm... F1 maailmassa vois riittää duunia :D
No suoraan sanottuna joo. Olen jonkun verran perehtynyt aerodynamiikkaan ja silmä on harjaantunut aika hyvin siihen miten ilma liikkuu. Ja ton kopin takana se liikkuu törkeästi pyörteilemällä ja takasiipi ei toimi sellaisessa ilmavirrassa. Sehän on melkein kiinni pystysuorassa takalasissa. Ilman kattoa toimii huomattavasti paremmin, mutta ei optimaalisesti silloinkaan. On tullut simuloitua tietokoneella takasiipien virtauksia ja etsittyä muotoja ja kulmia, että on tässä ihan hyvä tuntuma siihen mikä toimii ja mikä ei. Lisäksi opinnäytetyössäni yksi tärkeistä osioista oli aerodynamiikka. En ole mikään aerodynamiikkavelho, mutta voin sanoa, että ymmärrys niistä asioista on kyllä parempi kuin peruspertillä.
 
No suoraan sanottuna joo. Olen jonkun verran perehtynyt aerodynamiikkaan ja silmä on harjaantunut aika hyvin siihen miten ilma liikkuu. Ja ton kopin takana se liikkuu törkeästi pyörteilemällä ja takasiipi ei toimi sellaisessa ilmavirrassa. Sehän on melkein kiinni pystysuorassa takalasissa. Ilman kattoa toimii huomattavasti paremmin, mutta ei optimaalisesti silloinkaan. On tullut simuloitua tietokoneella takasiipien virtauksia ja etsittyä muotoja ja kulmia, että on tässä ihan hyvä tuntuma siihen mikä toimii ja mikä ei. Lisäksi opinnäytetyössäni yksi tärkeistä osioista oli aerodynamiikka. En ole mikään aerodynamiikkavelho, mutta voin sanoa, että ymmärrys niistä asioista on kyllä parempi kuin peruspertillä.

Mä vaan oletinkin, että tuon spoilerin tarkoitus ei ole se, mikä yleisesti sillä on.
Ehkä enneminkin tuon pyörteilyn vähentäminen ja sen mukanaan tuomien mahdollisien resonanssien/äänien poistaminen katto ylhäällä kovemmassa vauhdissa.
 
Suorat putket on paskaa. Ei se ääni ole hyvä silloin kun se vain on mahdollisimman kova.
Juu en mää ihan sitä tarkoittanutkaan, että mahdollisimman kovat äänet ois hyvät. Lähinnä sitä, että ihmetyttää tuo nykytrendi koventaa auton ääniä auton sisälle tarvittaessa. Se on täysin epäoleellista mielestäni. Ja mitä noihin koviin ääniin tulee, niin oon suorastaan ihmetellyt, että miten johonkin teinibemareihin edes saadaan niin kovat äänet. Tai ehkä pitäis sanoa yleisemmin, että vapaastihengittäviin autoihin, joihin on vaidettu joku e-hyväksytty putkisto. Tehoa ei ole ollenkaan, mutta auto huutaa jo pintakaasulla hiljaa kiihdytettäessä. Turboautot on ilmeisesti vähän iisimpiä siinä suhteessa, ahdin vaimentaa ääntä, tai ainakin ahtimen siivet rikkoo pakopulssit. Iso rööri jollain yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä ei kuulosta ollenkaan niin pahalta tehokkaassa turboautossa, kuin joku "sport"putkisto jossain saakelin 316 BMW:ssä
 
Järkyttävä ajatus toi että nykyään tehostetaan moottorin ääntä sisällä äänentoistolaitteiden voimin. Siinä vaiheessa kun porschessa tehdään noin niin menetän uskoni ihan oikeestaan kaikkeen. Kyllä se ääni nyt jumalauta pitää olla aitoa. Nyt voi perheenisät sitten kehuskella diesel audin ratissa "ON MAUKKAAT ÄÄNET EIKÖ?! tästä ne saa pois kun veeti nukkuu turvaistuimessa". Vittu Mitä Paskaa.
 
EIkös sitä porsseen saa semmosen systeemin etä napilla ohitetaan äänenvaimentimet? Onhan tuo nyt vähän lapsellista

Sillähän saadaan vain viimeisetkin hepat peliin.

Viime viikolla tuli ajeltua parilla eri autolla. Ensimmäinen oli Dodge Ram 2500 Hemi.

2013-02-16-0544 (Medium).jpg

Ja toinen Mustang

2013-02-17-0577 (Medium).jpg

Molemmat päällepäin hienoja autoja ja ajettu vain päälle toistakymmentä tuhatta kilometriä. Dodgen kyyti vaan oli kyllä kovin heijaavainen ja sai todella keskittyä moottoritievauhdeissa ajamiseen. Lisäksi tuo kierrosherkkä bensa hemi olisi sopinut paljon paremmin mussen pellin alle ja dotkeen iso diesel kiitos. Mustang olikin sitten hyvä ajaa mutta vaihdelaatikko kengitetty loppuun tai sitten oli jotku öljyt lisäämättä. Jysäytti ykköseltä kakkoselle vaihteassa niin kovasti että pahaa teki. Lisäksi Mustang oli V6 koneella joka on kyllä tehoton verrattuna nykyisiin turbodiesel bemareihin ja vastaaviin.

No tietääpähän että vaikka hienoja autoja niin kumpaakaan ei tartte koskaan kuvitella ostavansa. Dodgeen tosin ei riittäisi edes korttikaan Suomessa.
 
