Herkkä ruoansulatus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tombba
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupunki
Joensuu
Eli vatsa menee välillä sekaisin todella helposti, ehkä jopa ilman mitään varsinaista syytä/ ravintoainetekijää.
Tästä johtuen painoni on nyt pitkän aikaa jumittanut suht. samassa heitellen 2kg välillä ja sehän potuttaa, kun ei sitä ylöspäin saa.
Olisi kiva kuulla, miten muut ovat ongelmaa ratkoneet, koska esim. omalla kohdalla tuntuu välillä olevan täysin hakuammuntaa onko vatsa päivällä vai päivän sekaisin.
Laktoosi-intoleranssi ja keliakia on testattu verikokeella ja kumpaakaan ei ole.
Joitain tekijöitä, milloin vatsan saa sekaisin:
-Jos syö määrällisesti paljon kerralla (mites vedät monta tuhatta kaloria/vrk?).
-Jos joutuu liikkumaan heti syönnin jälkeen
-Jos nauttii runsaasti(?) nestettä vrk aikana.

Jos (kun) täsmentäviä kysymyksiä, vastailen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletko kiinnittänyt huomiota ravinnon lisäksi ns. stressitekijöihin?

Itselläni on stressivatsa, joka voi oireilla ihan jännityksestä - vaikka olisi hauskaa esim. huvipuistossa tai hurjassa autokyydissä. Toki negatiiviset asiat vaikuttavat voimakkaammin.

Olen saanut oireita esim. sunnuntaisin jos maanantaille on odotettavissa jotain jännää/ikävää/ahdistavaa (nuorempana tietyt aineet tai kokeet koulussa aiheuttivat ahdistusta, nykyisin muut tekijät). Muistan yhden jouluaatonkin kun vatsa meni sekaisin (nuorempana). Jouluaattoon ei liittynyt mitään ikävää. Kaipa se oli se joulupukki joka pelotti.

Kouristeleva paksusuoli lienee oikea termi. Jännitys tms. aiheuttaa sen että paksusuoli kouristelee ja lykkäilee puoliksi sulamatonta matskua eteenpäin - neste ei ehdi imeytyä normaalisti ja tavara tulee ripulina ulos. Ja tähän liittyen kouristelut tuntuvat vatsan juilimisena. Ilmaakin voi kertyä ja tämäkin lisää vatsan juilimista kun kaasukuplat venyttävät suolen seinämiä. Varsin ikävää.

Toki ruoka-aineillakin voi olla osansa - joskus hyvinkin tavallisilla. Niihin ei välttämättä kiinnitä paljoa huomiota.

Omalla listalla: paprika, keinotekoisesti makeutetut mehukeitot, tietyt limonadit, kurkkupastillit, wok-vihannekset. Ja kannattaa tsekata se maustevalikoimakin.

Keliakian saa testattua käsittääkseni melko luotettavasti vatsalaukun tähystyksen yhteydessä, joten sinne vaan. :thumbs:

Ironbutt mainitsikin jo stressin. Teetkö vuorotyötä? Juotko paljon kahvia?

Keliakian saa testattua käsittääkseni melko luotettavasti vatsalaukun tähystyksen yhteydessä, joten sinne vaan. :thumbs:

"Joten sinne vaan" :whip: On muuten yksi elämäni pahimpia kokemuksia kautta aikain tuo tähystys.

Jos vielä toisen kerran tähystävät mulla vatsaa niin saavat mun puolesta tehdä sen nukuttamalla tjsp...

Kiitokset vastanneille.
Elikkäs mulla vatsa reagoi usein stressiin, kuten buttis jo kuvailikin.
Mutta kupu on tuntunut välillä sekoilevan vaikkei ainakaan psyykkistä stressiä ole ollut mielestäni.
Teen vuorotyötä, yövuoroja. Pitkiä vuoroja, joista seurauksena pitkiä vapaita, eli kroppa pääsee myös lepäämään.
Yövuoroista johtuen en syö mitään ruoansulatukselle kovaa, kuten esim. lihaa puolen yön jälkeen, vaan otan ravinteet rahkoista, yms.

Kahvin juontia olen viim. puolen vuoden aikana vähentänyt huomattavasti. Nykyään sitä kuluu 1-3 kuppia per vrk.

toi vuorotyö luultavasti vaikuttaa, minulla on unirytmi ihan väärällään ja jokaisena päivänä koulussa/töissä kun on aikainen herätys minulla on koko päivän vatsa sekasin, vatsa on kyllä sekaisin normaaleinakin päivinä enkä keksi silloin syytä, mutta jos joudun heräämään aikasin se on poikkeuksetta sekaisin.

toi vuorotyö luultavasti vaikuttaa, minulla on unirytmi ihan väärällään ja jokaisena päivänä koulussa/töissä kun on aikainen herätys minulla on koko päivän vatsa sekasin, vatsa on kyllä sekaisin normaaleinakin päivinä enkä keksi silloin syytä, mutta jos joudun heräämään aikasin se on poikkeuksetta sekaisin.

Tuosta syystä johtuen pidän yleensä vapaapäivinä tai pitempienkin vapaitten ajan yörytmiä, eli päivät nukkuen ja yöt kukkuen.

Miten jengi on sitten estänyt / stopannut tätä pakin sekoilua? Vai onko mitenkään?

Entäs kuitu? Itselläni kun kuidun määrä laskee niin vatsa on aivan sekaisin. Esim. nyt jouluna kun on tätä epäsäännöllistä ja ylensyöntiä niin sitten jäi parin aamuna kuitu lisä ottamatta ja nyt on aivan sekaisin maha ja sellainen "paha olo" että ei edes tee mieli syödä. Itselläni kun syön tasaisesti ja säännölisesti niin ei ole mitään ongelmia mutta heti kun poikkean normikaavasta niin vatsa menee sekaisin.

Mun pakki kans pysyy täysin rauhallisena lähinnä vaan aikas puhtaalla body-ruualla... toisaalta hyvä.

Pahinta, mitä vatsalleni voin antaa, on alkoholi ja ns trans-rasvat (kovetetut kasvirasvat), aika pienetkin määrät riittävät ärsyttämään. Laktoosi-intoleranssia mulla ei ole, mutta jostain syystä maitojauhe ei sovi ollenkaan. Ja yllättävän monissa esim eineksissä sitä maitojauhetta on...

Paljon kuitua ja runsaasti vettä auttaa ainakin mulla. Sitten olen kuullut, että esim protskupatukoiden kanssa olisi syytä juoda aina vettä - ööö, muistaako kukaan minkä takia?? Ihan vaan proteiinikökön sulamisen edistämiseksi, vai onko tässä joku muu hienous?

Kuulostaa tuo vaiva aika lailla herkän vatsan oireyhtymältä. Se voidaan todeta tähystämällä, mutta ei sitä oikein voi hoitaa. Pahin mitä voi tehdä, on jättää jokin ruoka-aine kokonaan pois, ainakin jos on sitä vielä aikomus syödä jossain vaiheessa (olettaen että ei siis ole keliakiaa yms..). Herkkä vatsa reagoi tähän muutokseen voimakkaasti, sulkien koko aineen olemassaolon pois, jolloin voi syntyä vakavampi sulatushäiriö kyseistä ainesta kohtaan (esim. vilja).
Täytyisi vain välttää syömästä mitään ruokaa määrällisesti paljon. Oireet ei täysin häviä varmastikaan koskaan, mutta niitä voi käsittääkseni lieventää kun havainnoi mitkä aineet aiheuttaa herkyyttä ja rajoittaa näiden tuotteiden käyttöä, ei siiis jätä kokonaan pois..
Stressi on yksi tekijä joka aiheuttaa yleensä vaivoja tässä oireyhtymässä.
Niin ja se vedenjuonti on tärkeää, monet kuvittelee oireiden tulevan juuri runsaasta nesteytyksestä, mutta se vain edistää vatsan toimintaa, jolloin ne oireet saattavat ilmaantua tavallaan nopammin tai lyhyempänä pulssina ja tuntua näin voimakkaammalta. Itse juon aamulla tyhjään vatsaan mahdollisímman paljon vettä, silloin ei yleensä oireile..

Ja se pellavansiemenrouhe kannattaa kokeilla tasapainottamaan vatsaa..

Mullakaan ei todettu keliakiaa verikokeessa, mutta oon kait jotenki allerginen vehnälle ja maha voi paljon paremmin ku jätin vehnän pois...siis myös täysjyvän! (Maidosta menee myös maha sekaisin maitoproteiini- sekä laktoosi-allergioitten vuoksi :jahas: )

Entäs kuitu? Itselläni kun kuidun määrä laskee niin vatsa on aivan sekaisin. Esim. nyt jouluna kun on tätä epäsäännöllistä ja ylensyöntiä niin sitten jäi parin aamuna kuitu lisä ottamatta ja nyt on aivan sekaisin maha ja sellainen "paha olo" että ei edes tee mieli syödä.

Mitä kuitulisää käytät?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom