Hevosen liha

-BloodyMary-

Banned
"Now I mainly eat a horse meat, rice and protein shakes." -Alistair Overeem

Tämän innoittamana kysyisinkin kokemuksia hevosen lihasta ja mistä moista mahtaisi hankkia Suomessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä mistä tuota saa mutta hevosenliha on todella hyvän makuista ja mureaa. Tykkäsin enempi kuin naudanlihasta.

Ja ilmeisesti proteiinin lähteenä parasta tai ainakin lähes parasta lihaa.

:edit:
Hevosenliha on usein erittäin hyvälaatuista. Se on mureaa, vähärasvaista, matalakolesterolista ja vähäsuolaista. Se sisältää paljon hyvälaatuista proteiinia ja rautaa. Tästä huolimatta hevosenlihan kulutus on Suomessa erittäin vähäistä, noin 100 g/asukas/vuosi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hevosenliha

Suurin osa lihatiskeistä varmaan pystyy tilamaan niiden tukkureilta hevosen filettä, jos vaan haluavat.

Stadissa muistaakseni Votkin myy ainakin.

Hevonen pitäisi olla myös halvempaa kuin nauta.

Myydään yleensä pakastettuna.

Jos tuo on tosiaan muun hyvän lisäksi vielä nautaa edullisempaan, niin alkaisi kiinnostaa heti maistaa hevosta. Onko jollain tarkempaa tietoa tuosta saatavuudesta esim. Tampereella.

Kauppahallit ja lihakaupat on suht varmoja paikkoja löytää. Kauppojen lihatiskeillä saattaa olla halvempaa. Eikös Tampereella ole iso kauppahalli?

Helsingissä Wotkin sörkassa on varma valinta, sieltä löytyy kaikkea mitä saa myydä.

Vähän aiheen sivusta. Olen huomannut, että yllättävän monissa nakeissa on alettu käyttämään hevosenlihaa.

Ravintola Kivi, Aleksis Kivenkatu, Helsinki. Hevosen filettä halvalla ja helvetin hyvää. Menkää ihmeessä. Kävisin joka päivä lounaalla, mutta nykyään olen Espoon puolella töissä.

Jos tuo on tosiaan muun hyvän lisäksi vielä nautaa edullisempaan, niin alkaisi kiinnostaa heti maistaa hevosta. Onko jollain tarkempaa tietoa tuosta saatavuudesta esim. Tampereella.

Kauppahalli ja siellä ainakin Laatuliha myy suht edullisesti, n.17€/kg ulkofile.
Hyvää on!

Onko jollain tarkempaa tietoa tuosta saatavuudesta esim. Tampereella
Pyynikin lihasta (Pyynikintorilla) ostin juuri sunnuntaina hetken mielijohteesta, pirulainen kun onkin hyvää :kuola:
Ostin tosin palvattuna kun ajattelin leivän päälle ja "naposteltavaksi", mutta joku 17-18€ taisi olla kilohinta.

Ostin viime viikonloppuna Stockalta hevosenlihaleikkeleitä. Ei se nyt kovin halpaa ollut, hyvää silti, ja vaihtelua leivän päälle. Aika suolaisen makuista oli. Tiedä sitten, oliko vain suolattu.

Viikonloppuna tuli ensimmäistä kertaa syötyä hevosenlihaa ja oli kyllä todella hyvää. Kaveri oli tehnyt rosvopaistin hevosenlihasta. Oli kyllä ehkä vähän sitkeempää kuin naudanliha, mutta muuten kyllä todella maukasta.

Erittäin hyvää lihaa, hieman makeamman makuista kuin nauta ja ilmeisesti tästä syystä pihvi myös ruskistuu (ja palaa) paljon miedommassa lämmössä kuin nauta.
Rosvopaistiin pitää kyllä laittaa rutkasti possunrasvaa mukaan, heppa on tosi vähärasvaista ja kuivuu muuten. Kantsii pitää korvat auki jos sattuu jostain saamaan hevoisen, teurastamo maksaa noista 100 euroa joten koko elikon voi saada hyvin halvalla jos on mahdollista itse paloitella ja on tilaa pakastaa ;)

Votkinilta saa ulkolaista hevosen sisä- ja ulkofilettä. Sisäfile maksaa about 30€/kilo.

Lisäksi saa kylmäsavustettua hevosta.

Käyn huomenna hakemassa yhden sisäfileen testiin.

Tässä vielä Votkinin myymälät;
http://www.chef-wotkins.com/index.php?sivu=Yhteystiedot

Pitänee käydä tarkastamassa tuo Votkinin liike tässä joku päivä, varsinkin kun on kulmilla. Kaikennäköisiä herkkuja näyttäisi olevan. Muistaakseni tuolla tukkutorilla oli vaan kesäisin aivan kamala kalandöfis pihalla. No tuskin minkään liikkeen sisällä haisee.

Mä olen heppatyttö ja aika paljon tökkii ajatus hevosenlihan syönnistä. Samoin riistaruuista joudun jättämään jäniksen väliin jos saan (tahtomattani) visioitua silmiini omat pikku pupuni.

Mutta.. hevosenlihameetwursti on mielestäni pahanmakuista, varmaan riippuu valmistajasta? Viimeksi kun maistoin se oli liian suolaista ja lihassa oli samaa makua kuin huonosti tehdyssä naudanpaistissa (maistui vähän maksalle). Siis se oikea heppameetwursti, onhan niissä joissakin hevosta vaan pari prosenttia.

Filettä en ole ikinä maistanut ja jos maistan toivon etten tiedä siitä etukäteen. Saattaa muuten mielikuvat pilata ruokahetken.

Painekattilassa tehtyä hirven- ja hevosenlihan sekoitusta olen syönyt, en tosin kyennyt erottamaan maun perusteella kumpi oli kumpaa kun olivat olleet niin kauan samoissa liemissä. Ilmeisesti täällä ei ole kovin helppoa saada hevosenlihaa kun teurastusmääräykset ovat tarkat ja vanhoista ravureista tuskin löytyy kovin hyvää lihaa?

Suositut

Back
Ylös Bottom