Hieman kiristelyruokavalioon vinkkiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chaab
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä ketjussa on nyt kuitenkin hyvää perustietoa dieetistä, sen suunnittelusta ja eri ravintoaineiden merkityksistä. Toivottavasti alkuperäinen kysyjä sai jotain irti.

Kyllä ketjun sisältö on selventänyt asioita. Vähän turhankin lähtökohtaisesti asioita tullut kun en itse aivan aloittelija ole, eli nuo -500kcal päivässä on hyvä tahti sun muut on itsellä jo ollut tiedossa. Hyvä kuitenkin muille aloittelijoille jotka sattuu ketjuun eksymään.

Eniten tässä vaiheessa kiinnostaisi kommentit tuosta viimeksi laittamastani ruokavaliosta. Tämän päivän olen tosiaan sillä syönyt ja nyt on vielä iltapala vetämättä ja vähän nälkäinen olo on. Eli toisen välipalan voisi sijoittaa tähän päivällisen ja iltapalan väliin.
Nostin rasvan määrää kevytmaidolla ja heitin hieman kermaa kanan sekaan, jota en kuitenkaan tule iham jokapäivä tekemään.

Sitten semmoinen kiinnostaisi, että kun olette dieetillä vetäneet vaikka aamuaerobisen tai iltalenkin tms. Oletteko syöneet lenkin kuluttamat kalorit ns. takaisin? Eli jos normaalisti olette 500kcal miinuksilla, ja vedätte päälle lenkin, jolloin oletetaan että olet silloin 1000kcal miinuksilla jos siis syöt saman ruokamäärän, ja lenkki kuluttaisi n. 500kcal. Eli syöttekö 500kcal takaisin jolloin ollaan taas 500kcal miinuksilla? Vai onko siinä edes mitään järkeä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarpeettoman paljonhan tuota protskua edelleen on, esimerkiksi raejuuston voisi hyvin jättää lounaalta pois ja laittaa tilalle samoilla kaloreilla vaikka pähkinöitä (protskua niissäkin, mutta myös sitä hyvää rasvaa ja kuitua).

Kasviksia, näin ollen myös kuitua ja tiettyjä suojaravintoaineita, on turhan vähän. Jälkimmäiselle lämpimälle ruoalle ehdottomasti jotain kasvista sekaan, ja mieluiten muuta kuin kurkku/tomaatti/jäävuorisalaatti (aka 96-98 % vettä) -linjaa. Kasvikset ja kuidut lisää myös olennaisesti sitä täyttävyyden tunnetta ja auttaa hillitsemään nälkää.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, ettei dieetillä palkkariin isketä maltoa. Otetaan ne(kin) hiilarit jostain ravitsevammasta + täyttävämmästä kuten hedelmistä.

Sitten ihan vain käytännön vinkki: Ei siitä rahkan ja ananastölkin liitosta tarvi keittoa tehdä, mä aina avaan tölkin mutten nosta kantta -> nesteet kaadetaan lasiin ja juodaan ananasmehuna -> sitten vasta nostetaan kansi täysin auki ja kipataan loppu kiinteä aine haluttuun paikkaan. (Jos nyt tätä tarkoitit.)

Vedän aikalailla vitamiinit purkista kun olen niin huono syömään salaattia ja varsinkin kasviksia. Itseasiassa kasvikset on niin pahoja etten saa niitä oikeastaan edes alas :D

Kai tuosta raejuustosta pitää luopua ja jotain muuta siihen keksiä, vaikka sitä pähkinää.

Voisi tuota malton poisjättöä ajatella tai ainakin kokeilla. Vetää vaikka banaani sen sijasta (herkkua) :D

Ja tuosta ananasjutusta, miksi se mehu pitää juoda tai ylipäätään miksi se pitää säästää? Eihän siinä ole kuin sokeria tai ainakin hedelmäsokeria...?

Kasviksia ja niiden laittotapoja on kyllä niin montakymmentä, että ei muuta kuin opettelemaan laittamista. ;)

Ei sitä mehua pakko ole juoda, mutta omasta mielestäni on hölmöä heittää ruokaa pois. Sillä voi korvata vaikka sen palkkarin malton ja juoda sen salipäivinä reenin jälkeen sitten.

Vedän aikalailla vitamiinit purkista kun olen niin huono syömään salaattia ja varsinkin kasviksia. Itseasiassa kasvikset on niin pahoja etten saa niitä oikeastaan edes alas :D

Kai tuosta raejuustosta pitää luopua ja jotain muuta siihen keksiä, vaikka sitä pähkinää.

Voisi tuota malton poisjättöä ajatella tai ainakin kokeilla. Vetää vaikka banaani sen sijasta (herkkua) :D

Ja tuosta ananasjutusta, miksi se mehu pitää juoda tai ylipäätään miksi se pitää säästää? Eihän siinä ole kuin sokeria tai ainakin hedelmäsokeria...?

Tankopippuria komppaan ja lisään myös sen, että ihan turhaan vedät kieli vyön alla -asenteella. "En syö tätä koska makro, koska kello jne.". Loppuu pää nopeesti ja dieetti kusee. Kokonaisuus on tärkeää. Eikä sitä mehua ole purkissa nimeksikään, samaa tavaraa se lihakin on. Pelkkää hedelmäsokeria. Pirun hyvää!

Kokeiles joskus paistaa ruuan sekaan (tuore)vihanneksia, kuten paprikaa, sipulia, tomaattia ja herkkusieniä. Maustaa kuten lihankin, niin sinne "hukkuvat" ja maha täyttyy kivasti.

Aamupaino 84kg pituus 175cm. En ihan aloittelija tosiaan ole enää että asiat on hallussa mutta ei sitä aivan kokoajan ole dieetillä niin näissä hommissa vähä neuvoa vaatisi.

itse olen 88kg/174 meinasin ensin ketoosidieettiä,mutta lampaan perseelle haiseva hengitys. ei oikein sovi näin sinkulle joten päädyin soittamaan savolaisen markolle ja ottamaan 3kk dieetin

savonmaken tekemä dietti starttaa mun painoiselle joka treenaa salilla 4 kertaa viikossa kovaa näin:

2900kcal
217p
362h
65r

aerobisista ja siitä miten dietti muuttuu 2 viikon välein en viitsi laittaa enempää tietoa kun olen kuitenkin maksanut ohjelmasta,tuntuisi helvetin tyhmältä alkaa jakaa sitä ilmaiseksi toisille maksun jälkeen :D

itse olen 88kg/174 meinasin ensin ketoosidieettiä,mutta lampaan perseelle haiseva hengitys. ei oikein sovi näin sinkulle joten päädyin soittamaan savolaisen markolle ja ottamaan 3kk dieetin

savonmaken tekemä dietti starttaa mun painoiselle joka treenaa salilla 4 kertaa viikossa kovaa näin:

2900kcal
217p
362h
65r

aerobisista ja siitä miten dietti muuttuu 2 viikon välein en viitsi laittaa enempää tietoa kun olen kuitenkin maksanut ohjelmasta,tuntuisi helvetin tyhmältä alkaa jakaa sitä ilmaiseksi toisille maksun jälkeen :D

Ymmärrän. Aika korkealta tuossakin lähdetään kaloreista. Minkä hintainen muuten oli 3kk dieetti? Sisältääkö siis tarkat ruuat mitä vedät?

2900kcal
217p
362h
65r

Niin ei se ole mitään ylempää tietoisuutta vaikka se maken dietti onkin... Hiilarit putoaa parin viikon välein ja aerobista tulee loppuakohti lisää

Niin ei se ole mitään ylempää tietoisuutta vaikka se maken dietti onkin... Hiilarit putoaa parin viikon välein ja aerobista tulee loppuakohti lisää

no ei,mutta kyllä mä uskon markon tekemään ruokavalioon ja luulen hänen tietävän mitä tekee... se että missä suhteessa kukin muuttuu ja mikä on proteiinien määrä pitkin dieettiä onkin eri juttu,kaikki muuttuu koko ajan 2 viikon välein,paitsi rasvat on stabiilit

aerobista ei ole kovinkaan paljon ajallisesti missään vaiheessa,ne alkaa heti dieetin alusta joka alkaa ens maanantaina,tarkoitus ei ole polttaa lihaksia tolkuttomilla tunnin aerobisilla 4 kertaa viikossa, siinäkin on omat niksinsä miten ne toteutetaan.

- - - Updated - - -

Sisältääkö siis tarkat ruuat mitä vedät?

kyllä,mutta teen varmasti poikkeuksia kunhan makrot pysyy oikeissa suhteissa.

Itse syön kananmunan ja avokadon aamiaiseksi, niistä saa mukavasti kaloreita. Muista syödä välipalalla muutakin kuin maitorahkaa:) Maltodekstriiniä salilla, siitä saa hiilareita.

no ei,mutta kyllä mä uskon markon tekemään ruokavalioon ja luulen hänen tietävän mitä tekee... se että missä suhteessa kukin muuttuu ja mikä on proteiinien määrä pitkin dieettiä onkin eri juttu,kaikki muuttuu koko ajan 2 viikon välein,paitsi rasvat on stabiilit

aerobista ei ole kovinkaan paljon ajallisesti missään vaiheessa,ne alkaa heti dieetin alusta joka alkaa ens maanantaina,tarkoitus ei ole polttaa lihaksia tolkuttomilla tunnin aerobisilla 4 kertaa viikossa, siinäkin on omat niksinsä miten ne toteutetaan.

- - - Updated - - -

kyllä,mutta teen varmasti poikkeuksia kunhan makrot pysyy oikeissa suhteissa.

No ei se silti ole mitään ihmeellistä ja kaikki nuo asiat oppii itekkin, mut se on vaan nykyää että heti mennään sieltä missä aita on matalin. Näen muutenkin kaikki nuo valmennusjutut ja tilatut ruokavaliot aika naurettavilta jos ei olla kisoihin menossa vuoden sisään tai vastaavaa, kaikki mulle tänne heti -mentaliteetti se vaan jyllää :rolleyes: Mulle ei tulis mieleenkää tilata makelta tai keneltäkään jotain 150e ruokavalioo jossa on vaan paperille isketty monelta syön ja montako grammaa kun osaan ihan itekkin sen tehdä sekä määritellä aerobisen tarpeen..

Kunhan jaksaa lukea stickyt läpi, niin jokainen osaa tehdä itelleen järkevän ruoka- ja treeniohjelman. Jos ei jaksa yhtään paneutua, niin järkevämpää maksaa. Tosin saattaa monesti jäädä treenaaminen heti kun lyhyen tähtäimen suunnitelma saavutetaan =)

Kyllä jos tosiaan ei jaksa vaivaa nähdä, että selailee pakkiksen ketjuja läpi niin menkööt mun puolesta balettitanssiin... Jos ei osaa itse kaloreita laskea ja päästä miinuksille niin väärän lajin/harrastuksen on itelleen valinnut ja tosiaan noilla maken 3 kuukaudenkaan dieeteillä ei sen parempaan kuntoon pääse mikäli tietää itse edes jotain mitä tehdä. Uusavuttomien ja laiskojen hommaa poislukien ne kisadieetille lähtevät, ja ei en ole köyhä persaukinen jolla vaan ei ole varaa vaan käytän rahani järkevämmin kuin annan makelle pari hunttia tulostamaan mulle hienon ruokavalion :D

No ei se silti ole mitään ihmeellistä ja kaikki nuo asiat oppii itekkin, mut se on vaan nykyää että heti mennään sieltä missä aita on matalin. Näen muutenkin kaikki nuo valmennusjutut ja tilatut ruokavaliot aika naurettavilta jos ei olla kisoihin menossa vuoden sisään tai vastaavaa, kaikki mulle tänne heti -mentaliteetti se vaan jyllää :rolleyes: Mulle ei tulis mieleenkää tilata makelta tai keneltäkään jotain 150e ruokavalioo jossa on vaan paperille isketty monelta syön ja montako grammaa kun osaan ihan itekkin sen tehdä sekä määritellä aerobisen tarpeen..

En mäkään varmaan Makelta 150e ruokavalioo tilaisi, mutta ei mua haittais pätkääkään muutamaa kymppiä heittää ajatuksella tehdystä ruokavaliosta, joka olis räätälöity mun tarpeisiin. Jotenkin helpompi luottaakin sellaisen sanaankin, jolla vuosien omakohtainen kokemus kuin omaan tietoon. Kai valmentajat on sitten tälläsiä mun kaltaisia laiskoja varten.

En mäkään varmaan Makelta 150e ruokavalioo tilaisi, mutta ei mua haittais pätkääkään muutamaa kymppiä heittää ajatuksella tehdystä ruokavaliosta, joka olis räätälöity mun tarpeisiin. Jotenkin helpompi luottaakin sellaisen sanaankin, jolla vuosien omakohtainen kokemus kuin omaan tietoon. Kai valmentajat on sitten tälläsiä mun kaltaisia laiskoja varten.

Et tilaisi makelta 150e ruokavaliota mutta pari kymppiä haluaisit silti sijoittaa? Ne kun tuppaa sen n. 100 euroa ainakin maksamaan joten en nyt ihan ymmärtänyt pointtia tuossa. Niinhän se on helppoa antaa vaan kaikki vastuu jollekin toiselle jotta itsellä ei olisi mitään velvoitteita kuin olla vaan, eli kyllä ne on vähän tommosille sun tapasille laiskoille tarkoitettu jotka eivät saa ilman jotain hienoa valmentajaa sitä läskipersettä minnekkään liikkumaan. Edelleen jos kisailut mielessä ja vielä ensimmäiset niin valmentaja on siinä erittäin oleellinen asia mutta jos muuten vain salilla käy niin laiska täytyy olla jos ilman ei pärjää. Tietenkin kun näitä fitfarmia sun muita tulee telkkarista ja netistä pullollaan niin onhan se niin in ja muotia nykyään ;)

Helpointa rahaa valmentajalle on sähköpostiasiakkaat. Rungot on valmiina ja sitten ehkä vähän fiksaillaan hiilarimääriä. Sama homma treeniohjelmien kanssa. Jokainen on periaatteessa yksilö, mutta ei tarvi olla kuin kolme-neljä runkoa valmiina joita "fiksataan" asiakkaan tekstin mukaan. Helppo satanen vartin hommasta, eikä tarvinnu paljoa aivojakaan käyttää. Ei nekään hommat mitään rakettitiedettä ole, mutta pääasia on tietty asiakastyytyväisyys.

Ei siinä, positiivista tottakai, jos valmentajan kanssa saa kehitystä eteenpäin :)

Helpointa rahaa valmentajalle on sähköpostiasiakkaat. Rungot on valmiina ja sitten ehkä vähän fiksaillaan hiilarimääriä. Sama homma treeniohjelmien kanssa. Jokainen on periaatteessa yksilö, mutta ei tarvi olla kuin kolme-neljä runkoa valmiina joita "fiksataan" asiakkaan tekstin mukaan. Helppo satanen vartin hommasta, eikä tarvinnu paljoa aivojakaan käyttää. Ei nekään hommat mitään rakettitiedettä ole, mutta pääasia on tietty asiakastyytyväisyys.

Ei siinä, positiivista tottakai, jos valmentajan kanssa saa kehitystä eteenpäin :)

No nimenomaan jos vielä nämä otetaan mukaan, hirveätä paskaa ja kusetusta. Valmentajan jos hommaa niin vähintään silloin on se ihan oikea valmennussuhde otettava jossa on säännölliset tapaamiset sun muut mukana. Uskon kyllä, että painoksen asiassa oli juuri tämmöinen perus runko jota hieman vain fiksaillaan joka nettivalmennuksessa on varmaan se yleisin tapa, onnea vaan painokselle ja kumppaneille maailmaamullistavan ruokavalion hankkimisesta ja 4 prosentit rasvat odottavat siellä 3 kk päässä.

Negatiivinen sävy viesteissäni tätä kohtaan johtuu siitä, kun seurasin kuinka kaveri vajaa 2 vuotta sitten pähkäili saman asian kanssa ja päätti sitten yhdelle nimeltämainitsemattomalle valmentajalle ottaa yhteyttä ruokavalion ja treeniohjelman takia. No, 180e siihen meni ja vastauksena oli perus vhh dieetti joka oli lähes identtinen millasta olin ite kaverille suositellut ja treeniohjelma 3-jakoinen jossa sarjat tyyliin 3x15 jokaisessa liikkeessä. Kuitenkin suomen bodyskenessä keskeinen hahmo joten makelta on lupa odottaa melko samanlaista "rahastusta" näissä nettivalmennuksissa.

No nimenomaan jos vielä nämä otetaan mukaan, hirveätä paskaa ja kusetusta. Valmentajan jos hommaa niin vähintään silloin on se ihan oikea valmennussuhde otettava jossa on säännölliset tapaamiset sun muut mukana. Uskon kyllä, että painoksen asiassa oli juuri tämmöinen perus runko jota hieman vain fiksaillaan joka nettivalmennuksessa on varmaan se yleisin tapa, onnea vaan painokselle ja kumppaneille maailmaamullistavan ruokavalion hankkimisesta ja 4 prosentit rasvat odottavat siellä 3 kk päässä.

Kovasti nostaa tunteita sinussa tämä asia.

Kovasti nostaa tunteita sinussa tämä asia.

Lue tuo ylempini viestini johon tein ton lisäyksen, kyllä joo nostaa tuonkin takia ja se kun ei osata/jakseta tehdä itse mitään ja tullaan tänne kehumaan "no kyllä make osaa ja luotan makeen jeejee nyt on elämä ihanaa". Eipä mulla siihen ole mitään jos joku haluaa rahat siihen laittaa, nauran oikeastaan vähän kun joku on niin typerä että tuhlaa siihen koska tuota kummempaa ne nettivalmennukset ei loppupeleissä ole. Halusin vaan tuoda tähän toista näkökulmaa jos jotkut aloittelijat on täällä heti jotain ruokavalioita yms tilaamassa viikkorahoillaan, että miettikää kaks kertaa.

No hei cmoon dyyyds, saa kai sitä omia rahojaan käyttää miten tykkää. Fiksumpi investointi joku ruokavalio on kuin käyttää sama fyrkka esim röökiin tai baariin. Ja jos postaajalla ei kauheesti kokemusta diettailusta tai ruokavalion suunnittelusta nii asiat voi olla vähän hakusessa, ja ehkä tulevaisuudessa on sitten helpompi kasailla dieetti ite kalorilaskurin avulla kun nyt eka ollu joku selkee kaava millä mennään. peace :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom