Hidas palautuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zealot
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ongelmanani on uskomattoman hidas palautuminen, varsinkin jaloissa. Jalkapäivänä tulee tehtyä naurettavan vähän sarjoja (kyykky 2x8-10, maastaveto suorin jaloin 2x8-10 ja pohjeprässi 2x12-15). Voimaa ei vaan prkl riitä enempään. Nyt päästään varsinaiseen ongelmaan: Seuraavat kolme päivää on kävely lähestulkoon mahdotonta, sattuu niin saatanasti ja seuraavaa jalkatreeniä ei tarvitse kahteen viikkoon ajatellakkaan. Ravintopuoli on kutakuinkin kunnossa, venyttelyt ja lämmittelyt samoin. Onko muilla vastaavanlaisia ongelmia, ja mitä sille voi tehdä? Jalkoja kun sattuu tarvitsemaan muuallakin kun salilla...

Kipu kasvattaa

Joo asennetta kehiin enemmän. Kyllä ne kintut on mullakin kipeät, venyttelyä päivittäin, hierojalle yms.:kippis1:

Entäpä sitten se, että mulla nousi tulokset huomattavasti kun pidin parin viikon tauon treenaamisesta. Sama homma on käynyt ennenkin. Voiko siis olla niin, että sopiva palautumisaika on 10-14 päivää??? kuulostaa aika pitkältä, mutta mulla näyttäis toimivan näin.

Kyllä ne rimpat on täälläkin kipeenä melko kauan ja parin päivän päästä treenistä se oikea kipu vasta tuleekin. Venyttely tuppaa mulla jäämään vain siihen kun salilla käy.. :rolleyes:
Kevyt liikunta jalkatreenin jälkeen auttaa hyvin, eli ei muuta kuin pientä verryttelevää kävelyä harrastastamaan vaikka ne jalat olisikin kipeät.

Olisikohan kroppasi tottunut alhaiseen treenifrekvenssiin, eli kroppasi palautuu juuri niin hitaasti kuin tarvitsee. Minä kävisin purkamaan ongelmaa siten, että kasvattaisin treenifrekvenssiä ja -volyymia, mutta en tekisi sarjoja aivan katkeraan loppuun saakka. Eli treenaa ne jalat vaikka kerran viikossa, vaikka ne olisivatkin vielä hieman kipeät edellisestä treenistä. Sitten kun on pohjakunto ja palautumiskyky saatu nostettua uudelle tasolle, voisi vähitellen käydä koventamaan sarjoja ja hakemaan rajoja ylikunnolle.

Originally posted by Zealot
(kyykky 2x8-10, maastaveto suorin jaloin 2x8-10 ja pohjeprässi 2x12-15).

Oletko kokeillut lyhyemmillä sarjoilla 2x3-5 ??
Entäpä asento, onko kyykätessä jalat reilusti levällään ??

Minulla oli myös sama vika. Treenasin omasta mielestäni kohtuudella, mutta 3-4 seuraavaa päivää mentiinkin sitten tönköin jaloin. Ja voimaa ym. kehitystä ei tapahtunut.

Sitten kokeilin (kehoituksesta) leveämmällä asennolla kyykkäämistä (alussa tuntui ettei ko. asentoon ole olemassa edes lihaksia), sekä vähensin sarjoja ja toistoja.

Nyt kykenen jalat vetäsemään parikertaa viikossa.
Aivan loppuunasti vietyjä rutistuksia olen nyt koitellut vältellä.

Ma kyykky 3x5, mv 8-12x1(nopeusvoima) tai 5x3(nopeusvoima)
To kyykky 3x3, mv 3x3-5(1.vko 3x3, 2.vko 3x4, 3vko 3x5, tämän jälkeen lisää painoja)

Kyykyssä taasen pyrin joka viikko lisäämään 2,5 kg lisää malmia.

Näin olen nyt edennyt, tosin vielä kohtalaisen vähän aikaa.
Raudat ei siis vielä ole kummoiset.
Tuntuma taasen on valovuosia aikaisempaa parempi.
Ja mitä tärkeintä kehitystä jälleen tapahtuu.

Lisäksi prässin jätin kokonaan pois, eikä ainakaan vielä tunnu tästä olevan mitään haittaa,,,,ja tuskin tulee olemaan.

Kuuluuko aerobista/anaerobista harjoittelua ohjelmaasi? Hyvä kunto niin kuin jo mainittiin nostaa palautumiskykyä ihan uudelle tasolle. Eli lenkille marss ;)

Vähän olen hannibaalin linjoilla, keho voi tottua ja tekee vain minimin mitä tarvitsee. Jos sulla on nyt väli vaikka tuo 2vk niin mitään et menetä kun rupeat kokeilemaan mitä kummallisimpia virityksiä. Täällä on tullut jos lyhyttä sarjaa niin pistetään oma suosikkityylini, ota 3 jalka treeniä putkeen peräkkäisinä päivinä, toistoja 20-30 niin opit ehkä jotain lihaksen oikuista, jos sinussa ei ole mitään vikana niin selviät tuosta uusin miettein. Jos ei muuta niin ne kovet OPPII palautumaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aerobistakin tulee tehtyä, futista pelailen puntin jättämällä armonajalla, 2-3krt/vko. Sen mukaan miten jalat kestää.

Tota kävelemistä vois kokeilla, tällä treenillä kehitystä kuitenkin tapahtuu vielä ihan kohtalaisesti, niin että ei sen takia viittis treeniä paljon muutella. Voisin kuitenkin koittaa vetää väkisin jonkun aikaa 2 treeniä/vko ja kattoa et miten ne siihen suhtautuu...

Itselläni oli aikanaan sama ongelma. Selkä ja rinta palautuivat vasta kahden viikon jälkeen, ravintopuoleni piti olla kunnossa. Söin proteiineja n. 180 g / päivä ja hiilareita niin että ei ollut nälkä.

Ravintopuoleni ei ilmeisesti kuitankaan ollut kunnossa. Kun aloin syödä enemmän, niin palautuminen nopeutui viikolla. Runsas syöminen tarkoittaa minulla sitä että paino nousee n. kahdella kilolla kuukaudessa. Kolmen kuukauden jälkeen poltellaan rasvoja ja aloitan taas kierron alusta. Näin olen saanut myös lihasten kasvun jälleen käyntiin.

Kannattaa tosiaan kokeilla treenata vähän eri tyylillä välillä.
Lisäät frekvenssiä ja pudotat sarjakohtaista suhteellista intensiteettiä hieman.
Tottakai ne jalat on kipeänä sen 7 tai 9 tai 12 päivää jos niitä aina treenataan seuraavan kerran vasta sen saman ajan kuluttua.

Pyörä on keksitty uudelleen, tehoa en silti kiistä.
http://mayweather.me/sub-zero-cryotherapy
Oli mukava palautella kun talosta löytyi uima-allas jossa oli vilposta vettä, saunaan-altaaseen-saunaan jne. monta kertaa. Lihakset rentoutuivat ihanasti kun lillui siellä altaassa ja vähän ravisteli käsiä ja jalkoja:)

Kyllä varmasti tulee kipeät koivet jos treenaa niitä vain kahden viikon välein. Ja se että jalat ovat kipeät eivät kerro välttämättä niiden palautumisesta paljoakaan. Itse lähtisin totuttelemaan huomattavasti tiheämpään frekvenssiin luokkaa 2-3 krt viikossa. Alkuun vaan niin pienet painot, etteivät jalat kipeydy pahasti ja sitten vaan usein salille ja muutaman viikon aikana hilaa ne painot järkevälle tasolle.

Itse kyykkään 3-5 kertaa viikossa riippuen vähän treenisyklistä eivätkä jalat ole ikinä niin kipeät, että siittä olisi haittaa missään puuhassa. Mutta jos satun vaikka sairastelemaan viikon ja käyn tekemään ihan normaalin treenin, minkä ei pitäisi aiheuttaa mitään tuntemuksia, niin johan tulevat koivet prkl vaan kipeiksi.

joo itellä kans oli kauheet domsit jaloissa aina jalkatreenin jälkeen, kun niitä treenasin kerran parissa viikossa. sittenku nostin väh. kerran viikkoon jalkatreenin nii huomas kyllä että kintut tottu siihen ja särky oli todellä pientä verrattuna aikasempaa

Back
Ylös Bottom