Herkuttelen joka päivä, kohtalotovereita?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mopsi, kiva juttu mutta kerro miten se tehdään? :D

Siis sinänsä olen sitä mieltä että elämästä ja hyvästä ruuasta ja juomasta saa nauttia (vaikka se olisi vähän epäterveellistäkin) mutta mua vaan välillä ärsyttää tämä oma tavan vuoksi turhien kaloreiden vetäminen. Niin siksi etsin fiksumpia vaihtoehtoja tilalle.

Mulla muutos alkoi muistaakseni vuosi sitten vappuna, kun liiasta kotisiman juonnista ja munkkien syönnistä viheliäinen hiiva, jolloin oli pakko vähentää sokerin syöntiä kunnolla. Poistatin vuosi sitten ehkäisykapselin ja päätinluopua loppuiäksi kaikista hormonivalmisteista, mikä on parantanut mielialaa, mikätaas helpottaa terveellisesti syömistä. JA meillä on nyt ihana vauva, jonka hyvinvoinnin takia toki myös jaksan panostaa ihan uudella tavalla elintapoihini.

Täällä ilmoittautuu yksi stressisyöppö! Ihan älytöntä, nyt on toista kuukautta stressitasot katossa pääsykokeiden takia ja viimeiset kaksi viikkoa on tullut mätettyä karkkia, pullaa, jätskiä, valkoista leipää, pitsaa... Yääh. Nyt taas koitan ryhdistäytyä ja pysyä yhden herkupäivän -taktiikassa. Miten ihmiset hoitaa stressinsä? Ärsyttää, kun menee tollain överiksi herkuttelu. Oon kyllä aina ollut herkkujen perään ja ressatessa näköjään korostuu.

Titiuu, tuttu tunne. Mulla kyllä liikuntaharrastus on auttanut tohon, ts. kun saa salilla purkaa angsteja rautaan tai tyhjentää mieltä joogassa, stressisyömisen (tai juomisen) tarve on pienempi. Mutta ei se tietysti koko ongelmaa poista. Hyviä neuvoja otetaan myös vastaan...

Minulla on ollut samanlainen ongelma. Nautin ruoasta todella paljon, ja jos sallin itselleni herkuttelun, saattaa epäterveellinen syöminen jäädä niin sanotusti päälle. Mutta kun onnistun olemaan viikonkin ilman, mieliteot vähenevät huomattavasti ja kiusauksia on paljon helpompi vastustaa. Kerran viikossa tai kahdessa pidän cheat dayn, eli saan syödä ja juoda ihan mitä tahansa, mutta ei silloinkaan tee mieli itseään liian täyteen ahtaa. Tällainen selkeä rajanveto toimii minulle, joten jos herkuttelun kanssa on ongelmia, suosittelen lämpimästi :) Yleensä cheat day sattuu viikonlopulle, tavallaan palkinnoksi fiksusti eletystä viikosta.

Toinen tärkeä oivallukseni on naposteluun liittyvä. Napostelu vaan nyt on kivaa, ja sitä on todella hankala lopettaa - etenkin jos leffaa katsoessa muilla on herkkuja. Päätin, että en yritäkään lopettaa, vaan syön vain tilalla jotain hyvää mutta terveellisempää, esim. vihannestikkuja tai tuoreita marjoja.

Huomaan myös syöväni helpommin epäterveellisesti kiireessä ja stressissä. Siksi pidän aina huolta, että kotona on valmiiksi raaka-aineet terveelliseen ruokaan, enkä käy kaupassa nälkäisenä. Pidän myös kaapissa jotain helppoa nopeaa jolla saa verensokerin nousemaan (esim. raejuustoa tai manteleita), jotta nälkäisenäkään ei sorru epäterveellisiin pikahelpotuksiin vaan jaksan kokata.

Alussa fiksusti syöminen tuntui todella hankalalta, ja näitä asioita joutuu edelleenkin välillä ajattelemaan tietoisesti, mutta koko ajan on helpompaa! Tsemppiä kaikille :)

mä huomasin, että heti kun nostin proteiinin määrä /vrk niin makeanhimo on ollut tiessään. Toki silloin tällöin tulee herkuteltua, mutta enää ei ole sellaista pakonomaista tarvetta niin kuin aiemmin. Säännöllinen syöminen (2-3h välein) on myös auttanut. Heti kun ehtii tulla liian kova nälkä, eksyy tekemään joskus vääriä valintoja ruuan suhteen. Ennaltaehkäisy siis tärkeetä tässäkin, imho.

Itse olen nyt dieetillä ollessani (tiputtaa pitäisi vielä n.7-9kg) todennut, että paras keino on syödä pääosin terveellisesti, pitää siis juurikin kokonaisuus kunnossa. Toisinsanoen huolehdin, että saan riittävästi protskuja (salitreenien tueksi), muuten en makroja juuri vahdi mutta otan ne (valtaosin) fiksuista lähteistä. Toisina päivinä menee enempi hiilareita, toisina rasvaa. Saatan syödä monta kertaa viikossa jäätelöä, ja laihdun silti, koska tosiaan kokonaiskalorinsaanti ratkaisee. En laihtuisi yhtään nopeammin, vaikka söisin jäätelön sijasta esim. mysliä +hedelmän. Itselle tällainen rennompi dieetti sopii paremmin, erityisesti henkisesti. Tälleen voi jatkaa vaikka loppuelämän, sittenkin kun pudotustarvetta ei enää ole.

Sattui silmään tämä ketju ja samaistun kovasti alottajaan. Suklaata ja sokeri-/alkoholipitoisia juomia menee päivittäin mutta imo kohtuullisia kerta-annoksia. Luulen että kyseessä on enemmän paha tapa kuin ainakaan kovin paha riippuvuus. Olen ollut esim tipattomalla pari kertaa tämän talven aikana ihan kokeilumielessä, mutta motivaatio lopahti kun en huomannut sillä mitään erityistä positiivista vaikutusta. Ainoastaan sen totesin, että olen nälkäinen kun osa kaloreista vaihtuu vissyyn. Toisaalta kuitenkin haluaisin tästä tavasta eroon.

En tiedä mikä teidän kokemus on mutta mä kuvittelisin, että jos haluaa karsia herkkuja pois, varmaan kannattaisi keksiä tilalle muuta syömistä (jos ei ole tarkoitus laskea kokonais kalorimäärää). Mun ongelma vaan on etten keksi mitä, kun esim pähkinät, monet hedelmät ja gluteeniviljat on pois laskuista. Olisiko ideoita??

Mä olen koko ikäni ollut tosi laiha ja syönyt (tajuamattani) ihan liian vähän. Siksi sitä ottaa loput kalorit helposti piilonälkään sitten tummasta suklaasta, popcornista ja manteleista. Eihän tuohon ole muuta vastausta kuin että syödään kunnon ruokaa sen moskan tilalle? Kaksi lämmintä ruokaa päivässä yhden sijasta tekee ihan eri olon, saa ravinteet ja hyvää energiaa. En mä riittävän ruoan jälkeen enää edes kaipaa moskaa, pari palaa suklaata ja kourallinen manteleita riittää. Ja olen sitä mieltä, että sokeriin voi elimistö joskus jäädä koukkuun, ja siitä eroon pääsee vain olemalla syömättä ja kärsimällä ne muutaman päivän vieroitusoireet.

Mä olen koko ikäni ollut tosi laiha ja syönyt (tajuamattani) ihan liian vähän. Siksi sitä ottaa loput kalorit helposti piilonälkään sitten tummasta suklaasta, popcornista ja manteleista. Eihän tuohon ole muuta vastausta kuin että syödään kunnon ruokaa sen moskan tilalle? Kaksi lämmintä ruokaa päivässä yhden sijasta tekee ihan eri olon, saa ravinteet ja hyvää energiaa. En mä riittävän ruoan jälkeen enää edes kaipaa moskaa, pari palaa suklaata ja kourallinen manteleita riittää. Ja olen sitä mieltä, että sokeriin voi elimistö joskus jäädä koukkuun, ja siitä eroon pääsee vain olemalla syömättä ja kärsimällä ne muutaman päivän vieroitusoireet.

Tuo on kyllä ihan totta, että liian vähä "oikea" ruoka lisää herkkunälkää.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Jos tekee mieli makeaa, kannattaa kuunnella kehoa. Teen usein itselleni ison kipon hedelmiä, esim 5kpl banaania (=kalorimäärä vastaa 100g suklaata) illalla kun tekee mieli makeaa ja tämän jälkeen ei tee mieli viikkoon makeaa koska kroppa on saanut mitä haluaa. Hedelmiä ei kannata pelätä.

Olen muuten alkanut taas herkutella lähes päivittäin! Illalla kun lapset saa nukkumaan, rentoudun elokuvan ja herkuttelun parissa. Mutta ei kyllä yhtään ahdista, kun määrät ovat varsin kohtuulliset ja paino tuntuu vain tippuvan (imetys). Herkuttelulla tarkoitan esim. jäätelöä ja suklaata. Iltaan saakka koitan syödä melko vhh. Yhtenä iltana kun söin vhh myös illalla, nukuin vain 3 tuntia yöllä. Eli tarvitsen sokereita iltasella.