Toi Musse on kyllä erittäin komea edestä päin. Joku aika sit niitten perseet näytti rumalta mutta nyt kun googlettelin niin ihan ok. Mutta sisätilat näyttää hirveiltä. Millanen laatuvaikutelma noissa on sisältä? Halpaa muovia jne?
 
Toi Musse on aivan törkeän hieno auto sisältä. Oikeasti varmaan yksi hienoimmista mitä olen nähnyt. Varsinkin mittareiden taustavalot, ovien sisäkahvojen taakse piilotetut epäsuorat valot ja jalkotilojen valot olivat hienot, kaikki samanlaista sinertävää joka teki autosta kyllä juhlavan pimeällä ajettaessa. Harmi etten tajunnut ottaa yhtään kuvaa. Mutta samanlaisia kuvia näköjään löytyy netistä:

2012-Ford-Mustang-Interior-Lighting-e1342710868283.jpg

Eikä Dodgenkaan sisustus ollut yhtään huonompi, toki kromia yms ei oltu suosittu kuten Mussessa mutta ihan käytännöllisen muhkea. Autot tosiaan oli muuten laatuvaikutelmiltaan hyviä mutta Dodgen ylikovuus vs raskas massa sai sen pomppimaan hieman (sanoin äsken väärin heijaamisesta) ja etseimme jopa alustan säätö nappeja mutta kyllä siinä ihan mekaaninen jousitus oli. Varmaan kantavuuden takia tehty alusta niin kovaksi. Ja Mussessa oli kyllä ihan selkeästi joku vika.

Tuolta Dodge näytti:

2010-dodge-ram-2500-interior.jpg
 
Eikä Dodgenkaan sisustus ollut yhtään huonompi, toki kromia yms ei oltu suosittu kuten Mussessa mutta ihan käytännöllisen muhkea. Autot tosiaan oli muuten laatuvaikutelmiltaan hyviä mutta Dodgen ylikovuus vs raskas massa sai sen pomppimaan hieman (sanoin äsken väärin heijaamisesta) ja etseimme jopa alustan säätö nappeja mutta kyllä siinä ihan mekaaninen jousitus oli. Varmaan kantavuuden takia tehty alusta niin kovaksi. Ja Mussessa oli kyllä ihan selkeästi joku vika.

Tuolta Dodge näytti:

katso liitettä 95176

Eiks noissa oo lehtijouset ja ainakin takana jäykkä akseli yleensä, kantaa paljon mutta ei järin mukava. Ei paljon näy varmaan mersumaisia airmaticeja, toki melkein kuorma-autoluokassa kun ollaan voisi kuvitella että tohonkin sais ilmaperää jne.
Tänäänkin näin komean uudemman diplomaatti suburbanin joka oli parkkeerattu jäisen penkan päälle akseli kauheessa kulmassa ja lehtijousipakka näky lokasuojan välistä.
Subbari kyllä kelpais mutta suomessa on jenkit vaan jotenkin kauheen kovissa hinnoissa.
 
^ Olet varmaan oikeassa. Suburban on kyllä hienon näköinen mutta sellaisen kyydissäkin olin hetken matkaa ja kyllähän nämä saksalaiset maasturit nuo kyydissä hakkaa.

Mutta onhan tuossa Dodge Ramissa kyllä jotain hienoa kaikessa epäkäytännöllisyydestään ja huonokyytisyydestään huolimatta. Muutamia noita näkyi korotettuna hirveän kokoisille renkailla, ois sellainen aika miehekäs peli, betoniporsaatkin mahtuu mahan alta varomatta :D
 
^ Olet varmaan oikeassa. Suburban on kyllä hienon näköinen mutta sellaisen kyydissäkin olin hetken matkaa ja kyllähän nämä saksalaiset maasturit nuo kyydissä hakkaa.

Mutta onhan tuossa Dodge Ramissa kyllä jotain hienoa kaikessa epäkäytännöllisyydestään ja huonokyytisyydestään huolimatta. Muutamia noita näkyi korotettuna hirveän kokoisille renkailla, ois sellainen aika miehekäs peli, betoniporsaatkin mahtuu mahan alta varomatta :D

Sakemanni maasturi hakkaa varmasti melkein kaikilla osa-alueilla. Huono kyyti noissa pickupeissa kenties on joo mutta epäkäytännöllisyydestä en tiedä. Dieselinä kuorma-autona verot pienet, kulutus yllättävän pieni väkeä mahtuu pitkään hyttiin 5 heittämällä, tavaraa sitäkin enemmän ja jos pitkän lavan kattaa niin siellähän mahtuis vaikka 2 yöpymään :D riippuu tietysti vähän siitä mitä tarvitsee.

Tossa aikasemmin talvella stadin loskakeleissä valoista mun vierestä lähti uudempi rami tyylikkäästi nelipyöräsladissa v8 mylvien.... saamari kun noi on niin kalliita.
 
_MG_4491.jpg

On se kumma kun alkaa nämä E36 näyttämään ihan pirun hyviltä. Jos karjalalippikset siirtyisivät muihin autoihin, niin voisi M3 laittaa joskus. Ei pahan hintaisia ja sen verran vanhaa tekniikkaa, että pystyy hyvin itse huoltamaan paljon. Ja taitaa osatkin vaihtua muiden 3-sarjalaisten kanssa hyvin ristiin, niin ei varaosahinnat ole järkyttäviä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom