Hera välipalana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Eli kysymys koskee heraa välipaloilla. Herahan on proteiineista se nopein ja yleensä heti soijan jälkeen myös halvin jos ihan peruskamasta puhutaan. Onko siis jotain KÄYTÄNNÖN merkitystä sillä, että syökö välipalalla vaikkapa 30 grammaa heraa vai kaseiinia? Tottakai tiedän, että kaseiini imeytyy hitaammin, mutta jos kuitenkin 2-3 tunnin päästä on seuraava ateria, niin onko se sitten liian nopeeta se imeytyminen? Yötä vasten tottakai vaikkapa sitä kaseiinia ja vielä mielellään öljyä mukaan, silloinhan ollaan kuitenkin ehkä jopa 10 tuntia syömättä.

Minkälaisia kokemuksia/tietoa porukalla on asiasta?

Edit: ja tämä lähti lähinnä siitä, kun salilla on useempi kerotnut vetävänsä valipaladrinkkinsä juuri herasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hera tekee minulla vähän ajan päästä näläntunteen. Eli tuntuu siltä että se pamahtaa elimistön käyttöön heti ja sitten taas vatsa huutaa polttoainetta. En sitten tiedä että onko sillä mitään suurta käytännön merkitystä mutta tuolla hetki hyvä olo ja sitten jo nälkä voisin järkeillä että se menee liian nopeasti käyttöön ja siten ei pidä myöskään aminohappotasoja niin pitkään ylhäällä vaan ne tasot heittelee ylös ja alas. Eikös silloin jos on veressä tasaisesti aminohappoja pitkään ole antikatabolinen tila. Tää on ihan omaa järkeilyä ja tuntumaa.
Joku 30-50% heraa loput kaseiinia yhdistelmä on mielestäni siksi parempi että kaseiini kai hieman turpoaa mahassa ja pitää nälän tunteen poissa. Samoin luulisin että siten aminohappo tasot pysyisivät veressä tasaisempina kun siinä ajassa kun heraa jo menee niin kaseiini alkaa imeytymään.

japa sanoi:
Hera tekee minulla vähän ajan päästä näläntunteen. Eli tuntuu siltä että se pamahtaa elimistön käyttöön heti ja sitten taas vatsa huutaa polttoainetta. En sitten tiedä että onko sillä mitään suurta käytännön merkitystä mutta tuolla hetki hyvä olo ja sitten jo nälkä voisin järkeillä että se menee liian nopeasti käyttöön ja siten ei pidä myöskään aminohappotasoja niin pitkään ylhäällä vaan ne tasot heittelee ylös ja alas. Eikös silloin jos on veressä tasaisesti aminohappoja pitkään ole antikatabolinen tila. Tää on ihan omaa järkeilyä ja tuntumaa.
Joku 30-50% heraa loput kaseiinia yhdistelmä on mielestäni siksi parempi että kaseiini kai hieman turpoaa mahassa ja pitää nälän tunteen poissa. Samoin luulisin että siten aminohappo tasot pysyisivät veressä tasaisempina kun siinä ajassa kun heraa jo menee niin kaseiini alkaa imeytymään.

Sama.

Lisäisin tähän, että soijaproteiinia kannattaa myöskin kokeilla. Varsinkin öljyn kanssa se pitää nälän hyvin poissa.

Itseasiassa mulla ollut jo hyvän aikaa seuraava välipalakombo 1/3 hera, 1/3 kaseiini ja 1/3 soija. Mutta on tästä ollut juttua muutaman kaverin kesken ja vähän tässä aattelin herätellä keskustelua aiheesta.

Timba79 sanoi:
Itseasiassa mulla ollut jo hyvän aikaa seuraava välipalakombo 1/3 hera, 1/3 kaseiini ja 1/3 soija. Mutta on tästä ollut juttua muutaman kaverin kesken ja vähän tässä aattelin herätellä keskustelua aiheesta.

No mä olen porskutellut joko pelkällä Proslowla tai sitten olen lisännyt soijaa hieman mukaan. Joskus kun kokeilin pelkkää heraa niin seuraamukset olivat nälkä jne. mitä aikaisemmin mainitsin.

No mitä juttua asiasta on ollut? Jotain negatiivista? Vai ? Kerro!

japa sanoi:
No mitä juttua asiasta on ollut? Jotain negatiivista? Vai ? Kerro!

Siie ei mitään negatiivista. Pari kaveria salilla (ihan miehen kokosia) ovat vaan maininneen syövänsä välipaloina heradrinkkejä ja ehkä vaikkapa banaanin kyytipoikana ja ihan tyytyväisiä olleet. Tästä vaan lähti ajatus, että onko niin välttämätöntä sitten laittaa noita hitaampia sekaan jos seuraavaan ruokailuun on 2-3 tuntia aikaa.

Mutta totta kyllä toi näläntunne, että siinä ainakin yksi haittapuoli varsinkin jos duunissa on.

Syökää hyvät ihmiset jos nälkä tulee :) Kiintee safka, 2-3 tuntia, heradrinksu, tunti, kiintee safka, 2-3 tuntia, jne... noin saa tavaraa sisään aika paljon ja aminohappoja on veressä jatkuvasti. Heran antama nopea aminohappopyrske voi olla hyödyksi jopa kasvamiselle. Illaks sitten tietysti pitkävaikutteista...

''Yötä vasten tottakai vaikkapa sitä kaseiinia ja vielä mielellään öljyä mukaan, silloinhan ollaan kuitenkin ehkä jopa 10 tuntia syömättä.''

Onko kellään muuten tietoa paljonko 10 tunnin yöunet vie kaloreita.

Sellainen vaara saattaa heravälipalassa piillä, että osan protskusta elimistö muuttaa varastorasvaksi.
Silloin kun elimistö kokee kaloripitoista ravintoa olevan liikenteessä yllin kyllin, varastoidaan koettu ylimäärä rasvana elimistöön pahanpäivän varalle.

Jos nauttii tukevan hörpyn heraa, saattaa tällöin syntyvä aminohappopiikki aiheuttaa elimistössä varastoimisprosessin käynnistymisen.

Tietysti asiaan vaikuttaa myöskin elimistön sen hetken "kaloritase".
Jos heraa hörppiessä on kiljuva nälkä, niin tuskin protskun muuntumisesta rasvaksi on pelkoa.
Tosin tällöin osa siitä saattaa päätyä energiatuotantoon, eikä lihaksen massan lisäykseen.

japa sanoi:

heittää heran puolikkaaseen maitoon niin nälän tunnetta ei esiinny 2-3h ainakaan minulla

Pii sanoi:
Sellainen vaara saattaa heravälipalassa piillä, että osan protskusta elimistö muuttaa varastorasvaksi. Silloin kun elimistö kokee kaloripitoista ravintoa olevan liikenteessä yllin kyllin, varastoidaan koettu ylimäärä rasvana elimistöön pahanpäivän varalle.

Tuota tuota, olen juuri aloittamassa Whey-kokeilua ja maalaisjärjellä ajateltuna luulisi että 40 grammaa heraa ei aiheuta mitään kaloripiikkiä elimistöön? Sitten olisi eri tilanne jos otetaan 100 grammaa heraa kerralla...

stealth sanoi:
Onko kellään muuten tietoa paljonko 10 tunnin yöunet vie kaloreita.

Levossa energiaa kuluu noin 1 kcal painokiloa kohden tunnissa.

Lähteet: McArdle ym 1986, Fogelholm M 1991

Mä en ymmärrä mistä tämä anti-hera kampanja on lähtenyt. Ei se hera nyt sekunnissa imeydy ja kuten opiskelija sanoi niin se on periaatteessa anabolisempaa mitä kaseiini nopeamman imeytymisen (verrattuna esim kaseiiniin) takia. Jos haluaa hifistellä niin voi kiskoa sitä kaseiinia yötä vasten.
Heran (ja proteiinin yleensä) varastoitumisesta läskiksi ei kannata olla huolissaan, harva syö proteiinia niin paljon (useita satoja grammoja) että sitä tuon pelossa kannattaisi vähentää.