Jos tekee mieli makeaa, kannattaa kuunnella kehoa. Teen usein itselleni ison kipon hedelmiä, esim 5kpl banaania (=kalorimäärä vastaa 100g suklaata) illalla kun tekee mieli makeaa ja tämän jälkeen ei tee mieli viikkoon makeaa koska kroppa on saanut mitä haluaa. Hedelmiä ei kannata pelätä.

Toisaalta fruktoosikaan liiallisissa määrissä ei ole hyväksi, aiheuttaa mm. rasvamaksaa. Se 1-2 hedelmää päivässä lienee suositus. Tietysti satunnaiset 5 banskua on varmaan ihan jees :).

Itsehän en keskity syömisiini mitenkään erityisesti. Syön perusterveellistä kotiruokaa, koitan välttää roskan (=einekset, energiajuomat, alkoholin, sipsit, limsat), mutta karkkia ja jäätelöä tulee syötyä silloin kuin tekee mieli. Eli usean kerran viikossa. Övereitä en vedä, joten homma toimii :)

Tässäpä yksi herkuttelija myös. Aina kun on tylsää tai stressaa tms, niin alkaa kaappien penkominen että mitä hyvää löytäisin. :( Ja joku vaalea leipä on ihan hirveä koukuttaja. Sitä kun erehtyy yhden siivun ottamaan niin vähän ajan päästä oon jo tunkemassa seuraavaa suuhun.

mun herkuttelu loppu ku seinään, kun aloin syödä aamupalaksi proteiinilettuja joiden kanssa syön ruokalusikallisen vaahterasiirappia ja puolisentoista desiä mustikoita. On niin makea startti päivään, ettei oo tehny mieli edes suklaata. Ja siis mähän olen koko elämäni ollut kunnon chocoholic. Oisinkohan nyt kuukauden päivät vedelly noita lettuja naamaani - saman verran oon ollu ilman herkkuja, yhtä pientä chilisalmiakkipussia (80g) lukuunottamatta. Ei oo tarkoitus ees ollut olla näin "ehdoton" mutta kun ei oo tullu mitään pakonomaista tarvetta herkutella, niin enpä sit herkuttele :)

Mulla on näköjään edelleen aika kausittaista tuo herkuttelu. Viikonloppuna meni melkein 2 BenjaJerryä ja iso karkkipussi. Tuli sellainen olo, että mulla tosiaan on jotain häikkää verensokeritasapainossa. Koitan siis taas olla vähemmillä sokereilla. Eilen söin palan itsetehtyä porkkanakakkua ja äärimmäisen voisia lättyjä mahan täyteen :D

Enemmän tai vähemmän aiheeseen liittyen: tilasin pt:ltä ruokavaliosuunnitelman, jossa kuulemma on cheattipäiviä parin-kolmen viikon välein mutta muuten pitäisi olla kokonaan ilman herkkuja. Vähän jännittää mitä tosta tulee. Toisaalta vois kuvitella että jos tarpeeksi hyvä suunnitelma niin ei hirveesti teekään mieli ylimääräisiä makeita tms. Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Itsellä anakin ongelmana se herkuttelun lopettaminen kun se jää vähän päälle. Luulisi että jos on yksi tietty suunniteltu cheattipäivä ja seuraavanaa paluu ruokavalioon niin se olis helpompaa :) tosin kun seon suunniteltu päivä niin omassa tapauksessani se vois mennä pieleen sen takia et ei teekään mieli mitään herkkuja vaan sit syö cheatin puhtaasti :D

Jokapäiväistä oma herkuttelu ei ole, mutten ole asettanut mitään "herkkuaikoja" kalenteriini. Jos menee jotain pientä kahtena päivänä peräkkäin, niin sitten menee. Välillä voin olla viikkoja ilman. Enemmän tulee tarjottuja herkkuja syötyä kuin itse ostettuja. Olen entinen karkki- ja limsahiiri. Pilasin niillä hampaani ja siinäpä yksi motivaattori olla ilman, ettei tarvitse niin usein hammaslääkärissä käydä :D Nykyisin olen niin surkea herkuttelija, että saan aika vähäisestä määrästä makeaa jo pahanolon. Suolaista sen sijaan voin syödä PALJON. Briejuusto suurta herkkua.

Ollessani valmennuksessa minulla oli mahdollisuus syödä yksi "cheattiateria" joka viides päivä. Aluksi sitä odotti, sitten niitä aterioita jäi jo väliin ja söin normaalia ruokaa. Älkää olko liian ankaria itsellenne, mutta varokaa övereitä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom