Mailin loppunopeus ja huippunopeus ovat aivan eri asioita, vaikkakin maililla saa vauhtia kohtuullisesti kerättyä. Ei se Veyronikaan, jota pidetään jonkinlaisena verrokkina jokaiselle nopealle autolle, mene maililla läheskään neljääsataa, vaikka huippunopeus yli neljänsadan onkin. Mikäli Mussen speksit pitävät paikkansa edes suunnilleen, se on matalan kympin auto. Siinä joutuu jo vähän kaksilitraista turboakin ruuvaamaan, vaikka olisi kolmosenkauttanelosenpuhallin ja kaikki.
Veyron on hieman eri asia, lähes tuplasti työntövoimaa tämän teholuokan autoihin verrattuna. Lentokenttäveto kestäisi sellaisella alle 25s, ja sanomattakin selvää että mitä enemmän työntövoimaa, sitä myöhemmin ajallisesti(puhumattakaan matkallisesti) kiihtyvyys =0 (vastusvoimat kohtaavat työntövoiman)
500-600hp auton kohdalla tilanne ihan eri. Vedetään 30-40s kaasu pohjassa, kiihtyvyys on jo lähellä nollaa vedon loppuvaiheessa. Kovin suurta nopeuseroa ei sen jälkeen saada, vastusvoimat kohtaavat työntövoiman.
Tässä olisi karkea hahmotelma tuollaisen 265km/h-270km/h lentokentällä kulkevan auton nopeudesta(km/h) ajan(s) funktiona)(tehty 0-100km/h, varttimailin ja mailin vedon perusteella):
Itse asiassa se Rovanperän "SS-725" taisi mennä 267km/h kentällä vuonna 2010, jossain haastattelussa mies oli kertonut tehoja olevan nykyisillä paineilla 800hp pinnassa, ja että 300 huippunopeus pitäisi rikkoontua. Tuon voi uskoa, jos tehoja on nostettu se n.100hp ton kenttävedon jälkeen, mailin nopeus saisi olla 280km/h päälle, että tasamaalla voitaisi saavuttaa yli 300km/h huippunopeus.
Olen minäkin ajanut maililla(tosin pyörällä) lähes 280km/h, mutta ei se iki maailmassa kulkisi 300km/h, vaikka varttimailin ja mailin nopeuksien erotus on samaa luokkaa kuin tuossa remmiahdetussa GT-500:ssa, ja kiihtyy vielä hitaasti mittauspisteelle tultaessa. Ja pitää huomauttaa että monet mustangia pienemmät pulkat menevät todellisuudessa 600-700hepalla kentällä jo lähes 300km/h/ tai jopa yli. Eli ei varmastikaan otsapinta-alansa(ja muotonsa) perusteella ole kaikkein paras kärry noihin suuriin nopeuksiin.
Grip extrem:n testissä ovaaliradalla Geigerin virittämä Corvette Z06 turbo(ilmoitettu teho 890hp), kulki 336km/h todellista nopeutta. MTM Audi RS6 339km/h. Joten eiköhän se ole fakta, ettei 650-heppaisella Mustangilla koskaan lähenneltäisi noiden autojen nopeuksia, onhan tehoeron lisäksi aerodynamiikkaero varsin selvä.
Tietenkin jos parempia argumentteja on noista Mustangin nopeuksita, niin niitä otetaan mielellään vastaan.