Niin, eli yhäkin "muutosprosenteilla ja teholapulla" ei leimaa tule vaikka kuinka täyttäisi tehon puolesta tarpeeksi matalat numerot.
Päästömittaukset on tehtävä ja päästävä läpi. Vaadittava direktiivin 70/220/ETY mukainen testi maksaa esim TCT:llä 1200 euroa + ALV, jonka läpäisy ei jälkiturbotetulla autolla ole mikään helppo nakki. Testi tehdään alustadynossa ajamalla ja pakokaasut kerätään pusseihin, joista ne ajon jälkeen analysoidaan. Ihan eri setti siis kuin vuosikatsastuksen pikku nuuskaisut.
Sillähän pistinkin että täytettävä myös muut pykälät. Päästömittaus tietenkin otetaan joka autosta, mutta esim. tuon lambon hintaluokan virityksessä muutamalla tonnilla ei ole juurikaan merkitystä ja yleensä teholapulla ja muutoskatsatuksella selvitty ;)
Autoja on tullut rakenneltua ja viriteltyä harratuksena, sekä työkseen ja autotuning yrityksessäkin ollaan osaakkaana oltu vuosia, joten jokunen erikoinen laite myös jouduttu leimaamaan.
Näinhän se vähäpäästöisessä about menee:
Jos autosta ei ole olemassa turbo-versiota, niin silloin pakokaasumittaus on tehtävä. Näitä testejä on teetetty mm. VTT:llä tai yksityisellä Test Center Tiililällä.
Pakokaasumittauksen tekeminen maksoi VTT:llä n. 1800 EUR + Alv%. Tulos on lähempänä kuin 30% raja-arvosta, tarvitaan toinen mittaus, n.500 EUR. Sitten jos se vielä menee todella lähelle, otetaan kolmas, ja lisää 500 EUR, joten kokonaishinta voi olla jopa 2800 EUR + ALV. Auto tarvitaan VTT:lle koko päivän ajaksi/mittaus. ( Hinnat muisteltuja.)
Ja muutoskatsastukseen:
-Tehomittaustodistus (Yleensä virittäjä/turbottaja)
-Todistus tekniikkaeroista (maahantuoja)
-Todistus päästöjen täyttymisestä (VTT tai TCT)
edit. hintojen korjausta..