Massaa hankittaessa se on mun mielestä etu, että hera lähtee nopeasti käyttöön ja että parin tunnin kuluttua on taas nälkä: sitten pystyy taas syömään kiinteetä ruokaa isommankin erän. Mitenkäs se Big Nastykin syömisestä sanoi: Eat, eat and eat more. Veren aminohappotason heilahtelujen setviminen alkaa olla kyllä vähän hifistelyä, minkä arvioimiseen aika harvalla meistä on tietotaitoa saati tutkimusvälineitä.

Threadeilla ollaan puhuttu paljon noista kerta-annoksista, 30g maksimikerta-annosjutut on liian raakoja yleistyksiä. Kyllä se täytyy suhteuttaa hlön kokoon ja lihasmassaan. Esim. 60-70g kerta-annos on täysin realistinen isommalle kaverille ja sen hyväksikäytön empiirinen seuranta on helppoa: jos vatsa toimii hyvin, eikä pläsää kerry, homma toimii.

protsku sanoi:
Tuota tuota, olen juuri aloittamassa Whey-kokeilua ja maalaisjärjellä ajateltuna luulisi että 40 grammaa heraa ei aiheuta mitään kaloripiikkiä elimistöön? Sitten olisi eri tilanne jos otetaan 100 grammaa heraa kerralla...
No juu, en minä mikkään asiantuntija ruoka-alalla olekkaan.
Lähinnä ajattelin, että hera nopeana imeytyjänä aiheuttaisi elimistölle väärän efektin ruuan kokonaismäärästä. Ja tämän efektin seuraumuksesta osa "yltäkylläisestä" kalorimäärästä muutetan rasvaksi.

40g heraa sisiältää 152 kcal (Whey 8100). Tämä ei ole kalorimääränä kummoinen, ainakaan jos sen ajateltaisiin saatavan tavallisena ruokana.
Mutta hera nopeana imeytyjänä saattaa hämätä elimistön luulemaan, että tyrkylle olisi tulossa paljon runsampi määrä ravintoa.
Lisäksi nämä kalorit muodostuvat lähes yksinomaan aminohapoista, jotka olisi kiireenvilkkaa kyettävä sijoittamaan pois verenkierrosta, koska nopea ja runsas aminohappopitoisuuden nousu verenkierrossa antaa viitteen siitä, että olisi nautittu suuri ateria. (se väärä efekti)

Samaan tapaan, kuin nopeasti imeytyvät hiilihydraatit vastaan hitaasti imeytyvät hiilihydraatit.
Hitaasti imeytyviä hiilihydraattejakin täytyy nauttia paljon suurempia määriä, jotta varen sokeritaso nousisi saman verran mitä nopeasti imeytyvillä hiilihydraateilla.

Mutta kuten alussa jo totesinkin, asiantuntija en ole.
Tämä on vain ja ainostaan pelkkää arvailua.

Pii tekee nyt aikalailla vääriä johtopäätöksiä, korkea aminohappopitoisuus veressä ei ohjaa rasvan varastointiin vaan päinvastoin purkamiseen (insuliini/glukagoni-suhde edullinen). Aiheesta on eksperttiosiolla keskusteltu viimeaikoina, sieltä tihrustamaan.

Lisäksi aminohappojen muuttaminen rasvaksi on todella pitkä aineenvaihduntareitti, joka ei ole kovin tehokas (noin yleistajuisesti aminohapot pitää ensin muuttaa hiilariksi, joka sitten muutetaan rasvaksi ja joka välissä energiaa häviää).

Turha siis huolehtia että lihoisi proteiinia syömällä.

Viimeksi muokattu:
Opiskelijan kirjotusten perusteella se herakin sitten tuntuisi käyvän ihan hyvin välipalasta jos sillä ei tartte montaa tuntia mennä eteenpäin. Eli taidan sitten jatkossa kokeilla sitä pelkkää heraprotskua välipalla ja jättää ne kaseiinit iltaan.

kunhan ei syö isolaattia välipalaksi, käytän itse konsentraattia ja kananmuna prot. välipaloina, imeytymis vauhti ihan hyvä, joten ne ovat hyviä välipaloiksi koko päivän ajan mutta isolaatti imeytyy liian nopeaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom